Na obloze i na zemi byla vždycky rovnováha zvířátek. Jenže pak přišel modrý a zelený mrak a ze svých dlaní nafoukal všem zvířátkům do hlavy, že právě jejich polovina světa je ta lepší. Lev na každé straně vede svoje kamarády do bitvy, o které si každá ze stran myslí, že je právě v jejím právu v ní zvítězit.
A tak začal boj, kterého se zúčastníme i my v deskové hře Zvířátkové Šógi, tedy Dobutsu Shogi nebo se ještě můžete setkat s pojmem Shogi Junior. V angličtině pak má hra titul Let’s Catch the Lion. Pod všemi názvy se ale ukrývá stejná hra, již má na svědomí Madoka Kitao a ilustrace zvířátek a herního plánu připravil Maiko Fujita. A zatímco doma v Japonsku vychází pod značkou společnosti Nekomado, u nás ji vydává Česká asociace shogi.
Krabička je něco mezi čtvercem a obdélníkem a najdeme na ní tři vlny – louku, zlatý obzor a samozřejmě i oblohu pokrytou obláčky. Všechny oblasti na nás čekají i uvnitř krabičky a to na rozkládacím plánu. Jakmile jeho poloviny otevřete do celé krásy, objeví se před vámi plocha jo dvanácti políčcích – tři sloupce označené písmeny a čtyři očíslované řady. Lemují cestu ze země až na oblohu.
V krabičce ale najdeme také česká pravidla (a pro fajnšmekry i originální japonská) a především sadu kamenů. Těch je osm a pro obě strany vypadají stejně. Je tu po jednom slonovi, žirafě, kuřátku a lvovi pro každou ze znepřátelených armád. A všechny tyto dílky jsou vyrobeny ze dřeva. Na první pohled vás na nich určitě zaujmou červené puntíky, které naznačují pohyb jednotek po plánu.
Na začátku souboje si každý z dvojice hráčů vezme svoje čtyři kameny a rozloží je na plán. Do středu spodní řady položí lva, kolem něj žirafu (doprava) a slona (doleva). V čele povede útok nejslabší kuřátko.
Poté se protivníci budou střídat na tahu a mohou vždy posunout jedno ze zvířátek svého týmu, tedy takové kameny, které směřují nohama k němu a začínají na jeho území (země / obloha). Pohyb je jasně daný tečkami na kamenech, takže zatímco lev může kráčet do všech stran, slon utíká jen v diagonálách a dlouhé nohy žirafy zase dosáhnou pouze nahoru, dolů a do stran. A kuřátko? To může postupovat pouze o jedno políčko vpřed.
V téhle hře se ale nevyhazuje. Jakmile jedno ze zvířátek vstoupí na políčko, kde se nachází zvířátko protivníka, zajme ho. V příštím tahu tento kámen nasadí do svého týmu a tím získá výhodu. Při tom zvířátko může být postaveno na libovolné políčko a to i na soupeřově území.
Cílem obou protivníků je zajmout protivníkova lva. V takovou chvíli okamžitě končí partie. Pomoci v tom může také nenápadné kuřátko, z něhož se příchodem do horní řady (na území soupeře) stává slepice s mnohem většími možnostmi pohyby. Zpět se zmenší pouze ve chvíli, že se ji podaří zajmout. Souboj mezi oblohou a zemí skončí také v případě, že lev jednoho z hráčů dokáže neohroženě dokráčet až na horní řadu území protivníka.
Zvířátkové shogi je navrženo s citem pro malé děti. Naučí je přemýšlení a důmyslným možnostem podobných abstraktních her. Při tom si ale zachovává přístupnost a jednoduchost, která je ideální pro malé děti už od šesti let.
Hra vlastně není náročná na počty, ale pouze na uvažování s lehkým nádechem představivosti, aby děti věděly, kde bude jejich zvířátko v příštím tahu, když s ním posunou. Tahle nenáročnost ale současně ukrývá důmyslné možnosti, protože i na tak malém prostoru a jen s několika figurkami se může rozhořet těžký boj o vítězství a zajetí lva.
Partie jsou velmi rychlé a trvají obvykle rozumných patnáct minut. Děti nemají tendenci přemýšlet přehnaně dlouho, takže tahy se neustále střídají a nikdo nečeká přehnaně dlouho. I to je dalším plusem pro všechny malé zájemce.
Hra je plná taktických pohybů a děti se tím neustále učí. To ale všechno doplňují krásné ilustrace a jednoduchá barevnost, která hře opravdu sluší. Dřevěné kameny jsou pak dalším velmi příjemným bonusem. Co bychom tedy hře vytknuli? Snad pouze cenu, ale ta je daná faktickým dovozem přímo z Japonska.
Pravidla obsahují také zajímavé faktické poznámky, které dětem dále hru ozvláštní a zpříjemní. Doporučuje tak se před každým soubojem pozdravit a dodržovat tak správnou japonskou etiketu, která nezahrnuje nevraživost, ale uznání k soupeři. Taktéž by se hráči měli rozloučit a poděkovat za partii. Nejlépe vše v japonštině, jejíž slova jsou v pravidlech vypsané.
Zvířátkové šógi, neboli Shogi Junior je hrou, která otevírá svět taktického uvažování i malým dětem. Nepožaduje po nich moc, ale za to jim odměnou dá opravdu podařenou zábavu, která všem malým přemýšlivcům otevírá dveře do světa složitějších her.
<br><br>
Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam) | |
Autor | Madoka Kitao |
Ilustrace | Maiko Fujita, Silvia Romeral Andrés, Maciej Szymanowicz |
Vydavatel | AURUM, Inc., Benesse, Egmont Polska, EiSystem, Gentosha Education, Ginbis, Japon Brand, LPSA, Magpie (Korean Co), MARUKAWA CONFECTIONERY CO., LTD., MINDOK, Nekomado, nestorgames, pieco design, Swan Panasia Co., Ltd., Wanted Games |
Rok vydání | 2008 |
Počet hráčů | 2 - 2 |
Herní doba | 15 |
Minimální věk | 4 and up |
Jazyková závislost | No necessary in-game text (4 voters) |
Kategorie | Abstract Strategy, Animals, Children's Game, Educational |
Mechanismy | Grid Movement, Square Grid |
Rodina | Category: Combinatorial, Components: 3 x 4 Grids, Components: Wooden pieces & boards, Crowdfunding: nestorbooster, Digital Implementations: Board Game Arena, Players: Two-Player Only Games, Traditional Games: Chess, Traditional Games: Shogi |
Alternativní názvy | Chyť lva!, Dōbutsu Shōgi, Dobutsu Shogi Pillow Cover Set, Fang den Löwen! Japanisches Tierschach, Kodomo no Shōgi, Let's Catch The Lion: Japanese Animal Chess, Pojedynek Robotów, Shimajiro no Kodomo Shōgi, Спіймай лева, どうぶつしょうぎ: Let's Catch the Lion!, 動物將棋, 妖怪將棋, 동물장기, 사자를 잡아랏! |
Více o hře.
+ jednoduchá hra i pro menší děti
+ abstraktní a přemýšlivá zábava
+ pěkné provedení
+ děti se hrou zlepšují
- cena