Recenze: Leo musí ke kadeřníkovi

leo-01

Ne každý lev je rozený lovec. Někteří se sice narodí v džungli, ale pečují mnohem více o svůj zevnějšek než o lovecké schopnosti. Takové chování se obvykle setkává s údivem a nesouhlasem ostatních zvířat, která si váží tradic.

To ovšem nic nebrání našemu titulnímu lvovi Leovi, aby se vydal na svoji pouť za krásou. Ve hře Leo musí ke kadeřníkovi designér Leo Colovini využil šance a použil svoje jméno pro hlavního hrdinu. Hra vyšla poprvé v roce 2016 pod logem ABACUSSPIELE v Německu, ilustroval ji Michael Menzel a pro překlad do češtiny si hru vyhlédla firma Albi.

V protáhlé středně velké krabici s titulním lvem na víku najdou hráči hromadu třiceti destiček cesty, které na jedné straně mají zvířátka s budíkem a počtem hodin a na druhé obrázek různého prostředí džungle. Tyto dílky použijí hráči k tomu, aby náhodně sestavili cestu z lví postýlky až k opičímu kadeřníkovi (právě stranou džungle nahoru). Tyto dva konce představují kartonové dílky. Na postel se zvonícím budíkem hráči postaví figurku lva. Hráči nastaví na budíku osm hodin, každý z účastníků dostane svůj podíl karet a zbývající puzzle dílky Leova účesu vytvoří hromádku stranou.

leo-08

Soupeři se pak střídají po směru hodinových ručiček. Aktivní hráč má za úkol zahrát jednu kartu s číslicí. Ta naznačí, o kolik polí dopředu se posune figurka Lea. Po odpovídajícím počtu kroků se zastaví na některém poli džungle. Tento dílek hráč otočí a figurku Lea postaví vedle.

Podle obrázku pak mohou nastat tři možnosti. Tou nejlepší pro hráče je, když je na cestě vyobrazen dřevěný ukazatel. To se totiž nic neděje, fintivý lev nepromarnil žádný čas a na řadě je další hráč. Zajímavější věci se začnou dít, když je na dílku zvířátko. V tuto chvíli je důležitá barva zahrané karty, která by se měla shodovat s pozadím dílku. V takové situaci je stále všechno v pořádku a běh kupředu lva opět nestál ani hodinu.

Pokud se ale dílek s kartou barevně neshoduje, král zvířat ztratil na cestě drahocenný čas. Ručička hodin se posune kupředu o tolik kroků, kolik ukazuje destička. Dokáží to hráči a dorazí do salónu včas? Jakmile ručička hodin dosáhne znovu osmičku, salón právě zavřel a šance na pěkný účes je promarněná.

leo-03

Naštěstí Leo má další den a další pokus na to, aby byl znovu krásný. Ještě předtím ale hráči musí k překvapenému lvovi přiložit nový puzzle dílek, který mu vytvoří ještě větší rozcuch. To proto, že vlasy lvovi vyrostly a už by vážně potřebovaly ostříhat. Ručičku si hráči nastaví společně znovu na osm hodin a teprve poté otočí obrázky se zvířátky zpět stranou s džunglí nahoru.

Hráči do té doby mají dost času, aby si zapamatovali barvy a pozice zvířat. Hráči pak znovu pomáhají lvovi na jeho cestě a vítězí, pokud dorazí do salónu včas. Na to všechno mají dohromady pět pokusů. Pokud Leovi hříva vyroste už příliš, tak hráči prohráli a Leo si bude muset najít nového kadeřníka.

Asi byste to nečekali, ale Leo musí ke kadeřníkovi je kooperativní hra! Cílem všech hráčů je, aby se lev dostal do cíle svojí cesty. Čím dříve, tím lépe. Zpočátku jej čekají v džungli mnohé nástrahy a bytosti, které ho zpomalí. Všichni mu vymlouvají návštěvu kadeřníka a snaží se ho zdržet. Byli by raději, kdyby jim vládnul, jak by správný král zvířat měl.

leo-07

V každém kole se ale hráči mohou poučit ze svých chyb. Každou destičku, kterou odhalí, si mohou zapamatovat a použít to ve svůj prospěch v dalším pokusu. Někdy se s pomocí štěstí mohou hráči dopracovat do cíle klidně i v prvním kole, ale je to spíš výjimkou. Trasa je dlouhá a hodin pouze dvanáct. Tak dlouho má kadeřnický salón otevřeno – od osmi do osmi. Poté už opice Bonobo jde spát a na problémy lva s radostí zapomene.

Ve výsledku se tedy jedná o hru, která je zaměřená na paměť. Hráči mají každý svoji ruku a neměli by si tedy navzájem radit. Každý by se měl snažit zapamatovat všechno a ne pouze dohodnutou část. Obtížnost je nastavená tak, aby bylo možné lva do cíle dovést. Ovšem aby si každý mohl nastavit náročnost, která mu vyhovuje, pravidla nabízí právě úpravu spolupráce a komunikace. Opravdu obtížnost zvyšuje poslední pravidlo, kdy se musí figurka vždy zastavit na předposledním políčku a přičíst případné hodiny. Teprve poté může vkročit do salónu.

Hra je chytře vymyšlená. Hráči postupně každé kolo zjišťují více o terénu v džungli a musí se naučit využívat karty efektivně. Dovoleno je pouze několik chyb, které neposunou ručičku hodin kupředu. A všechno závisí opravdu jen na hráčích a jejich kartách. Náhoda tu má místo pouze v prvních kolech, ale vítězství mají hráči ve svých rukou.

leo-12

Zábava je to samozřejmě velmi jednoduchá, ale přesto s důrazem na paměť určitě neurazí ani starší a zkušenější. Počet účastníků je jasně omezen a každý dostane svůj podíl karet. Hráči se tak vždy podílí stejnou mírou na celkovém výsledku. Jedno kolo netrvá ani pět minut a díky tomu partie může obvykle skončit mezi patnácti a dvaceti minutami, ať už úspěchem nebo porážkou.

A jako dětská hra umí Leo opravdu dobře překvapit. Jedná se o moc pěkně zpracovanou a zábavnou hru, která se řadí do velmi vzácné skupiny kooperativních her pro děti. A řadí se rovnou mezi ty nejlepší. Zaslouženě, protože hra je to pro děti opravdu zábavná a zajímavá.

AutorLeo Colovini
IlustraceMark Borgions, Michael Menzel
VydavatelABACUSSPIELE, 999 Games, Albi, Devir, DV Games, G3, GoKids 玩樂小子, Hasbro, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Korea Boardgames, Lautapelit.fi
Minimální věk6 and up
(11 voters)
KategorieChildren's Game, Mythology
MechanismyCooperative Game, Hand Management, Memory
RozšířeníDeutscher Spielepreis Classic Goodie Box, Leo: The Brush, Leo: The Mirror, Leo: The Snake, Stadt Land Spielt Minierweiterungen 2016
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Theme: Hair / Beards / Animal Fur
Alternativní názvyKoning Odysseus: En de reis naar Ithaka, Leo går til frisøren, Leo går till frisören, Leo goes to the barber, Leo menee parturiin, Leo moet naar de kapper, Leo musí ke kadeřníkovi, Leo muss zum Friseur, Leo skal til frisør, Leo va al barbero, Leo va dal barbiere, Leo wybiera się do fryzjera, Ο Λεό Πάει στον Κουρέα, Львиная стрижка, 獅子剪髮大冒險, 레오

Recenze: Leo musí ke kadeřníkovi
Leo musí ke kadeřníkovi je překvapivou dětskou hrou, která postaví všechny účastníky (děti) proti neúprosným ručičkám hodin. Ty ale posouvají hráči pouze svými chybami (nebo zpočátku jako důsledek smůly). Pokud dobře využívají karty a mají připravenou paměť, mohou uspět a dovést lva až do cíle k jeho kadeřníkovi. Hra je to jednoduchá, ale moc pěkně zpracovaná a vhodná pro všechny, hlavně rodiny a děti. Paměť je u dětských her oblíbeným prvkem a tady rozhodně nezklame. Leo musí ke kadeřníkovi je výbornou volbou, pokud chcete naučit děti spolupracovat.

+ opakování kol
+ pamatování dílků se vyvíjí
+ krásná grafika