Recenze: 7th Continent – neuvěřitelné dobrodružství

7th-continent-20

Myslel jsem si, že to je jen sen. Zlá vzpomínka na dramatickou expedici, která už je za námi. Ale stále se z toho snu nemohu probudit, ať dělám, co dělám. Jsem tu zpět na nehostinných ostrovech a kamkoliv se hnu, tam se musím strachovat o svůj život. Ať se mi to zdá nebo ne, musím se o sebe rychle postarat, nebo to dobře nedopadne.

Když se poprvé objevila hra 7th Continent na serveru Kickstarter a žádala fanoušky deskových her o podporu, nikdo ji neznal. A její designéry Ludovica Roudyho a Bruno Sauttera jsme zaznamenali jen díky zajímavé bojovce 8 Master’s Revenge. Jenže kampaň v roce 2015 byla ohromně úspěšná a vybraný více než milion eur byl dobře investován.

Se vznikem hry se však pojila spousta zdržení. Takže nakonec finální krabice s hrou spatřila světlo světa až na podzim roku 2017 a to současně s druhou kampaní na rozšíření. Právě této příležitosti jsme využili a získali do svých pařátů box se základní hrou. Následný Kickstarter byl neuvěřitelně úspěšný se sedmi miliony nastřádaných prostředků! Na podzim 2018 se tedy máme na co těšit v podobě bílé rozšiřující krabice!

7th-continent-02

Uvnitř obrovského a extrémně těžkého boxu s lebkou na víku najdete neuvěřitelné množství čtvercových karet. Žádný jiný rozměr vás nečeká. Většina karet je na zadní straně očíslovaná a hráči ji po vybalení musí poskládat vzestupně do připravených pořadníků. Karty jsou očíslované od nuly (000) a jejich hodnoty sahají až k sedmi stovkám. Některá čísla chybí, jiná jsou v krabici zastoupeny mnohokrát. Jejich obsah by vám měl zatím zůstat záhadou.

Hráči naopak mohou zabrousit do karet akčních s modrou zadní stranou. Z nich vytřídí pokročilé akce, které používat zatím nesmí. Některé jiné patří postavám. A hráči by si tedy měli každý vybrat svého hrdinu, mezi kterými je třeba i můj oblíbený Frankenstein. V závislosti na zvoleném hrdinovi pak každý dostane jeho portrét, figurku a k tomu také oheň. Sadu akčních karet náležících zvoleným hrdinům promíchají s kartami základními a připraví tak hromádku energie celého týmu.

Poslední volba je pro hráče nejdůležitější. Vyberou si totiž kletbu, proti které budou stát. To jim současně určí ráz dobrodružství. Na výběr jsou celkem čtyři kletby v základní krabici a další tři v dostupných rozšiřujících balíčcích. Autoři nabízí doporučené pořadí, ve kterém jasně dominuje Voracious Goddess jako první dobrodružství. Se zvolenou kletbou dostanou hráči kartu indicie (mapu), přečtou úvodní příběh a položí do středu stolu startovní kartu mapy s odpovídajícím číslem na zadní straně.

7th-continent-08

Od té chvíle má tým hráčů k dispozici velkou škálu akcí. Tou základní a hlavní ale je průzkum. Ihned po vyložení nové karty terénu si hráči všimnou, že do některých stran ukazuje šipka s římskou číslicí. Tyto pozice je třeba obsadit kartami událostí se stejnou hodnotou. V zásobníku karet jich je vždy spousta od každého čísla a hráči si mohou vybrat náhodně jednu z nich. Tím vytvoří nečekaná setkání, se kterým se budou muset vypořádat.

Každá událost bude od hráčů vyžadovat nějakou reakci a splnění testu. Ten si mohou vylepšovat předměty v inventáři, ale ty opět fungují pouze na některé z velké šíře aktivit. Ve všech situacích se ale hráči budou snažit získat dostatečný počet úspěchů, tedy hvězd. Každá akce s sebou nese dvě čísla zadání – minimální počet karet, který je třeba vyčerpat z balíčku energie a také počet hvězd, které na nich hráči musí najít, aby byli úspěšní. Některé karty mají půlhvězdy, které je možné spojovat s dalšími na jiných kartách. Hráči mají možnost vzít minimální počet karet nebo jejich množství libovolně navýšit. Tím je sice bude akce stát více sil, ale ponese s sebou menší riziko neúspěchu. Některé akce ale zjednodušovat nelze.

Balíček energie je navíc jednosměrný a tvoří jej akční karty. Kdykoliv z něj hráči odhalí nějaké karty, odloží je do hromádky vyčerpání. Postupně se tak přesouvají všechny téměř ze čtyřiceti karet (tolik jich máte přibližně na začátku) a skupina hrdinů začíná být unavená. Pokud by jim energie došla, jsou ve smrtelném nebezpečí. Někde mezi kartami se totiž ukrývají i kletby, které sem byly přimíchané na začátku dobrodružství a není možné je nijak dopředu odlišit. Zcela vyčerpaní hrdinové začnou dobírat z balíčku odhozených karet, ale pokud narazí na kletbu, je to konec dobrodružství.

To se nezdá jako zásadní problém, jenže dobrodružství v 7th Continentu se mohou táhnout přes řadu hodin. To ale předbíháme. Zpět k hraní, ve kterém se hráči mohou stále vyzbrojovat. Jakmile použijí karty energie, a to třeba i na obyčejný pohyb, může si jeden z hráčů kartu ponechat v ruce. Aby předmět mohl použít, musí jej znovu za energii vyrobit z potřebných surovin. Existuje limit jak na karty v ruce, tak na počet předmětů v inventáři. Ten je možné částečně obejít pomocí kombinování. Každý nástroj má ale omezený počet použití označovaný kostkou.

7th-continent-11

Velkou část svého času a energie vyloží hrdinové na objevování obrovského kontinentu. Ten je tvořen navazujícími kartami terénu, které poskládané dohromady nabídnou pohled na celou mapu sedmého kontinentu a jeho okolních ostrovů. Propojeny jsou pomocí čísel, která na sebe nenavazují v nějaké postupce, ale zcela náhodně, abyste třeba omylem neobjevili nějaké tajemství příliš brzy.

Jediným způsobem, jak získat vynaloženou energii zpět, je jídlo. A jak jinak než lovem. Ať už jej zhltají hrdinové syrové nebo si jej uvaří na ohni, vždy si mohou vrátit nějakou sadu karet z odhazovací hromádky zpět do zásoby.

Hrdinové ale prozkoumávají pouze omezený čas. Samotný průchod kletbou totiž trvá i několik desítek hodin (nám zabralo dohrání první kletby 25 hodin!), což nejde zvládnout v jednom zátahu. Proto hra nabízí skvělý mechanismus ukládání, který je opravdu rychlý. Sbalení a příprava je pak otázkou chvilky. O vítězství vám toho moc říkat nebudeme a prohra je jasná. Smrtí hrdinů prostě zážitek skončí a můžete začít od začátku.

7th-continent-14

7th Continent je hra, která nemá na současném trhu téměř obdoby především z hlediska ambicióznosti. Existují sice ještě další podobně laděné hry, jako třeba Gloomhaven. Ale dnes není naším cílem je porovnávat. Nabídnout ucelený příběh, který vám zabere klidně i několik týdnů k dohrání, je ohromný projekt. A o to větší úctu vzbuzuje to, jakým způsobem se jej podařilo realizovat.

Tato hra je totiž v první řadě ohromující dobrodružství. Pokud máte rádi objevování neznámého, pak byste neměli číst dál, ale rovnou začít shánět kopii této krabice. Celé to takhle z textu zní dost komplikovaně, ve skutečnosti je ale hratelnost 7th Continentu velmi intuitivní. Ideálně se hraje ve dvou, abyste měli s kým sdílet svoje zážitky.

Hra ale obsahuje i řadu dalších vychytávek. Například na kartách jsou natištěná malá čísla, které vám při objevení poskytnou nějakou výhodu. Právě proto je v krabici lupa. Postupem času se hráči mohou vylepšovat a přidávat do svého balíčku energie nové akční karty. Teprve v průběhu hry se začnete dovídat spoustu zajímavých věcí, které jsme vám úmyslně zatajili, a budete si každou svoji návštěvu sedmého kontinentu maximálně užívat.

7th-continent-04

A pak jsou tu nedostatky. Tím prvním je samozřejmě dostupnost, protože ji mají pouze ti, kdo ji podpořili úspěšně v úvodní kampani. Přesto ji lze na aukcích vydražit, protože ji mnozí budou chtít po dohrání prodat. Zásadnějším problémem pro nás byl fakt, že ukládání a rozložení hry je sice rychlé, ale kromě toho vás čeká ještě zařazování karet. A to je pěkně zdlouhavá činnost nutná po každé partii.

Takto rozsáhlá hra se ale nemůže ubránit ani kontroverzi. Tady jsou hned dva momenty, kterými 7th Continent rozčeřila vodu. První je řešení inventáře, které umožňuje nelogicky kombinovat libovolné objekty, které pak ztrácí životnost spolu. Toto řešení je asi jediné, které působí opravdu netématicky a určitě by si zasloužilo přepracování.

Mnoho hráčů ale negativně vnímá především takzvané ukládání. Kdykoliv totiž skončíte s partií, sbalíte všechny karty terénu zpět do pořadačů a příště začínáte na kartě, kde jste se minule utábořili. To znamená, že sice víte, co na vás čeká, když se vydáte některým směrem, ale nejdříve se znovu musíte vypořádat s náhodnými událostmi. To ale odpovídá skvěle atmosféře partie, protože jak se hrdinové vyspali, situace kolem nich se změnila. Mohou tak na ně čekat nástrahy, které tam minule nebyly, což podle nás funguje skvěle a dodává hře atmosféru. Chápeme ale, že někomu může být znovuobjevování lokací na obtíž.

7th-continent-17

Je tu samozřejmě i otázka ceny a znovuhratelnosti, ale když vezmete v potaz množství hodin, které hra nabízí, tak ten poměr cena/výkon rozhodně není špatný. Kletby samozřejmě opakovat nebudete, protože máte všechny potřebné znalosti a jejich řešení pro vás není výzva. To samozřejmě neplatí v případě, že při řešení zemřete. Tady se naopak budete chtít poučit z omylů a udělat vše lépe.

Dobrodružství na sedmém kontinentu bude rozšířením a tedy několika novými kletbami uzavřena. Ostatně za všechno hovoří závěrečná kletba, která s názvem Armageddon! Sami autoři ale v rozhovorech naznačili, že se nemusíme s mechanismem příběhového prozkoumávání loučit. Setkáme se znovu, jen v jiném prostředí a možná i kompletně odlišném tématu (že by sci-fi?). Ale to už jsou pouze spekulace, které vyvrátí nebo potvrdí až následující měsíce.

Délka jednotlivých partií je pouze na hráčích a doporučuje se někde kolem dvou hodin, kdy budete mít objevenou mapu tak akorát. Jednotlivé kletby se od sebe výrazně liší také náročností, takže po dohrání první vás některé následující už tolik nepotrápí a pohybují se „pouze“ v rámci několika hodin.

7th-continent-15

Kampaň hry 7th Continent je sice nenávratně pryč a podle slov autorů nebude krabice momentálně dostupná na pultech obchodů. Sami to odůvodňují neúnosnou výrobní cenou, která by se promítla do klasických maloobchodních nákladů. To nám ale nebrání dále šířit její slávu.

Ve hře 7th Continent jde především o přežití. Naberete síly, které pak utratíte za zkoumání světa kolem. Naprosto zásadní roli tu hraje lov, který je třeba dělat pravidelně. A tím získáte spoustu neskutečných a zcela opravdových zážitků. S hrou 7th Continent totiž teprve objevíte opravdové kouzlo deskových her!

Pokud vám hra unikla, máte nyní asi poslední šanci ji získat! Ještě stále je otevřená možnost udělat předobjednávku na Kickstarteru. Upozorňujeme, že hra opravdu nepůjde do klasické distribuce, takže se jedná o možná poslední šanci, jak koupit 7th Continent:

AutorLudovic Roudy, Bruno Sautter
IlustraceLudovic Roudy
VydavatelSerious Poulp
Herní doba1000
(52 voters)
KategorieAdventure, Card Game, Exploration, Science Fiction
MechanismyArea Movement, Cooperative Game, Hand Management, Map Addition, Modular Board, Narrative Choice / Paragraph, Scenario / Mission / Campaign Game, Solo / Solitaire Game, Storytelling, Variable Player Powers
RozšířeníThe 7th Continent: A Prison of Clouds, The 7th Continent: Action Deck Discard, The 7th Continent: BGG Promo Cards, The 7th Continent: Comfort Creatures, The 7th Continent: Facing the Elements, The 7th Continent: Fear the Devourers, The 7th Continent: Forgotten Passages, The 7th Continent: Path of Repentance, The 7th Continent: Print & Play Demo, The 7th Continent: Swamp of Madness, The 7th Continent: The Crystal's Song, The 7th Continent: The Flying Roots, The 7th Continent: The Forbidden Sanctuary, The 7th Continent: The Icy Maze, The 7th Continent: The Veins of the Earth, The 7th Continent: What Goes Up, Must Come Down, Lost & Found (fan expansion for The 7th Continent)
RodinaComponents: Map (Continental / National scale), Components: Miniatures, Components: Official Music Soundtrack, Crowdfunding: Kickstarter, Mechanism: Campaign Games, Misc: Limited Replayability, Misc: Made by Panda, Players: Games with Solitaire Rules, Series: The 7th Continent

7th Continent je naprosto jedinečným počinem, který by si měl vyzkoušet každý opravdový fanoušek deskových her. Musí samozřejmě dobře ovládat angličtinu, ale hra se mu za to odvděčí ohromným zážitkem plným objevování a neznámého. Hra nabízí velkou šířku aktivit, které hráči plní s pomocí textů. Skvělý je ale především mechanismus energie, který postupně vyčerpáváte a pro její doplnění je třeba lovit a najíst se. Po uložení se svět změní a příště na hráče čekají jiné události. To může některým hráčům vadit, ale tematicky je to ohromný nápad. 7th Continent je místo, kde strávíte desítky hodin a nebudete toho litovat, protože to je deskový svět, jako žádný jiný!

+ ohromující dobrodružství
+ délka kleteb
+ prozkoumávání