Recenze: Tajuplné říše – jen v té správné kombinaci

tajuplne-rise-01

Chcete vládnout mnoha zemím? Pak si to můžete představovat a všem o tom vypravovat. To je jedna možnost. Nebo povoláte do zbraně veškeré vojsko, které máte k dispozici a vyrazíte na několikaletou výpravu. Je to jen na vás..

Řada zemí čeká na dobytí v karetní hře Tajuplné říše (Fantasy Realms), kterou si pro všechny milovníky tajemných a jednoduchých her připravil designér Bruce Glassco. Hru do finální podoby zabalili ve společnosti Wizkids a to s pomocí grafiky z firmy Octographics. A nyní hru do svého repertoáru zařazuje v češtině také firma REXhry.

Krabička je malá a nenápadná, pouze s relativně nevýraznou grafikou na víku. A v ní je padesátka karet, které kromě obrázku a názvu mají především barvu (tedy zařazení do typu) a potom i základní sílu pohybující se na dlouhém rozmezí od nuly až do čtyřicítky. Karty ale kromě toho mají každá také svoji textovou schopnost. Každý z účastníků dostane z této nabídky náhodných sedm karet do ruky a tím je rovnou vše připraveno k partii.

tajuplne-rise-09

Ve svém tahu má hráč vždy na začátku jednoduchý úkol – rozhodnout se, jestli chce novou kartu získat náhodným dobráním z balíčku nebo si chce místo toho vybrat jednu z karet, která leží uprostřed stolu. Ty zde přibývají, protože každý z účastníků má poté jako druhou a závěrečnou činnost povinnost odhodit jednu kartu z ruky.

Tím si hráči neustále budují v ruce lepší a lepší kombinaci sedmi karet a je vlastně jedno, jak k nim přijdou. Někdy je zahodí jejich soupeři, jindy prostě mají štěstí při dobrání. Po celou dobu jim jde ale o jedno – co největší sílu. Základem tedy jsou číslice v levém horním rohu karet, jenže to zdaleka není celá cesta k vítězství. Důležité jsou hlavně efekty jednotlivých národů, které mohou zcela přetransformovat nebo zrušit hodnoty karet, ale stejně tak je v jejich silách přinést rance bodů navíc.

Na konci kola ale musí hráč pokaždé jednu kartu zahodit. Jakmile je ve středu stolu příliš karet, partie končí. Na hráčích nyní je, aby si postupně určili bodové hodnoty jednotlivých karet a sečetli je do celkového skóre. To určí vítěze.

tajuplne-rise-04

Tajuplné říše jsou z hlediska pravidel extrémně jednoduché. Náplň je vlastně jen o vyměňování karet ve snaze získat co nejlepší kombinace. Jenže těch je právě opravdu hodně a v každé partii na hráče čeká nová výzva.

Jenže kde jsou jednoduchá pravidla, tam je komplikovaná interakce mezi jednotlivými kartami. Tentokrát to je ale myšleno veskrze pozitivně, protože bohatost kombinací je právě to, co dělá tuto hru výjimečnou. Karty jsou nápadité a kladou často důraz na vlastnictví jiných karet nebo alespoň národů (barva karty).

Základem všeho je samozřejmě vyrábění komb z karet, které dostanete do ruky. Náhoda se na tom podílí ale pouze částečně a především na začátku. Později si hráči mohou vybírat také z karet, které odhodí ostatní a to může být velmi zajímavý zdroj. Důležité z hlediska voleb je ale především zahazování karty v každém kole, které je třeba vždy velmi dobře promyslet. Není vůbec výjimkou, kdy zahodíte předmět, který by se vám o chvíli později hodil.

tajuplne-rise-11

Přesto ať děláte, co děláte, čas od času ty karty prostě nebudou chodit tak, jak byste si představovali. A pak můžete prohrát v důsledku hloupých chvil, kdy vám prostě přijde úplně jiná karta, než byste potřebovali. Smůla tu má svoje zásadní místo, ale rozhodně to není na úkor zábavy. To je především proto, že partie trvá nějakých patnáct až dvacet minut, po které budete pohroužení do svých karet ve snaze vymyslet co nejlepší kombo. A málokdy zůstanete u jednoho souboje, obvykle si budete chtít užít ještě minimálně jednu partii.

Pro dobré výsledky je samozřejmě zcela zásadní znát složení balíčku. To trochu znesnadňuje prvotní seznámení s hrou a šanci začátečníků na vítězství ve skupince zkušenějších hráčů. Na druhou stranu všechny karty se točí kolem několika základních konceptů popsaných jasně v pravidlech.

tajuplne-rise-17

Základní pravidla počítají se třemi a více hráči, přičemž jejich počet určuje především počet karet na výběr uprostřed stolu. Jinak na počtu moc nezáleží a ani se negativně neprojeví na herní době. Navíc v pravidlech najdeme oficiální variantu pro dva, která se liší pouze v přípravě. A i tady velmi dobře funguje, takže není důvod, proč bychom ji neměli doporučit i pro duely.

Celkový dojem pak trochu zpomaluje závěrečné vyhodnocení, kdy se jeden hráč po druhém chlubí svými úspěchy. To ale má také něco do sebe, protože ocenit soupeře za jeho chytré kombinace je také čas od času třeba.

tajuplne-rise-18

Mezi komponentami jsem vám přecejen zatajil jednu komponentu – bloček pro zapisování bodů. Ten obsahuje tři čtverečky pro každou ze sedmi karet, které hráč drží na konci partie. U každé se eviduje nejen její základní bodová hodnota, ale také bonusy ze speciálních efektů a jejich součet pro snadné získání sumy, která se zapisuje do úplně posledního řádku dole.

Tajuplné říše pod svojí náhodnou fasádou ukrývají opravdu luxusní hratelnost. Chytré a jednoduché draftování je zde zakomponované do jednoduchých pravidel. Nejsme obecně příliš velkými fanoušky her, ve kterých jde o sbírání sad. Tajuplné říše to ale dělají tak chytře, jinak a jednoduše, že jsme jejich kouzlu velmi snadno propadli.

Informace o hře ze serveru BoardGameGeek (odkazy směřují tam)
AutorBruce Glassco
IlustraceOctographics
VydavatelWizKids, BoardM Factory, Broadway Toys LTD, Delta Vision Publishing, Korea Boardgames Co., Ltd., Lavka Games, Looping Games, Rebel Sp. z o.o., REXhry, Strohmann Games
Rok vydání2017
Počet hráčů3 - 6
Herní doba20
Minimální věk14 and up
Jazyková závislostModerate in-game text - needs crib sheet or paste ups
(10 voters)
KategorieCard Game, Fantasy
MechanismyCard Drafting, Set Collection
RozšířeníFantasy Realms: Jester, Fantasy Realms: The Cursed Hoard
RodinaCard Games: Draw and Discard, Creatures: Dragons, Misc: LongPack Games
Alternativní názvyFantastische Reiche, Fantastyczne światy, Mesebeli Birodalmak, Tajuplné říše, Волшебные королевства, 幻想國度, 판타지 왕국

Více o hře.

Recenze: Tajuplné říše – jen v té správné kombinaci
Tajuplné říše jsou nenápadnou karetní hrou, která by si ale určitě nezasloužila zapadnout v záplavě novinek. Právě na tuhle by měl ukazovat každý maják pro hráče, kteří hledají jednoduchou karetní zábavu, která prověří nejen jejich štěstí, ale také schopnost pracovat s kartami. Jednoduchý draftovací mechanismus je pouze doplňkem velkého množství komb, která jsou základem celého průběhu. Tajuplné říše jsou bodovým salátem, který si ale poctivě ukuchtí každý sám za sebe.
Klady:

+ široké možnosti komb
+ jednoduchost pravidel
+ napínavé bodování
+ rychlá herní doba
+ neustálé změny
+ výborné ve dvou i v šesti
Zápory:

- náhoda se dostane často k řeči
4.5
Prozkoumávejte dál
Recenze: Call to Adventure – sen o velikosti