Recenze: Watson & Holmes – soupeření v dedukci

watson-and-holmes-19

Doktor John H. Watson osobně si nás svolal všechny do místnosti. Navzájem se vůbec neznáme, ale tak různorodou sestavu ambiciózních detektivů aby pohledal. Po očku sleduji svoji konkurenci. Už jen několik minut a všichni se s několika základními informacemi vydáme do ulic Londýna. Otevřou se dveře bájného 221B Baker Street a jen ten nejlepší sem dorazí s vyřešenou záhadou jako první!

A jsou tu znovu. Holmes a jeho věrný pobočník Watson budou vyprávět svoje detektivní případy stejně jako v nedávno recenzované hře Sherlock Holmes: Consulting Detective. Hry spolu mají společného více než téma, ale k tomu se dostaneme později. Novinka se jmenuje Watson & Holmes a pro vydání si ji vyhlédla firma Space Cowboys. Nejedná se ale o novinku, protože verze z roku 2017 je pouze reedicí hry Watson & Holmes: From the Diaries of 221B, kterou vydala Ludonova. Autorem zůstává Jesús Torres Castro a k novému balení zpracovali ilustrace Arnaud Demaegd, Neriac a Pascal Quidault. Hru pak v Evropě distribuují Esdevium Games.

Luxusní dojem ze hry začíná už u samotné krabice. Kromě temné ilustrace na krabici, která skvěle navozuje téma viktoriánského Londýna, totiž jde o zpracování. Krabice je totiž dvoudílná a funguje jako šuplík a zboku vypadá jako kniha. Uvnitř na hráče čeká záplava brožurek – třináct knih s názvem případu, očíslovaných a s hvězdičkami obtížnosti od jedné do tří. Na zadní straně je pak samotný příběh a také otázky, na které je třeba odpovědět k vítězství. A pak tu je ještě čtrnáctá knížečka s pravidly.

watson-and-holmes-04

To ale není všechno. Uvnitř jsou také dva balíčky karet s popisem „Otevřete až po přečtení pravidel“, arch žetonů (vozíky, policie, odvolání, paklíče a také figurky hrdinů – spolu s plastovými stojánky) a balíček očíslovaných papírových obálek. Uvnitř hromádek karet má také každý hrdina svoji vlastní kartu postavy. Do každé hráči uschovají karty jednoho případu, aby nedošlo snadno k jejich zamíchání.

Tím už jsme trochu nenásilně zahájili přípravu. Nejdříve si tedy hráči vyberou případ, který chtějí řešit. Zpočátku budou určitě postupovat podle číselného pořadí a někdy třeba podle názvu příběhu nebo obtížnosti. Na přední straně je dané rozložení karet, které budou představovat mapu lokací. Podle čísel je účastníci společně rozloží do daného tvaru a to obsahem dolů. Ten zatím nikdo nesmí znát ani pročítat. Vedle hráči položí také zastávku spřežení a také karty Watsona a Holmese.

Každý hráč si vybere svoji postavu a získá také její odpovídající barevný žeton (s lupou). Stranou rozloží zásobu všech žetonů, ze kterých si rozeberou každý desítku spřežení a jeden žeton policie. Všichni budou určitě potřebovat také tužku a papír na poznámky. Karty postav si ovšem rozdají náhodně a položí obrázkem dolů před sebe. Tato karta znázorňuje nějakého pomocníka, který hráčům poskytne v partii služby. Jeho identita zůstává pro ostatní tajná. Případy mohou mít také svoje specifické pravidla, která jsou natištěna na zadní straně.

watson-and-holmes-01

Jeden z hráčů nyní přečte celý úvodní příběh, nastaví správnou atmosféru a zahájí celý hon za důkazy. Každé kolo začíná průzkumnou (visiting) fází, ve které si hráči jeden za druhým (od začínajícího hráče po směru) vyberou lokaci, kterou by chtěli navštívit. Všichni soupeři ale závodí o to, kdo tam bude dřív – k možnosti jít na místo pěšky mohou hráči přihodit jeden nebo více žetonů kočáru.

Hráči se tak mohou postupně přehazovat a pouze ten, kdo nabídne nejvíce, získá tohle místo pro sebe. Přehozený detektiv ztratí jeden žeton kočáru (pokud nějaký použil), zbylé se k němu vrátí a (až na něj znovu přijde řada) může vybrat jiné místo (nebo stejné s větším počtem žetonů). V průběhu partie se ale na některých místech objeví příslušníci policie a není jednoduché se na tak zajištěné místo dostat – hráči musí utratit žeton odvolání nebo paklíče. Kromě toho si hráči mohou vybrat také návštěvu Watsona a tím donutit jednoho z hráčů, aby svoji kartu přečetl nahlas.

Jakmile jsou všichni hráči spokojení se svými pozicemi, nastává čas na druhou fázi a tou je vyšetřování. Nyní musí všichni utratit svoje kočáry a případně i paklíč. Za to si mohou tajně přečíst text z navštívené lokace a provést si libovolné množství poznámek. Poté všichni karty vrátí zpět na mapu a mohou sem (pokud mají) položit žeton policie. To ztíží snažení dalšímu, kdo se pokusí toto místo prozkoumat.

watson-and-holmes-09

Tak hráči postupně navštěvují jedno místo za druhým a snaží se vyřešit záhadu a odpovědět na všechny otázky. Nejdříve na papír sepíšou odpovědi, o kterých si myslí, že jsou správné a teprve poté navštíví 221B Baker Street a uvnitř příručky porovnají svoje odpovědi se Sherlockovým řešením. Pouze a jen když má hráč všechny odpovědi správně, stává se vítězem. V opačném případě je vyřazen z partie a sdělí ostatním pouze, kolik otázek vyřešil správně.

Od momentu, kdy je vyřazen první hráč, vstoupí do partie nápověda v podobě role Sherlocka Holmese. Tu na sebe vezme právě vyřazený hráč a ostatní si mohou (po návštěvě políčka a zaplacení tří žetonů kočáru) prohlédnout jeho odpovědi, případně jednou za partii zkusit ověřit správnost jedné svojí teorie.

Vítězem se stává ten, komu se jako prvnímu podaří vyřešit celou záhadu. Pokud jsou vyřazeni všichni hráči kromě jednoho, ten má na zjištění správných odpovědí jen tolik kol, kolik má žetonů kočárů. Poté se musí pokusit o řešení. Buď vyhraje, nebo zklamali všichni detektivové a řešení případu zůstane záhadou.

watson-and-holmes-10

Watson & Holmes patří mezi nejtišší hry, které jsme kdy hráli. Každý z účastníků je zahloubaný do svých úvah a nikdo se nebaví s ostatními. U dedukčních her to není příliš zvykem, ale to především proto, že obvykle hráči v takových partiích spolupracují.

Nejvýraznějším prvkem, který mnoho z účastníků může vnímat negativně, je obrovský vliv štěstí. Někteří hru úrovní náhody připodobňují ke Cluedu. Jenže tahle hra je zajímavější především příběhem, který za každým případem stojí. Ta atmosféra je skvělá, protože hráči si připadají jako opravdoví detektivové.

Jenže mechanismus soupeření tu je poměrně sporný. Lokací je dostatek, takže hráči se na mapě příliš nepotkávají. To je také důvodem, proč je Watson & Holmes nejlepší ve vyšších počtech až kolem pěti účastníků. Tam už začne mít volání policie a boj o místa na mapě dávat smysl. Čím později v partii se nacházíte, tím větší honička za důkazy je.

watson-and-holmes-17

Všechno to je o schopnosti dedukce. Nikde se nedozvíte jasné odpovědi a musíte jim jít naproti. To je skvělé, ale také k tomu potřebujete hodně dobrou znalost angličtiny. Použitý jazyk sice není složitý, ale nemůžete nikoho požádat o pomoc a musíte si vystačit sami se svými znalostmi. To někdy může být limitující. Navíc ne každý je dobrý ve čtení mezi řádky a tak ani Watson & Holmes nebude bavit každého.

V pravidlech najdete doporučení postupovat chronologicky od těch jasnějších stop k těm doplňkovým. To proto, že hledání návazností v tomto směru je lepší než opačně, kdy nevíte, co hledat. Vyřazování hráčů je zde nepříjemné, ale obvykle k němu dochází až ke konci partie. Navíc první, kdo vypadne, se do partie ještě stále zapojuje v roli Sherlocka.

Případů je celkem třináct a každý je úplně jiný. Stále ale platí, že žádný z nich si nezahrajete dvakrát, protože už budete znát odpověď na otázky. Každý z příběhů vás dokáže zabavit zhruba na hodinu, což dohromady tvoří docela solidní sumu. Hra obsahuje krásné ilustrace, které dotváří výbornou atmosféru.

watson-and-holmes-14

Watson & Holmes není hra pro každého. Je to soupeřivá detektivní hra tam, kde by mnoha hráčům spíš vyhovovala spolupráce. To proto, že vlastně to soupeření není příliš konfliktní a především je plné čekání a obrovské porce náhody. Tyto negativa ale pro mnohé hráče vyváží napětí a honba za pravdou. Watson & Holmes si tak rozhodně najde svoje místo na poličce, především u milovníků detektivek.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorJesús Torres Castro
IlustraceJavier González Cava, Arnaud Demaegd, Neriac, David Prieto, Pascal Quidault
VydavatelLudonova, Asmodee, Asterion Press, Hobby Japan, MYBG Co., Ltd., Space Cowboys, Summon Games
Rok vydání2015
Počet hráčů2 - 7
Herní doba75
Minimální věk12 and up
Jazyková závislostUnplayable in another language
(9 voters)
KategorieBluffing, Deduction, Murder/Mystery, Novel-based
MechanismyAuction/Bidding, Modular Board, Player Elimination, Simultaneous Action Selection, Variable Player Powers
RozšířeníWatson & Holmes: La dama encarcelada
RodinaBooks: Sherlock Holmes, Misc: LongPack Games
Alternativní názvyWatson & Holmes: Diarios del 221B, Watson & Holmes: From the Diaries of 221B, ワトソン&ホームズ, 華生和福爾摩斯, 왓슨 & 홈즈

Více o hře.

Recenze: Watson & Holmes – soupeření v dedukci
Watson & Holmes je velmi zajímavá dedukční hra, ve které spolu ale hráči nebudou mluvit. Každý si hlídá svoje poznámky a přemýšlí sám. Účastníci totiž závodí v tom, komu se jako prvnímu podaří celou záhadu vyřešit. Hráči navštěvují lokace, o kterých na počátku prakticky nic nevědí a v úrovni nasbíraných důkazů tak hraje podstatnou roli náhoda. Otázek je hodně a není vůbec jednoduché odpovědět správně na všechny. A jediná chyba znamená vyřazení. Watson & Holmes ale nabízí třináct zajímavých případů k řešení pro všechny milovníky detektivní práce. A ti budou za možnost vyzkoušet svoje schopnosti, vděční.
Klady:

+ třináct zajímavých případů
+ pro hodně hráčů
+ opravdu vyšetřujete případ
+ krásná grafika a atmosféra
+ rozumná herní doba
+ speciální schopnosti postav
+ možnost blokovat ostatní
Zápory:

- každý případ si zahrajete jen jednou
- vítězství je dost o náhodě (navštěvování lokací)
- vyřazování hráčů (i jediná chybička v odpovědi znamená prohru)
- ve dvou a třech úplně bez konfliktů
0
Prozkoumávejte dál
Recenze: Na prodej – kupování jako sport