Recenze: Zlatá řeka – kdo neseje, nic nesklidí

Já to tušil. Když jsem říkal, že si tady sednu a počkám si, až v řece poteče zlato, všichni mě měli za blázna. Kopali jako šílení pod zemí, riskovali život s hořícími tyčinkami dynamitu, když mohli se mnou prosívat písek na dně řeky. Nechci jim říct pravdu – že už jsem všechny opravdu velké valouny našel, když oni hledali s loučemi bájné neexistující naleziště pod horou.

Za zlatem se budou hnát i hráči v malé karetní hře Zlatá řeka, kterou si pro nás připravila firma Blackrock Games, konkrétně pak dvojice autorů Bruno Cathala a Bruno Faidutti. Do prostředí Divokého západu nás přenese svými ilustracemi Jonathan Aucomte. Hru nám v češtině přináší firma Loris Games.

Nenápadná žlutá krabička s dynamitem, horou i kopou zlata na přední straně a hledači pokladů na důlním vozíku na celostránkové ilustraci na zadní straně umí hned překvapit. Čelní víko totiž je odklápěcí a ukáže zájemcům všechny základní informace o hře. Abyste se po odpečetění dostali dovnitř, musíte z boxu vytlačit šuplík a v něm spoustu karet, žetonů a také kapsičku s pravidly.

Jednotliví hráči do začátku partie dostanou svoje základní jmění – patnáct zlatých valounů. Z nabídky čtvercových karet podle počtu hráčů odstraní některé obrázky úplně mimo partii, poté vytřídí pětici karet starostů a zbytek zamíchají na hromádku. Ta zůstane ležet uprostřed stolu jako dobírací balíček. Vedle připraví zásobu zbývajících valounů, dvě kostky a zmíněné starosty.

Na začátku každého kola odhalí hráči z hromádky tolik karet, jako je účastníků partie a jednu ještě navíc. Postupně se soupeři jeden po druhém účastní dražby. Její startovní hodnotu určí začínající hráč, poté jej po směru hodinových ručiček musí hráči svojí částkou valounů přebít (nabídnout více) nebo se mohou vzdát šance na první volbu karty.

Ten, kdo nabídnul nejvíce, nyní sumu musí zaplatit. Neodevzdává ale valouny do banku. Místo toho je pošle hráči po své pravici, který částku rozdělí na dvě poloviny. Jednu si ponechá a druhou pošle dál svému sousedovi. Tak postupně proběhne přerozdělení zlata mezi ostatní hráče, dokud je co dělit.

Vítěz dražby si nyní může vybrat z kompletní nabídky jednu kartu, kterou si ponechá. Druhou pak může odhodit. Teprve poté se dostanou k tahu všichni ostatní, a to po směru hodinových ručiček, od hráče sedícího po levici vítěze dražby.

Tím hráči získávají nejen akční karty, které se ihned provedou, ale také karty budov, které si musí vykládat před sebe. Je to především naleziště, které se hráči snaží seskupovat podle barvy. To proto, že za kontrolu dvou nalezišť ve stejném městě (stejné barvy) se hráč stává starostou daného města a může si vzít starostu. Ten bude vybírat daně za další naleziště stejné barvy, takže pokud si někdo v jeho městě obsadí další naleziště, musí mu zaplatit zlaté valouny. Starosta ale ze své pozice může být vystrnaděn, pokud se najde jiný obyvatel, který bude mít nalezišť dané barvy ještě více, proto žádná pozice není jistá.

Role a výhody vítěze dražby ale touto fází nekončí. Hráč totiž současně získá šanci hodit dvojicí speciálních čtyřstěnných kostek a jejich součet určí, v jakých nalezištích se objevily nové hroudy zlata. Jejich vlastníci pak dostanou tolik žetonů zlata, kolik jich jejich naleziště zobrazuje.

Současně se vítěz dražby stává začínajícím hráčem kola následujícího a může tedy představit první příhoz na nově odhalené karty. Jakmile jsou vyčerpány v balíčku karty a není možné vytvořit nabídku pro kolo další, nastává konec partie. Všichni hráči porovnají své bohatství, a to spočítáním valounů, které mají po kapsách, mohou přičíst i zlato, které mají umístěné ve svých nalezištích. K tomu má jakousi hodnotu i odznak starosty a případné bonusy na kartách. Teprve po součtu všech těchto podmínek lze určit vítěze, tedy hráče s největším jměním.

Zlatá řeka je překvapivá malá karetní hra, ve které se budete muset pořádně ohánět svými valounky zlata, abyste pro sebe ulovili ještě lepší naleziště, a nakonec se stali tím nejúspěšnějším podnikatelem na celém bájném Klondiku.

Hráči ale jsou sami sobě bankou a partnery. Ve chvíli, kdy někdo koupí nový důl, jeho utracené valouny se rozutečou mezi ostatní. Tím vzniká zajímavá dynamika, kdy bohatí hráči své finance předávají těm chudým, aby se mohli znovu obohatit později. Čím více má hráč dolů, tím větší šanci na pořádné příjmy mu plyne z hodů kostkami. Tady je použitý oblíbený a známý mechanismus určování výnosů z Osadníků z Katanu.

Partie má při tom velkou výhodu rychlého a dramatického vývoje. Každý tah se situace mění, protože hráči různě mají finance a nemají a vyvážení mechanik je vyřešené opravdu pěkně. Partie se tedy vejde do udávaných přibližně třiceti minut. Trochu pak záleží na rychlosti dražby, kde hráči mají tendenci váhat. Karty pak podle počtu hráčů mizí, ale přesto hra ve dvou potřebuje svoji vlastní variantu. Ačkoliv ve více hráčích je souboj zajímavější, i duel má své kouzlo.

Pěkný vliv na hru mají i akční karty. Ale na začátku vás možná stejně jako nás překvapí, že jejich pravidla nenajdete přímo v rámci příručky, ale na samostatné kartičce, která se ukrývá za brožurami českého a slovenského návodu. Karty totiž nabízí podle svojí malé ikony vpravo dole spoustu různých mechanik, jak změnit vykonávání akcí. Pokud s nimi budete hrát, dočkáte se ještě méně předvídatelné hry, ale možná také spousty zábavy a kleteb od protivníků navíc.

Protože na Klondiku se mastily po večerech karty a především poker, nesmí chybět ani v pravidlech této nenápadné karetky. Jedná se o zábavné rozšíření, na které jsou všechny karty připravené, protože mají ve svém pravém horním rohu symboly známé z klasických texasových karet. No a tak se hráči kromě už zmiňovaných bodovacích podmínek mohou snažit sbírat karty tak, aby mohli vytvořit klasické pokerové kombinace a získat tak deset dalších bodů, které jsou v nabídce.

Ačkoliv pravidla mají v textu drobnou chybku, vše je z textu jasné a není třeba nijak složitě hledat vysvětlení. Je to samozřejmě dané i tím, že Zlatá řeka je v podstatě opravdu velmi jednoduchá dražební hra, ve které jde o sbírání sad.

At už stejné barvy nebo stejných čísel, obojí hráčům může přinést důležité výhody. A tady je právě možná ta odlišnost, protože karty lze seskupovat a mísit tak, že i různé sady mají své výhody. Je tedy trochu na taktice samotných účastníků, jak k tomu všemu přistoupí a jak se rozhodnou své valouny získávat.

Musíme ale pochválit také zpracování. Nejen samotnou grafiku, která i u jinak nadužívaného tématu Divokého západu umí navodit tu správnou atmosféru a dokáže se odlišit. Možná to je humorným směřováním, které ještě podtrhuje skvělá lokalizace. Jednotlivé doly mají skvělé názvy, které vás nejednou rozesmějí.

Zlatá řeka je hra, která nás překvapila. Na své mrňavé rozměry nabízí překvapivou porci hry a zábavy, takže rozhodně nebudete litovat, že vám zůstala při vašem přesévání nákupů zrovna tato krabička. Spojuje zajímavé prvky, přichází s originálním rozdělováním jmění, a ještě dává hráčům docela dost způsobů, jak získat bohatství. Zlatá řeka je bohatá na zážitky.

Zlatá řeka je hra, ve které se hráči v každém kole utkají v dražbě o to, kdo bude jako první vybírat z nabídky. Svoje zaplacené valouny zlata ale nerozdá do banku, protože nic takového na Klondiku nenajdete. Místo toho si ostatní hráči rozdělí zaplacenou sumu mezi sebe. Všichni tak musí moc dobře dávat pozor na to, aby neobohatili protivníky příliš. Hra ale nabízí i jiné způsoby, jak získat finance a často jsou náhodné (kostky). Hra ale je veskrze zábavná, a to je jejím hlavním pozitivem. Zlatá řeka je karetní zábavou, pro kterou byste neváhali zakleknout k řece a pořádně zalovit na dně. Naštěstí nemusíte, stačí zajít do obchodu.
+ zajímavá dražba
+ hráči sbírají sady více způsoby
+ rozumná herní doba