Preview: Roots of Mali

roots-of-mali-09

Myslíte si, že všechny plnokrevné fantasy musí být plné kostek, zlepšování postav a dobývání nějakých vlhkých kobek? Pokud ještě stále žijete v této iluzi, tak je čas, abychom vás z ní vyvedli.

Rádi k tomu využijeme příležitosti, kdy máme za úkol představit deskovou hru Roots of Mali, která právě v těchto dnech zamířila na Kickstarter. V době psaní článku je kampaň v běhu pouze několik dnů a končit bude 14. srpna 2016. Zatím je tedy pořád dost času, abyste se i vy přidali a za 32 švýcarských franků si pořídili jednu kopii této fantasy zábavy.

Do ruky se nám dostaly předprodukční vzorky, které jsou však podle našeho dojmu kvalitou dost blízko výslednému tisku. Krabice jsou ve tvaru krychle a pomalované krásnými fantasy kresbami. Proč množné číslo? Protože pod názvem Roots of Mali se ukrývá hned dvojice krabic. Ta druhá nese název Light of Dragons a nabízí jiné postavy, jiné barvy kostek a trochu jiný zážitek.

roots-of-mali-04

Obsah obou krabic vytvořila dvojice autorů Bujar Haskaj a Adrian Bolla pod záštitou své malé firmičky Suncoregames a s pomocí Daniela Theuerkaufera (z Board Game Circus), který stál za úspěšnou kampaní na hru Heldentaufe. V krabici tak najdeme herní plán, návod a pak hromadu kostek dvou barev.

O čem tedy Roots of Mali je? Jak jste se asi dovtípili, tahle hra je fantasy bojovka. Jenže ne všechny bitvy se odehrávají mečem. Tentokrát na nás čeká abstraktní hra, ve které si to rozdají dvě armády kostek. Jako prostředí jim poslouží herní plocha sedm krát sedm polí s dvěma stupnicemi pro každou stranu. Všech patnáct kostek jedné strany je totožných a ukazuje na každé straně jednu z šesti příšer dané armády (lze je rozlišit nejen zástupní ikonou, ale také podle vzrůstající síly).

Kostky začínají na kraji plánu v sestsavě, jejíž celková síla musí být deset. A hráč s těmito jednotkami může posouvat vertikálně nebo horizontálně. Každé kolo má ale k dispozici pouze jednu akci, kterou musí chytře použít. Kromě pohybu je tedy na výběr také možnost vylepšit si příšeru na její následující úroveň (otočit kostku na o 1 vyšší číslo). Nebo může zvolená příšera využít kouzlo či speciální dovednost a překvapit tak soupeře.

roots-of-mali-07

Hlavním prvkem hratelnosti je ale boj, který může nastat, pokud vstoupí kostka na pozici, která je obsazena zástupcem nepřátelské strany. Takový útok je ale možné podniknout pouze na jednotku, která má nižší sílu. To znamená, že vítězství je v tuto chvíli už jisté a nemůže být žádná řeč o souboji. Poražená příšera jde do exilu (do pytlíku), ale především vítěz dostane body odpovídající její síle. Za úspěšný útok na soupeřově polovině je pak připravena ještě bodová odměna.  Partie probíhá až do chvíle, kdy jedna ze stran nasbírá deset vítězných bodů.

Roots of Mali je čistá duelovka, která využívá sice kostky, ale pouze pro jejich příhodný tvar. Je tak snadno možné vylepšovat jednotky za akci. Právě tady se také ukazuje důraz na taktičnost a schopnosti hráčů předvídat.

Čistokrevná abstraktní hra je tak obohacena o podařený fantasy element a celkově tak nabízí (na jinak prostou logickou zábavu) příjemnou atmosféru. Základem všeho jsou ale speciální schopnosti, které odlišují jednotlivé postavy a dělají hru dostatečně zajímavou. Právě tenhle prvek ji odlišuje od jiných, osobnosti zcela prostých abstraktních her.

roots-of-mali-03

Jenže každý tah s sebou přináší pouze jeden akční bod a ten je tak ohromně cenný. Pro hráče není vůbec jednoduché se rozhodnout, jak jej utratit. Hra tak získává na pořádně přemýšlivém dojmu a s tím se samozřejmě váže i délka jednotlivých tahů a potažmo tak i celkových partií. Ty ale naštěstí mají poměrně nízkou bodovou mez, takže i tak je možné se na konec dostat během třeba dvaceti minut. Když jsme začali hrát, trochu jsme z tohoto času měli strach, ale hra nás přesvědčila o opaku.

Jednotlivé partie jsou variabilní, protože hráči pohybují jednotkami tak trochu šachově po plánu, ale také mohou volit jinou taktiku do začátku rozložením různě silných jednotek. Navíc už teď je tu velká šance na další rozšiřování. A možnosti naznačuje už krabice Light of Dragons, o které jsme zatím nehovořili. Jednotky jsou opět zajímavé, jedinečné a nabízí nové taktiky, kterých lze při boji o vítězství využívat.

Roots of Mali jsou tedy krásnou a překvapivě rychlou zábavou, která sice vypadá jako fantasy, ale je to čistá abstraktní bitva dvou hráčů. A přesto je něčím víc. Dojem sice mírně kazí delší jednotlivé tahy, ale vše vynahrazují jedinečné dovednosti každé příšery, mezi kterými mohou hráči přecházet i v průběhu partie, když si je vylepšují. Roots of Mali tak má velmi příjemnou taktickou hloubku, ale vedle přemýšlivosti si ponechává i nějaký příběh.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorAdrian Bolla, Bujar Haskaj
IlustraceMalte J. Zirbel
VydavatelSunCoreGames
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 2
Herní doba30
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieDice, Fantasy
MechanismyArea Movement, Grid Movement, Player Elimination
RozšířeníDiceWar: Knights of Steel
RodinaComponents: Dice with Icons, Crowdfunding: Kickstarter, Players: Two Player Only Games
Alternativní názvyRoots of Mali

Více o hře.

 

 

Prozkoumávejte dál
První dojmy: Overbooked – vaše místo na palubě