Recenze: Osmisměrky – písmenka všemi směry

osmismerky-14

Sotva jsem se na chvilku podíval jinam, písmenka se rozutekla. Nahnal jsem je zpátky, ale už bylo pozdě. Slova, která jsem tak dlouho vytvářel, už jsou nenávratně ztracená. A v tom bláznivém nepořádku, kdy je jedno písmenko vedle druhého, je už nikdy nikdo nenajde. Nebo možná přece??

A tak si budeme muset lámat hlavu s Osmisměrkami my. Jedná se o hru, kterou si pro vydání v češtiny vybrala společnost Dino Toys. Nová krabička zapadla do kategorie dětská.  Tentokrát ale nenajdeme na krabičce klasické prohlášení „český výrobek“, protože uvnitř jsou i plasty. Místo toho hra byla vyrobena v produkci původního vydavatele z roku 2012, Goliath BV, v Číně.

Po otevření modré krabice se dvěma dětmi smějícími se nad osmisměrkou najdeme velký plastový herní plán. Ten všemu dominuje, má po stranách čtyři kapsy na žetony (plastové v barvách hráčů) a také světlé průhledné sklíčko s hromadou prohlubní. Přes tuto plochu vidíme na dně devět kulatých šablon. Každá je oboustranná a podle barvy rozlišíme obtížnost – zatímco první je bez písmenek, poslední právě vyžaduje znalost slov a prostřední je někde mezi nimi.

osmismerky-01

Na začátku partie hráči musí vybrat, jakou obtížnost chtějí vyzkoušet. Od této barvy pak náhodně vylosují desku a stranu, kterou vloží do nitra průhledné plochy. Tu je nejdříve třeba odjistit otevřením modrého zámku (kruhu) a poté stačí už pouze vložit šablonu a znovu vše uzavřít a dát dohromady. Hráči si rozeberou žetony a hra může začít.

Na modrém kruhu po obvodu je obdélníkový průřez. Ten si k sobě natočí začínající hráč tak, aby na obvodu šablony odhalil první slovo nebo kombinaci obrázků. Toto zadání přečte ostatním a všichni společně se pak snaží být tím prvním, kdo dané slovo nebo sadu ilustrací na šabloně najde.

Kdykoliv se to někomu opravdu podaří, vykřikne „Mám“ a zastaví tak hledání ostatních. Pokud má pravdu, může dané slovo (nebo obrázky) překrýt svými barevnými žetony. Poté partie pokračuje dál, kroužek se otočí o jeden krok po směru hodinových ručiček a následující hráč v pořadí přečte nové zadání. Když někdo obsadí místo, kde už nějaký žeton leží, původní se vrátí svému majiteli a ploška je obsazena novou barvou.

osmismerky-08

Hráči v honbě za písmenky nebo obrázky pokračují až do chvíle, kdy jednomu z účastníků dojdou kameny. Konec může nastat také v důsledku objevení všech kombinací na plánu. V obou případech se stává vítězem ten, kdo má nejmenší počet zbývajících žetonů.

Osmisměrky jsou hrou, ve které jde o hledání. V hromadě písmenek nebo obrázků musí hráči udělat pořádek a najít ty, které vyhovují jejich požadavkům. Tady jde ale o rychlost, druhé místo už nijak odměněné není. Hráč prostě položí svoje žetony a tím se přiblíží vítězství.

S každým kolem musí děti hledat nový pojem. Sice je zde celkem osmnáct plánů, ale když vezmeme v úvahu tři různé obtížnosti, není to stále nějak závratné číslo. Dříve nebo později děti hra omrzí. To hrozí především u obrázkové varianty, která se snadno okouká, a hráči budou poté už přesně vědět, kde kterou kombinaci hledat. Právě to je tím největším nedostatkem, ale při přechodu na písmenkovou variantu už se situace zlepší.

osmismerky-03

Hra samotná je velice rychlá. Kola probíhají společně pro všechny účastníky, takže čas všem neustále bez problémů utíká. Výměna plánů je také rychlá, takže pokud si děti chtějí zahrát víc soubojů současně, i to je možné. Při hře na více kole je bodování jasné a je třeba použít záporné body za každý kámen, který zůstal v držení hráče na konci kola.

Děti musí být nejrychlejší. Právě to znamená, že tahle novinka trénuje nejen samotná slova, ale také postřeh a orientaci. Mezi záplavou písmenek a obrázků není jednoduché najít ten správný. Tedy alespoň pro dítě. Přesto tu nejjednodušší obrázkovou variantu lze hrát už s předškoláky. Jinak rychlý průběh souboje kazí neustálé pokládání žetonů na herní plán. Ve dvou si můžete zahrát hledání slov (obrázků) stejně dobře, jako v maximálních čtyřech.

Na Osmisměrkách se nám líbí především pěkně vyřešený herní plán i fakt, že prohnuté žetony opravdu pěkně sedí do svých hnízdeček na plánu. Provedení se tentokrát podařilo a jeho zásluhou hra prokoukne. Věříme, že pokud by vyšla s pouhými kartonovými žetony, neměla by takový úspěch u dětí. Na druhou stranu právě neustálá manipulace se žetony trochu hru brzdí (především jejich vyhazování), ale na to jsme zvyklí i z jiných her, kde je třeba pokládat kameny na plán. Celá ta zábava je určena už od pěti let, ale pouze v případě obrázkového snažení.

osmismerky-11

Osmisměrky jsou hra, ve které jde o hledání. A nezáleží teď na tom, jestli se děti snaží objevit obrázky, písmenka nebo kombinaci obojího. Je to fajn a děti se u krabice pobaví. Ale pouze do té chvíle, než si zapamatují rozložení na šablonách. Tento problém ale naštěstí neplatí pro všechny obtížnosti. Hra v první obtížnosti s obrázky ztrácí dech a nevydrží dětem tak dlouho, jak byste možná chtěli. Ale s písmenky už to je jiné, protože tam jsou si plánky tak podobné, že zapamatování není tak jednoduché. Osmisměrky jsou fajn nápadem, který ale mírně kazí nedostatečná variabilita, naštěstí i tak funguje pěkně.

Na Osmisměrky jsme se těšili, protože slova ukrytá mezi záplavou písmen máme rádi. A tak na nás čekala hra, která je rozhodně zábavná a umožňuje hledáním trénovat základní dovednosti dětí. Ale omezený počet zadání znamená, že si děti zapamatují rozložení obrázků (k dispozici je šest variant pro každou). Písmenka si jsou ale podobná víc a na poslední nejvyšší obtížnost už hra vydrží dostatečně dlouho a s časovým odstupem se k ní můžete vracet. Nakonec tedy Osmisměrky nejsou zklamáním ani z hlediska variability a především nabízí zajímavý nápad a podařené zpracování.

+ nápad spojit luštění a reakce
+ plastový herní plán
+ tři obtížnosti