Recenze: Hlavně klid! aneb hraní na nervy

hlavne-klid-01

V některých situacích není jednoduché zachovat klid. Ať už Vám budou tikat poslední vteřiny v zápase, ve kterém musíte dát gól, nebo bude kolem Vás hluk, když se potřebujete soustředit. Pokaždé budete muset ukázat pevné nervy a hlavně zachovat klid.

Party hru se stejným tématem připravil Julien Sentis a pojmenoval ji Hlavně klid! S ilustracemi od autora vystupujícího pod jménem Nils nakonec hru vydala společnost Scorpion Masqué. Pro lokalizaci do češtiny si ji pak vyhlédla firma Albi a své předsevzetí dodržela ještě na konci roku 2020.

Na víku vidíme hráče, jehož nervy má představovat tikající bomba místo hlavy. A hráči budou mít podobně nafouknutou mysl, jen musí nejdříve připravit partii. Jeden z hráčů si vezme kostky a jeho sousedi dostanou každý jednu hromádku karet – jeden bude vyšetřovatel písmenný a druhý vyšetřovatel ústní. Někdo další z účastníků, kteří by měli v ideálním případě být alespoň čtyři, dostane přesýpací hodiny.

hlavne-klid-06

Celá partie trvá tři kola, se kterými se postupně zvyšuje obtížnost. V každém z nich se hráči postupně vystřídají v roli hádajícího, který je obětí zmiňovaného stresu. V ruce drží kostky a po otočení přesýpacích hodin mu začnou oba vyšetřovatelé současně pokládat otázky. Je pouze na samotném hráči, na kterou se rozhodne odpovědět jako první nebo jestli se bude snažit vyřešit obě hádanky současně. I to lze, protože zatímco na jedny otázky odpovídá slovně, odpověď na druhé musí skládat ze čtyř písmenkových kostek.

Ihned poté, co jeden z vyšetřovatelů uslyší správnou odpověď (pokusů má hráč libovolný počet), hlásí okamžitě další otázku v pořadí. Postupně se tak hráč propracovává na obou kartách a to tak, aby měl nakonec co nejvyšší počet bodů. Odměna se totiž počítá jako násobek řádků, které dosáhnul na dvojici karet. U každé otázky je totiž uvedená její hodnota, která roste mnohem pomaleji na ústních odpovědích než na těch kostkových.

hlavne-klid-03

Není na co čekat, protože písek v přesýpacích hodinách nemilosrdně padá. Jakmile se přesype poslední zrnko, posouvají se hodiny na druhé, pak na třetí a nakonec na čtvrté políčko. Jakmile jsou hodiny na posledním místě a poslední zrnko přeprala gravitace, hráč okamžitě musí ukončit své snažení a zaznamenat si své skóre. Pak se postupně prostřídají všichni účastníci v roli hádajícího, než nastane konec kola.

Poté se vše odehraje dvakrát znovu. Většina momentů funguje stejně. Jen měření času se dostává nově do rukou aktivního hráče, který se tak kromě odpovídání musí snažit sledovat tok času. V druhém kole ještě má přesýpací hodiny na očích, ale ve třetím mu dokonce měřič protivníci ukryjí a on musí čas odhadnout a skončit včas.

Každé kolo má svoje zvláštní bodování, ale až součet všech tří hodnot určí, kdo umí nejlépe odpovídat na záludné otázky pod tlakem. Ten hráč, který v sumě získal nejvíce bodů, se stává vítězem partie.

hlavne-klid-08

Hlavně klid! j zajímavou a hekticky bláznivou hrou, která je tak trochu vědomostní, ale mnohem víc o schopnosti počítat nebo přemýšlet pod časovým presem. A především pod upřeným pohledem dvou přísných vyšetřovatelů.

Otázky jsou dobře odstupňované. Čím dál jste, tím nám připadaly těžší. Ale to je správně, protože tím více bodů také hráči přinesou, takže si je musí zasloužit.

Někdo má raději odpovědi z kostek, protože se mu dobře přemýšlí s písmenky na očích, jiný zase lépe odpovídá ústně. Ale oba musí dokázat bojovat i s druhým způsobem, protože pokud budete odpovídat jen na jedné kartě, pak se také můžete klidně na konci kola dočkat smutného skóre nula.  To proto, že i po první ústní odpovědi zůstáváte stále na nule.

hlavne-klid-09

Na odpovídání je ale docela dost času, protože jeden tah trvá celé dvě minuty. A za tu dobu se šikovnému hráči může podařit odpovědět na solidní porci otázek. Jen se nesmí nechat zavalit těmi otázkami ze dvou stran.

To ale platí pouze v prvním kole. Později si hráč sám ovlivní, jakou část z maximálních sto dvaceti vteřin využije. Když přemýšlíte a lopotíte se nad odpověďmi, zdá se, že čas utíká rychleji. Hráči tedy mají tendenci obvykle končit kolo daleko dřív, než by museli.

Tyto dva chytře vymyšlené mechanismy jsou propojené tak, že opravdu záleží na schopnosti ustát tlak neustále se valících otázek a rozvrhnout si takticky oba druhy otázek. Samotná témata jsou hravá, zábavná a prověří hráče ze všech možných úhlů.

hlavne-klid-10

Zajímavou možností, která není na první pohled v pravidlech patrná, je šance přeskočit jednu otázku a neodpovídat na ni. Body se hráči za tuto odpověď přičtou, ale zaplatí za to drahou cenu. Přesýpací hodiny se totiž ihned posunou na další políčko. Tím ztratí rovných třicet vteřin. Takovou cenu je vhodné dobře promyslet, protože někdy se to může vyplatit, jindy ne.

Herní doba je v podstatě pevně daná a jde pouze o násobky hráčů. Šest minut na každého hráče pro celou partii nám dává jasnou hodnotu minimálních 24 minut. To je ale s přihlédnutím k počítání bodů a prostojům nereálné, takže počítejte s půlhodinou. Je dobré, že tři hráči jsou v každém kole zapojení do partie. Na druhou stranu i tak to znamená, že hráč může čekat šest i více minut na svůj další tah a to je docela dlouho.

hlavne-klid-11

Hra Hlavně klid! je chytrým způsobem, jak si pod tlakem zasoupeřit. Je to originální party hra s nápadem, který vás bude bavit, i když budete soupeřit opakovaně. Padesátka oboustranných karet obou druhů zaručí, že témata vydrží opravdu dlouho, ale jednou přesto dojdou. A s nimi i zábava, pokud vám nevadí trochu bláznivá a hektická zábava. Přesto v partii Hlavně klid! vítězství padne do klína tomu nejlepšímu.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJulien Sentis
IlustraceNILS
VydavatelLe Scorpion Masqué, 999 Games, Albi, Asmodee Italia
Rok vydání2019
Počet hráčů3 - 7
Herní doba30
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostExtensive use of text - massive conversion needed to be playable
(2 voters)
KategorieParty Game, Real-time, Trivia
MechanismyTime Track
Alternativní názvyHlavně klid!

Více o hře.

Recenze: Hlavně klid! aneb hraní na nervy
Hlavně klid! je hra, která se nám opravdu líbí a baví nás svým bláznivým důrazem na vnímání času a odpovídání pod tlakem. Daří se jí to dosáhnout velmi chytře tím, že všichni neustále plní dva úkoly současně a jejich volba je pouze o hráčových preferencích. Partie jsou zajímavé i mimo váš tah, ačkoliv na svůj tah můžete čekat docela dlouho. Kromě tohoto většího nedostatku pak je Hlavně klid! vynikající zábava.
Klady:

+ napínavé odhadování času
+ neustálá volba ze dvou otázek
+ hodně karet
+ v každém tahu jsou zapojení minimálně tři hráči
+ hodně času na odpovídání
+ dobře odstupňované otázky
Zápory:

- delší kola, pokud se zrovna neúčastníte kladení otázek
- dřív nebo později vám dojdou karty (a jejich opakování se stejnými hráči už nebude taková zábava)
- delší čekání na tah
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Stratopolis – mrakodrapy z budoucnosti