Recenze: Ohrožení – chraňme všechna zvířata!

Dnešní svět je podivným místem. V moderní době máme všechno, na co si pomyslíme, ale přesto o některé věci přicházíme každý den. Nenávratně z našich životů zmizí a my si toho možná zpočátku ani nevšimneme. Jeden za druhým vymírají živočišné druhy, které už nikdo nikdy nemůže přivést zpět. A pokud dokážeme alespoň některým dát šanci na existenci, bude naše snažení úspěšné.

O záchranu živočišných druhů jde v deskové hře Ohrožení která rozhodně není žádným mrňouskem. Hru vytvořil designér Joe Hopkins. Hra původně vyšla pod logem docela neznámé společnosti Grand Gamers Guild, ale i přesto si ji našli distributoři z firmy REXhry, kteří nám ji přináší česky. A to včetně ilustrací oblíbené Beth Sobelové a Bena Florese.

Z víka velké krabice na nás kouká svýma klidnýma, ale nevyzpytatelnýma očima, tygr. To samo už krabici propůjčuje exotický vzhled, který podpoří i samotné komponenty. Ohrožení je hra scénářová a v boxu najdou hráči nejen zmiňovaného tygra, ale také vydru mořskou. A zatímco většina komponent je obecná, aby bylo možné rozehrát i další rozšiřující scénáře, karty a především herní plány náleží těmto konkrétním dvěma živočišným druhům.

Základem přípravy tedy je právě volba scénáře, který rozhodne o tom, jak bude probíhat příprava. Každý navíc nabízí i odlišné úrovně obtížnosti. Podle své volby musí hráči otočit základní desku s životním prostředím daného zvířete a šestatřiceti políčky. Podle pokynů pak rozmístí zvířata na některé z pozic, vytvoří zásobu dílků zničení a připraví zamíchaný balíček karet událostí pro toto zvíře. Na desce nesmí chybět ani ukazatel roku. Kolem připraví nabídku karet vyslanců (tři modré, dvě zelené a jednu šedou), ale také zásobu figurek, kostek vlivu a peněz.

Jednotliví účastníci si vyberou každý svoji postavu podle jejího povolání, čímž získá specifické schopnosti k dispozici po celou dobu hry. Tomu odpovídá deska, balíček karet náležící k této postavě (do ruky si hráč vezme do začátku dvě karty), trojici kostek a deska, kam si tyto kostky a žetony tahu umístí. Každý ze zachránců zvířat má také své karty specializací, z nichž si hráč zvolí jednu a vyhodnotí efekt jedné propojené karty.

Záchrana zvířat není dílem okamžiku, takže jednotlivá kola odpovídají rokům, které jsou sledované na počítadle a jejich celkové množství závisí na počtu účastníků. Hráči si sami volí pořadí, ve kterém se zapojí do akce.

Na začátku každého tahu si aktivní hráč vezme do ruky svoji sadu kostek a hodí s nimi. Poté je může rozložit na karty akcí libovolným způsobem a aktivovat tak zvolené schopnosti. Při tom ale nesmí žádnou akci provést vícekrát, a především musí vždy přidat kostku s nejvyšší hodnotou. Musí tedy přebít všechny hodnoty kostek, které na akci položili spoluhráči před ním.

S pomocí těchto akcí mohou hráči získávat finance, šanci posouvat zvířata na plánu, ovlivňovat balíčky karet, vykládat další karty, odstraňovat nebezpečné dílky na plánu a především jim umožní ovlivňovat vyslance sedící v radě, která může přijetím vhodného zákona učinit vymírání druhu konec. Díky akcím na tyto karty mohou hráči přikládat kostky. Teprve po první kostičce současně odhalí hráči jejich konkrétní požadavky.

Základní akce hráčům stačit nemohou. Místo toho si postupně s pomocí kostek odhalují nové. Někdy se z nich stanou další akce, jindy jsou to jednorázové efekty nebo se jejich schopnost omezí na jednoho hráče, který si ji vyloží před sebe.

Záchrana každého živočišného druhu je především o tom, aby se narodila nová mláďata. Právě ty jsou vždy příslibem budoucnosti. Na to, aby se v partii mohly nějaká mláďata narodit, musí hráči tvořit na plánu dvojice zvířat. Jejich počet plus jedna je cílovou hodnotou, kterou nesmí hráč s kostkou přehodit. Pokud je výsledek nižší nebo stejný, pak se narodí tomuto páru mládě, a to se objeví na sousedním políčku.

Kostku ale hráč na tahu ani poté neodloží, protože na ohrožený druh se snesou špatné zprávy. Hráč má šanci vybrat jeden ze sloupců. Hodem kostkou určí přesnou pozici a doufá, že se na tomto místě nenachází žádné zvíře nebo dokonce dvojice. Pokud ano, musí tyto exempláře plán opustit a tím to s celým živočišným druhem a jeho šancí na přežití vypadá zase o pořádný kus hůř.

A to ještě není všechno, protože musí hráč odhalit horní kartu událostí a zařídit se podle jejích pokynů. To současně může znamenat, že se něco jednorázově stane, ale stejně tak se může jednat o dlouhodobou událost. A efekty karet nejsou zrovna příznivé.

Na konci svého tahu si hráč dobere jednu kartu ze svého balíčku a po domluvě vybere dalšího spoluhráče, který se v rámci roku dostane do akce. Jakmile mají všichni odehrané akce, rok končí a posunou žeton na kalendáři. Mohlo by se jednat také na o volební rok, kde hráči budou muset bojovat o přízeň vyslanců. Pokud splní podmínky čtyř z pěti, pak okamžitě vítězí. Jestliže se jim to nepodaří ani na druhý pokus a jejich čas na kalendáři uplyne, tak celý tým prohrává. Stejně tak ale mohou prohrát ve chvíli, kdy jim dojde zásoba žetonů zničení nebo v okamžiku, když na plánu zůstane pouze jedno nebo dokonce žádné zvíře.

Ohrožení je naprosto jedinečnou deskovou hrou, která vypráví příběh živočišných druhů, u kterých hrozí, že by Zemi mohly zcela opustit. Nikdo nechce, aby se o nich naši potomci mohli učit pouze z fotografií a nemohli je spatřit na vlastní oči. Jenže málokdo je ochotný s tím opravdu něco udělat, a právě tady nastupuje role této deskové hry.

Šíření osvěty jde ale ruku v ruce s velmi zajímavým kooperativním zážitkem, který se svojí atmosférou může s klidem rovnat s našimi oblíbenými Záchranáři. Na mysli nám tato hra, ve které hoří neustále nějaké plameny, vytane proto, že i tady je herní plán šachovnicí a pozice na něm zaměřují kostky. Ty jsou hlavními soupeři hráčů a skýtají opravdu zapamatováníhodné momenty. Hráči totiž mají docela dost možností, jak své zvířecí svěřence chránit.

Především musí ale chytře využívat akce. Startovní výběr je trochu omezený, ale jak hráčům přichází nové karty, mohou získat další akce. A ty jsou obvykle stěžejní. Především máme na mysli akce, které dovolí odhalovat politiky, kteří o osudu zvířat budou nakonec rozhodovat. Jejich přesvědčení vyžaduje pokaždé jinou taktiku, takže hráči potřebují nejdříve tyto požadavky identifikovat a poté zvládnout.

Velkým kamarádem hráčů i zvířat by mělo být i štěstí. I to je potřeba v tomhle boji s pytláky a přírodními katastrofami. I ty jsou z dlouhodobého hlediska způsobené lidmi, ale dnes už to tak nevypadá. Každý úder například odlesňování znamená pro zvířata na plánu snížení životního prostoru. Náhoda je totiž základem celé partie, protože jak rození mláďat, tak přivolávání pohrom je řešené hodem kostkou. A hlavně na úplný konec kostka u některých politiků rozhoduje o tom, jestli hráči budou moci oslavit vítězství. Svoje šance si ale mohou vylepšit a ovlivnit.

Stěžejním mechanismem jsou ale kostky samotných hráčů a jejich umisťování. Spoluhráči si totiž navzájem akce blokují, protože opakované využívání vždy vyžaduje vyšší hodnotu, než které se na kartě aktuálně nachází. Hráči si kostky berou zpět vždy na začátku svého tahu, takže jich na kartách leží po celou dobu partie stejný počet, jen se mění jejich rozmístění. Hráči musí s rozložením umět dobře pracovat, protože někdy pak stačí špatný hod, který umí v rozhodující moment odepřít důležitou akci.

Partie umí být někdy jednoduchá, ale jindy je zase napínavá až do konce a dá se docela dobře i navzdory společným silám prohrát. Při tom je zážitek plný docela zajímavých momentů, kdy hráči ponoření do tématu a příběhu prožívají každý svůj hod.

Oba scénáře, které jsou obsažené v základním boxu jsou překvapivě jiné. Může za to samozřejmě i jiné herní prostředí, pěkné figurky a především odlišné události. To všechno přidává k pocitu, že máte za jedny peníze hned dvě hry v jedné krabici. Navíc i se stejnými zvířaty je opakované hraní zábavné, protože do hry přijdou jiné karty, akce i situace. A společná záchrana zvířátek je jednoduše zajímavá a napínavá.

Hra je díky velkému množství karet, akcí a jejich kombinací docela komplexní. To napovídá už její téma. Nečekejte tedy úplně rodinnou zábavu, spíš hru pro mírně pokročilé, kterým ale nesmí vadit výrazná přítomnost kostek.

Navíc hra funguje skvěle i jako solitérní zábava, kde má hráč vše ve své vlastní režii. Nemusíte mít strach ale ani z kooperativního hraní, kde sice hrozí to, že vám bude někdo radit, jak máte hrát, ale pouze při volbě akcí. Karty si každý drží v ruce, i když hra jejich sdílení umožňuje. Ve vyšších počtech čtyř nebo pěti hráčů už je trochu delší čekání na tah. Počítejte ale s tím, že tahle spolupráce a záchrana ohroženého druhu stojí nějaký čas, takže se úspěšného či neúspěšného konce doberete většinou až po hodině hraní.

Aktuálně jsou v nabídce ve světě hned dvě rozšíření – jedno menší s Pandou velkou, a pak především velké rozšíření se šesti scénáři. Velká krabice s šesti druhy od polárních medvědů přes slonyh až po kalifornského kondora.            Stejně jako původní hra, i rozšíření je dílem úspěšné kampaně na Kickstarteru, takže věříme tomu, že se objeví časem i v češtině. A vzhledem k fanouškovské základně ve světě je šance, že nebude poslední, což slibuje opravdu ohromnou variabilitu. Už teď se mluví o rozšíření s monarchou stěhovavým. Ohrožení je hra, která jasně cílí na všechny, kterým není lhostejná příroda. Umí vzbudit zájem, umí udržet v napětí a umí hlavně výborně pobavit. Ať už budete zachraňovat tygry nebo vydry, pokaždé bojujete víceméně s mizející plochou životního prostředí. Přesto jsou obě varianty naprosto jiné a při tom výborné. Ohrožení je hra, která by si zasloužila hodně vykřičníků. Měla by být slyšet, protože její poselství by nám nemělo být lhostejné.

Ohrožení je hra, která si zasluhuje hodně pozornosti, stejně jako její téma. Hra má parádně zpracovanou atmosféru, která hráče neustále drží v napětí a hlavně jim umožní ponořit se do světa, kde na každém životě zvířete záleží. Představí nám druhy, kterým hrozí vyhynutí a umožní nám s tím něco udělat. Tedy alespoň doma na stole. Ale i tak hráči budou mít pocit, že jejich činy mají smysl, hra je plná kostek a smysluplných rozhodnutí. Trošku komplexnější, trošku delší, ale výtečné, takové je Ohrožení.
+ téma se vším všudy
+ dva velmi rozdílné scénáře
+ napínavé