Recenze: Taco kočka koza sýr pizza – tajné heslo nebo jen pár náhodných slov?

taco-kocka-koza-syr-pizza-01

Koza využila rohů a otevřela dřevěnou branku, která nás všechny držela uvnitř malého domku. Ven na dvorek vyběhly prasátko, pes a kočka. Všichni bez váhání skočili ke svojí misce, jenže zatímco kočka doufala v pizzu, prasátko koukalo po sýru. Koza našla ve svojí misce zcela nečekaně taco a s velkou chutí se do něj pustila. Každý den, když se probudí, čeká na ně venku překvapení.

Legrace se zvířátky a jejich krmením čeká na hráče také v hře, která nese trochu podivné a nesnadno zapamatovatelné jméno Taco kočka koza sýr pizza. Hra vznikla v produkce společností Dolphin Hat a Blue Orange. Jméno samotného autora hry budete hledat na krabičce i v pravidlech marně. Malou krabičku si pak vyhlédla k lokalizaci firma Albi, takže jsme se jí dočkali v češtině právě v minulých týdnech.

Krabička je malá, to už jsme říkali. Zavřená je na magnet a pod odklápěcím víkem se ukrývá 64 karet, které je třeba pořádně dohromady zamíchat. Kompletní sadu pak rozdělí rovným dílem mezi všechny účastníky, kteří chtějí svoje síly poměřit.

taco-kocka-koza-syr-pizza-08

Jak ale partie začne, zjistí hráči, že název hry má mnohem hlubší smysl. Účastníci se střídají na tahu a otáčí vždy jednu kartu ze svojí hromádky, položí ji do středu stolu na odkládací balíček a současně řeknou další slovo v předepsané řadě taco-kočka-koza-sýr-pizza. Jakmile někdo řekne pizzu, následuje zase taco, a tak pořád dokola.

Tahy pokračují dál až do okamžiku, kdy se slovo hráče shoduje s obrázkem na zahrané kartě. V tu chvíli je to najednou o pozornosti a reakci. Všichni se snaží být tím prvním, kdo plácne rukou na odhazovací balíček. Ruce se tak vrší jedna na druhou, jak hráči reagují. A ten, kdo tak udělá jako poslední, kolo prohrál a musí si vzít všechny zahrané karty k sobě. Boje se účastní všichni, i ti, kterým se podařilo všech karet zbavit.

Jenže reakce není všechno. Pokud by se totiž hráč zmýlil, ať už reálně položí ruku na karty nebo jen cukne (stačí jen cuknout rukou), kolo prohrává a musí si vzít odhazovací balíček. Výjimkou jsou speciální obrázky, které k výkřiku slova přidávají ještě nějakou jinou činnost. I tu musí dodržet bez chyby vítěz, pokud se chce vyhnout braní karet. Vítězem se stane ten z hráčů, který dokáže kolo vyhrát i v situaci, kdy nemá před sebou žádnou kartu.

taco-kocka-koza-syr-pizza-07

Taco kočka koza sýr pizza je klasickou postřehovou hrou s verbálním vyjadřováním. Hráči potřebují dávat neustále pozor, ale především nebýt poslední. Nejde o to vyhrát kolo, protože to nic nepřináší, i když nejde ani o nevýhodu.

A právě tahle jednoduchá úprava pravidel (i když se nejedná o originální nápad) dává šanci i těm, kteří nejsou úplně nejrychlejší. Najednou nevyhrávají vždy ti, kdo jako první plácnou na balíček. O opravdovou rychlost jde až v posledním kole, kdy hráč potřebuje vyhrát kolo a dokázat tak, že si opravdové vítězství zaslouží.

Neustále neměnný průběh ale naruší speciální karty, díky kterým musí najednou hráči zvedat ruce nad hlavu, klepat na stůl nebo bušit do hrudi. Právě tady je snadné udělat chybu, ačkoliv samotné obrázky dávají smysl – bušíte do hrudi, když narazíte na gorilu.

taco-kocka-koza-syr-pizza-09

Základem úspěchu je ale zapamatování pěti po sobě jdoucích slov. Hráči musí po celou dobu mít přehled a pokračovat správně. Nesmí zaváhat ani se splést, protože i obyčejná změna rytmu slov a váhání se považuje za chybu.  Zamíchaný balíček znamená, že nad pořadím svých karet nemáte žádnou kontrolu a musíte doufat ve štěstí. Ale vyhrát můžete i kolo soupeře, protože pravidla kladou důraz na otáčení obrázků směrem od sebe, aby nikdo nebyl zvýhodněný.

Hra je velmi dynamická, tahy bleskové, ale přesto celá partie je velmi těžko odhadnutelná. Trvat může různě dlouho, protože jde o to, aby hráč po nějakou dobu neudělal žádnou chybu. I tak se dá v podstatě spolehnout, že většina partií trvá mezi deseti až patnácti minutami.

taco-kocka-koza-syr-pizza-12

Taco kočka koza sýr pizza nakonec není nějak extra originálí, ale nabízí pořadí pěti slov, které je třeba vždy bez chyby dodržet. Z toho plynou omyly a zábava. Hra je jednoduchá, zábavná v různých počtech, ale vhodná až pro starší, alespoň osmileté, děti. Musí kromě zapamatování slov dokázat tak udržet přehled, pozornost a hlavně být rychlí. Taco kočka koza sýr pizza není originální hrou, ale naštěstí vše vynahrazuje lehká hratelnost.

AutorDave Campbell (II)
VydavatelDolphin Hat Games, Albi, Black Sea Puzzles, Blue Orange (EU), Blue Orange Games, Boardgame Space, The Bored Game Company, Broadway Toys LTD, Buró, Feelindigo, Gém Klub Kft., Ghenos Games, Hobby World, Kaissa Chess & Games, Lautapelit.fi, Lúdilo, Mandoo Games, MIPL, PaperGames (III), Popcorn Games, Rebel Sp. z o.o., Siam Board Games
Rok vydání2018
Počet hráčů2 - 8
(11 voters)
KategorieAction / Dexterity, Card Game, Children's Game, Party Game, Real-time
MechanismyFlicking, Pattern Recognition, Race, Real-Time
RozšířeníTaco Gato Cabra Queso Pizza: Carpincho promo
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Food & Drink: Cheese, Traditional Card Games: Snap
Alternativní názvyBuła, Pizza, Kot, Ser, Koza, Cica, pizza, taco, gida, sajt, Taco Chat Bouc Cheese Pizza, Taco Chat Poulet Poutine Pizza, Taco Gato Cabra Queijo Pizza, Taco Gato Cabra Queso Pizza, Taco Gatto Capra Cacio Pizza, Taco Katti Pukki Juusto Pizza, Taco Katze Ziege Käse Pizza, Taco, kočka, koza, sýr, pizza, Taco! Cat! Goat! Cheese! Pizza!, Tako Cica Koza Sir Pica, Τάκο Γάτα Γίδα Τυρί Πίτσα, Τάκος Γάτα Τράγος Τυρί Πίτσα, Дюнер Коте Коза Сирене Пица, Тако Кіт Коза Сир Піца, Тако кот коза сыр пицца, تاكو قطة عنزة جبنة بيتزا, ทาโก้ แมว แพะ ชีส พิซซ่า, 貓咪比薩捲餅羊, 타코 캣 고트 치즈 피자, 타코 피카츄 파이리 꼬부기 이상해씨

Taco kočka koza sýr pizza je postřehovou hrou, ve které jde hlavně o to dávat neustále pozor a začít svůj tah správným slovem. Často může dojít také k závodu v rychlosti, pokud se na kartě objeví stejný obrázek, jehož jméno hráč vyslovil. Právě tohle propojení se slovy a jejich neustálým točením dělají ze hry alespoň trochu jedinečnou a to navzdory tomu, že jinak se jedná o kopii jiných her. Taco kočka koza sýr pizza je hra, která nezklam, pobaví a díky rozměrům je skvělá na cesty.

+ rychlost tahů i partie
+ karty speciálních efektů
+ pořadí slov pro odříkávání