Recenze: Impact – v centru archeologických výzkumů

Impact - balení

Všichni mi vždycky říkali, že archeologie je nuda. Nezajímavá pavěda, u které nemůžete zažít žádné dobrodružství, vzrušení a budete pořád jen sami. O to více jsem byl překvapen, když jsem si na vykopávkách na jihu Čech našel řadu přátel. S nadšením a bušícím srdcem jsem odkrýval a oprašoval kost, kterou jsme našli při tvorbě nové továrny na zpracování radioaktivního odpadu.

Je to vlastně takový černý humor, že právě starodávná smrt způsobila zastavení vzniku budovy, proti které lidé protestují ze strachu vlivu na jejich prostředí. Je to až tak příhodné, jako by sem kost někdo narafičil. Každý den tu zažijeme několik potyček, pokřikujících vesničanů žijících nedaleko a tajemně se tvářící muže se slunečními brýlemi. Kdoví, o co jim jde. I to je jedna z verzí, kterou budeme prověřovat. Tohle je naše dobrodružná práce. Jsme archeologové.

Ze světa těchto dobrodruhů vypráví příběh karetní hra Impact, která vznikla původně jen jako jakýsi fanouškovský projekt na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, na ústavu Archeologie a muzeologie. Autorem herního nápadu je Michal Hlavica a ilustrace pak řada autorů: Michal Vágner, Klára Prokopová, Jan Zeman, Zuzana Hukelová, Michaela Hančáková a Pavla Růžičková. Tisk zařídila společnost Polygra v roce 2013.

Impact - připravená hra

Hra se skládá z hromady balíčků, které jsou jeden jako druhý. Nachází se v malé karetní krabičce z tvrdého papíru, v hnědém starodávném provedení. Grafice vévodí starodávný symbol slova A, s architektonickými skvosty kolem. Na druhé straně už je samotný název hry vměstnaný v kruhu mezi čtyřmi symboly.

Uvnitř balení je přes šedesát karet, které mají různobarevné pozadí, které vás dokonale zmate. Jinak ale organizace karet je naprosto klasická. V horní lince se hráči dočtou název karty i s příslušným herním symbolem. Ta rozděluje karty na základní skupiny – události, badatele, lokality a artefakty. Většina karet má trvalý vliv a výjimkou jsou dle předpokladů právě události.

Hned pod názvem je tematický obrázek, datování, unikátnost karty (ano, jedná se o sběratelskou hru, ale především cena za vyložení. Teprve v boxu je pak nejdůležitější text. Stejně jako všechno ostatní v této hře (s výjimkou pravidel) je napsaný kapitálkami a obsahuje schopnost. Úplně dole je malým písmem dopsaný ozřejmující text, který slouží popularizaci archeologie jako takové.

Impact - rozehraná hra

Ještě před první partií se musíte rozhodnout, jestli využijete šance sestavit si svůj vlastní balíček. Do začátku je asi lepší využít standardní sestavu, kterou dostanete v krabičce. Později ale můžete využít standardního mechanismu, který známe z jiných sběratelských her. Skladba je ponechaná čistě na hráči, minimální velikost balíčku je šedesát karet a každá karta může být v hromádce zastoupena maximálně třikrát. Z toho je také jasné, že k partii potřebujete pro každého hráče především jednu samostatnou krabičku s Impactem.

Všichni zúčastnění hráči si zamíchají svůj balíček karet a vrchních šest karet si doberou do ruky. Ke hře budou potřebovat také nějaké kostičky, mince nebo tužku s papírem, aby mohli zaznamenávat výzkumné body. Právě ty jsou současně cílem i posláním hry a zúčastněných archeologů. Na začátku partie si hráči mohou také vyměnit karty, pokud se svou počáteční rukou není spokojen.

Na začátku tahu si hráč vždy nejdříve dobere kartu a tím získá na výběr ze sedmi možností. Poté může vyložit jednu lokalitu a jednoho badatele do hry. Poté dále může vykládat i artefakty nebo události, ale pouze po zaplacení jejich pořizovací ceny.

Impact - rozehraná hra

V průběhu partie mohou hráči právě kvůli platbě, ale i pro využití některých schopností aktivovat svoje karty. Takovou využitou kartu nakloní na stranu, aby bylo jasné, že ji v daném kole již znovu nemůže využít. Ve hře pochopitelně vždy může jeden hráč mít pouze jeden exemplář každé z unikátních karet.

Jakmile už nemá hráč další karty, jež by mohl vykládat, zkontroluje všechny lokace a postavy, které v kole neaktivoval. Takové nepootočené karty přináší svému majiteli výzkumné body. Obvykle to je jeden bod za kartu, ale například některé postavy v konkrétních lokalitách přináší s sebou bonusy. Partie pokračuje až do chvíle, než některý ze soupeřů dosáhne cílového množství bodů. Ten se stává současně vítězem archeologického soupeření.

Impact je prvním českým pokusem o sběratelskou hru. Jejím největším kladem je opravdu jedinečné téma, ve kterém se autoři opravdu dobře vyznali. Díky tomu se ve hře vyskytují reálná místa a osoby, které celému zážitku dodávají zajímavou atmosféru. Taková hra podle skutečných informací ovšem může i několik hráčů odradit, protože mají radši fantasy nebo sci-fi.

Impact - rozehraná hra

Většina mechanismů je využita tak, že jsou spolehlivé a fungují naprosto jasně. Základem úspěšné karetní hry jsou jednoduchá pravidla, která v této hře jsou jasná po prvním přečtení trochu delších pravidel. Jejich větší množství stránek je ale vykoupeno doslovností, takže nebudete při hraní mít žádné pochybnosti. Mnoho částí je pak obohaceno o příklady, které vše ještě dále upřesňují.

Nejdůležitější otázkou u sběratelské hry je, jak dobře spolu karty fungují a jestli umožňují širší taktiku. A tady vás Impact rozhodně nezklame. S větším počtem balíčků je možné se zaměřovat různými směry. Karty jsou možná trochu černobílé a mnoho z nich využívá vylepšování zisku z lokací, což může působit po čase trochu stereotypně. To je ale také jediná výtka.

Hra využívá jednoduchý mechanismus zdrojů. Někdy je třeba zaplatit „jen“ tím, že máte dostupné správné karty, jindy ale hráči musí obětovat svoje cenné body. Každá karta má svoji specifickou cenu.

Impact - karty

Karet samozřejmě není zdaleka tolik, aby umožnily opravdu pokročilý deckbuilding, ale už v této fázi umožňují všechny základní strategie, které tak dobře ze všech karetních her známe. Je vidět, že autoři mají nahránu řadu karetních her a nebojí se znovu použít nápady. Recyklace nápadů v deskových hrách funguje dobře a rozhodně není prvotním důvodem ke kritice.

Jako velký klad považujeme fakt, že i původní balíček je v podstatě konkurenceschopný. K tomu, aby si hráči pořádně Impact užili, sice potřebují rovnou balíčky tři na jednoho účastníka, ale k vyzkoušení a zjištění, jestli vás hra baví, si určitě vystačíte s jednou krabičkou (ačkoliv bez zmiňovaného deckbuildingu). Krabička s plnými možnostmi přímo z balení nebyla z finančních důvodů (a původně malých ambicí hry) podle slov autorů možná.

Délka partie se dá snadno nastavit počtem cílových výzkumných bodů. Hráči si tak mohou dát rychlou půlhodinovku nebo partii na hodinu. Záleží jen na jejich chuti. Souboje se dají vyzkoušet i ve více soupeřích, ale nám se přesto jevily jako zajímavější a napínavější duely. Především proto, že se hráči rychleji střídají na tahu a obecně nám dva hráči k LCG (living card game) sedí lépe.

Impact - karty

Při objednávce si můžete vybrat ze základního balíčku nebo sady tří krabiček s rozšířením a promo kartami. A těch 27 karet navíc opravdu stojí za to, protože výrazně rozšiřují možnosti pro sestavování vlastních taktik. A právě o tom sběratelské hry jsou, a pokud tomu přijdete na chuť, budete ztraceni. V plánu jsou pak tematická rozšíření ke každé době, třeba pro dobu římskou, neolit nebo raný středověk.

Hra se svým názvem odkazuje na hodnocení dopadu článků, které je v případě archeologie mizivé. A protože hra o sbírání právě takových bodů, jedná se o takové šťouchnutí designéra do vědecké komunity a snahu o skrytý vtípek.

Autoři jsou poctiví a na svých Facebookových stránkách (https://www.facebook.com/impactcards?fref=photo) se hře věnují. Publikují zde články, které objasňují taktiku méně zkušeným hráčům a neminou vás ani novinky nebo pozvánky na turnaje. Grafické ztvárnění je pěkné a vkusné, ačkoliv některé ilustrace jsou trochu slabší. Stejně tak můžeme pochválit i organizaci karet, která nijak neuhýbá zažitým zvyklostem.

Impact - karty

Impact na nás nakonec měl pozitivní dopad. Partie jsou zábavné a rychlé. V kartách je solidní výběr a z toho všeho tak nějak čiší nadšení, se kterým byla hra dělaná. Samozřejmě není dokonalá, ale svoji cestu začala rozhodně více než důstojně. Díky tomu se Impact bude určitě těšit přízni hráčů a to nejen těch z oboru archeologie.

AutorMichal Hlavica
IlustraceMichaela Hančáková, Zuzana Hukeľová, Klára Prokopová, Pavla Růžičková, Michal Vágner, Jan Zeman
Vydavatel(Self-Published)
Herní doba15
KategorieCard Game, Collectible Components
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building
RozšířeníImpact: Velká Morava – 1500 let křesťanství ve středu Evropy

Impact měl být jen zábavou pro archeology. Přesto dostala do vínku dostatek hratelnosti a dostatečně zajímavé téma, aby zaujala i nevědeckou obec. Jednoduché vykládání karet se snoubí s nenáročnými pravidly a dostatkem interakcí. Schopnosti se dostatečně doplňují a hráči mají možnost skládat si vlastní balíčky. Ale jen v případě, že si pořídí rovnou víc krabiček. Odradit je může snad jen nevyrovnaná grafika. Jinak je ale v této živoucí karetní hře (připravují se rozšíření) všechno na svém místě. Impact je česká karetní hra, kterou autoři objevili jako skrytý poklad. Zatím jsou ve fázi jeho leštění, ale určitě jsou na dobré cestě.

+ nadšenecký projekt
+ příznivá cena za jeden balíček
+ dostatek zajímavých možností