Recenze: Raid & Trade – otevřete brány!

raid-and-trade-20

Zlaté město. Všichni si mysleli, že je to jen legenda, kterou vytvořili pro nás venku. Poté, co se usadil prach války, začalo dělení na bohaté a chudé. Ty, který válka vzala a ty, kterým naopak dala. Ti šťastnější se uzavřeli za brány zlatého města a nikoho mezi sebe jen tak snadno nepustí. A přesto mám pocit, že pouze tam bude moje rodina v bezpečí. Musím pro ni vstupenku vybojovat!

Do bojů zasáhneme i my, protože tuto možnost si pro nás připravil Charalampos Tsakiris ve svojí deskové hře Raid & Trade. Celá velká a vysoká krabice s odhodlanými bojovníky z pustiny na víku vyšla v produkci Mage Company. Ještě daleko před vydáním prošel výtvor testem Kickstarteru, získal podporu 700 fanoušků a vybral téměř padesát tisíc dolarů. V roce 2015 pak přišel na svět s ilustracemi Michaela Andresakise a Anthonyho Cournoyera.

V krabici najdeme destičky mapy města, spoustu různých karet, figurky a také odpovídající destičky hrdinů. Na začátku partie si hráči právě tyto figurky a jejich odpovídající plány se třemi otočnými stupnicemi rozeberou i s jednou kostkou a dílky vybavení svého svěřence. Poté ve středu stolu sestaví herní plán z destiček a to náhodně kolem nejdůležitějšího dílku černého trhu, na niž postaví své figurky. Po zbytku plánu rozmístí žetony domečků. Balíčky karet pak připraví a zamíchají každý zvlášť, zatímco dílky surovin nasypou do plátěného sáčku.

raid-and-trade-07

V průběhu celé partie hráči prochází společně jednotlivými koly, na která mají vždy pevně stanovené akční body. Ty si nastaví na točitém ukazateli. Body označované bleskem může použít v první řadě za ty klasické činnosti, tedy pohyb na sousední dílky. Cenu mohou zvyšovat i barikády nebo nutnost překonávat výškové rozdíly.

Jenže taková návštěva v jiném místě s sebou obvykle přináší i nějaké následky. Hráč si tedy na nové pozici musí vytáhnout horní kartu incidentu a zachovat se podle ní. V nabídce ale nechybí ani druhá klasická akce, tedy útok na jiného hráče, respektive jeho hrdinu. Za takový útok musí zaplatit žetonem zbraně a navíc pěti akčními body. Oba hráči hodí kostkami a v závislosti na výsledku může na útočníka čekat odměna. Někdy i bez nutnosti zvítězit v konfrontaci. V případě opravdového vítězství přichází odměna finanční nebo možnost ukrást suroviny.

Jednotliví hráči mohou pozici svých hrdinů ve městě vylepšit i s pomocí předmětů. Ty ale musí nejdříve vyrobit. Každý z bojovníků má svoji vlastní sadu a potřebuje tak různé sady zdrojů a jeden akční bod. Navíc získá i body dovednosti, které si poznačí na kolečkové stupnici.

raid-and-trade-01

Jak na hráče čeká na novém dílku překvapení, může si náladu spravit s pomocí akce rabování. To lze použít na některý z domů, které na začátku zaplnily plán. Každý dům je možné navštívit pouze jednou a žeton je poté odstraněn z plánu. Tato akce stojí ale velký počet bodů (od šesti do deseti podle velikosti domu). Důsledek jeho akcí mu určí karta z balíčku rabování, která po něm může chtít hod kostkou. Hrdina tak může nejen získat nějaké suroviny nebo přízeň zastupitelů města, ale také se naopak dostat na černou listinu zločinů.

Poslední akcí je ta druhá titulní, tedy obchodování. Na to hráči nemusí být na stejné pozici a mohou si vyměnit (za cenu akčního bodu na obou stranách) libovolnou sadu předmětů nebo surovin. Přízeň na svou stranu mohou otočit také ve speciální budově – základně (outpost).

Hráči běhají po plánu, bojují proti sobě, ale i proti úkolům, které dostávají. Ty musí splnit tři, aby mohli slavit vítězství. To je ale pouze jedna ze tří podmínek. Místo toho je možné nasbírat také dvacet dovednostních bodů nebo deset bodů přízně městských pohlavárů. K tomu navíc ale musí také utratit dvacet akčních bodů, což není jednoduché. V tahu mají ze základu pouze patnáct, takže musí taktizovat a využívat jiné možnosti, jak body navíc získat.

raid-and-trade-04

Raid & Trade na první pohled nevypadá nějak odlišně od podobných her, ve kterých prozkoumáváte nějaké místo na mapě, můžete spolu bojovat a také hledat suroviny. Potud je všechno klasické a bez překvapení. Ovšem přes některé inovace tento dojem bez novinek přetrvává i dál.

Největší devízou hry měla být pravděpodobně titulní akce rabování a možnost uzavírání obchodů mezi hráči. Rabování samotné je řešeno zajímavě a přináší do hry trochu jiskru. Obchodování a ostatní akce jsou ale obyčejné a bez jakýchkoliv opravdu zábavných zážitků.

Pokud jste ale fanoušky sci-fi a her, ve kterých do sebe hrdinové nekompromisně řežou, pak byste si v ní mohli najít zalíbení. To proto, že hra nabízí řadu zajímavých scénářů a rozšíření, které jsou dostupné na stránkách vydavatele. Ty přináší do hry trochu čerstvého vzduchu, protože jinak by partie byly opravdu hodně podobné a velmi brzy by se hráčům omrzely. Určitě je také třeba ocenit, že ve hře nenajdeme žádné zombie ani fantasy prvky. Hra je čistá rubačka z apokalyptického prostředí, tedy science-fiction.

raid-and-trade-10

Krabice obsahuje kostky a ty mají za následek celkovou náhodnost celé partie. To se projeví nejvíc při soubojích, protože tady hráči porovnávají výsledky dvou kostek. A napadený se nemá příliš šancí bránit kromě toho, že může doufat v hození správné ikonky. To útočník dostane nějakou odměnu z jeho zásob prakticky pokaždé. To je dost demotivující.

A protože to není žádný bumbrlíček, hra netrvá nijak krátce. Takových devadesát minut je rozumné minimum, protože cílové úkoly jsou stanoveny poměrně ostře. Celkově jednotlivá kola jsou opravdu pomalá a to přesto, že se hráči v aktivování střídají.  To je také jeden z hlavních důvodů, proč hře chybí dostatečný náboj a opravdová zábava. Pomalost je nejvýraznější při vyšších počtech hráčů, nakonec tedy lze označit čtyři soupeře.

raid-and-trade-14

Raid & Trade je současně zajímavým počinem, ale především zklamáním. Hra nemá dostatečný drajv a má tendenci sklouzávat k pomalým pasážím. Navíc to celé trvá opravdu dlouho, což pak nezachrání žádný nový prvek. Těch není tolik a ani jeden z nich není dostatečně zajímavý. Oceňujeme zajímavé rozdělování akčních bodů, ale nic nakonec Raid & Trade nezachrání od rozpolcených pocitů.

AutorHaralampos Tsakiris, Malte Kühle
IlustraceMichael Andresakis, Anthony Cournoyer
VydavatelEdge Entertainment, MAGE Company, Ninja Division, Redbox Editora (Redbox), Spiele-Offensive.de
Počet hráčů3 - 5
KategorieExploration, Miniatures, Negotiation, Science Fiction
MechanismyAction Points, Area Movement, Dice Rolling, Hand Management, Trading, Variable Player Powers
RozšířeníRaid & Trade: Cora the Specialist, Raid & Trade: War on the Streets
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Crowdfunding: Spieleschmiede, Digital Implementations: Tabletopia, Theme: Post-Apocalyptic

Recenze: Raid & Trade – otevřete brány!
Raid & Trade je hra, které sice nechybí myšlenky, ale ani jedna není úplně dotažená. Snad jen ta možnost navyšovat akční body je zajímavá. Jinak jde o klasický pohyb-útok-suroviny-splnění úkolu. Nic, co bychom tu už neměli dříve. Téma je sice fajn, stejně jako možnost v zamčených domech hledat poklady, ale ani získávání přízni městských radních není úplně fungující. Raid & Trade je nakonec taková polovičatá hra. Docela zábavná, ale bez velkých momentů.

+ sada akčních bodů pro každé kolo
+ možnost rabovat domy
+ různé výsledky bojů