Recenze: Starcadia Quest Build-a-robot – kamarád do nepohody

starcadia-quest-build-a-robot-14

Když je člověk na palubě vesmírné lodě a jeho laserová pistole je zavřená neprodyšně ve skříňce zbrojírny, začne si shánět různé součástky. A z nich si nenápadně, kousek po kousku, postaví bojového robota. Není totiž nic lepšího, než mít někoho po svém boku, když dojde na lámání chleba a paprsky létají všude kolem. Někoho, na koho se dá spolehnout. To znamená, že se nesmí jednat o člověka, který vás při první šanci na výhodu bez váhání podrazí.

A tak se dostávají na palubu hry Starcadia Quest roboti v novém rozšíření Build-a-robot, které vytvořila čtveřice autorů Fred Perret, Eric M. Lang, Guilherme Goulart a Thiago Aranha. Novinka opět byla součástí kampaně na Kickstarteru a teď pod hlavičkou společností CMON a Spaghetti Western Games. Distribuci na našem starém kontinentu má ale na starosti firma Esdevium Games.

starcadia-quest-build-a-robot-01

Starcadia Quest je dobrodružnou hrou, ve které se týmy dvou hrdinů prohání po vesmírných stanicích a snaží se plnit úkoly a sbírat body za poražené protivníky. Ty se rekrutují nejen z řad monster, která čekají na svou šanci bez hnutí, ale také z ostatních rodů, za které hrají další účastníci. Na mapě je řada prvků zájmu a vylepšení, ale většinou je to hlavně o boji. Svoji důležitost mají ale také společné odhalené úkoly. Srdíčka hrdinům ubývají, a to především v důsledku fáze událostí, která nastane na konci každého kola. Aktivují se konkrétní monstra, která zaútočí a ještě navíc se aktivuje efekt karty. Ten, kdo po odehrání předepsaného počtu úkolů má na kontě nejvíce bodů, se stává vítězem.

Nižší krabička má na víku malé robůtky různých tvarů a přesně to samé by hráči očekávali i uvnitř rozšiřujícího boxu. Nejdříve ale dostanou nové karty, které právě slouží pro skládání horní a spodní části robota, sledování jeho úrovně a zobrazení statistiky. Právě sem si každý z hráčů umístí dvě náhodně vylosované malé karty kousků robota. Hráč tak do svého týmu dostane novou schopnost, ale především novou figurku. Ta je složena ze dvou částí, které do sebe zaklapnou, a pak je ještě třeba je umístit do barevného stojánku, aby bylo na první pohled patrné, kdo je kontroluje.

starcadia-quest-build-a-robot-05

Tohle je rovnou stěžejní novinka, protože roboti pak budou v barvách hráče běhat po mapě, přičemž má k dispozici čtyři akční body. Kromě přesunu umí každý robot také otevírat dveře nebo se přemisťovat s použitím portálu.

Co je ale zajímavé, na roboty nereagují monstra, protože jsou pro ně příliš malí a rychlí. Toho lze skvěle využívat pro nové taktické prvky. Aby svému týmu byli prospěšní, je dobré, aby měli co nejvíce životů a co nejlepší obranu. Obojí se zlepšuje s možným vylepšením robota až na maximální čtvrtou úroveň. Při tom vylepšení lze sebrat z mapy, ale především ji získat s pomocí hrdiny samotného, který dostane robotí část jako odměnu za poražení některého z monster. Teprve tři kusy lze vyměnit za postup o jedno políčko vzhůru.

starcadia-quest-build-a-robot-04

Jedna karta části robota se navíc nerovná jedné schopnosti. Představuje pouze její polovinu a teprve dvě části věty (z horní a dolní karty) dají dohromady reálnou podmínku i efekt, který hráč může využívat.

Základem celého boxu je ale nová kampaň, jejímž cílem je poražení zlého Bulldozera. Scénářů je šst, ale pouze čtyři z nich si hráči vyzkouší v rámci jednoho průchodu partií. Bohužel vše opět řídí karty scénářů místo větší příručky. Na to už jsme si stěžovali u minulých rozšíření, protože ve hře není pak dostatečná úroveň atmosféry a děje. Pouze jdete od jednoho zadání k druhému.

starcadia-quest-build-a-robot-09

Aby všechno fungovalo dobře, jsou v nabídce i nové destičky vylepšení, které dále podporují tvorbu komb a synergií s roboty a jejich schopnostmi. Hráči tedy opět ocení variabilitu, ačkoliv jsou dílky upgradů rozdávané na začátku partie náhodně. Nesmí chybět ani speciálně upravené karty úkolů. Ty opět nabízí spoustu různých odměn při splnění.

Poslední novinkou jsou věžičky, které právě do hry přináší zmiňované karty úkolů. Objeví se na mapě a jsou připojené k počítačovým terminálům, přes které je možné je kontrolovat a útočit s nimi na soupeře ze zálohy. Hráč totiž může se svým hrdinou kontrolovat věžičku na libovolné pozici na mapě, pokud se vzdá své útočné akce. Útok je pak proveden s pěti kostkami na cíl, který musí být v dosahu.

starcadia-quest-build-a-robot-13

V nové krabici najdete také další čtvercové desky map, které poslouží pro konstrukci nových scénářů a celkové kampaně. Ta opět nemá kromě úvodu žádný zásadní příběh, ale to všechno přebíjí dvoudílné figurky robotů. Nechybí ale ani noví nepřátelé a hrdinové, kteří opět udělají radost z hlediska variability.

Starcadia Quest se nadále rozrůstá, a i noví roboti jsou znovupoužitelní i ve starších příbězích. Hra nabízí hromadu nových nápadů, které zase mění zážitek i taktické možnosti. Hlavně to ale opět fantasticky vypadá a zůstává to klasickou konfliktní hratelností. Díky tomu je Build-a-robot skvělým rozšířením výtečné hry.

AutorLeo Almeida, Thiago Aranha, Guilherme Goulart, Eric M. Lang, Fred Perret
IlustraceJose David Lanza Cebrian
VydavatelCMON Global Limited, Spaghetti Western Games
Rok vydání2020
KategorieAdventure, Expansion for Base-game, Fighting, Miniatures, Science Fiction, Space Exploration
MechanismyDice Rolling, Grid Movement, Modular Board, Variable Phase Order, Variable Player Powers
RozšířeníStarcadia Quest: Build-a-Robot – Companion Pack, Starcadia Quest: Build-a-Robot – Extras, Starcadia Quest
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Game: Arcadia Quest, Theme: Anime / Manga, Theme: Chibis, Theme: Robots

Starcadia Quest: Build-a-robot je dalším luxusním rozšířením, které do všeho mixu přidává roboty. Hráči si tyto figurky skládají ze dvou částí, ale nejde jen o vizuální lahůdku, ale má vliv také na hratelnost, protože každá část má podíl na výsledné schopnosti robota. S novými kamarády si užijí hráči více taktiky, ale také novou kampaň a špetku dalších nových přídavků. Obecně tak Build-a-robot je zase něčím trochu jiným a Starcadia Quest je zase o kapku lepší.

+ figurky robotů ze dvou částí
+ nová kampaň
+ pomoc a taktické možnosti robotů