Recenze: Pingo Pingo Raise of the Golden Pineapple – tučňáci a jejich chuť na ananasy

pingo-pingo-22

„Kapitáne, dorazili jsme na místo určení. Ostrov ale není opuštěný, jak váš bratr sliboval. Strážný z pozorovatelny hlásí kouř,“ přikolébal se tlustý kuchař, který byl jediný, kdo zrovna neměl plné ruce práce s manévrováním lodí. „Díky za hlášení, Kurte. Budeme se muset pořádně připravit a ty bys měl jít s námi, abys jim ukázal, jak se vaří. Ha ha ha.“ Kapitán se ještě chvilku popadal za břicho nad vlastním vtipem a poté začal hlubokým hlasem vydávat příkazy. Zlato na nikoho nečeká.

Ani na nás, proto musíme rychle vyrazit a prohlédnout si novou rodinnou deskovou hru Pingo Pingo. Jejím autorem je Roberto Fraga a vydal ji v roce 2015 pod záštitou francouzské společnosti IELLO. Hru ilustracemi ozdobil Alexey Yakovlev.

Hra se ukrývá ve střední čtvercové krabici, na jejímž víku stojí seřazený celý kmen tučňáků v čele se šamanem. Uvnitř na nás ale čeká velké překvapení, které naznačuje, jaké velké nebezpečí nás na ostrově čeká. Přes celé dno krabice, přikrytá příručkou pravidel, leží napříč bezpečně uložená a zajištěná bambitka. Je naštěstí vyrobená z plastu, stejně jako přísavkové náboje do ní.

pingo-pingo-05

Hnědá pistole s rytinami ale není zdaleka všechno, co na hráče čeká. Je tu především velký balíček karet. Jeho třetinu zabírají karty života, které mají na jedné straně srdíčko a na druhé lebku. Zbytek hromádky zabírají karty dobrodružství, které mohou zobrazovat poklady, různé pohledy na tábor, ale také události. Vždy se ale na první pohled jedná o nějaké pěkné obrázky. A pak tu máme pět stojánků z tvrdšího papíru.

Na začátku partie si hráči rozeberou po sedmi kartách života a položí je před sebe do řady srdíčky nahoru. Vedle si položí další balíček. Tentokrát ale obsahuje velký počet karet dobrodružství, které jsou rovným dílem rozděleny mezi všechny zúčastněné. Do středu stolu pak položí hráči bambitku a náboje. Jenže to není všechno, protože nám pořád zbývají stojánky, vlastně terče. Ty by měli hráči rozestavit kolem stolu do vzdálenosti kolem dvou metrů.

Ke hře ale budou účastníci potřebovat ještě CD přehrávač, protože v krabici se nenápadně schovává také jedno hudební CD se dvěma zvukovými stopami. První je pouze informativní a teprve druhá nabízí opravdovou kulisu ke hře a představuje den či noc. Hráči si ji tedy nastaví a po odpočítání času ji spustí. Po chvilce šplouchání a zakotvení lodi začne partie, ve které se na nic nečeká.

pingo-pingo-09

Hráči se v partii budou střídat v hraní jedné karty do společného středu. Odhalovat by ji měli směrem od sebe, aby nikdo z účastníků nebyl zvýhodněný. Jednotlivé karty pokladů i tábora mají svoje zapasťované verze. Pokusit se je získat poklad pro sebe mohou hráči pouze u těch, které jsou bezpečné.

Takové bohatství si položí před sebe na stůl. Pokud ale na kartu plácl rukou hráč a chytil se do pasti (malé změny na obrázcích – pavouci, hadi), ztratí jeden bod života (= otočí jednu kartu srdíčkem dolů). Jenže karty tábora žádné zlato neobsahují. Místo toho mohou hráči ukrást dva poklady jednomu ze soupeřů, ale opět musí být nejrychlejší.

Změna nastane ve chvíli, kdy se na stole objeví události. Takový obrázek je pak určen pouze pro toho, kdo kartu zahrál a představuje nebezpečí, se kterým se musí vypořádat. Většinou tak po něm karta chce, aby se zvedl a vystřelil na jeden z terčů. To vše musí stihnout do té doby, než z reproduktorů zazní první výkřik. Pokud to nestihne, kousnul ho medvěd nebo odnesl vesmírný tučňák. To jej opět stojí jeden bod života.

pingo-pingo-11

Pokud některý z hráčů ztratí všech sedm srdíček, jeho účinkování v partii končí a ostatní může pouze sledovat. Vítězstvím může skončit hra pro toho, kdo jako jediný zůstane naživu. Častěji ale doběhne patnáctiminutový limit partie. Vítěze pak určí počet nastřádaných karet, ale ani tentokrát to není tak jednoduché. Hráči si mohou ponechat pouze určitý počet pokladů podle srdíček, která jim zůstaly. Ani nejúspěšnější sběrač tak nemusí vyhrát.

Pingo Pingo je v základu úplně obyčejnou postřehovou hrou. Je pravda, že karty jsou si hodně podobné a hráči se musí zaměřovat na drobné odchylky. Podle typu jsou ale vždy na stejném místě a nemění se, takže nakonec se na tyto prvky dá docela dobře zvyknout.

Co ale hru dělá jinou je její druhá, akční část. V té sice zůstává aktivním pouze jeden hráč a ostatní na něj čekají, ale střelba na terč s bambitkou je prostě zábava. Nábojů je ale pouze deset, takže pokud jste měli smůlu a nešikovného střelce před sebou, může vám dojít munice. Tuto situaci pravidla neřeší a jejich sbírání zdržuje.

pingo-pingo-15

V kartách událostí do hry vstupuje náhoda. Někdo může mít spoustu času ke splnění úkolu, ale druhý zdaleka ne. A nic už pak nemůže odvrátit ztrátu života. Zdálo by se, že tomu tak je i u karet tábora, ale tam si ji musí hráč zasloužit tím, že je nejrychlejší.

Počet srdíček se zdá být dostatečný, ale pouze do chvíle, kdy zjistíte, že se podle nich určuje počet odměn, které si můžete nechat na konci bojů. Proto je cílem hráčů příliš neriskovat a udržet si co nejvíce životů. V této hře také není tolik nesmyslného a bezmyšlenkovitého plácání jako v jiných, kde je trest pouze ztráta jedné karty. Tady to může mít mnohem větší následky.

Délka partie je určena jasně délkou zvukové stopy a nemůže překročit patnáct minut. Díky tomu ani nevadí případné vyřazování hráčů, ke kterému dojde v druhé polovině partie a není tak příliš na co čekat. Jako u většiny postřehových her, i tady je větší výzva bojovat s více soupeři, ale zábavná je i v minimálních dvou.

pingo-pingo-19

Jedinou výtkou ke zpracování, které je hravé a má velmi povedené ilustrace, jsou stojánky terčů. Ty se snadno prohnou, a pak nedrží na místě. Samotní autoři doporučují jejich základnu něčím zatížit, aby lépe držely ve vzpřímené pozici. Jinak je ale všechno precizní.

Pingo Pingo je postřehová hra, která se nebojí jít s akčností mnohem dál, než jsme zvyklí. Hráči se budou předhánět nejen v tom, kdo jako první plácne na kartu, ale také ve střelbě na terč. Všechno to ale musí být dělané s rozmyslem, protože životy tu nejsou jen na ozdobu. Pingo Pingo je příjemnou rodinnou postřehovkou, která nabízí dostatečné bonusy, aby vás mohla začít zajímat.

AutorRoberto Fraga
IlustraceAlexey Yakovlev
VydavatelAsterion Press, Heidelberger Spieleverlag, IELLO
Herní doba15
Minimální věk6 and up
(4 voters)
KategorieAction / Dexterity, Pirates, Real-time
RodinaComponents: Compact Discs (CDs)

Pingo Pingo má jednoduchá pravidla, která opět chtějí, aby hráči byli nejrychlejší při odhalování rozdílů na obrázcích. Někdy se musí zdržet tahu úplně nebo ztratí cenné srdíčko. To pak v konečném bodování určuje, kolik pokladů si hráč může ponechat, kolik jich unese. O cenné životy ale nemusí hráči přijít pouze ukvapeností při reakční části, protože součástí hry je také dovednostní soutěž ve střelbě na terč. Vše doprovází hudební stopa, která určuje jasnou herní dobu. Partii tak může pokazit jen náhoda v událostech, které přijdou ve špatnou dobu. Stojánky si určitě opravíte tak, aby držely. Pingo Pingo je fajn postřehovka s novými nápady, které tu ještě nebyly.

+ bambitka
+ postřeh s rozmyslem
+ vliv počtu srdcí na bodování