Recenze: Dimension – kulatá pyramida

dimension-15

Koule nejsou zrovna oblíbeným stavebním prvkem. A přesto ve světě, kde o žádných rovných liniích neslyšeli, jsou vítaným základním kamenem každého výtvoru. Když je na sebe správně položí, podloží a propojí, mohou vytvořit stejně pevnou stavbu, jako naše hranaté cihly.

A právě takovou stavbu si mohou hráči vyzkoušet v deskové hře Dimension, kterou vytvořil designér Lauge Luchau (Uluru, Xalapa) a vydala ji německá firma Kosmos. Krabička se objevila na trhu v roce 2014 a my ji otestovali s mírným zpožděním.

Velká čtvercová krabice na víku jasně ukazuje, jak by taková stavba z koulí měla vypadat. Každý z hráčů z nitra krabice vytáhne jeden svůj zásobník s několika zakulacenými zářezy, a pak sedmi otvory ve tvaru zásobníku. A když si každý tento kartonový kus položí před sebe, naskládá do zásobníku patnáct barevných koulí – tři od každé barvy. Každý dostane jednu nápovědní destičku a bodovací žetony v hodnotě deseti bodů. Zamíchaný balíček úkolů, stejně jako žetony bodů a přesýpací hodiny položí na dosah všech účastníků.

dimension-04

Na začátku každého kola hráči otočí horních šest karet úkolů a rozloží je do řady. V tu chvíli jeden ze soupeřů otočí přesýpací hodiny. Hráči se v časovém úseku snaží poskládat kuličky tak, aby vyhověli co nejvíce úkolům. Na základně může ležet sedm kuliček, na nich další tři a pak poslední jednu na špičce. Dohromady se tak vejde do jedné postavené pyramidy až jedenáct kuliček.

Hráči ve své snaze mohou všichni pokračovat až do chvíle, kdy se přesype poslední zrníčko písku v hodinách. Nyní nastává čas pro vyhodnocení, kde stavitelé dostanou po jednom bodu za každou umístěnou kuličku. Od této sumy si ale musí odečíst penalizaci dvou bodů za každou kartu úkolu, kterou nedokázali splnit. Mohou se tak dostat i do mínusu, protože odečítá se až dvanáct bodů! Naopak pokud hráč dokázal splnit všechny úkoly a použil k tomu koule všech pěti barev, pak dostane k odměně za položené kuličky i výhodu v podobě bonusového žetonu.

Ten zatím nemá žádnou hodnotu, protože ta je určena až na konci partie. Ale tam aby se hráči dostali, musí hrát kolo za kolem vždy s jinými šesti kartami úkolů, k jejichž splnění znovu a znovu používají svoji sadu kuliček. Ty se vrátí vždy na výchozí pozice v zásobnících a teprve po šestém odehraném kole nastává čas na závěr. Hráč získá body za nastřádané žetony bonusových bodů, pokud má alespoň čtyři. Jinak naopak nějaké body ztratí nebo v nejlepším případě žádné další nezíská. Teprve po přičtení tohoto čísla se dozví všichni soupeři, kdo se stal vítězem – hráč s nejvyšším bodovým skóre.

dimension-06

Dimension je klasický stavební počin, tentokrát ale s kuličkami. Autor jde ve stopách svých minulých her, kdy opět dává hráčům do nabídky hned několik úkolů, kterých je třeba splnit co nejvíce. Tady je určitě na místě zkritizovat alespoň mírně invenci autora, který pouze mění rekvizity, ale ten základ je stále stejný. Karty úkolů = co nejvíce splnit = penalizace za nesplnění.

To ale nemění nic na tom, že právě v tomto oboru se v případě této novinky jedná o výborný počin, který vyniká pořádnou obtížností pro hráče. Úkoly jsou grafické, takže ani nijak zásadně nevadí, že hra je celá v němčině. To se projeví pouze u přehledových karet, které ale nebudete potřebovat. Pravidla i bodovací principy vám rychle přejdou do krve. Samotná pravidla je možné v angličtině stáhnout na serveru BoardGameGeek.

dimension-08

Některé karty zadání určují přesný počet koulí dané barvy. Ty je poměrně jednoduché dodržet a jde pouze o to být dostatečně rychlý. Hráči potřebují rychle získat přehled o všech kartách, celé to zkombinovat do jednoho plánu a ten celý uskutečnit a to v omezeném čase. Všichni mají podmínky naprosto totožné. Právě toho si na Dimension vážíme nejvíce, protože nabízí opravdu možnost soupeřit a porovnat dovednosti s velkou přesností.

Ale zpět ke kartám. Kromě již zmiňovaných koulí s číslicí uvnitř mohou být mezi zadáními dotyky nebo naopak zákazy dotyku koulí, vzájemné vertikální pozice (koule jedné barvy nad druhou) nebo naopak porovnání počtu koulí dvou barev. Vzhledem k počtu barev je v nabídce vždy dostatečně variabilní sestava úkolů, která hráčům dá opravdu zabrat.

dimension-10

Pravidly hra není vůbec složitá a díky tomu je vhodná i pro menší děti školou povinné. Děti se ji rychle naučí, ale vyhrávat budou pouze pomalu a občas. Hra prověří jejich motorické schopnosti, přesnou ruku a rychlé rozhodování. Bavit je ale bude.

I přes více typů karet se to celé dost opakuje. Některé typy mají více druhů, čímž uměle navyšují variabilitu, ale přesto vám brzy začnou jednotlivé úkoly splývat. Naštěstí celková partie netrvá tak dlouho, aby se tento problém stal zásadním. A protože se hráči navzájem nijak neovlivňují, počet účastníků nemá na zážitek žádný vliv.

Zpracování je velmi zajímavé. Už samotné použití kuliček ke stavbě pyramid je nápadem, který si zaslouží speciální přístup. Kartonové základny jsou vyřešeny velmi dobře a kvůli kvalitě zážitku je dobré (přesně podle pokynů v pravidlech) destičky podlepit černými špunty na vyznačených třech místech. Tím se zásobník o něco přizvedne a koule lépe drží pozici. Stavební nástroje jsou pak tvrdé a hodně barevné.

dimension-12

Dimension nakonec v celkovém dojmu rozhodně nějak nezklame. Sice se určitě najdou výtky, především k celkové variabilitě stavění, ale zábava tu rozhodně je zastoupena. Partie jsou rychlé a kombinace úkolů jsou záludné. Dimension je super zábavou, pokud máte rádi stavění a nutnost rychlého rozhodování.

AutorLauge Luchau
IlustraceSensit Communication GmbH
VydavatelKOSMOS
(6 voters)
KategoriePuzzle, Real-time
MechanismyPattern Building
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Components: Sand Timers

Recenze: Dimension – kulatá pyramida
Dimension je stavění z kuliček. Ale ne jen tak, jak by se hráčům zachtělo. Musí se řídit kartami úkolů, které dohromady vytvoří zadání pro všechny hráče. Ti se pak v rámci časového limitu snaží zkombinovat své barevné kuličky tak, aby splnili co nejvíce karet současně. Každé neúspěšné zadání přináší penalizaci a každá ztráta se tu počítá, protože bodů je málo. Hráči si tak prověří svoje rychlé reakce a představivost, ačkoliv úkoly jsou si hodně podobné. Dimension tak nabízí kutálející se zábavu pro všechny.

+ stavění z kuliček
+ kombinování několika úkolů do jednoho
+ trestné body za nesplněné úkoly