Recenze: Zakázaná poušť vydává své poklady

zakazana-poust-24

Místo, kdo ani ti nejsilnější nedokáží odolat vrtkavosti počasí. Když je jasno, Slunce pálí tak, že si připadáte jako ve výhni ohniště. A když zajde, vynoří se zima pronikající do morku kostí. Ale teplotní výkyvy nejsou zdaleka to nejhorší, co vás může potkat. Čas od času se po rovné rozpálené planině přežene bouře tak silná, že se vám zrníčka písku z jejího víru zabodávají hluboko pod kůži. Vítejte na poušti!

Když jsme se bořili v bažinách na Zakázaném ostrově, všichni jsme toužili po teple a suchu. Naše přání nám Matt Leacock splnil způsobem, který jsme si nepředstavovali. Přenesl nás na písečné pláně do deskové hry Zakázaná poušť, která je takovým nepřímým pokračováním již zmiňovaného potápějícího se ostrova. Vydání jeho nového díla si znovu vzala na starost společnost Gamewright a poprvé ji vydala už v roce 2013. Ale teprve po obrovském úspěchu ostrova se dostává zásluhou společnosti ADC Blackfire v české lokalizaci na naše stoly. I s liustracemi Tylera Edlina.

A kde je kooperativní dobrodružství od Matta Leacocka, tam je krásná plechová krabička s prolisovanými součástkami havarovaného vrtulníku. Na začátek partie ale hráči připraví mapu pouště z čtyřiadvaceti destiček (5×5 s volným políčkem uprostřed). Všechny jsou náhodně rozmístěné stranou s pouští nahoru, zatímco na té druhé jsou obrázky města zavátého kdesi hluboko pod hromadami písku. Některá políčka jsou už od začátku zavátá pískem. Na znamení toho hráči položí na osm předepsaných pozic žetony ve tvaru kříže a to světlou stranou nahoru.

zakazana-poust-05

Každý z hráčů si vybere jednoho z dostupných hrdinů, dostane také figurku a postaví je na dílek, kde došlo k nouzovému přistání (jsou zde vidět trosky vrtulníku). Ti se liší speciální dovedností. Všichni bez rozdílu budou mít v poušti žízeň a právě k sledování dehydratace slouží stupnice na levé straně karty dobrodruha. Poté zasunou ukazatel síly bouřky do stojánku a nastaví šipku na hodnotu, která odpovídá zvolené obtížnosti a počtu hráčů. Zamíchané balíčky vybavení i bouřky položí do hromádek stranou. Vedle plánu pak začne zbytek žetonů písku a také dílky létacího stroje.

Ve svém tahu může hráč provést až čtyři akce (nebo opakovat jednu vícekrát) a poté je na řadě další člen týmu. Všichni mají nakonec společný cíl, takže by se měli neustále radit. Základem je pohyb, ve kterém se může figurka hrdiny přesouvat horizontálně nebo vertikálně po volných dílcích nebo těch, jež jsou pouze mírně zaváté. Nesmí ale vstoupit na místa, která na sobě mají velké vrstvy písku, tedy křížek otočený tmavou stranou nahoru.

zakazana-poust-01

I s těmito pozicemi pod vrstvami písku se ale může hráč popasovat. Za jednu akci lze odstranit určitou vrstvu sypkých zrníček a odstranit dílek zpět do zásoby. Může to provést s pozicí, která sousedí s aktuální lokací jeho hrdiny. Tím to ale nekončí. Pokud na políčku není žádný navátý písek, může hrdina za jednu akci provést vykopávky. Jejich výsledkem je možnost otočit dílek pouště na druhou stranu a zobrazit tak část města. Na něm může najít symbol ozubených kol, který s sebou přinese náhodnou kartu vybavení. Tu si hráč dobere a dostane tak pomoc do zbytku partie.

Mezi dílky pouště se nachází také několik oáz, které jsou viditelné už od začátku partie. Umožňují hráčům si doplnit stav vody o dva zářezy. Otočením destičky ale hráči zjistí, jestli se náhodou nejednalo o fatamorgánu. Na druhé straně se totiž nachází buď studna, nebo obrázek vyschlého pramene. Když se hrdinové potkají na stejném místě, mohou si mezi sebou vyměnit nejen vybavení, ale také zásobu vody. Jejich majitelé si tedy patřičně upraví ukazatel stavu tekutin.

Při odkopání všeho písku mohou hráči také najít tunel, startovací rampu, ale také stopy ukazující k pozici částí létajícího stroje. Helikoptéra je neopravitelná a pouze tato bájná konstrukce může zachránit celý tým hrdinů a poskytnout jim prostředek k záchraně. Hráči ale nejsou první, kteří tento poklad hledají, protože právě za ním sem před ztroskotáním letěli. Proto není cesta k nim snadná a musí spoléhat na indicie. Odhalené destičky tak ukáží pouze jednu ze souřadnic (řádek nebo sloupec) a teprve v místě jejich protnutí hráči položí na plán opravdovou část stroje.

zakazana-poust-11

Jakmile hráč provede všechny čtyři akce, musí si dobrat několik karet bouřky ze zásoby a vyhodnotit jednu po druhé. Tyto karty mají za následek, že se písek na mapě přesype. Využije se k tomu volné políčko uprostřed mapy, ke kterému se posune jeden nebo dva dílky a vytvoří tím mezeru jinde. Pokud se na dílku nachází figurka nebo nějaké vybavení, posouvá se také. Všechny přesunuté pozice navíc dostanou dílek písku nebo jsou zaváté ještě víc (přiložením dalšího dílku).

Postupem času se v balíčku bouřky objeví karty Bouřka sílí a Slunce pálí. Ty první mají za následek, že se posune ukazatel na stupnici síly přírodního živlu a zvýší se tak počet destiček, které se budou přesouvat v každém kole jako důsledek písečného řádění. Sluníčko zase hráčům odebírá vodu. V důsledku jejího nedostatku může hrdina zahynout. Tím ale končí neúspěchem hra pro celý tým. Totéž platí, i pokud bouřka dokáže zesílit až k poslednímu políčku. Naopak vítězství hrdinové oslaví v případě, že dokážou najít všechny čtyři části stroje a donesou je na startovací plošinu.

Zakázaná poušť nese podtitul Boj o přežití a přesně tak to opravdu v partii vypadá. Hráči nejenže se snaží najít součástky, aby mohli uniknout ze sucha dřív, než je zahubí. Současně ale musí také přežít ve spalujícím vedru a dokázat se vyhýbat všudypřítomnému písku.

zakazana-poust-07

Hra nemá pouze jiné zpracování oproti Zakázanému ostrovu a Pandemicu. Tentokrát jsou mechanismy opravdu výrazně jiné. Hráči vůbec nesbírají karty, které by měli v sadách používat. Místo toho je hra mnohem tematičtější, protože všechno v ní dává smysl. Hráči odkopávají písek z míst, hledají indicie pokladů a bojují s písečnými bouřemi. Všechno to do sebe krásně zapadá a hra má výtečnou atmosféru.

Zajímavá situace může nastat, pokud se hrdina nachází na místě, které je zasaženo bouřkou. Jeho postavička se může stát zavalenou, bez možnosti dalšího pohybu. Nyní je na ostatních hráčích, aby mu pomohli se z objetí písku vysvobodit. Do té doby budou muset bojovat oslabení o jednoho spoluhráče.

zakazana-poust-19

Jedinečný je proměnlivý herní plán. Destičky se posouvají, písek vane sem a tam a všechno to dává hrdinům pořádně zabrat. Obtížnost je zde velmi dobře nastavitelná, díky čemuž se poušť hodí jak pro začátečníky, kteří do partie dokáží proniknout, tak pro zkušenější, kteří zde najdou solidní výzvu. Kromě již zmíněných možností lze prohrát ještě vyčerpáním zásoby dílků písku. Tím se hrdinové stali pochovanými v dunách a partie pro ně končí nezdarem.

Partie je naprosto závislá na spolupráci. Všichni spolubojovníci musí dobře pokrývat plán při průzkumu, současně potřebují uklízet písek a vyrovnávat se s následky bouře. Na začátku hráči nevědí, kde by se mohly cenné části letadla nacházet a musí to nejdříve zjistit. Současně se může stát, že je pohřbený pod několika vrstvami písku. Jejich počet na jednom místě není omezený a tím náročnější může být úklid. V pěti jsou akce příliš naředěné, ale ve dvou je hra zase dost těžká.

zakazana-poust-16

Je skvělé, že kromě písku je ve hře i žízeň. Tím musí všichni účastníci být neustále ve střehu a to bez ohledu na to, jakou mají speciální dovednost. Ty jsou zajímavé – archeolog umí lépe odhrabovat písek, navigátor posouvá jinými figurkami a průzkumník může používat i diagonální směry. Neméně zajímavé jsou také karty vybavení, které v písku hráči objeví.

Partie je výrazně závislá na náhodě. Když má tým štěstí, může odhalit potřebné dílky už brzy a s přehledem zvítězí. Jindy může hledat hodně dlouho a vítězství se pak zdá nedosažitelné. Většina prvků je alespoň z části o štěstí, což ale celkový kooperativní dojem nekazí. Partie trvá překvapivě delší dobu a obvykle byste měli počítat s jednou hodinou, po kterou vás bude písečná bouře dehydratovat.

zakazana-poust-23

Zakázaná poušť je navíc luxusně zpracovaná, což jen dotváří perfektní dojem z této hry. Parádní pokračování neusnulo na vavřínech. Je jiné, ale při tom si uchovalo vynikající hratelnost. Zakázaná poušť nám udělala obrovskou radost a pokud rádi bojujete spolu na jedné straně barikády, pak byste si ji měli pořídit taky!

AutorMatt Leacock
IlustraceC. B. Canga, Tyler Edlin
VydavatelGamewright, ADC Blackfire Entertainment, AURUM, Inc., Cocktail Games, Competo / Marektoy, Devir, FoxMind Israel, Kaissa Chess & Games, Lifestyle Boardgames Ltd, Rebel Sp. z o.o., Reflexshop, Schmidt Spiele, Sovranti, uplay.it edizioni, White Goblin Games
(41 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Science Fiction
MechanismyAction Points, Bias, Cooperative Game, Grid Movement, Hand Management, Map Reduction, Modular Board, Pick-up and Deliver, Solo / Solitaire Game, Square Grid, Tile Placement, Variable Player Powers
RozšířeníForbidden Desert: Storm Tracker Gear Card
RodinaComponents: Meeples, Components: Dynamic Event Boards, Digital Implementations: Sovranti, Misc: Mensa Select, Series: Forbidden Games (Gamewright), Theme: Deserts, Theme: Steampunk
Alternativní názvyLe Désert Interdit, El desert prohibit, Il Deserto Proibito, El Desierto Prohibido, Kadonnut kaupunki, A Tiltott Sivatag, Die vergessene Stadt, De Vergeten Stad, Zakázaná poušť, Zakazana Pustynia, Η Απαγορευμένη έρημος, Запретная пустыня, המדבר הנעלם, 禁制的荒漠, 포비든 데저트

Zakázaná poušť je vynikající hra. Nejenže vypadá nádherně, ale výborně se i hraje. O úspěchu rozhoduje nejen zvolená obtížnost a schopnosti hráčů, ale také štěstí při hledání. To ale ještě podporuje atmosféru beznaděje, ve které hrdinové bojují s písečnou bouří. Ta neustále přestavuje herní plán a zasypává místa na poušti novými přívaly písku. Jedna lopata nestačí. Hráči musí spolupracovat, aby neumřeli žízní nebo je silný vítr neodvál někam do zapomnění. Zakázaná poušť je luxusní kooperativní hrou, která by neměla chybět v žádné sbírce.

+ atmosféra
+ variabilita vybavení i pozic součástek
+ písek a voda