Recenze: Na křídlech – Perutě Evropy jako 1. rozšíření

migrovat napříč kontinenty, takže proč by se neměli promíchat? Ve skutečnosti je ale vše jinak a zpěv v Evropě neuslyšíte v Americe a naopak. Stejně jako všichni ostatní živočichové, i ptáčci mají na každém kusu země svoji vlastní historii.

A právě to se nám nyní snaží naznačit Perutě Evropy, jak se jmenuje rozšíření pro velmi populární hry Na křídlech. Tu vytvořila Elizabeth Hargrave a stejná autorka stojí i za tímto rozšířením. Nová sada vyšla pod logem společnosti Stonemaier Games a do češtiny ji přeložil tým firmy MindOK. Celý obsah pak zdobí ilustrace, jejichž autory jsou Natalia Rojas, Ana Maria Martinez Jaramillo a Beth Sobel.

Hra se ukrývá v překvapivě protáhlé krabičce, která je pokrytá fialovou barvou a na jejím víku se k nám snáší sněžná sova. Uvnitř se ukrývá místo, které patří jen a jen ptákům, kteří žijí v Evropě. Nepoletují tam volně, ale najdete je na záplavě více než osmdesáti nových karet. Fialová barva z víka se přenáší i do obsahu, kde najdou hráči sadu patnácti dřevěných vajec a pak už to jsou především destičky a karty, které se točí kolem nových úkolů. Obohacení se dostanou i hromádky žetonů potravy, možná proto, že evropští ptáci jsou hladovější než ti z původní krabice.

V partii Na křídlech se hráči snaží sbírat své vlastní ptáčky a tím získávat body už od začátku, kdy dostane každý náhodnou sadu pěti karet. V rámci jednotlivých kol pak hráči provádí akce, vykládají své ptáčky do trojice dostupných řad ve své voliéře. Každý pták pak má svoje přirozené životní prostředí, kam jej hráč musí vyložit a zaplatit cenu potravy. K tomu je třeba získávat žetony s pomocí sběru potravy, podle nabídky aktuálně hozených kostek a jejich ikon. Své již vyložené ptáčky mohou navíc hráči aktivovat po řadách a využívat jejich schopnosti, což se jim bude hodit, pokud budou chtít naklást vejce a rozmístit je ve své voliéře. Podle toho, jak na konci každého kola splní hráči předepsané cíle, dostanou body. Mohou si průběžně také dobírat karty dalších ptáčků z nabídky a po čtyřech kolech si přičtou bonusové body a zjistí, kdo se stal nejlepším chovatelem.

Hlavní novinkou jsou samozřejmě karty a titulní sestava ptáčků, kteří brázdí vzduch v Evropě. Tabulku s jejich seznamem najdou všichni zájemci na zadní straně pravidel a jejich efekty jsou popsané a vysvětlené na stránkách samotných překvapivě dlouhých pravidel. Vzhledem k obsahu původního boxu je číslo 81 v případě počtu ptáků v rozšíření opravdu vysoké a navyšuje celkový počet ptáků téměř o polovinu.

Některé ptáky je možné nově krmit i náhradní potravou, tedy alternativou jejich oblíbené pochoutky. Obě jsou popsané přímo na kartě a hráčům dávají variabilitu a více možností, jak utrácet své nastřádané žetony.

Další novou možností, jak získávat nějakou výhodu s dobrým osazením své voliéry, jsou efekty na konci kola. Někteří ptáci takové efekty nabízí a dále rozšiřují šance, jak pracovat se svými možnostmi.

Potěší i nové destičky úkolů, jak těch veřejných, tak osobních. Po pěti exemplářích z každé kategorie znamená, že v každé partii dostanete novou dávku variability.

Každá taková nová možnost, jak využít sestavu svých vyložených ptáků, je vítaná. Hráči mají zase nové příležitosti, o kterých musí přemýšlet. Otevírají se jim také šance na lepší skórování. Pozice každého ptáka je sice předem daná, ale je důležité, aby se jejich možnosti dobře doplňovaly. To je samozřejmě důležité i u toho, který se dostane na řadu až na konci kola.

Hra jako taková ale z hlediska zážitku a pocitu zůstává stejná. Na základním průběhu a dojmu se nic nemění, což by mělo být vnímané jako klad. Nová krabička přidává v první řadě obrovské možnosti objevování a kombinací, které předtím nebyly možné. Nové rozšíření nemá žádný vliv ani na počet hráčů nebo herní dobu.

Zůstává přítomné to vynikající zpracování, od nádherných detailních ilustrací, které jako by vypadly z encyklopedie přes dřevěná vejce a žetony, až po novou plastovou krabičku. Ta dává hráčům nový skladovací prostor pro karty. Ikonografie je na první pohled možná komplikovaná, ale vše je vysvětlené a jakmile se s kartami jednou seznámíte, už z těch drobných obrázků vyčtete vše potřebné.

Na křídlech: Perutě Evropy je rozšíření, které nepřichází s ničím extra novým ani překvapivým. Přináší jen víc všeho, co mají hráči rádi na původní hře. A ono to stačí! Všeho víc je přece přesně to, co by všichni mohli chtít. Stačí přidat několik drobných vylepšení a výsledkem je rozšíření, bez kterého se bez problémů obejdete. Ale pokud si ho pořídíte, určitě nebudete litovat, protože zážitky s novými ptáky, například skvělými predátory, jsou něco, čím Perutě Evropy obohacují původní hru.

Perutě Evropy jsou rozšíření, které se jen několika drobnými mávnutími křídly snaží povznést původní hru Na křídlech. Daří se jí to hlavně z hlediska opakovaného hraní, kde oceníte výrazně navýšenou variabilitu. Pokud jste fanoušky ptáků a základního boxu, pak rozhodně nebudete investovaných peněz litovat. Jen nesmíte očekávat nějaké novinky. Na křídlech: Perutě Evropy neletí příliš blízko ke Slunci, ale drží se v rozumné výšce, aby nehrozil nekontrolovatelný pád.
+ spousta nových ptáků
+ skoro jako encyklopedie
+ nové efekty na konci kola