Recenze: Aeon’s End – svět, který byl

aeons-end-19

Příliš dlouho jsme se ukrývali. Příliš dlouho jsme se jen snažili přežít. Stíny byly našimi přáteli, ale už ne. Chceme prosvítit každou chodbu, každičkou halu v podzemí. Místo, které se stalo naším domovem a které ze srdce nenávidíme, nám poskytlo nejen úkryt, ale především místo k tréninku. Z trhlin, kterými k nám přicházelo nebezpečí, jsme udělali vlastní zbraň. Je na čase ji použít a najít cestu za lepším životem!

Postapokalyptický temný svět si připravil pro stoly hráčů Kevin Riley v novince pojmenované Aeon’s End. Aktuální novinkou je druhá edice hry, která vychází v produkci Action Phase Games (Dreamwell) a Indie Boards & Cards. První verze vyšla už v roce 2016 prostřednictvím kampaně na Kickstarteru, ale nám se dostala krabice na stůl až v evropské distribuci firmy Esdevium Games. Kompletní sadu ilustrací vyřídilo Gong Studios.

Na víku velké krabice najdeme příšeru vystupující z jedné trhliny. Cesta ven je totiž oboustranná a trhliny s sebou přináší velké riziko. Uvnitř na hráče čeká pořádný balík karet. V čele celého dobrodružství jde osm hrdinů, ze kterých si mohou hráči na začátku partie vybrat. Pro svoji postavu dostanou také startovní počet deseti srdíček, jeden žeton s pořadím a také sadu karet předepsanou pro jeho hrdinu (stanoveno je i pořadí, v jakém si karty připraví do balíčku). Každý dostane také svoji sadu čtvercových karet trhlin, které natočí podle ikon na kartě – některé budou otevřené, jiné zavřené, ale záleží také na jejich natočení.

aeons-end-05

Ve středu stolu se začnou pak dít věci. V první řadě zde bude potřeba ukazatel obrany pevnosti, která nese jméno Gravehold. Na dvojici otočných ukazatelů hráči nastaví startovní hodnotu třicet. Pak začnou teprve opravdu létat karty. Nejdříve vytvoří hráči balíček pořadí, do kterého zamíchají své karty postav (více, pokud se partie účastní méně hráčů) a k nim přidají dvě karty nemesis.

V krabici jsou ale i karty zásob a to ve větších počtech od každého typu. Karet je ve hře více než 300. A z nich hráči vylosují (nebo si vyberou) sestavu tří drahých kamenů, čtyř kouzel a dvou artefaktů. Devět balíčků karet rozloží do čtverce a vytvoří tak nabídku. Jednotlivé karty mají v pravém horním rohu hodnotu, kterou je potřeba zaplatit při nákupu a ve spodní části je textově popsaná schopnost dané karty. A tak zatímco diamanty přidávají peníze, když je má hráč v ruce, relikvie jsou hrané okamžitě z ruky pro efekt a kouzla jsou hlavním způsobem útoku.

Pak už zbývá připravit pouze druhou stranu, tedy balíček nemesis. I pro ni je třeba nejdřív zvolit jednu ze čtyř nabízených příšer. Každá má svoji startovní úroveň životů, kterou nastaví hráči na druhém dvoukolečkovém ukazateli. Posté sestaví hlavní balíček nepřátel, který se skládá z devíti karet pro konkrétního nepřítele a k nim další dvě desítky univerzálních protivníků. Ty poskládají hráči podle úrovně od jedničky k trojce (každou z nich samostatně zamíchají).

aeons-end-01

Průběh každého kola je určen náhodně tahanými kartami pořadí ze zamíchaného balíčku. Každý z hráčů se tedy dostane k tahu a to stejné platí pro příšery (ty dokonce dvakrát). Hráči jednotlivá kola začínají s pěti kartami v ruce, které si (s výjimkou prvního kola) doberou vždy na konci svého tahu. V hlavní fázi si může aktivní hráč vždy vybrat, jaké akce z nabídky využije. Není omezený ani počtem ani pořadím. Hráči tedy mohou vykládat karty peněz a nakupovat za ně karty ze společné nabídky. Stejně tak lze utratit dva žetony éteru (měna ve hře) za nabití jedné části schopnosti hrdiny.

Pak už se v možnostech akcí přesune pozornost k trhlinám. Ty lze buď zaostřit (focus) nebo otevřít a to opět utracením ceny udané v množství éteru. A zatímco zaostření znamená otočení karty o devadesát stupňů po směru hodinových ručiček (a tím snížení nákladů na otevření trhliny), přímo otevření znamená otočení karty opačnou stranou nahoru.

Ke všem nově zaostřeným (v aktuálním kole) vlastním trhlinám může hráč vyložit kartu kouzla z ruky. To nic nestojí, ale jedná se pouze o přípravu kouzla. Naplánované útoky se ale odehrají až při příštím tahu stejného hráče. Na konci každého kola dojde k dobrání nových karet do pěti z balíčku a jakýkoliv neutracený zisk je ztracen.  Když hráči dojde zásoba karet k lízání, nemíchá odkládací hromádku, ale pouze ji přetočí a může okamžitě použít k dobrání. Karty z ruky ale není možné zahazovat a to ani ty, které zůstanou na konci kola. Karty lze pouze zahrát.

aeons-end-06

Jakmile je vytažena z balíčku pořadí karta příšery (nemesis), nastává čas k protiútoku zla. Z balíčku nepřítele hráči odhalí kartu, a buď vyhodnotí její efekt (útočná karta) nebo ji vyloží na stůl (monstrum) i s žetony života a síly. K útoku se ale dostane obluda až na začátku některého z dalších tahů zla – konkrétně toho, kdy načerpá síly k útoku. V každém tahu je odhozen z karty monstra jeden žeton síly a teprve, když není už co odhazovat, se vrhne na hrdiny nebo na jejich pevnost. Tím postupně ubývá počet životů.

Celá partie se točí kolem efektu rozpoutání (unleash). Ten je spouštěn často různými momenty ve hře a v jeho důsledku se vždy aktivuje hlavní nemesis a její specifickou schopnost. Společným úkolem hrdinů je projít všemi nástrahami, zničit všechny nepřítele včetně hlavní nemesis. Pouze tak mohou jako tým vyhrát. Naopak porážka je čeká ve chvíli, kdy počet životů všech klesne na nulu nebo je zničena jejich pevnost (opět klesne ukazatel na nulu).

Aeon’s End je famózní (a asi vůbec nejlepší) kooperativní deckbuilding hrou. Partie je velmi návyková a obsahuje řadu zajímavých a dosud nevídaných konceptů. Prvním z nich, ve kterém čas od času uděláte bezmyšlenkovitou chybu (jsme dokonale poznamenaní jinými hrami s budováním karetního balíčku) a zamícháte svoji odkládací hromádku před opětovným použitím. To je ale chyba. V této hře se (kromě některých výjimek) karty vůbec nemíchají! Hráči tedy mají vždy jasnou představu, jaké karty jim přijdou do ruky příště. Díky tomu je průběh mnohem taktičtější a celkový dojem je o dost lepší.

aeons-end-08

A samozřejmě je to všechno kooperativní, takže účastníci musí svoje snažení dobře koordinovat. Někdy to není úplně nejjednodušší, protože kde není náhodné pořadí karet, tam určuje štěstí pořadí celých tahů.

Druhým naprosto zásadním prvkem celé partie je plánování útoků dopředu. Hráč ale nikdy neví, kdy přesně přijde příště na řadu. Mezi tím se může řada věcí změnit. Kouzla jsou ale obvykle účinná i později, protože jejich využití hráč určuje až při jejich vyhodnocení. Krabice skýtá zajímavou nabídku karet, které zaručují odlišné zážitky při každé partii. V této krabici je (oproti původní Kickstarter verzi) méně možností. Naštěstí na trhu je několik rozšíření, které snad budeme mít možnost také vyzkoušet na vlastní kůži.

Jednotliví protivníci jsou opravdu velmi odlišní. Může za to fakt, že každá nemesis má svoji vlastní sestavu karet. Ty s ní pak úzce spolupracují a podporují se ve schopnostech. Díky tomu je hra pokaždé dost jiná. V krabici je celkem čtveřice velkých protivníků, proti kterým hráči mohou svoje schopnosti otestovat.

aeons-end-10

Zajímavým mechanismem jsou také samotné trhliny. Hráči je postupně zaostřují, karty kouzel k nim ale mohou přiložit kdykoliv. Kouzlo u zavřeného průchodu je třeba vyhodnotit okamžitě v dalším tahu, zatímco u otevřené trhliny mohou hráči nějakou dobu počkat. To jsou další zajímavé volby, zvlášť pokud zopakujeme odlišné náklady na otevření trhliny podle počtu zaostření.

Obtížnost této hry je bez problémů nastavitelná. A to nejen monstrem, ale především počtem životů a velikostí balíčku nemesis. Každé monstrum má navíc svoji expert variantu popsanou přímo na kartě. Díky tomu je znovuhratelnost opravdu výborná i s tímto omezeným balíčkem bez Kickstarterových exkluzivit. Samotná náročnost boje je nastavena hodně dobře a vítězství nikdy není úplně jisté.

aeons-end-15

Počtům hráčů v partii jsou uzpůsobené množství karet v balíčku nepřítele. Díky tomu je výborná ve dvou i třech. Ve čtyřech ale přece jen celý průběh výrazně zpomalí. Celkově je ale podle počtu hráčů především odlišný důraz na herní koncepty. Ve vyšších počtech si hráči totiž nestačí tolik vybudovat vlastní balíčky a musí více spolupracovat. Tato hra je ale vynikající také pro sólo hru.

Hra je opravdu kooperativní a hráči se pomocí karet mohou navzájem podporovat ve svém snažení. Spolupráce je opravdu jedním z ústředních bodů hratelnosti. Jediným problémem tak může zůstávat přítomnost hráče, který bude ostatní řídit (problém alfa hráče). Zpracování pak řadí hru jasně do fantasy žánru, přičemž všechny karty jsou přehledné a pěkné na pohled.

aeons-end-12

Aeon’s End je famózním kooperativním zážitkem. Ve hře nakupujete karty a budujete svůj balíček, který je ale čistě o taktice. Jde o to, kdy kartu nakoupíte, protože pořadí v balíčku se nemění. A tady vstupuje do hry opravdu plánování a přemýšlení, které je pro úspěch naprosto stěžejní. Aeon’s End je určitě nejlepší kooperativní karetní hrou, kterou můžete sehnat!

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorKevin Riley
IlustraceGong Studios
VydavatelAction Phase Games, Indie Boards & Cards, Angry Lion Games, Arclight, Frosted Games, Matagot, Pegasus Spiele, Portal Games, SD Games, Surfin' Meeple China
Rok vydání2016
Počet hráčů1 - 4
Herní doba60
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(20 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Fighting, Science Fiction
MechanismyCard Drafting, Cooperative Game, Deck, Bag, and Pool Building, Delayed Purchase, Hand Management, Solo / Solitaire Game, Variable Phase Order, Variable Player Powers, Variable Set-up
RozšířeníAeon's End: Buried Secrets, Aeon's End: Echo Stone and Splinter Missile Promo, Aeon's End: Fleeting Vision Promo, Aeon's End: Return to Gravehold, Aeon's End: Southern Village, Aeon's End: Tabletop Day 2017 Promos – Drown in Flames / Glyph Enigma, Aeon's End: The Ancients, Aeon's End: The Depths, Aeon's End: The Nameless, Aeon's End: The New Age – Promo Pack, Aeon's End: The Outer Dark, Aeon's End: The Ruins, Aeon's End: The Void, Aeon's End: Thieving Spirit, Aeon's End: War Eternal – Promo Pack
RodinaComponents: Official Music Soundtrack, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Aeon's End, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyイーオンズ・エンド, 末日決戰, 에이언즈 엔드

Více o hře.

Recenze: Aeon’s End – svět, který byl
Aeon’s End je deckbuildingem, který dává hře opravdový kooperativní nádech. Balíčky s kartami mají pevně dané pořadí, takže lze plánovat a kalkulovat. Díky tomu je hra mnohem taktičtější než podobné karetní hry. Tahle navíc funguje skvěle v nižších počtech hráčů a díky dostatečnému počtu karet je zážitek pokaždé dost odlišný. Aeon’s End je dalším znovuzrozením deckbuildingových her.
Klady:

+ opravdová kooperace
+ různé obtížnosti
+ možnost sólo hry
+ taktická hra (balíček se nemíchá)
+ každá nemesis má své karty
Zápory:

- ve čtyřech pomalejší průběh
5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Změňte osud – osud nemá poslední slovo