Recenze: Nejsme tu sami – jsme lovnou zvěří

not-alone-01

Když se pohne kořist, ani nedýchají. Ve stínech jsou ukrytí predátoři a mají hlad. Trpělivost je ale vlastností, kterou znají moc dobře. Na lovu se bez něj neobejdou, protože lovná zvěř je obvykle rychlejší a někdy i chytřejší. Je třeba tedy čekat na ten správný okamžik. A pokud jste si udělali v mysli obrázek kořisti se čtyřmi nohami, pak byste svoji představu měli přehodnotit. Tady jsme lovnou zvěří my.

Vítejte na cizí nehostinné planetě, kde nebudete sami. A to zdůrazňuje už samotný název deskové hry Not Alone, kterou si pro nás připravila firma Geek Attitude Game. Autorem této novinky je Ghislain Masson, ilustrace zpracoval Sebastien Caiveau a to všechno vychází v roce 2017 v češtině díky firmě REXhry. O rok dříve ale hra vyšla v anglické distribuci Esdevium Games.

Hráči se na víku malé krabičky nechají na malý okamžik uhranout oranžovýma očima. Ale netrvá to dlouho, box otevřou a rozloží malou protáhlou destičku s dlouhatánskou stupnicí. Na tu umístí žetony záchrany a asimilace, kde každý omezuje šance na vítězství jedné strany. Hráči se nyní rozdělí do dvou skupin – jeden jediný na sebe vezme roli monstra, zatímco všichni ostatní budou kořist (hunted). Každý z hráčů v roli obyčejných lidí dostane tři kostičky vůle a k tomu sadu pěti očíslovaných karet lokací.

not-alone-06

Do středu stolu hned pod plánem rozloží hráči deset karet lokací do dvou řad po pěti. Vedle karty pláže položí oranžový ukazatel, který naznačuje pozici party návštěvníků. Právě poblíž jejich pozice stačí položit také sadu karet přežití. To hráč v roli monstra dostane sadu karet lovu. K nim dostane ještě žetony.

Na začátku každého kola je na řadě skupinka lovených. Každý z hráčů si tajně vybere z ruky jednu lokaci, kam by se chtěl ukrýt. Mohou se předtím domlouvat, ale svoji kartu zatím nikomu neukazují. V tento moment si mohou také za cenu jednoho bodu vůle některé z již zahraných karet dobrat zpět do ruky. Snaží se tak mít vždy na výběr, ale monstrum nemohlo odhadnout, kam zamíří.

Potom se vydává příšera na lov. Hráč, který ji má pod kontrolou, si vybere jednu lokaci a na tu umístí svůj žeton s mimozemskou tváří. V pozdějších fázích bude mít v důsledku hraní karet a postupu na stupnici žetonů více. Ale do té doby hrdinové objeví nové lokace. Kromě toho může hráč také zahrát kartu lovu a tím si zpřístupnit druhý žeton. Schopnost karty se aktivuje pouze v případě, že příšera někoho nachytá.

not-alone-03

Účastníci nyní současně odhalí svoji zvolenou lokaci a jeden za druhým vyhodnotí, co takový úkryt pro ně znamená. Pokud se jim podařilo vyhnout příšeře, může hráč v tuto chvíli využít speciální schopnost lokace. Místo toho si ale může také vzít jednu již zahranou kartu lokace zpět do ruky. To naopak pokud se lovná zvěř nachází na stejném místě, jako žeton lovce, ztrácí okamžitě jeden žeton vůle. Navíc se žeton asimilace posune na svojí trase o jedno políčko kupředu.

Do hry později zasáhne více žetonů, které donutí hráče zahazovat karty z ruky nebo umožní lovci aktivovat speciální schopnosti karet lovu. V případě, že někdo ztratí i svůj třetí (a poslední) žeton vůle, má to za následek další posun asimilace kupředu. Poté naštěstí hrdina získá své kostičky zpět a může tedy pokračovat v partii.

Na konci kola si poté hráč v roli příšery dobere zpět karty lovu do maximálních tří. Odměnou za vytrvalost pro lidský výsadek je posun žetonu záchrany o jeden krok kupředu. Toužebně očekávaná pomoc je zase o kousek blíž. Strana, která dosáhne svého (asimilace nebo záchrana) na společné stupnici dříve, může slavit vítězství.

not-alone-11

Not Alone je luxusním asymetrickým zážitkem. Tuto skutečnost je třeba vyzdvihnout hned na začátku hodnocení, protože je to ten nejdůležitější poznatek, který potřebujete vědět. A vlastně bychom vám mohli říct, že víc ani netřeba číst. Pokud máte rádi konfrontační hry se skrytým pohybem a dedukcí, pak je tohle opravdu pecka.

Příšera nehraje zdaleka pouze na náhodu, když se snaží objevit hrdiny. Snaží se dedukovat z jejich už zahozených karet a také schopností lokací, která pozice by hráčům mohla připadat bezpečná. Obě role jsou navíc vyvážené a závisí pouze na hráči, jak dobře je schopný využívat svoje možnosti.

Už samotné téma honu probíhajícího mezi zpočátku nic netušícím výsadkem a stvůrou z těch nejhorších nočních můr je příslibem velkých zážitků. A partii se to daří opravdu dodržet. Atmosféra zde panuje velmi dobrá a to především ve větším počtu hráčů. Není ale také dobré přesáhnout pět účastníků, protože pak je hon pomalejší a není tak dynamický. Ovšem naopak ve dvou nás hra překvapivě bavila, protože z partie zmizí pouze prvek domluvy. Příšera má ale hledání o dost těžší.

not-alone-13

Hráči v roli lidských obětí se mohou radit a plánovat svůj další postup. Jejich úkolem je zachránit se společně jako tým a tedy co nejdéle vydržet. Každé odhalení je krokem k asimilaci. Jenže nakonec ten úspěch nezávisí tolik na lovné zvěři jako na schopnostech monstra, které může odhalit lokaci jednoduše dedukcí a prokouknutím úmyslů.

Partie trvá nějakých pětačtyřicet minut, které jsou nabité napětím. Všechna kola si jsou dost podobná, ale do všeho zdárně dodávají koření karty lovu příšery a samozřejmě také speciální schopnosti lokací. Ty hráči musí využívat ve svůj prospěch a tím získat důležitou výhodu a naději na přežití.

Neméně zásadní je ale manipulace s kartami. Každá použitá lokace zůstává ležet na stole a není tak jednoduché ji získat zpět na ruku. A čím více jich leží na stole, tím lépe může příšera určit, kam se hráč chystá.

not-alone-14

Not Alone je hra, která prověří vaše schopnosti čtení mysli. Hráči jsou rozděleni do dvou skupin, které budou pracovat proti sobě. Spolupracují sice pouze zlehka, ale o to víc si celé dobrodružství na zdánlivě opuštěné planetě užijí. Not Alone je parádní zábavou, která si zaslouží vaši pozornost. Těšte se na hru v češtině!

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorGhislain Masson
IlustraceSébastien Caiveau
VydavatelCorax Games, GaGa Games, Games Factory Publishing, GDM Games, Geek Attitude Games, IGAMES, MoveTheGame Edizioni, MYBG Co., Ltd., REXhry, Stronghold Games
Rok vydání2016
Počet hráčů2 - 7
Herní doba45
Minimální věk10 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(16 voters)
KategorieBluffing, Card Game, Deduction, Science Fiction
MechanismyDeck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Simultaneous Action Selection, Team-Based Game
RozšířeníNot Alone: Essen 2017 Promo Cards, Not Alone: Exploration, Not Alone: Sanctuary, Not Alone: Sanctuary – The Promo Cards, Not Alone: The Green Artefact Promo, Not Alone: The Red Artefact Promo, Not Alone: The Yellow Artefact Promo
RodinaCreatures: Aliens / Extraterrestrials, Creatures: Monsters, Crowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Spieleschmiede, Digital Implementations: Board Game Arena, Players: One versus Many
Alternativní názvyNejsme Tu Sami, Nejsme tu sami, Obecność, Хижа Планета, Чужая Планета

Více o hře.

Recenze: Nejsme tu sami – jsme lovnou zvěří
Not Alone je zážitkem od začátku do konce. Jeden z hráčů bude lovcem, zatímco ostatní se před ním budou ukrývat na všemožných místech na planetě. Obě strany mají ve svém arzenálu řadu možností, kterými ovlivňují svoje šance a jde jim o úplně jiné věci – lidé se snaží uniknout, zatímco planeta (a tedy monstrum) je chce asimilovat. Hra je napínavá, není dlouhá a nabízí zajímavé čtení myšlenek ostatních. Jen počty nejsou všechny perfektní, protože vyšší množství už se na hře podepíše. Celkově si ale Not Alone zaslouží jen a jen chválu za opravdu luxusní a dramatický design.
Klady:

+ asymetrický zážitek
+ vyvážené šance
+ napětí
+ nádech spolupráce
+ čtení myšlenek
+ funguje ve všech počtech
Zápory:

- v šesti a sedmi méně dynamické
5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Air King – vládce vzdušného prostoru