Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Discover Země neznámé – jak je všechny poznat?

discover-zeme-nezname-13

Nikdy jsem z domova nevystrčil hlavu dál než k rybníku za humny. Teď už mne ale několik týdnů strašil sen, ve kterém jsem vždy bloudil zcela sám, ztracen po poušti. Jenže ani to mne nemohlo připravit na tu hrůzu, když jsem jednou otevřel oči a všude kolem byl písek. Strach vystřídala hrůza, když jsem si vzpomněl na věci, které mne v těch snech pronásledovaly. Je možné, že jsem měl nějakou předtuchu?

Bez ohledu na zkušenosti s cestováním se všichni hráči dostanou do stejné situace, pokud otevřou krabici Discover: Země neznámé. Za jejím designem stojí populární Corey Konieczka a o to víc jsme byli zvědaví, co si pro nás zkušené vydavatelství Fantasy Flight Games připravilo tentokrát. Z českého názvu hry jste si určitě také domysleli, že novinka k nám dorazila v češtině. Poděkovat za lokalizaci téhle žhavé novinky můžeme firmě ADC Blackfire.

Na víku vidíme dlouhovlasou hrdinku, jak shlíží dolů hned na čtyři různá prostředí. Uvnitř na hráče ale čekají vždy pouze dvě. To proto, že tenhle nový box se pouští do neprobádaných vod jedinečných deskových her. Každá krabice na trhu totiž obsahuje zcela unikátní kombinaci komponent, ať už jde o prostředí, nepřátele nebo hrdiny.

discover-zeme-nezname-04

Ať už ale hráči najdou uvnitř jakoukoliv kombinaci terénů (například my jsme se dočkali ne příliš lákavé kombinace poušť + pustina), vždy k nim paří také řada dalších komponent. Mluvíme o žetonech událostí, balíčcích karet objevů, nepřátel, předmětů, hrozeb, ale především mapových destičkách. Ty jsou rozdělené na řadu šestiúhelníkových polí, zapadnou do sebe a vytvoří kompletní prostředí pro dobrodružství. Mapa pro každý druh terénu vypadá jinak, ale vždy na ní někde najdeme startovní desku a na ní políčko s táborem (a ohněm). Balíčky karet není třeba nijak míchat, protože jsou očíslované a hráči je budou právě podle tohoto označení hledat.

Ani zbývající komponenty nejsou v každé krabici totožné. Hráči tak mohou mít různou kombinaci dvanácti postav. Z nich si jednotliví účastníci náhodně vyberou hrdinu, kterého budou v boji o přežití představovat. S ním se úzce pojí plastová figurka, která začíná na políčku s ohněm, trojice karet podpory a barevnou destičku se čtveřicí ukazatelů – tři kolečka zdraví a jedno s číslicemi označujícími energii postavy. Vedle mapy je potřeba místo také na kulaté žetony zdrojů.

Celá partie se dělí na dny a noci, které jdou pěkně za sebou a střídají se. Než ale k něčemu takovému dojde, musí si hráči vybrat scénář. Na výběr mají jeden z pěti příběhů, které na sebe nijak nenavazují a lze je tedy hrát naprosto v libovolném pořadí. Z hlediska obtížnosti ale doporučujeme dodržovat číselné pořadí, alespoň při prvním průchodu hrou. Podle vybraného příběhu si hráči připraví několik karet kapitol, horní si přečtou a dostanou tak úvodní úkol, který obvykle dává důraz na průzkum okolí.

discover-zeme-nezname-01

V každém dni nejdříve dostanou hráči šanci provést tolik akcí, kolik jim dovolí jejich body vytrvalosti. Ty lze utrácet nejen za pohyb (jeho cena se odvíjí od obtížnosti terénu), ale také za odhalování desek mapy. Na začátku je odkrytá pouze jedna a ostatní jsou rozmístěné náhodně. Kdykoliv je taková nová oblast odhalena, hráči zaplní ikonkami označená místa náhodnými žetony daného typu (voda, jídlo, dřevo a kámen), ale také zvířaty. Veškeré žetony jsou pokládané obrázky dolů a teprve, když se k nim dostane dobrodruh, je možné je odhalit.

Za body vytrvalosti mohou hráči právě s použitím svého vybavení stavět karty projektů, které dostali na začátku a tím získávat alespoň nějaké vybavení či zbraně. Budou je potřebovat brzy, protože získávat jídlo jenom hledáním nelze, hráči mu musí jít aktivně naproti a lovit zvěř, která se v každém prostředí nachází v dostatečném množství. Jenže je potřeba mít štěstí, protože jakmile hráči odhalí destičku a podle čísla najdou odpovídající kartu zvěře, musí použít k útoku kostky.

Nejen zvířata, ale i příšery (které potkají později v partii) mají vždy na kartě uvedená dvě čísla – jedno se hráči budou snažit přehodit (obrana) a u druhého budou doufat, že jej výsledek kostky nepřekročí (útok). Pokud se hráči podaří zásah, pak uštědřil lovné zvěři jeden zásah. Jestliže se nejednalo o poslední bod života, pak zraněné stvoření uteče o jedno políčko v jednom ze šesti směrů podle výsledku kostky. Z usmrceného zvířete pak dostane hráč obvykle žetony masa, které je třeba připravit na ohni v táboře, ale třeba i kožešinu.

discover-zeme-nezname-05

Zranění na straně hrdiny jsou řešená jinak, než jsme zvyklí. Každý z dobrodruhů může mít v jednu chvíli maximálně tři zranění. Pokud by mělo dostat čtvrté, pak je ze hry vyřazen a nepřátelské prostředí bylo nad jeho síly. Většina jich je vyléčitelná, ať už prostřednictvím jídla, vody nebo léků. Jenže pak je tu zranění fyzické, které už napravit v těžkých podmínkách nejde.

A pak padne noc. Pro její vyhodnocení musí hráči pokaždé odhalit náhodnou kartu z nočního balíčku, která jim řekne, jestli jejich postavy mají hlad nebo žízeň. Současně má pro hrdiny připravená další překvapení. To platí hlavně pro ty, kteří se nedokázali vrátit zpět do bezpečí ohně, což často znamená, že si musí dolíznout kartu hrozby. A ta obsahuje další nástrahy. Mezi nimi jsou také různé příšery, které jsou mnohem aktivnější než zvířata. Příšery hrdiny pronásledují a bojují s nimi aktivně.

Podle dosavadního popisu by to mohlo vypadat, že všem hráčům jde o společný úspěch. Jenže Discover není hrou kooperativní. Tady bojuje každý sám za sebe, a ačkoliv některé fáze partie budou potřebovat spolupráci, nakonec každý vítězní nebo prohrává samostatně. Cíl scénáře není na začátku zřejmý, ale postupně se před hráči odhaluje s pomocí karet. Pokud se někomu podaří splnit i poslední požadavky, vyhrává, ale partie pokračuje nadějí na záchranu i pro ostatní.

discover-zeme-nezname-12

Hodnocení hry Discover: Země neznámé není vůbec jednoduché. Hra s sebou totiž nese velká očekávání a pocit, že by se mělo jednat o událost roku. To bohužel pravda není. Ale ve hře rozhodně dřímá solidní potenciál, pojďme si tedy detailněji promluvit o našich dojmech.

Naše zklamání z průběhu hry se asi výrazně pojí s tím, že máme poměrně významné zkušenosti s hrou 7th Continent. Ta obsahuje všechno, co má Discover, jenže je toho víc a především máte pocit, že ten svět žije. Tady jsou sice příběhy také pěkně napsané, ale jsou krátké a jednoduché. Jenže to nemusí být nutně zápor.

Mohli byste si říct „Cože, jen dvě nebo tři karty příběhu pro každou z pěti kapitol?“ Naštěstí hra na to jde od lesa a další vývoj samostatných dobrodružství se ukrývá v balíčku objevů, které dokonce z hlediska variability často jsou v nabídce i v několika kopiích. To znamená, že vývoj je nakonec překvapivý a dopředu nevíte, co se na vás chystá.

discover-zeme-nezname-11

Tedy alespoň poprvé, když scénář hrajete. Příště sice je jiné rozložení desek, jiní nepřátelé, náhodní hrdinové, ale ta základní dějová linie je stejná. To je právě důvod, proč znovuhratelnost není tak dobrá. Na druhou stranu se ale opakování příběhu bránit nebudete – za prvé si budete často chtít spravit chuť po předchozí porážce (hra rozhodně není jednoduchá!), ale právě variabilita herního prostředí vás bude lákat zpět.

Samotný průběh je velmi dobrý. Nikdy nevíte, co vás čeká za následujícím rohem, ať už to je nový odhalený kousek mapy nebo dílek zvířete. Může to být neškodná gazela, kterou si v klidu ulovíte, protože vůbec neútočí zpět, ale stejně tak se může jednat o rozzuřeného nosorožce.

Měli jsme k dispozici jeden box, takže těžko hodnotit rozdíly mezi boxy. Ale pokud vás bude bavit jeden, určitě budete chtít okusit jiné prostředí a jiné nepřítele. Navíc vidina úplně odlišných hrdinů je také lákavá. Tenhle koncept je prostě výborný, ačkoliv jej řada hráčů vnímá dost negativně kvůli možné finanční zátěži.

discover-zeme-nezname-10

Setkali jsme se také s výtkou sběratelů, kteří vlastně nikdy nebudou mít kompletní hru. A přesto je třeba si uvědomit, že každý box je navržený jako kompletní a při tom zcela jedinečný. Je to velmi zajímavý pocit už od prvního otevření, když víte, že přesně tuto kombinaci komponent nemá nikdo jiný nikde na světě.

Velkou zbraní Discover: Země neznámé je ale herní doba. Ta se zdárně drží kolem jedné hodiny a někdy se můžete dostat k cíli ještě rychleji. Více hráčů sice partii trochu zpomalí, ale k dohrání stačí klidně i jeden hráč. Solítérně funguje tato novinka také dobře.

Přiznám se, že jsem do konce nevěděl, jaké dám hře Discover: Země neznámé hodnocení. Teprve při psaní recenze jsem si opravdu utřídil myšlenky a stále jsem přesvědčen, že ačkoliv se jedná o solidní hru, kvalitou a zábavou úplně neoslní. Ale přesto tu zůstávají dva pohledy – pokud chcete dobrodružství časově nenáročné, pak můžete celkovou známku bez obav ještě zvýšit. Ale s ohledem na to, jak se Discover: Země neznámé prezentuje je pro nás někde na rozmezí výborné a dobré hry, ale nakonec po zvážení všech kladů a záporů (viz tabulka) se přikláníme k hodnocení dobrá.

Nižší počet fotografií je způsobený tím, že celá recenze je pojatá, aby prozradila co nejméně z náhodné části obsahu krabice.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorCorey Konieczka
IlustraceJuliette Brocal, Chan Chau, Keny Widjaja
VydavatelFantasy Flight Games, Arclight Games, Galakta, Hobby World
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 4
Herní doba120
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(1 voters)
KategorieAdventure, Exploration
MechanismyModular Board, Player Elimination, Variable Player Powers
RodinaComponents: Unique Game, Theme: Survival
Alternativní názvyDiscover: Nieznane lądy, Discover: Terres Inconnues, Discover: Země neznámé, Discover: Zu unentdeckten Landen, Остаться в живых: Неизведанные земли, ディスカバー:未知なる大地へ

Více o hře.

Recenze: Discover Země neznámé – jak je všechny poznat?
Discover: Země neznámé je hrou o dobrodružství, která ale současně netrvá nějak extrémně dlouho. To lze vnímat pozitivně i negativně, záleží na tom, co od takovéto hry očekáváte. Pokud chcete pořádný příběh a atmosféru, pak vás zklame, že po hodině je všechno u konce. Ale zase právě jednoduchost a rychlost je zbraní, kterou se přibližuje zcela nečekaně segmentu méně zkušených hráčů. Bohužel opakované přehrávání scénářů už nenabízí ten pocit neznáma, ale přesto jsou nové pokusy dostatečně jiné, aby vás to lákalo. Discover: Země neznámé ukazuje velkou sílu tohoto konceptu, která do budoucna má určitě budoucnost.
Klady:

+ výborný mechanismus bodů života
+ nikdy nevíte, co vás čeká
+ pět příběhů
+ pocit jedinečnosti z vaší krabice
+ vyprávění příběhů přes karty
+ hráči spolupracují jen naoko
Zápory:

- znovuhratelnost není nijak dechberoucí
- náhoda v bojích i při objevování znamená, že scénáře nejsou vždy stejně těžké
- pro pořádný pocit dobrodružství je hra příliš krátká
- příběhy na sebe nenavazují
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Twilight Inscription – kreslené lodě a lodě z papíru