Recenze: LogiCross – dobrodružný přechod řeky

logicross-01

Když zvířátka dorazí k řece, obvykle se rychle napijí a zase utíkají zpět po svých. Jenže tentokrát se v důsledku záplav posunulo koryto a stádo zvířátek se chce dostat domů. V cestě mu jim ale stojí vodní hladina, kterou nebude jednoduché překonat. Budou potřebovat správný plán, aby všichni až po to nejmenší stvoření v pořádku přebrodili na druhou stranu.

Zvířátka v nouzi jsou v logické hře LogiCross, kterou vytvořil Mark Engelberg v produkci firmy Lemada Light Industries v Izraeli. Hlavolam si vyhlédli ve společnosti Piatnik a přetavili ji ve finální produkt, který se dostává na pulty obchodů kompletně v češtině.

Na víku krabičky vidíme, jak to bude vypadat, pokud to všechno dobře dopadne. Uvnitř na řešitele čeká čtvercová deska louky s šestnácti pozicemi, po jejichž levé straně teče řeka. Nyní je na čase vzít do ruky blok se zásobou zadání a jedno z nich si vybrat. A podle tohoto obrázku rozestaví na všech šestnáct pozic figurky zvířátek.

logicross-09

Hráčův úkol je jednoduchý – přesunout všechna stvoření na druhou stranu řeky. Jenže při tom musí dodržovat jasně danou posloupnost. Po zvířeti jedné barvy může přejít pouze buď stejný živočišný druh jiné barvy nebo libovolné zvíře stejné barvy. Navíc se žádní zájemci o přechod nesmí přeskakovat, takže je třeba začít pěkně postupně zleva přepravovat jedno zvířátko po druhém.

Na druhé straně řeky se zvířátka skládají do řady tak, jak přešly, aby bylo možné po dokončení zkontrolovat správnost řešení. V brožuře samozřejmě toto správné pořadí hráči mohou najít, ale stejně tak dobře si mohou nechat vše překontrolovat někým nestranným. Tentokrát vlastně řešení není vůbec potřeba, protože i po dokončení přechodu je možné elegantně zrekonstruovat každý krok.

LogiCross je jednoduchý hlavolam, který postavil zvířátkům do cesty nenápadnou překážku, a pak nastavil drobná pravidla. Na pochopení tu není nic těžkého, dětem stačí následovat barvu nebo tvar a všechno do sebe zapadne.

logicross-03

Je ale jasné, že zatímco úvodní úkoly jsou jednoduché, obtížnost se postupně zvyšuje. Je určená počtem hvězdiček vedle zadání a pohybuje se v pěti úrovních. Na začátku se řešitelé nad pořadím nemusí příliš zamýšlet, ale později je důležité si nezahodit šanci na posun barvy na úkor tvaru nebo naopak. Proto je důležité přemýšlet vždy o krok dopředu.

A to je přesně to, co tento hlavolam dětem dá. Schopnost uvažovat a hledat spojitosti mezi jednotlivými obrázky. S každým vyřešeným úkolem je vidět, jak se malý hráč zlepšuje a s těmi nejjednoduššími může opravdu začít už kolem pěti let, protože stačí rozeznávat zvířátka a barvy. K tomu navíc jim přejde do krve vnímání posloupnosti, logiky a souvislostí.

Úkolů je opravdu hodně. Všechny ale vypadají na první pohled stejně, a to je první problém celé hry. Ačkoliv se mění náročnost, ve skutečnosti se v hlavolamech nic nemění a všechno vypadá na začátku stejně. Není tak nic, co by děti motivovalo posouvat se kupředu a řešit další úlohy.

logicross-11

Druhým drobným problémem je více řešení u některých úloh, ačkoliv je v řešení uvedeno pouze jedno. Není tedy možné si vše zkontrolovat proti vytištěnému pořadí, ale to není takový problém z důvodu, který jsme už zmínili. Vyložené figurky zvířátek, která už jsou zachráněná, lze jednoduše kdykoliv překontrolovat.

Zpracování je výborné. Zvířátka jsou dřevěná, takže se s nimi manipuluje skvěle. A k tomu i samotná zadání jsou uvedená na tvrdém papíře a v kroužkové vazbě, což také vše usnadňuje. Příprava ale přesto chvíli trvá.

logicross-13

LogiCross je jednoduchým hlavolamem, který je určený pro menší děti. Ty ocení jednoduchost celého mechanismu a také dřevěné figurky zvířátek. Děti se při řešení úkolů naučí spoustu věcí a zlepšují se s každým dalším úkolem, pokud je dokážete motivovat k řešení hlavolamů, které vypadají všechny podobně. To je jediným opravdovým problémem LogiCrossu, který je ale přesto kvalitní logickou zábavou pro jednoho.

Prozkoumávejte dál
Recenze: Spooky Castle – strach je jenom slovo