Recenze: Codex – karetní RTS

codex-33

Vracím se z Arrakisu. Byl jsem tím nejlepším generálem Harkonnenů, ale po změně královské rodiny pro mě už není na písečné planetě místo. A tak hledám zaměstnání jinde. Projevil jsem své schopnosti při organizování armády, její podpory budovami a schopností spojit všechny možnosti do taktických bitev. A právě proto jsem se stal součástí nového projektu Codex.

Svět Fantasy Strike je jen jednou planetou ve vesmíru, ale jejím domovem už je řada fantastických her. Nepočítáme teď vůbec ty digitální, ale David Sirlin a jeho Sirlin Games sem zasadili skvělý Puzzle Strike nebo Flash Duel. Technologie sem nedolehla, takže celý svět karetní hry Codex je fantasy. Ilustrace jsou inspirovány počítačovými hrami a hra vyšla poprvé v roce 2016, ale o rok později spatřila světlo světa také deluxe edice.

Právě její monstrózní krabici jsme mohli v redakci vyzkoušet. Uvnitř je ohromné množství sedmi set karet (oproti 229 kusům v menším core setu). Základem všeho (včetně váhy krabice) jsou složky s třemi listy, do kterých si hráči mohou připravit svoje karty technologií. To už ale hráč musí mít zvoleného jednoho z nabízených hrdinů. K němu totiž právě patří dva tucty karet. Po straně boxu je ukryta také dvojice srolovaných herních plánů, které nabízí pozice pro karty. Právě tento plán si každý ze soupeřů rozloží před sebe a ihned jej začne zaplňovat.

codex-06

V tuto chvíli tak využije kartu zvoleného hrdiny, položí ji do levého rohu, kde bude hlavní bojovník na svoji šanci čekat v kasárnách. Do levého dolního rohu si oba soupeři připraví svoje karty dělníků v hodnotě čtyř nebo pěti. Do středu herní plochy vyloží sady různých žetonů, které umožní sledovat zkušenosti, zranění, peníze i další herní prvky, ale také společný ukazatel stavu základny. Oba hráči začínají na maximálních dvaceti bodech.  Pak už si protivníci rozeberou pouze svoji startovní sadu deseti karet a to opět v barvě svého hrdiny, ze zamíchané sady si vezmou pět do ruky a bitva může být zahájena.

Na začátku každého kola se obnoví síly všech bojovníků z minulého kola a hráči získají finance za svoje dělníky (jeden zlaťák za každého znamená čtyři mince na začátku hry). Poté už mají oba protivníci postupně šanci provést své akce, kterých může být až sedm, pokud je v jejich silách je všechny zvládnout. To samozřejmě obvykle možné není, ale určitě se vždy budou snažit našetřit jednu minci a pořídit si posilu do řad dělníků. Ke zlaťáku musí ale hráč obětovat také jednu kartu z ruky, kterou si položí do oblasti dělníků zadní stranou nahoru a tím se z ní stane pracant.

codex-01

Za finance je možné hrát karty z ruky, aktivovat ty vyložené nebo přivolat hrdinu do bitvy. Ceny jsou vždy vytištěné v levém horním rohu. Přivolaného hrdinu lze v rámci dalších kol vylepšovat za jednu minci o jednu úroveň. Po určitých krocích pak přijde vylepšení statistik (útok i počet životů), ale také se hráči zpřístupní nová speciální schopnost.

Jednotky je možné vykládat normálně do základny, čímž jsou ale současně náchylné k útoku ze strany soupeře. Místo toho je možné poslat libovolnou sestavu jednotek do hlídky. To je sestava, kterou nemůže útočník obejít. Musí nejdříve vyřídit své účty s těmito jednotkami, než může útočit na budovy, postavy nebo dokonce základnu.

Útok probíhá jednoduše bez jakékoliv ceny a je možné provést tolik nájezdů, kolik má hráč k dispozici jednotek. Každý bojovník se takovou akcí vyčerpá a nemůže už provádět další akce. Na konci svého tahu hráč odhodí všechny nevyužité karty a dobere jich o dvě víc (až do maximálních pěti). Pokud hráč tedy využil více než dvě karty ve svém tahu, bude mít v následujícím kole menší výběr a hroší možnosti.

codex-07

Závěr tahu je chvíle, kdy každý ze soupeřů otevře svůj vlastní codex, vybere z něj dvě libovolné karty a přiloží je obrázkem dolů na svůj odkládací balíček. Jakmile hráči dojdou karty v dobírací hromádce, zamíchají odkládací a pokračují v lízání karet. Tím se časem tyto nově připravené technologie z codexu dostanou svému majiteli do ruky. K vykládání karet na plán ale existují určité základní požadavky a jedná se o technologickou úroveň. K té je třeba mít dostatek dělníků a také budovu nižší technologické úrovně.

Hráči takto rozšiřují svoji základnu, organizují své jednotky a snaží se navzájem narušovat své plány s pomocí útoků. Právě ty jsou nakonec tou správnou cestou k vítězství, protože prohraje ten ze soupeřů, jehož základna ztratí i poslední z dvaceti bodů života. Jeho soupeř okamžitě vyhrál.

Codex je famózní karetní hrou, jejíž ambicí je nabídnout zážitek odpovídající strategii v reálném čase (RTS) ve stylu klasické Duny 2, Warcraftu nebo Command & Conquer. A je až neuvěřitelné, jak se hře daří právě tomuto zážitku přiblížit. To ale dělá ze hry nejen favorita pro pamětníky, ale i pro všechny milovníky karetních her.

codex-15

V pravidlech jsme popsali tu jednodušší variantu, která se ale v podstatě nijak neliší od té složitější. Pouze hráči použijí tři hrdiny místo jednoho a díky tomu mají také na výběr mnohem více karet technologií ve svém codexu. Ten konečně pořádně zaplní kartami. Jedná se tedy o výrazně náročnější partii z hlediska taktiky.

Samozřejmě je z popisu jasné, že se jedná o deckbuilding. Při budování balíčku si ale tentokrát hráči sami určují každé kolo dvě karty z široké nabídky a právě ty přidají do svojí armády. Navíc tajně, takže ostatní nevědí, na co se mají připravit. To má za následek naprosto skvělý strategický dojem. Tento mechanismus skvěle simuluje mlhu války (fog of war).

Velmi důležitým prvkem jsou ale postupná vylepšování hrdinů a technologií. Ty dále posouvají taktičnost partie a především postupný rozvoj celé partie. Ta začíná poměrně mírně, ale jak vše vylepšují a staví nové budovy, celý stroj výrazně zrychluje.

codex-21

Jenže je tu ještě jeden důležitý prvek, který hru odlišuje. Pokud totiž hráč použije příliš karet v jednom tahu, v příštím kole jich bude mít méně. Hráči tedy musí kalkulovat také s plánováním pro budoucí tahy a některé aktivity jednoduše odložit. Protože ve hře není nějaký předem daný počet kol, je to často rozumné.

Naopak získané mince hráč neztrácí. Sice nesmí překročit maximální sumu dvaceti zlaťáků, ale jinak se peníze přenáší z tahu do tahu. Příjem je jistý a postupně narůstá, jak přibývá hráčům také množství dělníků v jejich službách.

Taktika se pak jasně promítá do obranné řady. Sem hráč může přesunout bojovníky, které v daném kole nevyužil pro útok. A to klidně i hrdinu. Jednotlivé pozice v hlídce přidávají nějaké bonusy, kterých je možné využívat.

codex-28

Jenže tou třešničkou na dortu a tím, co z ní dělá opravdu vynikající počin, je celkový počet taktických možností. Karetní hra nabízí celkem šest vynikajících frakcí (v deluxe setu), za které mohou hráči změřit síly. Všechny mají své hrdiny a karty a možností jejich kombinací je nespočet. Těžko tak můžete najít nějakou prověřenou taktiku, protože stačí, aby soupeř zahrál karty jinak a všechno si i jeho soupeř musí připravit odlišně.

Dramatické partie jsou pokaždé zajímavé a jejich vývoj po celou hodinu nijak výrazně nestagnuje. Hráči sice mohou mít tah trochu delší, ale i tak se neustále něco děje. A kromě klasického duelu, který je středem celé zábavy, nabízí pravidla i týmovou variantu. Tou hlavní náplní ale stále zůstává partie pro dva soupeře a především se výrazně prodlužuje celková doba potřebná k dokončení.

Zpracování u této deluxe sady je vynikající. Drobné mínus snad můžeme připsat pouze za úplně obyčejné žetony, ale karet je záplava, mají krásné ilustrace a tím úplně nejlepším jsou samozřejmě plány a také archy na karty. Hráči sice na konci každé partie své karty musí znovu vytřídit a vrátit, ale to je vynahrazeno rychlostí přípravy.

codex-29

David Sirlin opět potvrdil svoji schopnost vytvořit velmi kontaktní a napínavou hru kolem mechanismů počítačových her. Codex je totiž jednou z nejlepších karetních duelovek na trhu a bude vás bavit opravdu hodně dlouho. Skvělé zpracování počítačové strategie v reálném čase přichází v karetní podobě na naše stoly a nikdo z náročnějších hráčů by ve světě Codex neměl chybět.

AutorDavid Sirlin
VydavatelSirlin Games
(14 voters)
KategorieCard Game, Fantasy, Fighting, Video Game Theme
MechanismyDeck Construction, Deck, Bag, and Pool Building, Hand Management, Secret Unit Deployment, Take That, Variable Player Powers
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: VASSAL, Series: Fantasy Strike (Sirlin)
Alternativní názvyCodex: Card-Time Strategy

Recenze: Codex – karetní RTS
Codex je strašně zajímavým mixem klasického deckbuildingu se zážitkem z počítačových strategií v reálném čase. S sebou přináší záplavu karet a taktických možností, které jsou zdrojem skvělé zábavy. Hráči do svých balíčků v každém kole přidávají nové dvě karty ze svých vlastních knih naplněných kartami. Ty jsou přidávané obrázkem dolů, aby soupeř nevěděl, co druhý hráč plánuje. Proti útoku je možné se bránit. Ve své základně ale hráči především staví budovy, které sice může protivník napadnout, ale ty především přináší výhody. Codex je skvělou karetní hrou, která je určena těm náročnějším hráčům, kteří ocení její možnosti a vynikající znovuhratelnost.

+ skvělé převedení RTS do karetního světa
+ mlha války
+ taktické možnosti