Recenze: Co to čmáráš? aneb každá čára má smysl

co-to-cmaras-01

Znáte doodle? Ne? Kreslili jste si ve škole do sešitu? Nebo třeba na lavici? Pak jste se s doodlováním setkali, i když vám tenhle anglický výraz nic neříká. Jedná se o oblíbenou disciplínu, ve které třeba společnost Red Bull pořádá soutěže.

A jedna taková soutěž dorazí na stůl i tady. Jmenuje se Co to čmáráš a je to nová hra, kterou si pro nás připravilo vydavatelství Albi. Za vznikem hry stojí designér Jeff Lai a původní cizojazyčnou verzi publikovala firma Outset Media.

Kreslíři všech věkových skupin tak mohou získat krabičku, která je celá bílá a na víku je hned několik různorodých postaviček. Uvniř dostanou hráči záplavu karet, kterých je dohromady 137 a na každé z nich jsou natištěná hned tři slova, která budou fungovat jako zadání. Všechny vytvoří dobírací hromádku. Ve středu stolu musí být místo také pro devět černých žetonů symbolem křížku nahoru (čísla jsou ukrytá). Jednotliví účastníci pak dostanou každý svoji sadu barevných sázecích žetonů, jednu tužku a hlavně list na kreslení s devíti čtvercovými políčky.

co-to-cmaras-07

V každém kole se jeden hráč stane moderátorem, který bude manipulovat se všemi společnými komponentami. Nejdříve tedy otočí horní kartu z balíčku témat a přečte trojici natištěných slov všem nahlas. Každý z účastníků si poté vylosuje jeden náhodný z devíti žetonů, které ukrývají jedničku, dvojku nebo trojku. Nikomu ale svůj los neukazuje.

Potom už zbývá jen otočit přesýpací hodiny (i toto provede moderátor) a jednotliví soupeři se mohou pustit do kreslení. Každý má za úkol ztvárnit slovo, které mu udává jeho vylosovaný žeton. Na jednotlivých kartách jsou tedy právě tři témata. Této fáze se samozřejmě účastní i samotný moderátor.

co-to-cmaras-03

Jakmile uplyne čas a hráči položí tužky, začne část tipovací. K vyjádření svého názoru a dojmu, kdo kreslil který z obrázků, použije každý ze soupeřů žetony ve své barvě. Opět tyto čísla umísťují všichni tajně, aby neovlivňovali svými tipy ostatní.

Jednotliví účastníci pak získají na základě přesnosti tipů body. Za správný odhad dostane hráč jeden bod a stejně tak je odměněn i kreslíř, pokud jeho doodle někdo přiřadí ke správnému číslu zadání. Získané body z jednotlivých tipů si hráči zapíšou do linky vedle aktuálního obrázku a do spodního čtverečku uvedou celkový součet.

Po devíti kolech, kdy se hráči střídají v roli moderátora, je konec veškerého snažení. Hráči si tedy sečtou všechny své nastřádané body, aby určili, kdo jich má nejvíce a stane se tedy celkovým vítězem a nejlepším doodlerem.

co-to-cmaras-12

Co to čmáráš? přichází s výborným konceptem. Nechává hráče kreslit stejné téma a velmi podobné obrázky, ale při tom jim dává prostor, aby našli mezi jednotlivými pojmy co nejvíce rozdílů a pokusil se je vyjádřit.

Hráči sice dostanou každý přiřazený tajně pouze jedno slovo, ale musí po očku sledovat i jiná témata a snažit se od nich svoji kresbu co nejvíce odlišit. Při tom nesmí používat žádná písmena, symboly ani číslice, pouze obrázky.

Zásadní bodový zisk ale plyne především z tipovačky. Hráči tedy musí dobře rozpoznat, co kreslili ostatní. Na druhou stranu je ve hře také možná penalizace, pokud nikdo ze soupeřů neidentifikuje správně. Při tom je třeba výrazně pochválit sady slov, které jsou podobné a dobře zvolené, aby byly zaměnitelné.

co-to-cmaras-10

Bohužel co hru dokáže zradit, je variabilita. Na první pohled je 137 karet, každá se třemi slovy, dost. Jenže když si uvědomíte, že pokaždé projdete devět z nich a všechna slova jsou veřejná a budou i nakreslená, pak se začnou poměrně rychle opakovat. A to u takto rychlé hry může být problém.

Kromě jednoduchosti pravidel je samozřejmě největší zbraní rychlost celé partie. Zmiňovaných devět kol (a tedy i devět volných čtverečků) hráči projdou a zaplní velmi rychle. Můžete tedy s klidem počítat maximálně půl hodiny na dokončení celého souboje a to klidně i v maximálním doporučeném počtu sedmi hráčů.

Při některých počtech ale musíte počítat s tím, že hráči nedostanou rovný podíl tahů v roli moderátora, který je mírně znevýhodněn při manipulaci s přesýpacími hodinami. Na druhou stranu to není tak velký problém. Pochválit musíme fakt, že i ve třech je hra zábavná a zajímavá, protože hádání i snaha nakreslit smysluplný obrázek má i nadále smysl.

co-to-cmaras-08

Hráči si mohou v rámci volby témat zvolit stejné slovo, protože každá číslice je zde třikrát. A pokud se tak stane, pak hlavně v nižším počtu účastníků je méně bodů na rozdání. I tak je bodový zisk spravedlivý, jen těch bodů prostě pocitově není tolik.

Co to čmáráš? je hra, ve které to nejde schopnosti něco nakreslit. Několik čar může dát obrázku zcela jiný smysl. Ale je dobře, že doodle jako téma dostává více prostoru. Co to čmáráš? je šikovná party hra, která nadchne každého milovníka kreslení, protože přesně o tom celá je od začátku až do konce.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJeff Lai
IlustraceChris McCoy
VydavatelAlbi, Outset Media
Rok vydání2018
Počet hráčů3 - 7
Herní doba30
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostUnplayable in another language
(1 voters)
KategorieDeduction, Educational, Humor, Party Game, Real-time
MechanismyLine Drawing, Paper-and-Pencil
Alternativní názvyCo to čmáráš?

Více o hře.

Recenze: Co to čmáráš? aneb každá čára má smysl
Co to čmáráš? je hrou přesně pro ty, které zaujme název a vzhled krabice. To proto, že o rychlém čmárání do třiceti vteřin je hra od začátku do konce. Kromě toho je ale především o tipování a snaze se odlišit, protože tady se novinka odlišuje od konkurence. Hra bohužel nemá úplně velký počet karet a témat, což je také jediný větší problém. Co to čmáráš? je ale jinak solidní párty hra, která je rychlá a fajn bez ohledu na počet účastníků.
Klady:

+ doodlování
+ dvě fáze zisku bodů
+ tři podobná slova
+ zajímavý výběr témat
+ devět ilustrací pro každého každou hru
Zápory:

- role moderátora není spravedlivě rozdělená
- témat je dost jen na patnáct partií
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Masters of Gridiron – americký fotbal jednoduše