Recenze: Gem c’Rocks – diamanty nad kamení

gem-c-rocks-01

Naše země je bohatá na diamanty. A přesto touha po nich nijak neutichá ani po letech. Jezdí k nám cizinci, tváří se přátelsky a doufají, že dostanou jako dárek na rozloučenou hromádku těchto úžasných blyštivých kamenů. Naše bohatství ale má jednu velkou výhodu, protože můžeme udržovat s našimi sousedy mír, prostřednictvím dárků. K jejich výrobě máme speciální povolání, které se jmenuje Blyštivci.

Jedním takovým kameníkem se stanou také hráči ve hře Gem and Rocks (Gem c’Rocks), kterou vytvořil Kenichi Tanabe. Hra byla vydaná pod záštitou společnosti Takamagahara v Japonsku v roce 2013 a k nám se dostala zásluhou laskavosti samotného autora. Nyní ji představíme nejen vám, našim českým čtenářům, ale celému anglicky mluvícímu světu.

Hra se nachází v malé krabičce, která je jen o něco větší, než bývají balení karetních her. Muž s krompáčem na diamanty nás zve dovnitř, abychom se naučili jeho řemeslo na vlastní kůži. Nitro krabice je plné komponent až po okraj, čehož si velmi ceníme. Stejně jako krabice, i všechny ostatní textové komponenty jsou pokryté znaky, kterým budou rozumět pouze v rodném Japonsku.

gem-c-rocks-07

My se musíme spolehnout s anglickým překladem, který je dostupný na serveru BoardGameGeek (od samotného autora). V krabici pak na hráče čekají zástěny (s nápovědou na vnitřní straně.. v japonštině) a hromada destiček, které vytvoří herní mapu. Každý dílek má symbol diamantu, který se zde bude dostupný, počet vítězných bodů (v levém horním rohu) a také symbol naznačující typ aukce, který hráče v jeho případě čeká.

S výčtem komponent jsme ale zdaleka neskončili, protože na hráče čeká balíček modrých plastových žetonů, pak kartonové čtvercové dílky (diamanty), dvě dřevěné figurky a také obsáhlý balíček karet. Ty můžeme rozdělit na dva druhy: karty podpory jsou v menšině, mnohem větší zastoupení mají karty výroby.

Na začátku hráči vystaví herní plán. Do středu položí předem daný dílek, na něj postavičku Bagara a kolem něj pak rozloží plán, který vytvoří pět sloupečků po čtyřech až pěti kartách. Až úplně v rozích hráči rozmístí karty sousedních zemí, které bude třeba obdarovat. Každý hráč pak dostane třináct mincí, které si ukryje za svoji zástěnu a také čtyři karty výroby s několika barvami kamenů. Vedle mapky hráči rozloží hromádky žetonů diamantů a připraví oba dobírací balíčky.

gem-c-rocks-08

Hra probíhá v kolech, které je každé rozděleno na pět fází. A každé takové kolo začíná přidáním nových kamenů na plán a to vždy pěkně od středu. Jejich přírůstek je závislý na počtu hráčů, kteří se partie účastní. Navíc středové dílky získají na začátku partie také nějaké karty podpory.

Hlavní fází celé partie je vždy aukce, která se týká políčka s figurkou Bagara. Její symbol také rozhodne, jestli se bude jednat o tajné nabídky, pouze jedno kolo, nebo opakované přihazování, dokud se každý z protivníků nevzdá své šance pokračovat. Hráči mohou k přihození použít mince i kameny. Vítěz má možnost sebrat diamanty z libovolné lokace, kolem postavy Bagara.

Aukce neurčuje pouze pořadí, protože ten, kdo nabídnul nejméně, nezíská nic. Naopak vítěz aukce si může vybírat rovnou dvakrát. Poté se každý může rozhodnout, jestli si využité mince vezme zpět, nebo je obětuje za možnost zisku dvou nových karet výroby. Poté se posune figurka Bagara o jedno pole ve spirálovitém pohybu směrem ven od středu, kde začínala.

gem-c-rocks-10

Tak kola pokračují jedno za druhým až do chvíle, kdy figurka dosáhne posledního políčka. Pak nastává čas na bodování. Do té doby hráči schraňují drahé kameny i karty výroby. Nyní je mohou jako páry a zkompletované sady (karta plus příslušné kameny – nemusí být nutně všechny) přiřadit jednotlivým sousedstvím. To vše dělají tajně za svojí zástěnou. Všichni musí darovat alespoň jeden výrobek každému sousedovi.

Jakmile mají všichni vybráno, společně odhalí svá rozhodnutí a sečtou svůj získaný vliv. V pořadí od nejvlivnějšího hráče si pak mohou brát karty, které patří k dané zemi. To jsou doly, které sousední s destičkou tohoto národa. Hráči pak sečtou své získané body za dílky dolů a případné bonusy z karet podpory a ten s nejvyšším ziskem se stává vítězem.

Gem c’Rocks je hra, ve které nejdůležitější roli zastupují aukce. Každé kolo se koná jedna, což znamená, že hráči zažijí celkem 23 aukcí, než dojdou na konec. To je o to zajímavější, že existují celkem tři různé druhy. Každý má svoji taktiku, kterou lze uplatňovat k vítězství. Někdy musíte riskovat, jindy blafovat a potřetí prostě přihazovat tak dlouho, dokud vám to nervy nebo finanční možnosti dovolí.

gem-c-rocks-17

Hráči postupně sbírají kameny a k nim příslušející karty. Mohou tedy vždy kalkulovat s tím, co se jim právě zrovna hodí. Karty získávají obětováním svých financí, ale nějaké už mají do začátku. Potřebují jich ale více, aby mohli obdarovat všechny národy. Navíc za kompletně splněnou kartu výroby (mají splněny všechny kameny) dostanou bonus.

Situace se mění s každým kolem, jak postupuje figurka Bagara kupředu. Ale kameny diamantů přibývají neustále na všech lomech, což je zajímavé. Často to vede k napínavým momentům, protože mnohá místa jsou pak opravdu bohatá. Ale ani ty, která už jednou někdo vytěžil, nejsou úplně marná a v dalším kole už zase něco přinesou.

Hráči mají nad svými šancemi až překvapivou kontrolu. Náhoda tu ovlivňuje pouze to, jakou kartu výroby kdo dostane. Tady se samozřejmě může štěstí proti někomu spiknout, ale nikdy to není rozhodující. Karet mají hráči víc a tak i kameny lze využít různými způsoby. A pak jim všechny ty nastřádané taktické možnosti zkazí závěr partie, ve kterém mohou pouze náhodně vybírat země, které obdarují více. A jen štěstí určí, kdo na tom nakonec bude kde lépe. Škoda.

gem-c-rocks-21

Partie je doporučena pro tři až pět protivníků a díky velkému důrazu na aukce je jasné, že větší počet bude lepší. Aukce mají napínavější charakter, ale s tím se samozřejmě nutně musí protáhnout délka. Ta dosahuje překvapivě až šedesáti minut, což je důsledek právě toho velkého počtu aukcí a také neustálého přidávání diamantů na plán. To všechno trochu brzdí plynulost.

Zpracování je moc pěkné. Komponenty k vám dorazí už vycvakané a úhledně roztříděné. Plastové žetony sice nenadchnou, ale grafika karet a dílků to vynahrazuje. Ovšem pro nás, obyvatele světa mimo zemi vycházejícího Slunce, je tu jeden zásadní problém. Všechny komponenty jsou v japonštině, a ačkoliv jejich překlad najdete v pravidlech, musíte sem čas od času nahlédnout. Největší potíž je ale v kvalitě samotného překladu, který představuje hodně lámanou angličtinu a často je problém vůbec rozumět, jak to autor myslel. Naučení hry tak není záležitostí deseti minut, jak by jinak mohlo být.

Gem c’Rocks je zajímavou aukční hrou, která přináší nové myšlenky a kombinuje hned několik druhů aukcí do dynamického celku. Hra ale v některých momentech ztrácí švih a při jejím učení na vás čeká hromada vrásek kvůli kvalitě překladu. Gem c’Rocks je tak pro nás pouze mírně nadprůměrnou hrou, která ale má potenciál zabavit.

AutorKenichi Tanabe
IlustraceAzuma Azuma
VydavatelTakamagahara
Počet hráčů3 - 5
KategorieFantasy
MechanismyAuction/Bidding, Set Collection

Gem c’Rocks je hra o dolování diamantů, o které se hráči mezi sebou utkají. Za tím účelem je v každém kole čeká jedna aukce, která rozhodne o pořadí rozebírání diamantů, které sousedí s pozicí jejich průvodce. Právě jeho pohyb po mapě zaručuje časovou posloupnost, ale také celkově způsobuje, že souboj trvá možná až příliš dlouho. Obzvlášť ve vyšším počtu, který ale je současně nejzábavnější. Pozor si musíte dáte také na anglický překlad, který je velmi nepřesný. Gem c’Rocks by si zasloužilo půl hvězdy navíc, ale pouze v případě, že se objeví lepší verze pravidel.

+ tři druhy aukcí
+ pohyb figurky ve spirále a tím ovlivněný výběr diamantů
+ zpracování