Recenze: Histrio – divadlo pro krále

histrio-01

Není to poprvé, co král pořádá divadelní festival v hlavním městě. A to je ale také důvod, proč je na hereckých prknech taková konkurence. Pamatuji doby, kdy jsme neměli žádnou konkurenci. Jenže dnes se mnoho herců rozuteklo do jiných divadel a teď je vítězství otázkou nejen dobrého plánování a hereckého umění, ale také štěstí. To proto, že o vítězi nakonec zase rozhoduje sám nevyzpytatelný král.

Vladaři jsou ale tentokrát dva a jmenují se Bruno Cathala a Christian Martinez. To jsou autoři nové deskové hry Histrio, která se nám dostala do rukou. Vyšla oficiálně v roce 2016 pod logem společnosti Bombyx. A tím vším nás bude provázet neokoukaný grafický styl, jehož autorem je Jérémie Fleury. Distribuci zajišťuje společnost Esdevium Games.

Krabice jasně naznačuje, že tahle hra si servítky brát nebude. Má klasický čtvercový rozměr těch středních deskových her a na víku najdeme dramatický výjev z divadla a spokojené diváky, zvířata, která tomu představení přihlíží. My ale nebudeme jen koukat, my se chceme na tom všem podílet a tak budeme rádi, že na nás uvnitř čekají pravidla a také jakýsi další list s montážními pravidly.

histrio-06

Ta se týkají kartonových desek, ze kterých si hráči sestaví svoje vlastní dívadlo. Dále na hráče čeká jedna tenká a dlouhá hrací deska s osmi očíslovanými městy. Pak na hráče čekají karty – v balíčku najdeme herce podle různých úrovní schopností rozdělené číslicemi v pravém horním rohu (1-5) a hned vedle je na pergamenu vytištěný také důsledek karty. Dále jsou tu karty akrobatů a tajných požadavků, oba s textem a karty bonusů o hodnotě několika mincí. Právě ty mince jsou dalším, co bychom měli zmínit. Jsou celé plastové a tří hodnot (zlatá, stříbrná a bronzová). Pro jednotlivé hráče jsou připraveny sady karet měst (po osmi kusech) a také figurky – osm karavel a tři manažeři.

Na začátku partie si každý ze soupeřů vybere jednu svoji barvu a dostane všechny odpovídající komponenty a k tomu dostanou ještě tři bronzové mince ecu. Mezi sebe pak hráči rozbalí tenký plán a k němu přiloží ke každému městu po jedné odhalené kartě setkání (tedy herců, akrobatů a bonusů, zařazených do jednoho balíčku). Pak už zbývá pouze sestavit samotné kartonové divadlo i včetně ukazatele v horní části (komedie / tragédie). Kam se překlopí ukazatel a nálada krále na začátku partie určí jeden hod mincí.

V každém kole si nejdřív současně hráči zvolí město, které by chtěli se svým divadlem navštívit. Tajně si vyberou a před sebe položí jeho kartu a teprve, když všichni výběr dokončili, všichni cíl své cesty ukážou a ke zvolenému městu položí svoji figurku karavely.

histrio-03

Pak už se ale hráči budou ve svém snažení střídat a to pěkně zleva doprava, jak si vybrali svá města. Důsledky návštěvy se liší podle toho, jestli je na místě divadelní soubor sám nebo se o místo musí dělit s jinou skupinou.

Jakmile se ve městě současně nachází více soupeřů, jsou karty bonusů a akrobatů odhozeny bez následků. Samotní herci pak zklamaní odejdou ke královskému dvoru, kde jejich rozdíl mezi tragédií a komedií ovlivní krále. Podle toho se posune ukazatel nálady vladaře jedním nebo druhým směrem. Každý navíc dostane kartu tajného požadavku, kterou lze zahrát na konci divadelní sezóny.

Kdykoliv je ve městě hráč na návštěvě sám, vezme si jednu nebo více karet setkání, které zde leží a postupně je vyhodnotí. Za bonusové karty dostane mince a akrobaty si položí před sebe pro pozdější použití. Dovednosti herců se pak liší podle jejich úrovně – umožní hráčům vzít si zpět již použité karty měst, krást soupeřům peníze, ale třeba je i přinutí zaplatit ecu do pokladnice. Takoví herci ale zůstanou hráči v jeho souboru až do konce sezóny. Jen jednoho z nich může poslat ke dvoru, aby ovlivnil náladu krále..

histrio-12

Ta bude hrát roli ve chvíli, kdy dojdou karty setkání. Do té doby se na konci každého kola karty doplňují do všech měst, která tak mohou mít i více karet. Potom hráči dostanou finanční odměnu za herce ve své skupině, kteří mají správnou specializaci (komik či tragik). Porovnání jejich součtů pak určí celkové vyznění představené divadelní hry. Za to dostanou hráči další odměnu. Navíc je zde chvíle k zahrání tajných požadavků a jejich splnění.

Pak následuje nová sezóna, kdy si konečně mohou hráči vzít zpět do ruky použité karty měst a také svoje figurky karavely. Partie končí po druhé sezóně, kdy si hráči sečtou své nastřádané mince ecu a vítězem se stává ten, kdo jich má nejvíce.

Histrio je krásně vypadající desková hra, která ale hraje veskrze na tu lehčí a pohodovější strunu, což znamená dvě věci: hra bude rychlá a nenáročná, ale současně také hrozí, že nebude nabízet dostatek výzev a zajímavých prvků.

histrio-14

A obojí je pravda. Jedná se o hru víceméně spíš rodinného formátu a to i s ohledem na její komplexnost. Jenže často i takové hry bývají výborně zábavné no a tady Histrio naštěstí nezklame. Obsahuje pořádnou dávku chaosu, který nelze kontrolovat a vše se vám mění pod rukama (k tomu se ještě vrátíme), ale pořád je to zábavná a zajímavá hra, která funguje.

Ačkoliv je v pravidlech varianta, ani tak není hra tak dobrá ve dvou či třech. Nejlepší je ve vyšších počtech, tedy ve čtyřech a ideálně v pěti hráčích. Tady zdaleka nejvíce vynikne konfliktnost hry a nutnost dobře volit města, jejichž karty ubývají a mění se. A na ten chaos to všechno nakonec trvá o kapku déle, ačkoliv 45 minut není zase tak strašných.

histrio-25

Jenže právě ta neustálá obměna a doplňování karet znamená, že hru nelze rozumně plánovat a velká část vývoje závisí na náhodě. Hráč zná svoje možnosti i šance ostatních, protože karavely z předchozích kol označují města, kam ostatní nemohou. Jenže i tak se často stane, že dobré karty zmizí dřív, než se dostanete k tahu. Naštěstí tu není žádné pořadí, protože všichni odhalují karty společně.

Remízy jsou řešeny dobře. A že si jich vyzkoušíte dost. Hráči po nich navíc čas od času i zatouží, pokud zrovna mají všechna zajímavá města zablokovaná. Takové kolo jim může naopak přinést cennou kartu tajného úkolu. A to se někdy opravdu hodí.

histrio-20

Histrio je hra, která se nezavděčí každému. Pokud si ale najde svoje správné publikum, které ji dokáže ocenit, pak se umí opravdu předvést. Určitě za to může z velké části i zpracování, které je opravdu luxusní a věříme, že pokud by hra vypadala jen z poloviny tak pěkně, asi bychom si o ní teď nepovídali. Ale naštěstí grafika není všechno ani tady. Chcete krásně vypadající, jednoduchou a přitom zajímavou rodinnou hru? Histrio je vám k dispozici!

AutorBruno Cathala, Christian Martinez
IlustraceJérémie Fleury
VydavatelBombyx
Herní doba40
(5 voters)
KategorieAnimals, Bluffing, Fantasy, Renaissance
MechanismyAction Queue, Hand Management, Simultaneous Action Selection
RodinaComponents: 3-Dimensional (3D), Components: Miniatures, Theme: Anthropomorphic Animals
Alternativní názvyFourberies, Hoftheater

Recenze: Histrio – divadlo pro krále
Histrio je svým pojetím jednoznačně adeptem na další z řady vstupních rodinných her. A jako taková určitě uspěje, protože právě tito nenároční hráči nebudou tolik lamentovat nad chaosem a nedostatkem kontroly. Jenže pak tu bude velký zástup hráčů, kteří hru právě pro tyto vlastnosti odmítne. A my je bohužel musíme při hodnocení vzít v potaz, ačkoliv jinak se jedná o pěknou a fungující hru. Hráči vysílají své figurky do měst a snaží se ovlivnit náladu krále ve prospěch své hry a souboru, ať už se jedná o tragédii nebo komedii. Histrio je věrné tématu a dokáže pobavit.

+ ohromující zpracování
+ jednoduchost
+ společná aukce o města