Recenze: Play! Staň se hvězdou Internetu

play-01

Není mnoho Youtuberů, kteří by mohli hrdě říct, že dosáhli jednoho milionu odběratelů. Jedná se už o veřejně známé osobnosti, které nemají ani chvíli klidu a soukromí. A přesto právě po takové slávě touží statisíce lidí po celém světě. Takový život úspěšného influencera je naplněný spoustou bláznivých výzev, zábavou a smíchem. Nebo je to všechno zase jen tvrdá práce?

Nic není zadarmo. A koláče nejsou bez práce. Platilo to dříve a platí to i dnes. Ani sláva nevznikne jen tak přes noc, jak nám vysvětlí nová desková hra Play!, kterou si pro nás připravila společnost MindOK v českém jazyce. Hru vyvinula společnost World Of Online, s. r. o. a s pomocí televizí a rádií se dočkala realizace. K té pomohly i ilustrace Terezy Kovandové.

Červená krabička s velkým tlačítkem nahrávání uprostřed víka ukrývá uvnitř rozkládací herní plán s kruhovou trasou pro figurky. Ty by hráči rádi postavili na start, ale nejdříve si každý musí vybrat svoji podobu v online světě YouTube. Ale nemohou do toho příliš mluvit, jednoduše si svoji podobu vylosují. Na stejnou desku položí také zamíchané tři balíčky karet se zadáními.

play-05

Druhou menší postavičku svojí barvy postaví na stupnici počtu odběratelů, a to na nulu, která netěší nikoho. Ale je to začátek. Hlavní přece je odhodlání. A tak první hráč v pořadí vezme kostku, hodí s ní a podle počtu puntíků postoupí po směru hodinových ručiček. Barva políčka, na kterém se zastaví, určí typ úkolu.

Hlavní náplní každého YouTubera, který chce získat zajímavou základnu diváků, jsou bezpochyby výzvy. Ty přichází v případě návštěvy červeného políčka a dělí se na veřejnou a tajnou. Hráči tedy buď plní úkol hned, pokud jeho náplň mohou sdělit ostatním nebo si jej pouze přečtou a musí jej dokončit v následujících kolech. Jako nesplněná se tajná challenge počítá, pokud hráčova figurka protne startovní políčko, a ještě svůj úkol nedokončil.

Většina úkolů je nějakým způsobem zábavná, někdy hráčům může připadat těžká, jindy ne. Pokud ale uspějí, vždy na ně čeká odměna v podobě určitého počtu odběratelů. Posunou si tedy figurku nahoru na počítadle.

play-08

Žluté políčko se pro změnu jmenuje My Life, tedy Můj život a jedná se o vliv náhody na celou partii. Tedy alespoň v případě varianty Náhoda, která se v zamíchaném balíčku ukrývá. Kromě toho jsou mezi kartami ale také Výhody, které poskytnou hráči možnosti, jak hru ovlivnit, ať už ve svůj prospěch nebo v neprospěch ostatních.

Poslední barvou karet je zelená a její obsah se jmenuje Stories, tedy Příběhy. Ty prověří znalosti hráčů o české i světové scéně YouTube. Jejich součástí jsou také odkazy na videa, které využívají QR kódy a připravenou speciální aplikaci.

Hráči krouží kolem celého plánu a políčko start pouze znamená, že si mohou připsat nových 50 tisíc odběratelů jako odměnu za svoji vytrvalost. V tuto chvíli musí také vrátit nesplněné karty tajných úkolů. Na influencery může čekat také nepříjemnost v podobě banu, na jehož políčku se hráč musí zdržet jedno kolo. Počet odběratelů roste a partie končí, jakmile jeden z účastníků dosáhne laťky v podobě jednoho milionu fanoušků.

play-09

Play! je karetní hra pro všechny milovníky online videí, především těch zábavných zveřejněných na YouTube. Nejenže je hra o YouTuberech, ale je také pro všechny YouTubery. To proto, že před hráče postaví spoustu úkolů, ať už vědomostních, schopnostních nebo obecně bláznivých.

Hra je vlastně jen takovým běháním dokola a plněním úkolů z karet. Ničeho nového se tedy nedočkáte. Hlavní zbraní celé zábavy tak je pochopitelně téma, které nemá ve světě deskových her obdoby. Oceňujeme tedy hlavně nápad, který za celým počinem stojí a jsme si jistí, že správné publikum si najde a pobaví.

Není ale pro všechny. Pokud vám svět YouTube nic neříká, pak se vás asi tato hra nedotkne. Vědomostní otázky totiž protečou kolem vás a to znamená, že se prostě nebudete bavit.

play-11

Sběr fanoušků je logickým způsobem počítání. Ve skutečnosti to ale není nic jiného, než body v trochu jiné podobě. Do hry zasahuje výrazně i náhoda, a to nejen v podobě dobíraných karet (některé karty mohou být pro konkrétní hráče lehké nebo těžké), ale také prostřednictvím kostky a jejího určení tématu.

Úkoly jsou zábavné a variabilní. Budete dávat nohu za hlavu nebo se snažit někoho rozesmát. O zajímavou náplň kol prostě nouze nebude. Naštěstí ani přes akční karty není hra zbytečně dlouhá, protože všichni neustálým obíháním kolem plánu postupují kupředu i na stupnici a tím se přibližují ke konci partie. Při tom můžete ale také s použitím některých karet škodit soupeřům, je tedy dobře, že nemusíte neustále hrát jen ve svůj prospěch.

play-14

Je ale dobře, že kromě znalostí musí hráči dokázat také spoustu schopností. V první řadě to jsou úkoly, z nichž jsou hlavně zajímavé ty tajné. Ostatní totiž netuší, o co se hráč snaží, mohou o tom spekulovat a snažit se to překazit. Ale karet je opravdu hodně a není vůbec jednoduché si udržet přehled, takže nemusíte mít v tomto ohledu obavu ani o znovuhratelnost.

Play! nabízí spoustu karet, z nichž některé si opravdu můžete přehrát v doprovodné aplikaci. Fanoušci YouTube a jeho protagonistů tento bonus jistě ocení, ale není nezbytně nutný. Bavit se tedy mohou i bez přístupu na Internet. Play! je hra, která nadchne nadšené sledující YouTuberů, protože se budou moci alespoň na chvíli vcítit do jejich kůže.

Play! je karetní hra, kterou ocení mladší generace. Ta z ní možná dokonce bude nadšená. Nejenže se dozví spoustu věcí o svých idolech, ale navíc se budou moci postavit na chvíli vedle nich a zkusit také sbírat odběratele. Vítězná linie je nastavená daleko, až na jednom milionu fanoušků, ale to v této hře není nedosažitelné. Naopak, průběh je rychlý a hra je zajímavá hlavně kartami. Play! není pro starší generaci, které YouTube často příliš neříká, ale užijí si jej hlavně neustálí sledovači videí. Pokud se tedy odtrhnou od své obrazovky, aby si zahráli.

+ originální téma
+ spousta karet
+ vtipné úkoly