Recenze: Frogriders – vlezte žábě na záda

frogriders-01

Co dělat, když se na zahradě objeví obrovské žáby? Odpověď se nabízí sama. Měli byste si pořídit sedlo a udělat si z nich dopravní prostředek. Jsou sice o kapku pomalejší než koně, ale zase je nezastaví žádná vodní hladina a ty skoky, ty jsou pořádný zážitek.

Možná něco podobného se stalo i autorské dvojici Asger Harding Granerud a Daniel Skjold Pedersen. Jak jinak by přišli na myšlenku závoděni na osedlaných žábách ve hře Frogriders. Hru si vyhlédla pro vydání dvojice firem Eggertspiele a Pegasus Spiele. O ilustrace se postaral Alexander Jung a hra vyšla v roce 2017.

Celý rybníček se žábami se ukrývá uvnitř velké žluté krabice. Na víku pak vidíme jednoho skřítka s osedlaným žlutým skokanem, jak si to pádí po leknínech. Uvnitř balení pak všichni milovníci kvákání najdou rozkládací čtvercový plán. Na něm je místo nejen pro rybníček plný leknínů a jeho okolí, ale také stupnici bodů, pozice privilegií a vesnici. Celou tuto mapku tedy položí do středu stolu a rozloží náhodně figurky čtyř barev žab a jezdců na všechna pole na rybníce.

frogriders-13

Z balíčku zamíchaných karet privilegií hráči vyloží čtyři na určená místa jako startovní nabídku a zbytek vytvoří hromádku na políčku nad nimi. Na dvě další zelená políčka pak položí náhodné karty z balíčku veřejného bodování. Dalších deset karet soukromých sad je třeba zamíchat a každému z účastníků dát dva kusy, z nichž si vybere jednu. Účastníci si vyberou barvu, dostanou přehledovou kartu a jednu figurku, kterou umístí na nultou pozici bodovací stupnice.

Ve svém tahu si hráč musí vyhlédnout jednu figurku žabího závodníka a přeskočit souseda na volné pole. Takový skok musí proběhnout rovně pouze přes jedno obsazené políčko. Přeskočenou figurku hráč získá a položí si ji před sebe. Získanou postavičku si buď může nechat, protože v závěru za ni dostane bodovou odměnu nebo ji pustit zpět do vesnice a získat za to speciální akci.

Vrátit lze ale nejen figurku získanou v aktuálním tahu, ale klidně některou z dřívějších postaviček. Za to, že se žáby vzdá, může provést nový skok (a tedy získat jinou figurku), vyměnit ji za libovolného jiného žabího jezdce ve vesnici nebo si vzít jednu ze čtyř karet privilegií aktuálně v nabídce. Akce se váží k barvě vracené žáby a není tedy možné třeba skákat znovu po propuštění žluté žáby.

frogriders-03

Jakmile není možné už dále skákat a všechny zbylé žáby jsou od sebe příliš vzdálené, partie končí. Svými akcemi se hráči snaží nastřádat sady, jak jim předepisuje jejich karta soukromé sbírky, kterou nikdo jiný nezná. Za skupinky dostanou tedy hráči na konci partie body. Odměnu dostane nezávisle také za sady podle veřejných bodovacích karet, ale také za hnědé závodníky a karty privilegií. Kdo z hráčů v součtu nastřádal nejvíce bodů, se stává v tuto chvíli vítězem.

Frogriders jsou solidní hrou postavenou na populárním sólovém mechanismu solitéru. V něm hráči vyhazují přeskakováním figurky tak, aby jich měl na konci co nejméně. Je tedy třeba nedělat chyby a sirotky, kterých už se pak nedá zbavit. Tady je ale situace úplně jiná, protože hráči skládají barevné sady a vlastně je netrápí, kolik figurek na konci zůstane. Pravidla jsou krásně jednoduchá a naučí se je každý během jedné až dvou minut.

Každý z účastníků má svoji tajnou kartu bodování, která mu jasně určí priority. Jedna barva totiž přinese hráči body za počet sad. A protivníci si navzájem tyto své plány neznají. Kromě toho jsou ale k dispozici také veřejné bodovací podmínky na společných kartách. Ty jsou pokaždé odhalené v jiné kombinaci z celkového počtu šesti. A zatímco ty hráčsky specifické se zaměřují na jednu barvu, tady jde o spojení dvou různých barev. Odměny dostanou hráči obě a jednu figurku je tedy možné bodovat vícekrát.

frogriders-12

Ve svém tahu má hráč vždy na výběr spoustu možností. V první fázi neustále přibývají nové šance ke skoku s žabím jezdcem. Už v prvním kole si může začínající účastník vybírat ze čtyř možných pohybů. Teprve úplně ke konci těch možností ubývá s tím, jak mizí i poslední figurky z jezírka, až nakonec v posledním tahu nemá hráč na výběr.

Jenže k tomu všemu je tu ještě druhá fáze každého tahu. Ta není povinná a hodně závisí na barvě právě získané žáby. Pokud je pro hráče bodově zajímavá, pak si ji nejspíše ponechá. V opačném případě má možnost ji vyměnit. Současně by se měl snažit neprozradit soupeři, o jakou barvu žabích závodníků mu vlastně jde v první řadě. Ale ono to zase tolik nevadí, protože hráči nemají šance jak si navzájem škodit.

A právě to je také důsledkem vyrovnané kvality partie bez ohledu na počet zúčastněných soupeřů. Pouze ve dvou se celý souboj bude odehrávat na menším prostoru. Souboje pak díky rychlému průběhu jednotlivých tahů snadno skončí během nějakých dvaceti minut. Závěrečné bodování si ale vezme i nějakých pět minut navíc.

frogriders-22

Frogriders jsou celkově dost jednoduchou hrou, což může některým zájemcům vadit. Ona ale už samotná hra na krabici dává jasně najevo, že tato hra je určená pro rodiny. A pro tuto cílovou skupinu je hra velmi dobrá, protože nabízí velmi příjemnou volnost v kombinaci s tajnými úkoly. Frogriders jsou fajn přemýšlivou hrou pro rodiny.

AutorAsger Harding Granerud, Daniel Skjold Pedersen
IlustraceAlexander Jung
VydavatelBuró, Ediciones MasQueOca, eggertspiele, Matagot, Pegasus Spiele, Reflexshop, Stronghold Games, Surfin' Meeple China
KategorieAbstract Strategy, Animals, Fantasy
MechanismyGrid Movement, Set Collection, Static Capture
RozšířeníFrogriders: The Green Frog
RodinaAnimals: Frogs / Toads, Creatures: Fairies / Elves / Pixies
Alternativní názvyBékaharcos, La chevauchée des grenouilles

Frogriders jsou fajn logickým počinem, který potěší především rodiny a méně zkušené hráče. Hráči ve svém tahu jednoduše přeskočí jednu figurku druhou a tu přeskočenou získá. Tak se postupně snaží nastřádat sady, za které až na konci partie dostane vítězné body – ať už podle veřejných nebo svých vlastních bodovacích podmínek. Hra je příjemně variabilní a rychlá, ale současně je také náchylná k delším tahům hráče (hodně možností tahu). Frogriders udělají rodinným hráčům radost svým zpracováním i požadavky na logiku.

+ klasika pro jednoho nyní nabízí soupeření
+ vhodné pro všechny doporučené počty
+ rychlá partie