Líbí se Vám naše práce? Chcete nás podpořit? Chcete s námi soutěžit o hry? Podpořte nás na Hero Hero a získejte exkluzivní obsah!

Recenze: Slalom – hurá na sjezdovku

Slalom - balení

Všude samý sníh. Ale když se vykloníte za tikající tyč, uvidíte před sebou branky na kopci svažujícím se prudce dolů. Vítr vás ovane do tváře, takže se radši ještě na chvilku stáhnete do bezpečí, ticha a tepla. Ale tikání neustává a odměřuje vám čas k odhodlání. Nádech. Tik. Výdech. Tik. A pak je tu pípnutí, u kterého už nemáte na výběr. Musíte se vrhnout dolů právě teď. Slalom pro vás začíná!

Právě tímto rychlým a napínavým lyžařským sportem se zabývá nová karetní hra Slalom, která k nám míří z Itálie a je opravdu málo známá. Proto jsme se rozhodli o ni požádat a napsat o ní několik řádků. Autorem je Massimo Pesce a publikovala ji v roce 2010 společnost Scribabs s ilustracemi Danilo Paparelliho.

Tato část roku je ideální na vydávání těchto ledově studených recenzí. Ostatně před několika dny jsme si zahráli lední hokej ve hře Slapshot (recenze). Dnes se v neméně jednoduché hře pustíme na strmé sjezdovky a jakákoliv jiná než černá barva pro nás tentokrát není výzva.

Slalom - připravená hra

Nechte se tedy znovu zapadat sněhem. Stačí se jen podívat na světlý obal krabice Slalomu a už vám bude zima. Má protáhlý tvar, ale zaujme vás především svojí váhou a zvukem, který vydává. Zevnitř se totiž ozývá cinkání, jako by se tam nacházela nějaká kravička. Na obalu však jsou především karikatury slavných slalomových závodníků.

V této sněhem pokryté krabičce najdete pochopitelně nějaké ty komponenty, které vám sjíždění kopce umožní. Hlavní a nejdůležitější jsou dílky sjezdovky, takzvané piste dílky, kterých je 26. Na každém z dílků je jedna zatáčka sjezdovky, buď pravotočivá nebo levotočivá, procházející mezi dvěma brankami. Právě červená a modrá u branek bude důležitý, až budete hru sestavovat.

Nejdůležitější je ale rozdělení dílku sjezdovky na několik menších bloků, které jsou očíslované mezi jedničkou a šestkou. Není však pravidlem, že by se na žetonu vyskytovala všechna čísla. Právě naopak.

Slalom - připravená hra

K dílkům patří také nerozlučně karty, které mají kromě modré a červené barvy na sobě především jedno velké číslo. A i to je v rozmezí jedna až šest. Ano, to spolu bude souviset, jak uvidíte za chvilku. Budete ale ještě potřebovat 30vteřinové přesýpací hodiny, žetony času a pět žetonů nečekaných událostí.

Už nám chybí zmínit jen dvě velice netradiční komponenty. První z nich je kovová figurka lyžaře, která vás bude provázet na sestupu dolů z kopečka. Druhá součástka byla na vině toho zmiňovaného zvonění celé krabice a je to opravdový a nefalšovaný kravský zvoneček (!). Tak ale abyste mohli ještě chvilku přemýšlet, k čemu může být, přikročíme rovnou k přípravě partie.

Hráči si z dostupných osmi karet lyžařů osmi národností každý vyberou dva, kteří jej budou reprezentovat. Můžete si vybrat náhodně nebo podle preferencí. Balíček je ještě třeba dále protřídit a vyjmout z něj ostatní závodníky, kartu žolíka, ale především tři karty s přesýpacími hodinami, které budou sloužit pro označení mezičasů na trati.

Slalom - připravená hra

Nyní mezi 26 závodními dílky najděte startovní a cílový a položte je stranou. Zbylých 24 rozdělte podle barev na červenou a modrou hromádku, které obě pečlivě promíchejte. Pak můžete začít stavět trať tak, že budete vždy střídat barvu, takže jednou vezmete dílek z modré hromádky, pak z červené. Na každém dílku je navíc jasně dané šipkou, kterým jediným směrem může být natočena. Pokud vytáhnete dílek, který se nehodí k již položeným, můžete jej odložit a nahradit následujícím z hromádky.

Takto vylosujete celkem 12 dílků. Před první z nich položíte startovní čáru a dolů za poslední cíl. Vaše trať tedy má celkovou délku čtrnácti úseků, které musíte se svým lyžařem projet. Teď je třeba ještě na sjezdovce vyznačit mezičasy a to ke čtvrté, deváté a čtrnácté (poslední) části závodu. K první z těchto karet současně připravíte přesýpací hodiny, které budou hráči odměřovat čas.

V jízdě však budou hrát důležitou roli karty, které dostane vždy pouze závodník, jenž je na řadě. Dostane jich celkem šest náhodně ze zamíchaného balíčku. Zatím se na ně ale nesmí podívat. Místo toho položí svého jezdce na startovní dílek a připraví se ke sjezdu. K tomu dostane ještě kraví zvonec a jednoho žolíka.

Slalom - rozehraná hra

Ve chvíli, kdy je hráč připraven, jeden ze soupeřů otočí a hlídá přesýpací hodiny. V tu chvíli se může závodník podívat na svoje karty a v časovém limitu přiřadit všechny k aktuálnímu úseku až po první mezičas. V první části závodu jsou to čtyři karty, pak pět a ještě jednou pět.

Jaká jsou pravidla? Na dílku závodu jsou uvedena čísla v určitém rozmezí a především nějak obarvená. Modré číslo je zlatá střední cesta. Pokud zahrajete k tomuto dílku kartu s číslem odpovídajícím modrému, lyžař jede rychlostí, která není v tomto úseku nijak výjimečná. Černá čísla, kterých je obvykle na trase nejvíc, znamenají zpomalení. Je důležité si pamatovat, že vždy černá čísla = nižší čísla. Na každém dílku je pak alespoň jedno číslo oranžové (v pravidlech chybně uvedené jako červené). Jeho zahrání znamená, že jedete opravdu na hraně a zrychlujete.

Jakmile rozložíte karty ke všem částem trati až po mezičas, následuje vyhodnocení. V případě, že jste nestihli karty odehrát v časovém limitu, dostanete penalizaci. Ta je součástí měření času, které teď popíšeme.

Slalom - připravená hra

Každou kartu, ve které jste se trefili do modrého čísla, můžete přeskočit. Nepřidá vám ani neubere nic. Důležitá jsou černá a oranžová čísla, podle nichž si vezmete žetony s plusem nebo mínusem uvedeným v setinách vteřiny. Za každé políčko, o které jste se opozdili oproti modrému dostanete zpoždění +0,05 vteřiny a naopak za každý krok dopředu od modrého místa ze svého času stejný interval uberete.

Tak pokračujete s vyhodnocením i ostatních dvou úseků. Na začátku každého z nich si ke svým zbylým kartám doberete vždy pět nových pohybových karet. Přesýpací hodiny se vždy posunou na další mezičas a znovu vám odměřují limit na naplánování karet.

Do hry však v průběhu slalomu vstupují také žetony nenadálých událostí, které na trať naplánovali soupeři. Každý z protivníků může položit na trať jeden náhodně vylosovaný žeton, který si prohlédne, a pak jej umístí na dílek dle svého uvážení. Ty ovlivňují hráče a mohou ho zrychlit nebo naopak zpomalit.

Slalom - rozehraná hra

Krom toho jednou za celé kolo slalomu může použít žolíka místo jednoho ze tří čísel na něm napsaných. A pak je tu kraví zvoneček, který vlastně nemá jinou funkci, než že na něj hráč zazvoní. Zde nejsou pravidla úplně jednoznačná a asi záleží na hráčích, jak se rozhodnou – buď získá jednu novou kartu z balíčku, nebo může tento dílek projet bezpečně přes modré číslo – neztratí na tom, ale ani nevydělá.

Na konci celého slalomu si hráč sečte všechny plusové a mínusové žetony, které po trati získal. Jejich celkový součet pak dělá konečný čas, který musí ostatní protivníci (ale také on sám s druhým závodníkem) překonat. Potom následuje druhé kolo na jiné trati. Vítězem po závěrečném součtu se stává hráč s nejrychlejším časem.

Slalom je jednoduchá karetní hra, ve které musíte rychle a účinně plánovat, ale současně také mít trochu toho štěstí. Právě taková kombinace by mohla být ideální, ale toho štěstí je na jednu hru možná až trochu moc. Dobírání karet třikrát za jeden sjezd totiž umí hodně zamíchat pořadím v závislosti na číslech, která přijdou.

Slalom - karty

Autor se částečně snažil tuto nevýhodu kompenzovat zařazením žolíka a kravího zvonce, ale bohužel přesto je výsledek závislý ani tak ne na plánování hráče pod časovým presem, jako spíš na kartách, které dostane na začátku. Některé mu zůstanou až do konce a omezují výrazně jeho výběr.

Přitom samotný nápad s hraním karet a odměňováním času podle vzdálenosti čísla je dobrý. Můžete plánovat dopředu (pokud na to máte v přesýpajícím se písku čas) a sledovat, které karty budou následovat. Tak můžete vybrat cestu nejmenšího zla, ale není to jednoduché a především to stále nemusí stačit.

Zpracování je pěkně nad věcí. Obsahuje hezké karikatury jezdů, ale je přehledné. Vydání se ale nevyhnuly drobné chybky – první z nich je odkaz na červená čísla v pravidlech, která jsou ve skutečnosti oranžovo-hnědá. Druhá pak podobný omyl s černě vypadající modrou na kartách.

Slalom - karty

Slalom zůstává na půl cesty mezi dobrým nápadem a závěrečným provedením. Ve vzpomínkách hráčů se stane „tou hrou s kravím zvonečkem“, ale nebude vyžadován pořád znovu a znovu. Jako jednoduchá relaxační zábava ano, ale tak poslouží i mnoho dalších her. Takže snad jen pro fanoušky sjezdového lyžování, kteří her ve svém oboru moc nenajdou.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorMassimo Pesce
IlustraceDanilo Paparelli
Vydavatel(Self-Published)
Rok vydání2010
Počet hráčů1 - 4
Herní doba45
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostNo necessary in-game text
(1 voters)
KategorieRacing, Sports
MechanismyHand Management, Modular Board
RodinaSports: Winter Sports

Více o hře.

Recenze: Slalom – hurá na sjezdovku
Slalom je závodní hrou, která představuje na vašem stole sjezdové lyžování. A ani kvůli němu nemusíte naklápět svůj stůl. Stačí vám jen několik kartonových kartiček, z nichž složíte sjezdovku. K nim pak budete, až na vás přijde řada, přikládat čísla tak, abyste jeli co nejrychleji. Čím vyšší číslo, tím lépe, ale každý úsek je jinak náročný na techniku. V cíli si sečtete získané časové bonusy. Bohužel při sjezdu hraje velkou roli hodnota karet, které dostanete na začátku kola do ruky. A to je spolu s přihlížejícími ostatními hráči asi největším negativem. A nezachrání to už ani kravský zvoneček. Ale fanoušci sjezdového lyžování to hře možná odpustí..
Klady:

+ náhodně sestavená trať
+ rychlost nejen podle čísel hraných karet
+ kovová figurka lyžaře
+ časový tlak při rozdělování karet
+ můžete plánovat podle karet v ruce
+ žetony událostí
+ každý má dva závodníky
+ karikatury
Zápory:

- kraví zvonec je trestuhodně nevyužitý
- ohromný vliv náhody
- hráč může sjezd ovlivnit jen částečně
2
Prozkoumávejte dál
Recenze: Pirates of Nassau – v pirátských vodách