Recenze: Portal – nespolečenská hra se svíčkami a šlehačkou

portal-01

Jezení dortů se všeobecně považuje za velmi společenskou událost. Je to příležitost oslavovat a současně si pochutnat. Jenže to obvykle znamená, že vám takový dort přinesou přímo pod nos. Představte si ale situaci, kdy se o dort musíte poprat.

A čas na oslavu bude teprve po nějakém snažení. To nás naučí i nová desková hra Portal, kterou vytvořili Jeep Barnett a Matt Hyra a u nás ji vydává ADC Blackfire. Jedná se o první hru od Cryptozoic Entertainment v češtině (v překladu Filipa Stránského) a tahle je navíc pod záštitou společnosti Valve. Pokud jste tedy neměli podezření při názvu hry, tak teď už máte jistotu. Tato novinka je totiž inspirovaná stejnojmennou počítačovou hrou a její vydání se datuje do roku 2015. Jedná se o dvojjazyčnou česko/německou verzi.

Pod víkem s hlídacími roboty najdeme pravidla (zde nadepsané jako instrukce k testům) a pod nimi kartonovou desku s otvorem sloužícím jako spalovna. Na desce jsou také dvě pozice pro balíčky karet a sepsaný seznam akcí.

portal-07

Níže už jsou pak přihrádky v plastovém dně. Je tu osmnáct oboustranných šestiúhelníkových místností, jejichž zářezy umožňují sestavení a dohromady vytvoří (zdánlivě) trojrozměrný herní prostor. Je tu i několik karet zbraní a postav (na druhé straně je vždy nějaké to vybavení), ale také pořádná hromada figurek a především kousky dortu v barvách pro jednotlivé hráče.

Na začátku partie hráči náhodně vyberou destičky a sestaví je jako dlaždice do tří řad po pěti místnostech. Tak vypadají laboratoře Aperture na úvod, ale mohou se různě měnit. Vždy ale platí, že napravo je starý konec budovy, kde místnosti a jejich testy čekají na svoje zastarání. Hráči si každý vyberou jednu barvu a dostanou od ní všechny dorty, testační subjekty a jednu postavičku – svého hlavního hrdinu. Na společný plán ještě umístí zamíchaný balíček karet a každý sem postaví také svoje figurky – čtyři subjekty rozmístí do místností v levé části laboratoře, zatímco žetony portálů napravo.

Hráči se budou v partii střídat na tahu, který vždy mají šanci zahájit zahráním karty. Tak mohou provést nějakou speciální akci, ale to není všechno. Navíc odloží kartu na odhazovací hromádku stranou s postavou nahoru. Taková postava je aktivní a ovlivňuje pravidla celé partie až do chvíle, kdy ji překryje nová karta. Tak se situace neustále mění.

portal-09

V tomto prostředí hráči postoupí k druhé fázi. Tady si může každý vybrat libovolný počet svých testačních subjektů a posunout je do některé ze sousedních místností. Cíl přesunu ale může být vždy pouze jeden. V případě, že byl hráč opatrný a posunul jen jednu figurku, získá za odměnu za svoji zdrženlivost jednu kartu nebo novou figurku subjektu (vybere si jednu z možností).

Pak je na čase aktivovat jednu z lokací ve staré (pravé) části laboratoře. Na výběr jsou vždy tři v pravé části stavby a lze vybrat kdykoliv jednu z nich bez jakýchkoliv podmínek. Hráč sem postaví figurku GLaDOS. Ovšem pokud zde jsou nějaké figurky, pak majitel většiny z nich dostane šanci rozmístit odměny do levé části laboratoře. Jejich druh a počet určí obrázek na panelu místnosti. Může tak jít o dílek dortu, kartu nebo novou figurku.

Místnost tak vydala všechna svoje tajemství a nyní je třeba ji zrecyklovat. Otočí její destičku vzhůru nohama a přesunou ji do levé části laboratoře, čímž se z ní stane nová místnost. S ní přijdou o život všechny figurky, které se v ní nacházely. Obětovány se vrací zpět svému majiteli podle barvy. Dílek lze přiložit do libovolné řady.

portal-13

V první fázi hry se každý snaží pro sebe urvat co nejvíce kousků dortu. Kdykoliv v této statistice vede, snaží se zcela vyprázdnit laboratoř. Pouze zničením všech testačních subjektů končí hra. V tu chvíli vítězí ten, kdo má v držení nejvíce kousků dortu. Do této chvíle se tedy nevyplatí žádný z nich jíst.

Portal je od prvního pohledu velmi jedinečná a zajímavá hra. Její úspěch tak nakonec, jako u všech podobně unikátních her, závisí na hratelnosti. Ještě předtím, než si ji pořádně otestujete, musíte se prokousat neintuitivními mechanismy. Všechno to přesouvání dílků i figurek sem a tam funguje trochu jinak, než jste zvyklí, jak jste si mohli přečíst ve zjednodušeném popisu pravidel.

Mechanismus obnovování dílků na druhou stranu je velmi zajímavý. S tím souvisí také fakt, že hráči sice získají odměnu, ale tu nedostanou pro sebe. Místo toho ji rozdělí přímo na plán, kde ji teprve musí posbírat. To znamená, že figurky se pohybují nejen vpřed, ale také zpět dozadu.

portal-10

Základem herního dojmu jsou ale také neustále se měnící podmínky. Tím, jak hráči využívají karty vybavení, musí zvažovat také dopad postavy. Ta bude dohlížet na hru až do chvíle, než ji někdo překryje a v jejich silách je pokaždé změnit pravidla.

Rozestavení místností je pokaždé jiné. Proto je také každá partie odlišná a hráče budou partie Portalu bavit dlouho. Celá hra je také velmi konfliktní už od začátku, ale všechno začne houstnout ještě více, jak se hráči začnou snažit o ukončení partie ve svůj prospěch. I podmínka konce partie má za následek opravdu napínavý závěr.

Průběh nejspíš zklame ty, kteří si hru kupují pouze kvůli spojení s PC verzí. S tou má obsah krabice společnou grafiku a několik myšlenek. Samotné mechanismy a průběh partie je úplně jiný a nemá s hádankovým pojetím originálu nic společného. Stejně tak je to zklamání, pokud se partie mají účastnit pouze dva hráči, protože průběhu svědčí přítomnost většího počtu účastníků.

portal-18

Hra zazáří nejlépe s více účastníky a teprve poté, co se všichni lépe seznámí s ideami celé hry. To znamená, že nové partie jsou lepší a lepší a první je spíš taková výuková. To ovšem nevadí, protože samotné partie se dokáží pohybovat i kolem třiceti minut. Je pravda, že ty první budou delší a přiblíží se k hodině.

Portal je hrou zajímavých myšlenek. To je ale také důvod, proč nesedne úplně každému, protože se hraje trochu jinak. Samotná hratelnost tu ale určitě nechybí, i když jí musíte jít trochu naproti. Není totiž úplně jednoduché kontrolovat, co se ve hře děje a ovlivnit to ve svůj prospěch. Určitě tak můžeme být rádi, že si Portal našel cestu na náš trh. Svoje fanoušky si určitě najde.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJeep Barnett
VydavatelCryptozoic Entertainment, ADC Blackfire Entertainment GmbH
Rok vydání2015
Počet hráčů2 - 4
Herní doba45
Minimální věk15 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(5 voters)
KategoriePuzzle, Science Fiction, Video Game Theme
MechanismyArea Majority / Influence, Modular Board
Alternativní názvyPortal: Das nicht kooperative Kuchenerwerbsspiel, Portal: Nespolečenská hra o sbírání dortu

Více o hře.

Recenze: Portal – nespolečenská hra se svíčkami a šlehačkou
Portal umí být zajímavá a zábavná hra. Musí vám ale sednout její unikátní mechanismy, protože ty fungují solidně. Hra je současně také rychlá a pokaždé trochu jiná. Záleží také na počtu účastníků, kdy je třeba více figurek na plánu, takže ve dvou to nestačí. Pokud tedy hledáte něco jedinečného či nového, pak Portal určitě na českém trhu uvítáte.
Klady:

+ velmi unikátní hra
+ kód pro stažení PC hry
+ kvalitní zpracování
+ zajímavý konec partie
+ rozumná herní doba
+ solidní variabilita
Zápory:

- pomalejší učení
- slabé ve dvou
- zklame fanoušky originálu
- není pro každého
3.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Piratatak – ochraňte svoje lodě