Recenze: 011 – pára, písně, Ragnarök

011 - balení

Svět vzkvétá na vlně parní revoluce. Všechny stroje fungují na páru. Od obyčejných transportních prostředků, přes domácí společníky až po pračky ve společných místnostech, kam lidé bydlící v kovových místnostech chodí prát svoje prádlo.

Ve městě Turín tomu není jinak. Jenže nad severní katedrálou se stahují mračna. Zdánlivě neškodná, černá bouřková fronta se pomalu blíží k městu. Jen několik vyvolených lidí ví, co to znamená. Proroctví se má naplnit a svět pohltí bouře chaosu, která nakonec vyvrcholí v konec lidstva. Lokiho syn se totiž má probudit, zabít Odina a způsobit Ragnarök.

Existuje jen jeden vyvolený, takový muž, který dokáže zahrát melodii tak děsivou, že Lokiho probuzení oddálí o dalších tisíc let. Jenže nikdo neví, kdo je tím vyvoleným, ani on sám ne. Toto břímě tedy padá na vás. Cizince, který musí podle starodávných nápověd určit jeho totožnost. Ale dávejte pozor, máte na to pouze 11 hodin!

011 - připravená hra

011 je hra, která vás mnohokrát překvapí. Poprvé to je už velmi netradičním názvem obsahujícím pouze číslovku. Jedenáctka se odkazuje na jedenáct hodin zbývajících do Ragnaröku. Hra od Marca Valtraniho vyšla na základě povídky Paola Vallergy v italském vydavatelství Scribabs v roce 2011 jako paradoxně přesně jedenácté hráčské deskoherní vtělení. První hrou z jejich řady byla neméně zajímavá hra SATOR. Vydání Scribabs zaštítila společnost ElfinWerks a vše vzniklo ve spolupráci se švédskou skupinou Therion, jejíž členové propůjčili hře své tváře.

Děj hry se odehrává v alternativním světě 19. století, kde parní revoluce dosáhla pro nás nevídaných rozměrů. Jenže vedle páry zde existuje také magie. A právě ta vám bude pomáhat ve vašem tažení za nalezením Vyvoleného. Musíte vybírat mezi osmi kandidáty.

Víko krabice obsahuje zajímavou kresbu, která odkazuje na steampunkový obsah krabice. V netradičním duchu se tak ponese i rozbalování, protože většina komponent obsahuje netradiční kresby, složení barev do žluta a zajímavé nápady.

011 - připravená hra

Jako první po listech pravidel vybalíte určitě herní plán, který je složený na čtvrtiny a je na něm mapa města Turín rozdělená na čtverečky. Kolem plánu se vine několik stupnic a najdete zde také zatím záhadná místa v rozích s černými koly. Ta začnou dávat smysl ve chvíli, kdy svůj zrak upřete k vycvakávacím archům s kartonovými díly. Uvnitř se totiž ukrývá nejen 22 čtvercových žetonů, ale především tři ozubená kola a jedna ručička. Zatím necháme na vaší fantazii, aby si s touto kombinací poradila.

S popisem obsahu totiž zdaleka nekončíme. Uvnitř najdete také osm miniatur jednotlivých hrdinů a jednu zastupující varhany, na které musí vyvolený melodii zahrát, aby rezonovala celým městem. V balíčcích objevíte složenou padesátku čtvercových karet objevů a také 55 karet herních. Dřevo v této hře zastupují barevné žetony v šesti hráčských barvách. Posledním materiálem, který nám chybí, už je jen kov a i ten zde najdeme.

Z kovu jsou vyrobeny čtyři cvočky, s jejichž pomocí na herním plánu vytvoříte ozubené soukolí. Tři kola pro volbu akcí ve hře do sebe svými zuby zapadnou. Čtvrtý cvoček pak použijete k připevnění ručičky na ciferník hodin v pravém dolním rohu herního plánu. Ten odpočítává herní tahy a také čas do konce hry, případně světa.

011 - hodiny

Na začátku partie si každý ze soupeřů vybere barvu a od ní si vezme všechny dřevěné žetony. Jeden umístí na stupnici skládání melodie, druhý slouží ke sledování pořadí a třetí na stupnici měny v této hře, kterou je čas. Čtvrtý a poslední žeton si zatím ponechá u sebe.

Hráči dostanou do ruky jednu kartu postavy a další čtveřici karet akčních. Jedna ze zbylých karet postav se odloží obrázkem stranou. Nikdo ji nesmí zatím vidět, protože označuje identitu Vyvoleného. Úkolem hráčů bude odhalit ji chytrým využíváním akcí ve hře. K tomu nebudou mít k dispozici nic dalšího ve svých rukou, ale vedle herního plánu nachystají hromádky dalších karet, konkrétně výzkumu a událostí. Hromádku vytvoří i z žetonů nápověd. Všechny miniatury postav rozloží po herním plánu na stanovené místa podle ikon a varhany položí mezi čtveřici políček pro lokality.

Začátek každého kola, ve kterém se vystřídají na tahu všichni hráči, začíná odhalením události. Ta ovlivní některé postavy nebo hráče a všichni se jí musí řídit. Nyní je čas za pomoci aukce určit pořadí hráčů v celém následujícím tahu. Pořadí je velice důležité a přihazujete minuty času, kterých máte celkem 45. Musíte být ale opatrní, protože minuty se zpět získávají velice obtížně a jen v omezeném množství.

011 - rozehraná hra

Hned v první opravdové herní části tahu uvidíte, jak je pořadí hráčů důležité. Hráč, který vyhrál celou aukci, totiž v této části nehraje! Všichni ostatní mají možnost umístit jeden žeton nápovědy (s otazníkem) na libovolné herní políčko na mapě, které je volné a není zde budova.

Teď je čas na to nejdůležitější – na akce postav. Ještě jsme ale nezmínili velice podstatný detail – hráči ve hře 011 nepředstavují jednu konkrétní postavu. Karta charakteru, kterou drží v ruce, je pouze indicií a nemá žádný vztah ke hře jako takové. Hráč si tedy v každém tahu může vybrat libovolnou postavu, se kterou ještě v tomto tahu nikdo nehrál. Na její obrázek na pomocné kartě umístí svůj žeton, aby bylo jasné, že nikdo jiný její služby v tomto tahu nemůže využít.

Hráč pak nejdříve použije schopnost postavy, která mu může výrazně pomoci v jeho honbě za Vyvoleným a za záchranou světa. Nyní se konečně dostanou na řadu ozubená kola, kterými můžete otočit o jeden, dva nebo tři zuby. Záleží pouze na vás, ale za každý pohyb utrácíte jeden časový bod, tedy jednu minutu cenného času. Každé ze tří kol pak určí část toho, co můžete ve svém tahu dělat.

011 - rozehraná hra

Na začátku vás čeká pohyb, který se skládá ze dvou částí. První kolo určuje, o kolik můžete s postavou popojít po herním plánu. Druhé kolo však doplňuje, jestli můžete využít nějaký moderní parní transportní prostředek a jaký. Pokud je ve vašem dosahu, pak se můžete svést nad rámec svých pohybových bodů. Jakmile skončíte s pohybem, čeká vás poslední část tahu a tou je provedení akce na základě ikonky na posledním ozubeném kole.

Můžete provádět jednu ze čtyř činností, které mají všechny velkou důležitost. První z nich je vyšetřování, které probíhá jednoduše. Můžete se podívat na jednu náhodně vytaženou kartu z ruky soupeře a závisí pouze na vašem štěstí, jestli bude tato akce k užitku. Potřebujete totiž zjistit, jakou postavu soupeř drží, protože to znamená, že tento charakter není Vyvoleným. Touto vyřazovací metodou se postupně dopracujete až k závěrečnému odhalení. V určitých počtech hráčů je navíc vedle herního plánu balíček obrázkem dolů, kde leží postavy, které na nikoho nevyšly. Místo na kartu v ruce hráče se můžete podívat na náhodnou jednu z nich.

Zbylé tři akce jsou mnohem jednodušší a zahrnují dobrání karty výzkumu, který vám přinese nějaký užitečný předmět, s možností převedení času na hudbu a podobně. Pokud kolo ukáže symbol noty, můžete složit jednu sloku z patnácti potřebných. Poslední možností, která se vám může naskytnout, je pohyb kterýmkoliv žetonem stopy na plánu v libovolném směru. V případě, že tím skončí na vaší pozici, můžete si jej vzít k sobě. Za tyto žetony pak můžete zvyšovat úspěšnost vyšetřování, výzkumu i skládání hudby.

011 - karty

V této části hry se vystřídají všichni soupeři a teprve na konci kola má poslední hráč v pořadí možnost provést ještě jednu činnost a to upřesnění pozice varhan na herním plánu. Vezme z nabídky libovolnou kartu lokace a položí ji na jednu ze čtyř světových stran od miniatury varhan. Tím určí, na kterou stranu od tohoto místa hudební nástroj leží. Jakmile leží na plánu všechny čtyři karty na čtyřech světových stranách, je konečně jasná oblast, kde se varhany nachází. Hráč, který odhalí poslední ze čtyř karet má právo umístit miniaturu podle svého uvážení do této vymezené oblasti města. Navíc za to získá bonusové časové body.

Na konci kola posunete ručičku na hodinách o jedna blíže Ragnaröku a další tah může začít odhalením další nečekané události. Ve chvíli, kdy si myslíte, že znáte identitu Vyvoleného, nasbírali jste 15 stran skladby a je známé umístění varhan, musíte s figurkou Vyvoleného na toto místo ve svém tahu dojít a odhalit jeho totožnost. Pokud jste se trefili a on opravdu byl tou správnou osobou na zahrání skladby, zachránili jste svět a odvrátili Rangarök. V opačném případě nesmíte prozradit totožnost Vyvoleného a vypadáváte ze hry. Ostatní mají stále čas, dokud neodbije dvanáctá hodina.

Hra 011 přináší do světa deskových her něco, co tu ještě nebylo. V herním prožitku kombinuje luštění identity z Clueda (recenze), pohyb po herním plánu, strategické plánování při výběru postav a aukci o pořadí hráčů. Všechno dohromady tvoří zdánlivě bláznivý mix, který překvapivě funguje a je zábavný.

011 - rozehraná hra

Hra obsahuje zajímavé myšlenky v jedinečný celek. Už samotné téma odvrácení apokalypsy zahráním skladby je dostatečně netradiční. Když k tomu přidáme otočná kola, která vás nutí počítat se svojí provázaností, pak 011 má velký potenciál zaujmout.

V popisu pravidel jsme vůbec nezmínili, že pokud hrajete ve více než třech hráčích, čeká vás v partii jeden zásadní zvrat. Jeden z hráčů se totiž stane inkarnací zlého Fenrira a bude se snažit o opak, než všichni ostatní. Pokud ovšem hráčům tento podrazácký styl vadí, mohou jej ze hry snadno vyřadit a soupeřit bez něj.

Bez ohledu na tuto volbu je hra opět sloučeninou kooperativního a kompetitivního herního stylu, což vždy přináší zajímavé zážitky. Hráči totiž musí mít na mysli společný cíl a přitom se snažit získat výhodu sami pro sebe. Ve hře však žádné konkrétní škození není právě z toho důvodu, že by zde nedávalo žádný smysl, protože hráči pro něj nemají motivaci.

011 - figurky

Nejdůležitější je správně zkombinovat všechny tři části skládačky. Musíte být schopni složit skladbu. Nejtěžší krok je ovšem odhalení identity Vyvoleného, protože zde záleží nejen na taktice, ale také na štěstí. Hráči totiž vždy losují karty náhodně, takže si mohou vytáhnout z ruky akční kartu nebo ze zásoby nějakého hrdinu, kterého již viděli dříve. Všechny své poznatky si mohou bez problémů zapisovat na v krabici přiložený bloček.

Protože hráči nemají žádnou svoji pevně danou postavu, mají vždy poměrně široký výběr na začátku svého tahu. Všechno je ale hodně dané pořadím, protože zatímco první hráč si nemůže přichystat pro sebe žádnou stopu, poslední dostane navíc možnost určit část souřadnice varhan a navíc získá i bonus v podobě časových bodů. Tím hra šikovně vyrovnává výhodu prvního hráče, který musí za svoji pozici čas pro změnu utratit.

V partii se neustále něco děje, takže hráčům rychle uteče. Jednotlivá kola netrvají nijak dlouho a s celou bitvou o záchranu lidstva byste se měli vejít do šedesáti minut.,ve více hráčích pak do devadesáti. Pro tři hráče objevíte v pravidlech drobnou úpravu a hraje se vždy bez inkarnace Fenrira, pro dva žádná varianta neexistuje, ačkoliv se hra dá upravit tak, že hráči dostanou více postav do ruky. Jinak je průběh hry v podstatě stejný, jen počáteční číslo časových bodů je třeba snížit, aby hra nebyla příliš jednoduchá. Jen ty aukce nejsou úplně ono.

011 - detail herního plánu

Mezi zápory určitě můžeme řadit vyšší cenu, kterou však má za následek opravdu netradiční zpracování hry, včetně miniatur a pohyblivých součástí na herním plánu. A neobvyklý herní systém občas trošku zaskřípe – především v méně hráčích, kdy chybí element napětí ze zrady. A v méně hráčích je hra také více vyrovnaná a může dojít podobně jako v Cluedu k honičce za vítězstvím v jednom kole.

011 je opravdu zajímavá hra, která přináší do deskových her novinky. Především použití pohyblivých prvků přímo na herním plánu je skvělé a není zatím příliš hojně využívané. Z našich recenzí nabízejí otočný systém pouze Vikingové (recenze) a Civilizace (recenze). Ovšem 011 je hra o detektivním snažení a bitvě o záchranu světa a tomu odpovídá i její atmosféra.

Hra nemá náročná pravidla, ačkoliv se musíte trochu zorientovat v názvosloví a v tom, jak autor zamýšlel některé principy. V konečném důsledku ale budete příjemně překvapení tím, jak tato kooperativně kompetitivní hudební hra zabaví vaše strategické závity. Jen se připravte, že vítěz není určený pouze schopnostmi, ale také štěstím, na němž je založené odhalení Vyvoleného. A přesto jeho hledání stojí za to.

AutorMarco Valtriani
IlustracePaolo Vallerga
VydavatelElfinWerks, Heidelberger Spieleverlag, Post Scriptum, Scribabs
Počet hráčů3 - 6
(10 voters)
KategorieAdventure, Deduction, Mythology
MechanismyAuction/Bidding, Variable Phase Order, Variable Player Powers
RodinaCities: Turin (Piedmont, Italy), Components: Gears, Music: Music Groups, Theme: Music Making & Makers, Theme: Steampunk

Recenze: 011 – pára, písně, Ragnarök
011 je hrou, která vystupuje z řady. Nabízí velmi originální téma, které ještě neotřeleji přetváří do podoby deskové hry. Samozřejmě zde stále hráči posunují figurky po plánu a snaží se něčeho dosáhnout. Ale důležitý je samotný proces, jak toho dosáhnou. A zde do hry vstupují skvělá ozubená kola zakomponovaná přímo do herního plánu a hodiny odpočítávající čas do konce světa. Hráči navíc musí používat dedukci, aby zjistili identitu Vyvoleného a navzájem si pomáhat, aby ve víru soupeření nezapomněli zachránit svět. Samozřejmě vítězem se stane ten, komu se podaří svět zachránit. V průběhu partie vás ale čekají také zrady a hledání varhan, ke kterým si sami hráči určí indicie. Ve hře najdete skvěle vyvážené pořadí hráčů. Někoho může trochu zklamat grafické ztvárnění karet, kde jsou použity portréty hudební skupiny Therion. A hru si nejvíce užijete ve čtyřech a více soupeřích, zatímco ve třech ze hry zmizí prvek zrady a trochu i napětí. Přes tyto drobné výtky je 011 zajímavou hrou, která zaujme zpracováním a mechanismy všechny příznivce kompetitivně kooperativních her.

+ miniatury
+ otočná kola přímo na desce
+ originální téma