Recenze: Dice Run – s kostkami v pelotonu

Dice Run - balení

Když kostky závodí, je to pořádný rachot. Jejich šestistěnná těla se převalují ze strany na stranu ve snaze dostat se do čela. Občas se některá z kostek pokusí o únik. Třeba teď skupinka dvou červených, jenže už brzy jim dojdou síly a peloton je znovu pohltí. Zásadní je umět si načasovat únik tak, abyste ve sprintech dokázali uspět, než vás ostatní kostky spolknou zpět do svého středu.

Desková hra Dice Run je pro mistry úniků. Jejím autorem je Spartaco Albertarelli a celá hra pochází z Milána v Itálii, kde sídlí také vydavatelská společnost Kaleidos Games. Samotný Dice Run není žádnou novinkou a vyšel poprvé už v roce 2002 (Kidultgame), ale teprve verze roku 2013 dorazila i s grafikou od Chiara Vercesi k nám na stůl, aby nás pobavila.

Krabička nemá nějaký velký formát a stačí tak akorát, aby se do ní směstnalo všechno potřebné. Na jejím víku vidíte závodící kostky a také nezbytné cílové praporky. Uvnitř pak je hromada třiceti kostek, po šesti kusech od každé z pětice barev představujících cyklistické týmy.

Dice Run - připravená hra

Neméně důležité jsou u této kostkové hry také karty, kterých je rovnou 110. Největší balíček představují karty pohybu obsahující obvykle jen obrázek jedné kostky. Ta je buď bílá s nějakou hodnotou, nebo naopak bez puntíků, ale všechny své strany má nastříkané na jednu z pěti dostupných barev. Mezi pohyby najdete ale i speciální obrázky, ke kterým se vrátíme později.

Balíček ale obsahuje také vavřínové věnce, které jsou na zadní straně dalších třiceti karet s tajnými úkoly. Tady už najdete obrázek konkrétní kostky, která má nejen barvu, ale i hodnotu. Takovou kostku chcete mít na čele ve chvíli, kdy protne peloton některý z měřených úseků. Právě na to slouží poslední čtveřice karet s poháry.

Právě zamícháním odměn pro vítěze začnete samotnou přípravu hry. Zamíchaný balíček karet rozdělíte na pět hromádek a na všechny kromě prvního umístíte karty s poháry a to ve vzestupném pořadí hodnot. Poslední souboj v cílové rovince tak bude nejcennější s hodnotou rovných šesti bodů.

Dice Run - rozehraná hra

Ale ještě předtím jste měli z balíčku rozdat každému závodníkovi trojici karet pohybu, se kterými bude muset začít partii. Nyní ale je čas konečně určit tajné úkoly pro každého ze zúčastněných závodníků. Hráči tedy dostanou čtyři karty, jejichž umístění pro ně bude důležité. Přípravu ukončíte tak, že vezmete kompletní třicítku kostek a hodíte jimi. To je startovní pole, které se už brzy roztrhá na skupinky.

V každém kole můžete zahrát jednu ze svých pohybových karet, posunout kostky s touto hodnotou nebo barvou vpřed a pak si doplnit ruku o novou kartu z dobíracího balíčku. Tím buď provedou únik a vytvoří novou vedoucí skupinku nebo doženou balík závodníků (kostek) před sebou. Kostky tak přeskakují sem a tam v bláznivé a marné snaze dostat se na čelo celého závodu.

V cestě jim stojí především ostatní hráči, kteří samozřejmě mají svoje favority. A kromě pohybu kostek vpřed mohou využít také speciální pohybové karty, které umožňují propady i comebacky. Dočkáte se ale třeba i možnosti přehodit nějakou kostku, prohodit dvě skupiny závodníků nebo mezi nimi naopak vytvořit větší mezeru.

Dice Run - rozehraná hra

Hráči tímto způsobem posunují kostky sem a tam, vytváří a zase slučují skupiny kostek až do chvíle, než se objeví navrchu dobírací hromádky karta s pohárem. V tuto chvíli čelo závodu vstoupilo do měřeného úseku a je třeba určit, kdo získal kolik vítězných bodů.

Každý z účastníků má nyní možnost zahrát libovolnou ze svých čtyř tajných úkolů a obodovat jej. Za kostku odpovídající barvou nebo číslem dostane jeden bod, za zcela totožnou kostku pak rovnou body tři. Ten, kdo má v čelní skupině pro úkol nejlepší zastoupení, vyhrál tuto etapu a získává kartu s pohárem. Další hráči v pořadí ale nezůstanou zkrátka a rozdělí si ceny útěchy o nižší hodnotě. Ty označí rozdělením zbývajících karet tajných úkolů, které mají na zadní straně věnec pro vítěze se jedničkou.

To by bylo všechno, kdyby hráči ještě neměli možnost zahrát a odkrýt svoji kartu úkolu ještě před samotným objevením mezičasu. Kartou posunou vpřed jak kostky odpovídající barvy, tak i stejného čísla. Jedná se o velice silný, ale současně také riskantní manévr. Nesmíte se ukvapit a udělat jej příliš brzy, protože ostatní hráči najednou vědí, o posun kterých kostek se snažíte a mohou vám snažení překazit.

Dice Run - rozehraná hra

A pak je tu ještě jedna velice důležitá možnost, která vám umožňuje zbavit se čas od času nechtěné pohybové karty. Když ji položíte před sebe obrázkem dolů, můžete si zvolit jednu skupinku kostek a přehodit ji na nové hodnoty. Vyložená karta ale zůstane ležet před vámi, označující, že jste tuto možnost využili a dokud ji nepoužije někdo z ostatních hráčů, nemůžete kostky znovu přehazovat.

Tak se všichni závodníci postupně prokoušou všemi čtyřmi etapami. Na jejich konci je pak už jednoduché určit součtem nasbíraných pohárů a karet s věncem vítěze. A protože v jednotlivých etapách není mezi prvním a druhým místem příliš velký rozdíl, musíte se snažit po celou dobu partie.

Dice Run je závodní hrou, ve které mají kostky hlavní roli, ale ne takovou, jako byste očekávali. Je to přesně naopak, protože kostky většinu času leží nečinně na stole a pohybujete s nimi za využití karet. Tento mechanismus je opravdu šikovný a přináší zajímavé možnosti do celé partie.

Dice Run - rozehraná hra

Tím nejdůležitějším na celé hře jsou tajné úkoly. Přináší do partie tajemství. Protože ale každý ze soupeřů drží na začátku v ruce rovnou čtveřici takových cílů, mají hráči v prvních etapách na výběr. Můžete tak hrát hned na několik stran. Ono je velice důležité posouvat vpřed i kostky, které třeba nemají šanci na vítězství v této etapě. Mnohem lépe se vám pak bude později útočit na vedoucí příčky, když budete blíž k čelu pelotonu. A navíc vzbudíte menší podezření.

Hra je dost závislá na náhodě, která ale pramení z náhodného dobírání karet v průběhu. Na plnění rozdaných úkolů se můžete dobře připravit, ale není možné posouvat vpřed kostky, které chcete, pokud k tomu nemáte v ruce správné karty. Ve většině případů není žádný jiný způsob, jak se jich zbavit, než je zahrát. A to přesto, že přinese pohyby pro vás nevýhodné. Musíte se s tím umět poprat.

Bohužel Dice Run současně vzbuzuje pocit, že nemáte nad hrou nějakou výraznou kontrolu. Vlastně jen hrajete karty, které dostanete do ruky a snažíte se zvolit správné načasování. Ale základní taktické možnosti leží ve správné volbě úkolových karet na konci každé etapy, přehazování karet a hraní akčních karet, které mohou ve správný okamžik zcela změnit vývoj závodu.

Dice Run - karty

Vůbec nechápeme důvod, proč je tato kostková hra doporučena podle krabice až pro hráče od čtrnácti let. Bez problémů ji můžete hrát i s šestiletými dětmi a to z ní dělá skvělého kandidáta na závodní rodinnou hru. Přitom se ale stejně dobře hodí i na odvázanou zábavu na party, protože je na to dostatečně bláznivá. Všichni se ji naučí během několika minut, jediné složitější pravidla se týkají různých druhů akčních karet, jejichž ikonky jsou ale naštěstí jasné a jakmile je jednou vysvětlíte, všichni si budou jejich významy pamatovat.

Současně ale určitě všechny potěší i rychlost, s jakým celý závod skončí a to přesto, že karet je na první pohled opravdu hodně. To vám ale nezabrání, abyste dorazili i ve více protivnících do cíle už za třicet minut. Variabilitu udržuje neustálá změna kostek a náhodné rozložení cílových praporků jednotlivých etap.

Pelotonový styl závodění přináší zajímavé situace. Kostky se opravdu chovají skupinkově a pro všechny milovníky cyklistiky bude tahle hra příjemným překvapením. Ale potěší i hráče, kteří mají rádi Formula Motor Racing (recenze), která je překvapivě podobná a také zahrnuje neustálou změnu pozic závodníků.

Dice Run - karty

Dice Run určitě není hrou pro někoho, kdo nemá rád nižší podíl kontroly nad vývojem situace. A samozřejmě posíláme pryč i všechny odpůrce náhody. Poté, co tito všichni mrzouti odešli, můžeme vám tuto zajímavou hru doporučit na občasné závodění. Přináší naprosto unikátní a chytrý způsob využití kostek, díky němuž vás bude zase soupeření na dráze bavit. Není to hra, kterou byste položili na stůl každý den, ale přináší takový zajímavý zážitek, který si prostě čas od času rádi zopakujete.

AutorSpartaco Albertarelli
IlustraceChiara Vercesi
VydavatelKaleidosGames, Kidultgame, Trefl Joker Line
Rok vydání2002
(4 voters)
KategorieDice, Racing
MechanismyDice Rolling, Hand Management, Relative Movement
Alternativní názvyDiceRun, Rzutem do mety

V Dice Run závodí kostky do kopce a v každé vrcholové prémii může vyhrát jen jeden tým. Co všechno jste ochotní udělat pro to, abyste si vedoucí pozici zajistili? Stačí jen hrát správně karty, dojíždět skupinky a ve správnou chvíli zahrát cílovou fotografii. Jenže velká část vašeho úspěchu závisí na štěstí a kartách, které dostanete. Hra tak trochu hraje vás, místo abyste měli nad výsledkem plnou kontrolu. Naštěstí je ale hra rychlá a používá mechanismus, který opravdu připomíná závodění cyklistů v pelotonu. Kostky posouváte ze skupiny do skupiny, jak přejíždí, nastupují a zase jim dochází síly. Zábavná hratelnost a tajné úkoly nakonec ze hry dělají zábavnou a dost náhodnou zábavu. Možnost jednou za čas přehazovat kostky v jedné skupině přidává ještě více chaosu. Ale ta bláznivá strkanice vás bude bavit a to je důležité, protože právě proto se nakonec Dice Run vymanilo z průměru..

+ zajímavé využití kostek
+ konce jednotlivých prémií jsou náhodné podle zamíchaných karet
+ akční karty