Recenze: Doba kamenná – vládněte civilizaci s pazourkem

Život v době kamenné byl mnohem těžší než dnes. Lidé znali pouze několik základních nástrojů, pomocí nichž si museli obstarat všechny potřebné živiny a suroviny. Jen s opracovanými pazourky a kameny dokázali ulovit obrovského mamuta, vytěžit les dřeva, nebo získat kamení z okolních skal.

Možná kvůli své náročnosti na přežití nás také tato doba fascinuje a vznikají podle ní slavné knihy, filmy a v posledních letech i hry. S fascinujícími huňatými stvořeními jste se mohli utkat už ve hře Evoluce v krabici od Jirky Mikoláše. Ale mamuti nejsou jediným tématem, které může být na době kamenné zajímavé.

Právě to nám ukazuje hra Doba kamenná (Stone Age), která se snaží spíše zmapovat život jednoho takového pravěkého kmene. Jednotliví hráči se ocitnou v rolích náčelníků, kteří se snaží co nejlépe vést svěřené lidi. Hra se na německý trh dostala v roce 2008 a ve stejném roce ji v českém jazyce přinesla firma MindOK.

Na krabici i návodu naleznete jméno Michael Tummelhofer, což je ve skutečnosti pseudonym, pod kterým se skrývají hned tři lidé: MICHAEL Bruinsma, Jay TUMMELson a Bernd BrunnHOFER. Pseudonym však vzniknul v době tvorby vynikající karetní hry Sankt Petersburg. V případě Doby kamenné se pod jménem ukrývá pouze samotný Bernd Brunnhofer. Za opravdu povedenými kresbami stojí opět skvělý ilustrátor Michael Menzel.

U výsledné hry však není až tak důležitý její autor, ale její hratelnost, takže už je určitě čas postavit před sebe balení. Doba kamenná se ukrývá v středně velké krabici, která je však o trochu hlubší, než bývá zvykem a její váha je úctyhodná.

Již od začátku na vás dýchne starodávná atmosféra doby kamenné, ať už z velkého hracího plánu, nebo z hráčských desek, na kterých si budou všichni střádat své pracně nasbírané zdroje. Všechny suroviny jsou zpracované pomocí dřevěných komponent různých tvarů, z dřeva „vytesaní“ jsou i starodávní dělníci a několik kostičkových ukazatelů ve čtyřech barvách.

Kartonové komponenty si musíte poctivě vycvakat z klasických archů, čímž získáte žetony jídla v různých hodnotách. Z kartonu složíte i figurku pro začínajícího hráče, ale vyloupete také kartičky budov a čtverečky s nástroji, které vám mohou pomáhat v produkci surovin.

V krabici naleznete také balíček civilizačních karet, které si budete moci v průběhu hry pořídit. Na závěr objevíte sedmičku bílých kostek a také kelímek k jejich míchání. Ten vypadá, jako by byl stylově vyroben z kůže mamuta, ale nemusíte mít strach, při výrobě hry žádný mamut zraněn nebyl.

Příprava hry je poměrně obsáhlá. Do několika míst na hracím plánu musíte rozložit jednotlivé suroviny a žetony jídla. Kartonové nástroje a budovy nastřádáte na hromádky – nástroje podle hodnoty, stavení pak do kupek po sedmi.

Každý z hráčů si vezme jednu desku a vybere si barvu svých dřevěných figurek, počítadlové kostičky položí na dvě stupnice, pět postaviček dělníků si může vzít k sobě, dalších pět pak položí prozatím do společné zásoby. Zbývá už jen vyložit horní čtveřici civilizačních karet, které bude možné na začátku koupit. Každý vůdce dostane do začátku žetony jídla v hodnotě dvanáct, aby měl zpočátku čím nakrmit své lidi.

Při pozorném pohledu si na hracím plánu na místech u chatrčí nebo dolech všimnete kroužků, které označují pozice pro umisťování dělníků. Závisí pouze na volbě hráčů, jestli zvolí těžbu surovin, rozšíření populace, zvýšení produkce jídla, lov za účelem nakrmení svěřených dělníků, nebo zisk vítězných bodů. Vše má v této hře smysl a záleží pouze na taktice, kterou hráč zrovna zvolí.

Jakmile všichni soupeři rozmístí své pracanty na hrací plán, může nastat druhá fáze kola, kterou představuje vyhodnocení akcí. V dohodnutém pořadí hráči postupně prochází všechna místa, kde stojí nějaké figurky. Nejjednodušší jsou pozice zvýšení produkce jídla, díky kterému si může hráč posunout kostičku na stupnici obilí, chýše, kde získá šestého (případně dalšího) dělníka a zisk pracovních nástrojů. Každé z nich může v jednom kole obsadit pouze jediný hráč.

Pokračovat v hodnocení můžete třeba těžbou, při které využijete mamutího kelímku a kostek. Podle počtu položených dělníků si vezmete počet kostek, zaštěrcháte jimi, hodíte a sečtete hodnotu všech hodů. Každá ze surovin (včetně jídla) má na hráčské desce uvedeného dělitele, který po zaokrouhlení dolů určí počet získaných kusů, například kámen má dělitele pět, takže pokud hodíte celkem 13, můžete si z kamenolomu vzít pouze dva kusy kamene.

K vyrovnání náhody hodu kostkou můžete použít nástroje, které jste pro kmen nakoupili. Za každou takovou kartičku si můžete zvýšit výslednou hodnotu svého hodu kostkami a daný počet bodů (jeden až čtyři).

Až všichni zjistí, kolik natěžili, následuje poslední vyhodnocovací část poskytující hráčům ve výsledku především vítězné body. Za své pečlivě našetřené suroviny si totiž můžete koupit budovy a civilizační karty. Před nákupem musíte v průběhu umisťovací fáze obětovat jednu figurku na zarezervování dané kartičky, a pak za ni musíte zaplatit také odpovídající počet materiálu. Z nákupu civilizačních karet však může mít hráč kromě bodů občas i okamžitý zisk, který mu pomůže v rozvoji jeho národa, ať už surovinami nebo jinak.

Na konci každého kola nastává ještě poslední důležitá činnost, kterou představuje nakrmení všech členů vašeho kmene. Za každou figurku, kterou máte již ve hře (nejméně pět, nejvíce deset) musíte nyní zaplatit jedno jídlo. Tento počet lze snížit o úroveň farmaření, která odpovídá pozici vaší kostičky na stupnici obilí. Pokud budete dobře optimalizovat, můžete se nakonec dostat do situace, kdy se vůbec nebudete muset o přísun jídla starat a vše za vás obstarají pole.

Všechny balíčky karet se postupně zmenšují a dochází. Jakmile je některá z hromádek budov prázdná nebo již není možné doplnit civilizační karty do plného počtu čtyř, nastává okamžitě konec hry. Jenže pořadí kostiček hráčů na počítadle bodů ještě zdaleka není konečné.

Na konci hry totiž lze získat velké množství bodů za nasbírané civilizační karty. Jejich funkce na konci se liší pozadím. Zelené znamenají automaticky zisk pěti bodů za kartu, zajímavější jsou však ty s pískovým pozadím. U nich je důležité sbírat karty se stejnými postavami (například nástrojář, rolník), protože jejich počet se na závěr násobí počtem nástrojů, zisku obilí, případně budov nebo figurek. Jako poslední ještě upravíte drobně počítadlo o jeden bod za každou surovinu, která vám zbyla v zásobě na konci hry bez ohledu na její typ, ovšem za nastřádané jídlo žádné body nedostanete.

Po celou dobu partie se budete skvěle bavit a velký podíl na tom má opravdu výborné zpracování tématu, jak při samotné hře, tak u všech součástek v krabici. Za všemi komponentami je vidět poctivé dílenské zpracování a nápady, za všechny stačí jmenovat kožený kelímek, který se do hry skvěle hodí, stejně jako slonovinově bílé kostky.

Samotná strategie je ve hře zastoupena těžkými rozhodnutími v první fázi. Partii lze hrát na počátku hned několika různými způsoby, a tak se hráči mohou poměrně zdárně na hrací ploše poskládat do všech volných políček, aniž by měli pocit, že z tohoto kola nic nezískali. Naopak vždy uloví alespoň nějakou surovinu nebo jiný úspěch, což jim dodává optimismus do dalších kol.

Mnohé karty vyžadují konkrétní suroviny, ale často vám stačí prostě libovolný počet od některé z nich. Díky tomu je skutečný přetlak především na políčkách pro zvyšování populace, těžby obilí a na nástrojích. Neústupné boje zažijete samozřejmě i o oba druhy kartiček, kde často koupíte nějakou kartičku jen proto, aby ji neměl soupeř.

Pokud se v podobných hrách s pokládáním dělníků vyznáte, můžete ve hře najít určitou podobnost s o dva roky starší hrou Pilíře země. Oproti ní je Doba kamenná jednodušší a zaměřená více na rodinné hraní a neobsahuje žádná složitá pravidla.

A právě toto odlehčení hře velice svědčí. Kvůli nutnosti házet kostkami na úspěch těžby byste mohli získat dojem, že má na hru velký vliv náhoda. Naštěstí je štěstí vrtkavé, a tak se v průběhu partie vše dostatečně vyrovná. Mnohem větší vliv na celý souboj má v konečném důsledku pořadí civilizačních karet, které mohou hodně zamávat počáteční strategií.

Hra by se dala s trochou nadsázky pojmenovat jako odlehčená verze Agricoly s přidanou náhodou. Výhodou (a rodinným efektem) Doby kamenné je sedm pozic na všech místech pro těžbu surovin, takže se obvykle dostane na všechny soupeře. Stejně tak můžete lépe následovat strategii a na výsledek nemá tak kritický dopad každé umístění dělníka, protože máte k dispozici větší množství figurek.

Výhodou Doby kamenné je také skutečnost, že v průběhu partie nejsou tak viditelné rozdíly mezi jednotlivými hráči, bez ohledu na jejich strategii. Protože není nikdo výrazně pozadu, hra všechny baví až do posledního kola. Vše se rozhoduje až při závěrečném součtu civilizačních karet, takže do té doby si mohou všichni bez rozdílu dělat naděje na výhru.

Doba kamenná je vynikající strategickou hrou pro jakýkoliv dovolený počet hráčů. Užijete si ji skvěle ve dvou, ale i v maximálních čtyřech, ačkoliv ve větším počtu hráčů zažijete více pokládacích konfliktů i přes omezení, která jsou připravena pro hru dvou. Počet hráčů se sice odrazí na výsledné délce partie, ale ve většině z nich se dokážete dostat na hodinu čistého času, což je pro strategickou hru tohoto druhu poměrně standardní číslo.

Přes jednoduchá pravidla, která přejdou rychle do krve, je partie poměrně strategicky náročná. Proto je minimální věk stanoven správně na deset let.

Hra získala za dva roky své existence řadu nominací a ocenění, mezi nimi například druhé místo ve veřejné Deutscher Spiele Preis, i v hlasování o hru Japonska, nominována byla na Hru roku u nás i na prestižní Spiel des Jahres v sousedním Německu. Doba kamenná je vysoko ve všech herních žebříčcích, například na největším serveru BoardGameGeek zaujímá úctyhodné 25. místo.

Zábavu si můžete ještě vylepšit pomocí rozšíření Nové chýše, které obsahuje šest nových budov. Dobrou zprávou pro všechny je, že tyto nové komponenty jsou jazykově nezávislé (obsahují pouze obrázky), takže nevadí, že je neseženete na českém trhu. V zahraničí byly distribuovány s časopisem Spielbox a to konkrétně s rozšířením Carcassonne: Kult.

Doba kamenná může být výbornou vstupní hrou pro někoho, kdo ještě nehrál žádnou hru s principem pokládání dělníků. Především je však zaměřená na opravdu zábavnou partii pro celou rodinu, ve které se budou všichni bavit až do samotného konce. Je vhodná pro ty, co neustále prohrávají, protože tady jim to nebude až tolik vadit. Pokud tedy hledáte hru, která zaujme zpracováním a zároveň vás zabaví na mnoho večerů, pak je Doba kamenná tím přesným pro vás.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorBernd Brunnhofer
IlustraceMichael Menzel
VydavatelHans im Glück, 999 Games, Asmodee, Bard Centrum Gier, Boardgame Space, Devir, Filosofia Éditions, Giochi Uniti, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames Co., Ltd., Lautapelit.fi, MINDOK, Oxygame, Piatnik, Rio Grande Games, Schmidt Spiele, Stupor Mundi, Swan Panasia Co., Ltd., Z-Man Games, Zvezda
Rok vydání2008
Počet hráčů2 - 4
Herní doba90
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(247 voters)
KategorieDice, Economic, Prehistoric
MechanismyContracts, Dice Rolling, End Game Bonuses, Set Collection, Turn Order: Progressive, Worker Placement
RozšířeníSchmuck und Handel (fan expansion for Stone Age), Spielbox-Almanach 25 Jahre Hans im Glück Beilage, Stadt Land Spielt Limitierte Sonderdrucke 2013, Stone Age: Casino, Stone Age: The Expansion, Stone Age: The Mammoth Herd, Stone Age: The New Huts
RodinaDigital Implementations: Board Game Arena, Digital Implementations: Yucata, Game: Stone Age
Alternativní názvy100000 лет до нашей эры, L'Âge de Pierre, Doba kamenná, Epoka Kamienia, Stenen Tijdperk, Stone Age: Das Ziel ist dein Weg, Stone Age: L'edat de pedra, Stone Age: L'inizio del viaggio, Stone Age: La Edad de Piedra, Stone Age: Találd meg az utad, Λίθινη Εποχή, Каменный век, العصر الحجري, 石器時代, 석기시대

Více o hře.

Recenze: Doba kamenná – vládněte civilizaci s pazourkem
Klady:

+ bezchybné zpracování
+ skvělé doladěné téma
+ bude bavit všechny až do konce
+ lehký vliv náhody
+ hráči zažijí úspěch v každém kole
+ rodinná zábava pro všechny
+ do konce partie není jasný vítěz
+ jednoduchá pravidla i pro začátečníky
Zápory:

- ne zcela originální
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Starcadia Quest – dobrodružství ve vesmíru