Recenze: Fleets The Pleiad Conflict – sestavte si svoji letku

fleets-the-pleiad-conflict-01

Lidstvo a jeho touha po válce se nezastaví na hranici svého solárního systému. Vynese ji ven, do sousedních souhvězdí a přinese s sebou oheň a smrt. A proč? Jako vždy jde jen a pouze o moc těch nejsilnějších, kteří využívají slabé a posílají je na frontu. I za 1400 let od dnešního dne to tak bude.

O tom nás přesvědčí velmi snadno desková hra Fleets: The Pleiad Conflict, kterou si jako novinku připravilo rodinné vydavatelství bratrů Fryxeliových, FryxGames (Space Station, Wilderness). Autorem této hry je konkrétně Daniel Fryxelius, který současně vytvořil i grafiku. Hra se pokoušela získat drobnou podporu na vývoj na Kickstarteru, ale i přes neúspěch v roce 2014 na trh dorazila, aby zaujala hráče na veletrhu v Essenu.

Krabice nás nenechá na pochybách o tom, že tato hra přemýšlí ve velkých měřítkách. Uvnitř tak najdeme opravdu velkou hromadu komponent. V první řadě to jsou velké desky letek, které kromě mateřské lodi nabízí také políčka pro doprovodné lodě, sílu, cenu a stupnici energie. Právě eskortních lodí je zde pořádná řádka, kde osm druhů vytváří nabídku celkem 74 různě velkých lodí.

fleets-the-pleiad-conflict-03

Pro hráče jsou zde připraveny také menší desky se dvěma stupnicemi (peníze a diplomacie) a místem pro uložení vítězných bodů. Velké jsou také desky systémů, které vytvoří na začátku partie mapu a ukazují diplomatickou úroveň planety a odměnu za kontrolu dané planety. Vesmírem s námi budou plout také karty, ať už se jedná o vylepšení pro mateřskou loď, akční karty (nabízející diplomacii nebo útok) a také čtyři karty pořadí. Nechybí ani velké karty nápovědy a dvacítka bojových kostek.

Všechno začne tím, že hráči sestaví celý systém, ve kterém se bude partie odehrávat. A to z desek planet, kterých bude ve hře o jedna víc, než hráčů. Nad nimi hráči vytvoří obchod z náhodně otočených tří karet flotil a stejného počtu vylepšení. Zbytek velkých i malých karet vytvoří dobírací hromádky, stejně jako akční karty, které jsou všechny zamíchané do jednoho balíčku. Každý z hráčů dostane svoji desku, na které označí svoje startovní jmění 26 megakreditů a pět bodů diplomacie. Do ruky dostane jednu akční kartu.

Na začátku každého kola na hráče čeká nejdříve náhodné určení pořadí. Jednoduše si každý z nabídky karet vybere jednu a ta určí, kolikátý kdo v tom daném kole přijde na řadu. Poté už mohou všichni nakupovat, ale pěkně postupně podle právě určeného pořadí. Na tržišti tak lze pořídit letku i její vylepšení. Jakmile si hráč loď pořídí, označí na ní červeným žetonem pozici značící čtyři body energie. Hráči se v nakupování střídají, dokud mají finance.

fleets-the-pleiad-conflict-09

Po návštěvě trhu ale vybavování letky nekončí, protože hráči k ní nyní nakoupí doprovodné lodě. Ty už nemají svoji vlastní nabídku, ale jejich výběr závisí pouze na samotných generálech. Cenu určuje tabulka na pomocné kartě a plavidla musí být rozložena kolem mateřské lodi do připravených boxů o pevné velikosti, takže jejich noví majitelé musí dobře kombinovat.

Konečně ale nastává chvíle, kdy mohou hráči se svými nově vytvořenými vojsky získat pod svoji kontrolu některé sektory. Každé kolo se začíná pěkně znovu, takže hráči vezmou žetony reprezentující jejich letky a postupně je vysílají do sektorů, aby tam nasbírali kladné body u obyvatel. Pokládají je vždy ke straně sektoru směrem k sobě, což usnadňuje přehled o počtu letek ve vlastnictví různých generálů. Na konci kola se lodě vrátí zpět před hráče, aby byly znovu vyslány na misi v dalším kole, ať už jinam nebo do stejné lokality.

Určitě se snadno může stát, že v některé lokaci se setká více než jeden národ. V takové chvíli je (samozřejmě až po vyslání úplně všech lodí) nejdříve šance na diplomacii. Lze tak zahrát nějakou kartu diplomacie z ruky, využít akci systému nebo zaplatit body diplomacie za stažení vlastních (i cizích) jednotek.

fleets-the-pleiad-conflict-18

A pak už začnou kanóny chrlit torpéda a lasery žhavit hlavně děl. Hráč si musí na začátku vždy vybrat cíl svého útoku. Bitvy se odehrávají ve čtyřech fázích závislých na iniciativě lodí, která je natištěná nejen u mateřské lodi, ale i u každého doprovodného bloku lodí zvlášť. V rámci jedné takové fáze mají generálové možnost postupně od prvního zaútočit vždy všemi svými loďmi a podpořit jejich sílu ještě nějakou akční kartou (která lze hrát, i pokud daný hráč nemá lodě s aktuálně vyhodnocovanou iniciativou).

Útočná síla každé lodi odpovídá počtu kostek, které hráč dostane. Zásah je každý hod ukazující alespoň čtyři puntíky. Poškození je třeba okamžitě poznačit na lodi pomocí červených žetonů. Zničené lodě jsou okamžitě odstraněny ze hry. Jakmile se to stane mateřské lodi, je celá její letka rozpuštěna. Naštěstí nepoškozená plavidla si najdou svoji cestu a hráči je budou moci přiřadit jinam, ale až v rámci dalšího kola.

Poté už zbývá pouze projít jeden systém po druhém a zjistit, kdo jej má pod kontrolou. Pokud v oblasti hráč nemá soupeře, získává jeden vítězný bod. Ještě než se žetony letek po úspěšném boji vrátí hráči zpět do ruky, získají pro něj odměnu vlastní danému území. K tomu navíc dostanou hráči svůj pravidelný příjem a mohou vstoupit do dalšího kola boje. Ovšem v případě, že se někomu podařilo nasbírat už sedmý vítězný bod, stává se vítězem.

fleets-the-pleiad-conflict-23

Fleets: The Pleiad Conflict působí jako prostý boj o nadvládu a tím také opravdu je až do morku svojí herní struktury. Vypadá velmi jednoduše a i tentokrát to je pravda. Hra nenabízí žádné složité mechanismy, všechno je jasné na první pohled. Jediným složitějším prvkem jsou různé síly útoku i počty životů lodí, ke kterým je třeba mít po ruce přehledovou kartu.

Hlavní živinou všech hráčů, kteří se zúčastní bitvy o soustavu planet, je budování flotily a jejich následné využití v boji. Ve stavbě mají hráči široký výběr z nabídky doprovodných plavidel, ale současně jsou omezeni výběrem mateřské lodi. Těch je dostatek a jejich náhodná nabídka, stejně jako výběr planet, zaručuje variabilitu mezi jednotlivými partiemi.

Navíc samotný konflikt mezi hráči se odehraje vždy trochu jinak. Mohou za to kostky, ale také fakt, že příště tu samou chybu neuděláte. Hra je nejen o plánování, ale také odhadování soupeře, protože vysílání letek do systémů se děje postupně. Lodě s vyšší iniciativou mají tentokrát výhodu, mohou totiž všechno nakonec rozhodnout, když přiletí až na závěr.

fleets-the-pleiad-conflict-28

Velkým překvapením pro nás bylo zjištění, že partie ve dvou je také výborná! Je dost jiná, protože u planet se setkávají pouze dvě různé armády a čeká je více současných konfliktů. A pak vyzkoušíte hru v maximálním počtu a zjistíte, že je opět skvělá. Tahle hra prostě funguje a je vidět, že autor k vyvažování přistupoval opravdu pečlivě.

Ve hře náhoda hraje významnou roli. Boje ve výsledku sice rozhodují kostky a občas se dočkáte překvapivých výsledků, ale většinou se zdá všechno být čistě taktické. V partii na hráče čeká hromada rozhodnutí. Od začátku do konce, na každém kroku je třeba dělat důležité volby. A pak vám udělá čáru přes rozpočet náhodné pořadí hráčů, které je v každém kole jiné. Někomu to může vadit, ale partii to přidává další ohromnou porci napětí.

Jako největší nedostatek vnímáme přehnanou délku partie, pokud si za svůj cíl zvolíte doporučených sedm vítězných bodů. Souboj může v takovém případě snadno přesáhnout dvě a půl hodiny a to už je pořádná porce času na takto jednoduchou hru (mluvíme o hře čtyř hráčů). Naštěstí tuto výtku lze snadno opravit snížením hranice na pět bodů. V tu chvíli se můžete dostat se na devadesát minut a hra pak neztrácí ke konci tempo.

fleets-the-pleiad-conflict-31

Hra je opravdu velká, komponenty jsou masivní a zaručují, že na hráče od začátku dýchne atmosféra vesmírných soubojů. Vše tak pracuje ve prospěch zážitku, který je zde opravdu na vysoké úrovni. Hra ovšem díky tomu také zabere hodně prostoru na stole.

Fleets: The Pleiad Conflict je pro nás jedním z vítězů výstavy Essen 2014. Nenápadná hra, která spoustě lidí unikla, jde ve stopách vynikající Wilderness (recenze). I tentokrát bratři Fryxeliové staví vše na konfliktu a přímé soupeření mezi hráči. Mapa je malá, možností mnoho a všechno to vede k jedinému výsledku – hráči si musí jít po krku. Fleets: The Pleiad Conflict je hrou plnou zážitků, u které ani nevadí, že je trochu delší a náhodná.

AutorDaniel Fryxelius
IlustraceDaniel Fryxelius
VydavatelFryxGames
(5 voters)
KategorieScience Fiction, Wargame
MechanismyArea Majority / Influence, Dice Rolling, Hand Management
RozšířeníFleets: The Pleiad Conflict – Corporate Lords
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Setting: Future Timeline (Fryxgames)

Fleets: The Pleiad Conflict je vynikající hrou, která nás postaví na kraj jedné sluneční soustavy a umožní se poprat o její nadvládu. Každá planeta čeká na přesvědčování ze strany návštěvníků, a tak je každé kolo zcela novým soubojem. Hráči za tím účelem staví velké letky, pro které si musí koupit mateřské lodi z nabídky. Pořadí hráčů i boje jsou náhodné, což ale pouze přidává hře na napětí a atmosféře. Délka partie může ve více lidech přesáhnout snadno dvě hodiny. Ale i ty budou nabity velkými zážitky, které za to stojí. Fleets: The Pleiad Conflict je výbornou hrou pro všechny vesmírné dobyvatele.

+ parádní atmosféra
+ výborné zpracování komponent
+ velmi konfliktní