Recenze: Res Arcana – magie a artefakty

res-arcana-01

Je spousta míst, ze kterých může mág čerpat energii. Některé jsou slabé a jiné překypují nespoutanou silou, která se vlní a bouří na všechny strany. Těch prvních míst je ve světě ještě spousta a jejich blízkosti najdete řadové čaroděje a nudné magické vědátory. Ale těch opravdu zajímavých lokací je jen několik a neustále o ně probíhají tvrdé boje mezi těmi ambiciózními mágy.

Mezi řady alchymistů a mágů nás zve designér Tom Lehmann (Dobyvatelé vesmíru) ve své nové karetní hře Res Arcana. O ilustrace hry, kterou vydává společnost Sand Castle Games, se postaral Julien Delval. Nyní jsme se dočkali její české verze, kterou všem milovníkům kouzlení a karetní zábavy nabízí ADC Blackfire.

Na začátku partie hráči vytvoří uprostřed stolu nabídku několika druhů karet – všech osm magických předmětů, pět velkých karet míst (více jich ve hře není, takže budou v nabídce při každé partii) a náhodnou dvojici monumentů. Jejich zbytek vytvoří dobírací hromádku. Ani to ale nejsou všechny karty – hráči rozdají každému osm náhodných karet artefaktů (tři z nich si vezme každý účastník do ruky). K tomu dostanou jednotliví účastníci také dva mágy, ze kterých si vyberou jednoho.

res-arcana-07

Ve středu stolu připraví nabídku kompletních sto padesáti kamenů esence, a to v elegantním plastovém boxu o pěti oddílech. Suroviny jsou k dispozici právě v pěti barvách a po jednom exempláři od každého druhu dostanou jednotliví účastníci partie. Na závěr přípravy si každý hráč přivlastní jednu destičku magického předmětu.

Na začátku každého kola si hráči vezmou esence, které jim přináší jejich jednotlivé karty, ať už je mají z úvodu hry nebo je nastřádali později. Počítají se všechny, které leží před hráčem a mají symbol sběru (ruka). Ale také může mágovi přinést další esence třeba destička magického předmětu. Jakmile má každý svoje jmění v podobě barevných žetonů navýšené, posouvá se partie do hlavní fáze.

S využitím svých surovin mohou nyní vykládat karty z ruky, nakupovat je z nabídky, měnit esence za jiné nebo třeba aktivovat schopnosti těch, které už před nimi leží. Monumenty nebo místa moci, za které zaplatí cenu uvedenou v levém horním rohu si pak mohou ihned vyložit před sebe a začít využívat jejich schopnosti. To ale často znamená vyčerpat danou kartu, takže může být tímto způsobem použita pouze jedenkrát za kolo. Pokud některou z karet hráč vyhodnotí jako nepotřebnou, může ji vyměnit za jeden zlaťák nebo dvojici libovolných esencí.

res-arcana-03

Hráči tak ve svém tahu vždy provedou jednu akci a předají slovo soupeři. Tak se všichni střídají až do momentu, kdy jsou všichni účastníci spokojení a pasují. Ten, kdo tak učiní jako první, se navíc stane začínajícím hráčem pro následující kolo a získá tak dočasný vítězný bod. Na konci celého kola hráči mohou narovnat všechny své karty, dobrat si jednu kartu a vyměnit si svoji destičku magického předmětu za jinou.

Na konci každého kola je ale především třeba zjistit, jestli některý z účastníků nezískal potřebných deset nebo více vítězných bodů. Ty svým majitelům přináší většinou především karty monumentů a míst. Tento hráč se rovnou stává vítězem bez jakýchkoliv dalších pochybností.

Res Arcana je efektní bodovačkou, kterou utváří a definují karty. A to už jejich rozdání na začátku, protože vlastně každý z účastníků musí vystačit se svojí sadou osmi artefaktů. Víc jich nedostane. A právě jejich skladba určí taktiku. Hráči musí střádat suroviny, za ně nakupovat karty a zase pěkně dokola, aby dokázali nastřádat pořádné jmění. Je to krásně jednoduché, a právě proto si hru snadno oblíbíte.

res-arcana-05

A je to tu zase. Řetězení a kombení karet je jednoduše zábavné, ať se odehrává mezi upíry, vesmíru nebo ve fantastickém světě magie. Pokud si tedy užíváte kombinování karet, pak vás tahle novinka bude bavit, protože možností, jak spolu mohou jednotlivé karty interagovat, je docela dost. Ve výsledku je ale náplní „pouze“ hon za tím nejlepším kombem.

Pak už zbývá jen čekat a doufat, že budete rychlejší než soupeři. Ti ale mají nejspíš úplně jinou taktiku, jak se dostat k cílovému počtu bodů. Někdy je to všechno o načasování nebo o zisku těch posledních tří bodů třeba z jednoho vhodně zvoleného monumentu. Ale i karty míst mají kouzelné schopnosti, které z nich dělají cenné bodovací společníky.

res-arcana-09

Ve hře nechybí náhoda, která se začne projevovat hned na začátku náhodným rozdáním karet artefaktů. Mezi těmi se mohou objevovat příšery či draci. Naštěstí z hlediska startovního rozložení karet je možné využít i variantu, která počítá s draftování karet. Hráči si tedy podávají sadu a každý si bere jednu podle své chutě. Tím se výrazně vylepší pocit, že si hráč sám určí svoji taktiku pro aktuální partii.

Při tom jsme ale zatím vůbec nezmínili, že kromě vítězných bodů je možné v důsledku některých akcí také útočit na soupeře. Ty takový útok může stát cenné suroviny, které není vůbec jednoduché získat, takže to opravdu bolí.

res-arcana-12

Hra s relativně malým množstvím karet umí udržet zájem. I opakované hraní je zajímavé, ačkoliv je řada prvků v každé partii stejná. Právě hledání synergií mezi různými kombinacemi ruky a stálé nabídky je tím, co vás nutí hrát zas a znovu. A pokud přijdete na nějaký nový způsob, jak překvapit soupeře, ten pocit za to stojí.

Jednoznačnou zbraní je délka partie, která může trvat třicet i méně minut. Body prostě není tak těžké získat, rychle si našetřit i na silnější karty a dosprintovat do cíle. Ale čas od času se hra může protáhnout, především v maximálním počtu účastníků. To je také moment, který hru zdobí nejméně. Jestliže hra probíhá za účasti čtyř alchymistů, pak trvá neustálé počítání bodů až příliš dlouho. Vynikající je souboj ve dvou, který je vyrovnaný a zajímavý.

res-arcana-10

Tím zdaleka nejlepším na hře Res Arcana jsou nádherné ilustrace a zpracování, které hru posouvá zážitkem ještě o kategorii výš. Vzhledem k jejím chytrým mechanismům je naše hodnocení jasné. Hratelnost, a nakonec i docela podařená minimalizace náhody, znamená, že tohle je opravdu výborná hra. Res Arcana totiž umí skvěle bavit, ale především opravdu labužnicky vypadá.

AutorThomas Lehmann
IlustraceJulien Delval
VydavatelSand Castle Games, 17wanzy (Yihu BG), ADC Blackfire Entertainment, GaGa Games, Galápagos Jogos, Geekach Games, Gém Klub Kft., Rebel Sp. z o.o., sternenschimmermeer, テンデイズゲームズ(TendaysGames)
Rok vydání2019
(31 voters)
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyHand Management, Income, Open Drafting, Race, Score-and-Reset Game, Take That, Turn Order: Pass Order, Variable Player Powers
RozšířeníRes Arcana: Lux et Tenebrae, Res Arcana: Perlae Imperii
RodinaComponents: Wooden pieces & boards, Creatures: Dragons, Digital Implementations: Board Game Arena, Mechanism: Tableau Building, Theme: Alchemy, Theme: Witches
Alternativní názvyレスアルカナ, 奧法之戰, 레즈 아르카나

Recenze: Res Arcana – magie a artefakty
Je třeba vnímat hru Res Arcana jako nenápadnou jednoduchou karetní hru, ve které stavíte svůj malý stroj na body. Hra obsahuje řadu chytrých nápadů, jako je vyměňování destiček, jejich aktivování jednou za tah nebo přelévání vítězných bodů. Draftem se jí daří zničit část náhody, a především umí odměnit úspěch hráče velmi dobrým pocitem. Všechno to krásně vypadá a netrvá zbytečně dlouho. A díky tomu si Res Arcana zaslouží pozornost.

+ každá karta má smysl
+ variabilita s málem
+ rychlá partie