Recenze: Komáří hody – zobáky a dlouhé jazyky

Stačí, aby zapršelo, a najednou všude v džungli slyšíte bzučení. Jejich hladové sosáčky si začnou pochutnávat na tekutině pulsující v žilách všech horkokrevných živočichů. Včetně lidí, kteří ten bzučivý zvuk nijak rádi neslyší a začnou rychle lovit repelenty. Ale jsou i stvoření, která hemžící se hmyz uvítají. Třeba hladoví chameleoni nebo papoušci.

A do téhle změti míhajících se jazyků a klovajících zobáků nás zvou autoři Bruno Cathala a Andrea Mainini, kteří vytvořili třetí z řady prehistorických dinosauřích her. Po Jurské sváči a Jurské véči jsou tu Komáří hody, tedy nově bez jakýchkoliv starodávných stvoření s ilustracemi Camille Chaussyové. Hru vydala původně dvojice OriGames a The Flying Games, ale v češtině se můžeme z novinky radovat díky společnosti MindOK.

Na víku vidíme kromě prchajícího komára ještě papouška a chameleona, jak závodí, kdo jej spolkne dřív. Současně s kresbou ale vidíme přes průhledné okénko už dva ze zmíněných hlavních hrdinů. A komár mezi nimi není. Hráči z boku vyloví rozkládací herní plán plný jezírek, u kterých komáři číhají na svoji kořist a rojí se. Jednotliví hráči si pak vezmou každý dvojici ve své zvolené barvě a obdrží tak jednu figurku papouška a jednoho chameleona. Všechny kulaté žetony pak po třech rozmístí na políčka jezírek na plánu lekníny nahoru. Ty, které nemají květ ale jen zelený list, pak otočí vzhůru nohama a odhalí komára, protože ten se nemá kam schovat.

Hráči na začátku partie nejdříve na střídačku rozmístí svá zvířátka po jednom na plán, a to na volná políčka džungle, kterých je šestnáct a obklopují jezírka. Jakmile jsou všechna čtyři zvířátka na plánu, může nastat lov na komáry.

Oba protivníci se střídají v aktivaci jednoho ze svých zvířátek. Mohou s ním pohnout. Ale zatímco chameleon je pomalejší, tukan zase může využít svých křídel, takže se každá figurka pohybuje zcela odlišně. Hráč si může v každém kole zvolit libovolného kamaráda. Chameleon musí nejdřív na některém ze úhlopříčně sousedících jezírek slupnout komára. Teprve poté se může posunout na jedno ze sousedních políček džungle. Bez doplnění energie se posunout vůbec nesmí.

Pokud se hráč místo toho rozhodne aktivovat tukana, tak je vše jinak. Pták totiž nemá dlouhý jazyk, kterým by mohl lovit překvapené komáry. Místo toho je zachytává v letu. Může se posunout úhlopříčně po plánu a přeletět tak jedno nebo více jezírek. Z každého jezírka, nad kterým přeletí, spolkne horní žeton komára.

Hráči se tak posouvají se svými dvěma zvířecími kamarády a snaží se být prvním, kdo dokáže slupnout devět zlatých komárů. Takový hráč okamžitě slaví vítězství. Ještě dříve ale může v souboji nastat situace, kdy se jeden z dvojice ocitne se svými zvířátky ocitne zablokovaný. Ani tukan ani chameleon nemohou přeskakovat jiná zvířátka, a především se nesmí pohnout, pokud by neměli co slupnout. V tu chvíli vítězí předčasně jeho protivník, který by jinak mohl pokračovat v lovení komárů.

Komáří hody jsou jednoduchou taktickou hrou o dobrém plánování pohybu. Rozhodovat se až ve chvíli, kdy na vás přijde řada, je pozdě. Už o tah dříve musíte mít nějaký ten plán, jak byste chtěli s lovem komárů pokračovat.

Najít zlaté komáry ale není nic jednoduchého. Zatímco někteří se vznášejí nad lekníny a je na první pohled vidět jejich barva, spousta se jich ukrývá uvnitř květů. Ty hráči pak loví naslepo a nikdy nemají dopředu jistotu, co jim na jazyce nebo v zobáku uvázne za kořist. A tak každý posun přináší i napětí, které se skvěle hodí k ladění hry. Ta je určena primárně pro mladší hráče už od sedmi let a tím krásně doplňuje zbývající dvě hry ze série.

Bzučících stvoření nad jezírky zase není tolik, takže partie je překvapivě rychle u konce. Během deseti minut budete mít všechny potřebné kořisti pochytané, rychle budete znát vítěze a s radostí si to zopakujete ještě jednou.

Jenže každý komár má navíc efekt, tedy s výjimkou těch již zmíněných zlatých. U těch stačí, že vás nechají vyhrát. Jenže ostatní čtyři barvy umožní přesunovat figurky po plánu, manipulovat s komáry a jejich pozicí nad jezírky nebo protivníkovi předepsat zvířátko, které musí v příštím kole přesunout. A tím se oba soupeři dočkají i šance útočit na protivníka. Najednou sbírání žetonů jiné barvy dává smysl a stojí za přemýšlení, které komáry byste chtěli sebrat.

Hra totiž pokaždé rozloží žetony komárů jinak a manévrování nikdy nebude stejné. Hráči musí kombinovat dobře obě svoje figurky, které vlastně fungují jako takový střelec a věž, jak se posouvají po plánu a loví ve svém okolí. Vše je vymyšlené tak chytře, že opravdu vše sedí nátuře každého zvířátka.

Stejně jako u starších boxů z této řady, i novinka boduje svým zpracováním. Krásné figurky a barvité podání celého obsahu je pro děti opravdovým lákadlem. I plán a žetony jsou z opravdu tvrdého kartonu.

Komáří hody jsou skvělou dětskou zábavou, která opět klade důraz na jemnou taktiku a tím se skvěle hodí pro jejich samotné hraní. Ale výzvu k duelu rádi přijmou i dospělí, protože hra nejenže krásně vypadá, ale je i elegantní a zábavná. Rozhodování dává smysl, protože každá figurka nabízí zcela jiný pohyb a lovení komárů. Komáří hody rozhodně nezklamaly očekávání a jsou důstojným nástupcem dvojice velmi populárních her.

Komáří hody jsou hrou, v jejímž boxu to hlasitě bzučí. Jakmile rozložíte herní plochu, komáři se rozletí k jezírkům. Odsud pak už je jediná cesta – do zobáku nebo na jazyk. Hráči musí chytře pohybovat svými figurkami, kde každá nabízí jiné možnosti. Chameleon je pomalejší, ale má dlouhý jazyk, tukan zase umí přeletět šikmo celý plán. Hra je rychlá, zajímavá a prověří uvažování. Komáří hody vás slupnou jako komára!
+ krásné figurky
+ každé zvířátko má svůj druh pohybu
+ efekty žetonů