Recenze: Aeon’s End The New Age – nový začátek

aeons-end-new-age-16

Všechno se změnilo. Jako by naše životy byly během několika dnů zcela přepsány. Naše domovy už neexistují a nic, co jsme znali, už není takové, jak bychom si přáli. Ale domy lze přestavět. Na jiném místě, s jinými lidmi, ale začneme znovu. A pak najdeme toho, kdo nám toto utrpení způsobil a ukážeme mu, že se nikdy nevzdáme!

Děj světa Aeon’s End postupuje neustále kupředu. Vyvíjí se tedy stejně divoce, jako zájem o všechna dobrodružství, která se v této hře nabízí. Tentokrát má hra titul Aeon’s End: The New Age a znovu je pod ní podepsaný designér Kevin Riley. Novinka vychází v produkci firem Action Phase Games a Indie Boards & Cards, ale po obchodech v Evropě putuje zásluhou společnosti Esdevium Games.

Aeon’s End je kooperativní hra, v jejímž středu nejsou odvážní hrdinové, ale místo nich jen jedna osoba, která se snaží všechno a všechny zničit. Ústředním motivem celé hry jsou trhliny, které hráči otevírají a získávají tak možnost silnějších a silnějších kouzel. Hráči ale ve svém tahu mají vždy k dispozici sadu karet, které mohou k jednotlivým aktivitám používat. Získat z nich mohou nejen měnu potřebnou k nákupu dalších (silnějších) karet ze společné nabídky nebo k manipulaci s trhlinami. Každý mág má čtyři, které postupně otevírá, buď opatrně za nižší cenu nebo rychle za vyšší. A právě k nim lze poté přikládat kouzla, aktivovat je a škodit tak hlavnímu záporákovi. O pořadí hraní rozhoduje zamíchaný balíček, a jakmile je vytažena karta nestvůry, je odhalena horní karta z jejího balíčku. A tím se snaží jim ubrat životy. Hráči naopak chtějí zničit všechny posluhovače a také svého úhlavního nepřítele.

aeons-end-new-age-05

Na víku na hráče čekají postavy nových trhlinových mágů, kteří je zvou dovnitř a doufají, že pomohou v jejich zdánlivě marném boji proti Bezejmennému. Hra zůstává ve své podstatě stejná, takže po odklopení víka na hráče čeká spousta karet a nějaké ty ukazatele životů. Kromě toho se uvnitř ale ukrývá také sedm očíslovaných obálek, které naznačují, že tentokrát budou hráči něco objevovat.

Novinka tedy do průběhu partie přidává nejen variabilitu v podobě nových postav a karet, ale především systém expedic a několik dalších novinek, které s tím souvisí. Obecně se tedy hrdinové budou vydávat na výpravy ze svojí základny v kasárnách. Tuto budovu reprezentuje balíček karet (respektive na začátku nalosovaných randomizerů), který mají hráči dostupný a ve kterém se na základě jejich úspěchů mohou objevovat nové karty.

aeons-end-new-age-07

Pod zmiňovanými expedicemi se vlastně ukrývá kampaň, kterou hráči postupně prochází a tím si odhalují nové obálky. To je také jediný lehce legacy efekt, kde ztratíte otevřením obálky pouze pocit z neprozkoumaného. Obecně je ale série partií vždy snadno znovuhratelná a to i pro ty, kdo si ji už jednou prožili.

Zajímavým prvkem je ale fakt, že hráči v expedicích nejsou omezení pouze na karty z této krabice. Pokud už vlastní libovolné jiné komponenty z dřívějších her, i tyto lze použít při stavbě nových vlastních kampaní a především můžete vše hrát se svými oblíbenými hrdiny.

Díky této ohromné variabilitě, kdy se postavy i karty losují na začátku kampaně ze všech Aeon’s Endových a poté se umístí do kasáren, nabízí nový způsob hry ohromnou novou úroveň variability. A to nejen pro nový obsah, ale i pro ten starý. Donutí vás totiž používat i karty a hrdiny, které byste si normálně nevybrali. U těchto náhodných kampaní už ale není žádný příběh a nemusíte se tedy zabývat žádnými výše zmiňovanými kartami příběhu.

aeons-end-new-age-12

V průběhu čtyř bojů postupně nepřítel získává větší síly. To ale platí i pro hrdiny, kteří zde dostávají novinku v podobě pokladů. Ty mohou být pro konkrétní postavu, ale také mohou nabízet společný efekt.

Samotní noví hrdinové jsou opět dostatečně odlišní a je vidět, že si na nich autor opravdu dal záležet. To už jsme chválili u naší minulé recenze malých rozšíření a opět je třeba zdůraznit, že rozdíly mezi hrdiny jsou jedním ze základem toho, co vás motivuje dále se k partii vracet a objevovat nové postavy.

aeons-end-new-age-13

Bohužel u kampaně očekáváte, že dostanete nějaké možnosti ovlivňovat výsledek podle svých úspěchů. To ale tady neplatí. Bez ohledu na to, jestli vyhrajete nebo ne, děj pokračuje dál stejně. Navíc celý příběh je popsaný na kartách, místo aby byl v přehledné knize, jak to u podobných her bývá. Jedná se o trochu podivné rozhodnutí, které zhoršuje manipulaci.

Zbytek hratelnosti je stejný, jako jsme u Aeon’s End zvyklí.  To ale na druhou stranu znamená, že je zábava na vynikající úrovni. I zpracování zůstává skvělé a celkový dojem tedy je na jedničku s hvězdičkou. Na herní dobu ani počty hráčů novinka nemá žádný vliv. Kampaň je ale možné hrát v sólové variantě, což může být pro řadu hráčů lákavé.

aeons-end-new-age-15

Aeon’s End: The New Age je nový přírůstek, který dodává vašim již vlastněným boxům neskutečný nový nádech. Hráči se v této novince naučí systém expedic, který propojuje do série náhodnou sadu hrdinů a nepřátel, kterí se utkají. Díky tomu je novinka skvělá, protože zbytek si zachovává stejný. Všechno v nové krabici je podřízeno expedicím. Pokud tedy toužíte po více obsahu a zážitku s Aeon’s End, pak The New Age je jasná volba.

AutorJenny Iglesias, Nick Little (I), Kevin Riley
IlustraceGong Studios
VydavatelAction Phase Games, Indie Boards & Cards, Matagot, Portal Games
Rok vydání2019
KategorieCard Game, Fantasy, Science Fiction
MechanismyCooperative Game, Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Open Drafting, Variable Phase Order, Variable Player Powers
RozšířeníAeon's End: Evolution, Aeon's End: Into the Wild, Aeon's End: Legacy of Gravehold – Promos, Aeon's End: Origins, Aeon's End: Past and Future, Aeon's End: Past and Future Kickstarter Exclusives, Aeon's End: Shattered Dreams, Aeon's End: Splitter-Geschoss Promo, Aeon's End: The Ancients, Aeon's End: The New Age – Promo Pack, Aeon's End: War Eternal – Promo Pack
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Game: Aeon's End, Mechanism: Campaign Games, Players: Games with Solitaire Rules
Alternativní názvyAeon's End: Nowy Początek, Aeon's End: Une Ère Nouvelle

Aeon’s End: The New Age je hra, na které se těžko hledá něco špatného. V základu totiž stojí vynikající zábava, která pro kooperativní hraní funguje perfektně. Navíc hráči po celou dobu mají své snažení pod kontrolou. Tentokrát ale dokonce umožňuje novinka propojit libovolné čtyři boje do série expedic, při kterých se se svými postavami daleko více sžijete. Budete tak i více prožívat partii samotnou, což je u Aeon’s End: The New Age zárukou úspěchu.

+ nový způsob hraní znamená ohromnou variabilitu
+ obálky k otevření
+ skvělí noví hrdinové i nepřátelé