Recenze: 5 sekund Junior – časovka pro děti

Co stihnete vymyslet a říct za pět sekund? Někdy to může být dostatečný čas na popsání celé ódy, jindy se nestihnete ani pořádně nadechnout. Záleží vždy na tom, na co se vás kdo ptá. A právě u otázek pět vteřin odtikává právě teď.

V deskové hře 5 sekund Junior nahradíme přesýpání písku za přesýpání kuliček, které k luštění zadání dodá nejen napětí, ale také specifickou zvukovou kulisu. Novou verzi 5 sekund Junior si pro nás připravila společnost Trefl. Hru ale nejdříve vytvořila Paulina Kortas a Adam Bukowski pod logem firmy PlayMonster.

Ve žluté krabici se stopkami se ukrývá herní plán orientovaný na výšku. Ně nem je trasa o dvanácti políčkách od startovní jedničky až po cílovou dvanáctku. Současně právě sem umístí hráči balíčky speciálních karet výměna a čas. Na pátém a desátém políčku si navíc všimnete jinak zbarvených polí. Zbytek (velkou většinu) karet se zadáním úkolů umístí hráči v rámci přípravy do plastové krabičky tak, aby nebyl text na první pohled čitelný. Pak už si každý vybere jednu svoji barvu a její figurku postaví na start.

Hráči se postupně střídají na tahu, ve kterém budou muset odpovědět správně ve vymezeném časovém limitu. Jeho soused po pravé ruce vytáhne náhodnou kartu z balíčku a přečte její zadání. To vždy znamená, že musí aktivní hráč ukázat své vědomosti vyjmenováním několika slov, která patří do zadané kategorie.

Ihned jakmile je karta dočtena musí hráč, který čte otázku z karty, současně otočit časomíru, takže kuličky se začnou valit po spirále směrem dolů. Jejich pouť trvá přibližně pět vteřin. Pokud aktivní hráč stihne odpovědět správně do chvíle, než se poslední kulička dotkne dna časomíry, pak může posunout svoji figurku na stupnici o jeden krok vpřed. Pokud to nestihne, nic se neděje.

Hráči se střídají na tahu, pokaždé odpovídají na jiné zadání, které jim čte jejich soused. S pomocí speciálních karet si mohou získat více času nebo vyměnit otázku za jinou. Partie ale vždy končí tím, že některá z figurek dorazí do cíle. Její majitel se stává vítězem.

5 sekund Junior je hrou, ve které nejde úplně tak o vědomosti, jako o přehled a schopnost rychle reagovat. Většinou každý dokáže s trochou času vyjmenovat dvě či tři věci ze zadané kategorie, a to včetně dětí. Pokud tak ale musí dělat pod tlakem časového limitu, pak je jednoduché se zmýlit nebo nechat zaskočit.

Hráči musí reagovat na otázku okamžitě, protože ihned po jejím položení se začnou kutálet kuličky směrem dolů. Jejich zvuk je tu navíc právě proto, aby je od přemýšlení rozptyloval a dále jim znesnadňoval úspěch.

Karty jsou oboustranné a jejích barva odlišuje obtížnost, kterou si mohou děti pro svoji partii nastavit. S tou jednodušší variantou se dokáží poprat děti už od šestého roku věku a zahrnují otázky na barvy, jídla nebo lokality, například Vyjmenuj 2 věci v lese. Vidíte sami, že to není nic složitého, ale pokud je vám šest, mohou vám i takové otázky dát pořádně zabrat.

Jakmile sešlápnete plyn a otočíte s dětmi na červenou stranu, je všechno o kapku složitější. Věci musí být rovnou tři a liší se i kategorie. Otázky se najednou ptají na hudební nástroje, země kontinentů nebo šachové figurky. Tady už je třeba mít opravdu solidní přehled, pokud bereme v úvahu, že i tato varianta je stále brána jako junior a je vhodná pro děti kolem osmého roku a více. U červené verze se pobaví ale i rodiče.

Kutálení kuliček je bleskové a jednotlivá kola trvají jen několik okamžiků. Díky tomu má celá partie krásný spád a těch dvanáct políček je otázkou chvilky. Partie se tedy měří s klidem na minuty a během deseti máte často bez problémů hotovo. Do každého kola jsou zapojeni dva hráči, jeden čte a druhý hádá, takže se nikdy dlouho žádné dítě nenudí. Lze ji tedy snadno hrát i ve dvou, ačkoliv krabice uvádí jako minimální počet hráčů tři.

Jediným zklamáním jsou speciální karty prodloužení času. Ty totiž jsou dostupné každému na požádání, a ačkoliv prodlužují čas na dvojnásobek (druhé otočení časomíry), nemají pro hráče žádný negativní efekt. Mohli by je tedy využívat prakticky neomezeně, protože nikde jinde o nich v pravidlech není ani zmínka. Doporučujeme tedy hrát bez nich nebo je brát alespoň jako rozhodovací podmínku případných nerozhodných partií. Pokud ale odhlédneme od těchto doplňkových karet, které nemají žádný významný vliv na celkovou partii, pak je 5 sekund Junior skvělou hrou pro děti. Nejsou tu záludné vědomostní zadání, ale pouze vyjmenovávání z nespočtu různých oblastí života, přírody a okolí. Děti překvapivě prověří a jedná se o jednu ze základních her testujících vědomosti, kterou byste měli mít doma. 5 sekund Junior nám (a hlavně dětem) dělá radost.

5 sekund Junior ukazuje, jak jednoduché vyjmenovávání slov může být zábavné, když k němu přidáte pár kuliček, napětí a rychlost partie. Děti se budou bavit už od šesti let, protože je pro ně připravena modrá varianta s jednoduššími otázkami. Sice hra obsahuje zbytečné zvláštní karty, ale to nijak nekazí rychlou desetiminutovou zábavu. 5 sekund Junior je pro zvídavé děti ideální.
+ dvě varianty obtížností otázek
+ rychlost
+ počet karet