Recenze: Mikro Makro Město zločinu – hledání vraha prstem na mapě

mikro-makro-01

V každé zemi je takové město. Jeho ulice se zdají být klidné, pokud přijedete na návštěvu, ale jakmile se chvíli zdržíte na jednom místě, zaznamenáte střelbu, křik nebo podezřele se tvářící běžce. To proto, že naše město je prošpikované zločinem. Naše kriminální oddělení si proto řeklo dost a vybudovalo velkou síť fotoaparátů v oblacích. Ty každých pár vteřin vyrobí obrovský snímek našeho města, kde vidíte do detailů, co se kde děje. A z těchto snímků můžete rekonstruovat každý zločin. Jen to chce pečlivé oko.

To budou potřebovat i hráči v deskové hře Mikro Makro, kterou vytvořil designér Johannes Sich. Hra vyšla nejdříve pod hlavičkou vydavatele Hard Boiled Games, ale až český distributor MindOK dal hře její podtitul. A tak vznikl název Mikro Makro: Město zločinu. A pro jeho obsah jsou naprosto stěžejní ilustrace, které vytvořili Daniel Goll, Tobias Jochinke a také samotný designér.

Středně veliká bílá krabice je celá pokreslená černobílým výřezem města. Výjev města a jeho života viděný pod mírným úhlem. Uvnitř relativně nízkého boxu není potřeba příliš komponent. Je zde sada 120 karet s šestnácti detektivními případy, které si bez nahlížení na jejich obsah vytřídíte do samostatných obálek. To usnadní budoucí manipulaci a současně umožní, abyste si našli startovní případ, který vás naučí vše, co budete potřebovat.

mikro-makro-04

Kromě mapy a příručky pravidel pak obsahuje box už jen obrovskou rozkládací mapu s městem plným obyvatel, vozidel a budov. Celou mapu opatrně rozložíte tak, aby na ni viděli všichni, kdo se budou luštění případu účastnit. Pokud se na obrázky zadíváte pozorně, zjistíte, že se v prostředí obrázky jednotlivých postav opakují v různých místech a situacích.

Jeden z hráčů se stane vypravěčem, vezme do ruky balíček karet a odhalí pouze tu první. Ta představí základní zápletku a oběť zločinu. Obvykle prvním úkolem je najít místo, kde k porušení zákona došlo. Hráči mají tedy vyloženou kartu s popisem, zatímco na zadní straně té následující je natištěná otázka, na kterou je třeba odpovědět.

Všichni členové týmu se tedy skloní nad mapou a společnými silami se v jejich obrovských rozměrech snaží najít přesně odpovídající výjev. Nebo odpověď na otázku, ať už se jedná o to, kdo, kde nebo jak něco provedl. Vše lze vždy vyčíst z obrázků nebo z jejich návazností, stačí jen být pozorný a pečlivý při hledání.

mikro-makro-06

Jakmile hráči splní úkol karty, mohou si svoji odpověď ověřit na zadní straně karty. Tam najdou nejen přímo ten správný výjev, ale také souřadnici, kde se na mapě nachází. A tím si odkryjí následující kartu, včetně zadání a nové otázky. V tomto kooperativním snažení neexistuje prohra. Hráči jednoduše uspějí, jakmile se jim podaří projít všechny karty a správně na ně odpovědět.

Mikro Makro je hledacím zážitkem. Hráči navíc nijak nesoupeří, ale spojují síly a snaží se hledat všichni dohromady. Jenže v té změti obrázků, postav a budov není jednoduché objevit přesně ten správný výjev. Jenže to hledání je skvělé, i když nejde o čas a všechno si lze opravdu užít. Dokonce je možné nechat mapu rozloženou někde v pracovně a jen tak v rámci relaxu zkoušet

Ale i když jej najdete, ještě zdaleka nemáte vyhráno. Musíte sledovat postavu, jak její život šel v průběhu času. Do hry později vstoupí i metro a další prvky, které všechno to hledání ztěžuje. Na druhou stranu se hráči zase naučí lépe orientovat v leteckém pohledu.

mikro-makro-11

Jednotlivé příběhy mají postupně zvyšující se obtížnost. Tu vyjadřují hvězdičky na zadní straně, kde jednička je základní případ s pěticí karet. Postupně se ale drama rozvine na více karet a především se rozprostře po celém městě.

Životnost celé krabice a délka jednotlivých úkolů závisí hodně na schopnostech skupiny. Pro někoho je hledání v titěrných obrázcích úkolem snadným, pro někoho ne. Pokud patříte do první skupiny, pak si můžete vyšetřování okořenit mnohem složitější variantou. Přečtete si pouze základní kartu, jejíž text obsahuje vše, co potřebujete vědět k objasnění celé záhady. A bez nápovědy zbývajících karet se pokusíte vyřešit celý případ.

Jednotlivé zločiny vypráví vždy nějaký ucelený příběh, s více proměnnými, které je třeba dát dohromady. Někdy je třeba alespoň špetka dedukce nebo přemýšlení, když obrázek nenaservíruje řešení úplně na prvoplánovém podnose.

mikro-makro-10

Svojí náplní nenabídne box hratelnost, která by imponovala všem. Při tom je možné řešit v jednom nebo ve více, vždy by ale hráči měli mít všichni dobrý přístup k celé mapě. Pokud by byla pro někoho mapa hůře dostupná, cítí se výrazně ochuzen. Samotné úkoly pak svým časem mohou oscilovat mezi deseti minutami i půl hodinou, pokud se někde zaseknete, nemůžete něco najít nebo se pustíte do obtížnější varianty.

Po odehrání sady dobrodružství už zdánlivě není čím pokračovat. Naštěstí úspěch hry slibuje rozšíření. Navíc mapa prakticky vybízí k tomu, aby si hráči vybarvili jednotlivé výjevy nebo s ní jinak pracovali. Ačkoliv se zdá, že by mohl konec nastat docela rychle, v podstatě si užijete ve společnosti mapy více než dvě hodiny. Za ně se už budete ve městě cítit jako doma.

Autor myslel na všechno, i na ty nerozhodnuté zákazníky, kteří budou krabici převracet v obchodě. Už na víku si totiž můžete vyřešit svůj první zločin, ačkoliv na výrazně omezeném prostoru. Jako ochutnávka to ale funguje skvěle. Ale ono celkově zpracování je parádní, včetně zvláštních obálek pro každý příběh. Nemusíte mít strach ani pokud bojujete s krátkozrakostí, protože v balení najdete i lupu. Na mapě najdete ale i spoustu hříček navíc, takových, které nepatří do žádného zločinu.

mikro-makro-07

Hrát Mikro Makro je podobné, jako skládat puzzle. Nejenže dáváte dohromady dílky skládanky o zločinu, které teprve na konci dají smysl, ale i ten přístup opatrných malých krůčků jeden za druhým vystihuje náš celkový dojem. Mikro Makro je kvalitní zábava, pokud máte zálibu v mravenčím hledání a máte rádi vyšetřování zločinů. Tentokrát opravdu s lupou.

AutorJohannes Sich
IlustraceDaniel Goll, Tobias Jochinke, Johannes Sich
VydavatelEdition Spielwiese, Artipia Games, Blackrock Games, Brädspel.se, Brain Games, Galápagos Jogos, Hobby Japan, Jolly Thinkers, Lautapelit.fi, Lifestyle Boardgames Ltd, Lucky Duck Games, Mandoo Games, Meanbook Games, MINDOK, MS Edizioni, Nova Era (Нова Ера), Oxygame, Pegasus Spiele, Ravnica, Rawstone, Reflexshop, SD Games, Siam Board Games, Spilaborg hf., Vennerød Forlag AS, White Goblin Games
Rok vydání2020
(15 voters)
KategorieDeduction, Murder/Mystery
MechanismyCooperative Game, Deduction, Scenario / Mission / Campaign Game, Solo / Solitaire Game
RozšířeníMicroMacro: Crime City – Bonus Box, MicroMacro: Crime City – Granny Maureen, MicroMacro: Crime City – More Crime: Confidence Trick & Baby-Party
RodinaComponents: Map (City Scale), Game: MicroMacro, Mechanism: Campaign Games, Misc: Limited Replayability, Theme: City, Theme: Mystery / Crime
Alternativní názvyMicroMacro: A Cidade do Crime, MicroMacro: Glæpaborgin, MicroMacro: Grad Zločina, MicroMacro: Krimilinn, MicroMacro: Noziegumu pilsēta, MicroMacro: nusikaltimų miestas, MicroMacro: Rikospaikalla, MicroMacro: Ανεξιχνίαστες Υποθέσεις, MikroMakro: Město zločinu, MikroMakro: Na Tropie Zbrodni, МикроМакро: Город Улик, МікроМакро: Вбивче місто, МікроМакро: Вбивче місто, เมืองอาชญากร นครย่อส่วน, ミクロマクロ:クライムシティ, 小城大案:罪恶都市, 小城大案:罪惡都市, 미크로 마크로: 크라임 시티

Když koukáte na mapu v Mikro Makro, je to jako byste sledovali film. Snímek za snímkem se postavy posouvají po městě a vypráví své příběhy. Se špetkou dedukce tak lze vyřešit i ty nejzapeklitější zločiny, jako byste měli k dispozici záznamy z kamer. To všechno doprovází skvělý pocit z hledání a společného snažení, při tom vás ale nikdo nenutí nikam spěchat. Abyste si ale hru opravdu užili, musíte mít alespoň trochu vztah k hledání mezi mrňavými ilustracemi a ke spolupráci s ostatními. Jednotlivé příběhy ale netrvají dlouho, pokud se je nerozhodnete řešit jako oddychovku na fáze. Ať už ale budete prozkoumávat město jakkoliv, Mikro Makro vás nezklame.

+ luxusní velká mapa města
+ rozfázované
+ narůstající obtížnost