Recenze: The Story Telling Game – pro malá vypravěčata

story-telling-game-01

Kdykoliv začnu vyprávět příběh, v tom nejlepším mne vyruší budík.  Zpočátku jsem si myslel, že je chyba v budíku. Ale pak jsem zjistil, že prostě jen nejsem dobrý vypravěč a všechno mi trvá příliš dlouho. Dětem se zavírají oči sotva začnu povídat, takže se moje pohádky nikdy nedostanou k závěru. Máte to taky tak? Nebo se vaše příběhy dočkají konce, ať už je šťastný nebo ne?

Vyprávět budeme i v nové deskové hře The Story Telling Game, která se k nám přikutálela zásluhou společnosti Angličtina hry. To jsou její čeští distributoři. Původně hra vznikla ve Velké Británii, pod záštitou firmy Paul Lamond Games. Jejím autorem je B. S. Randle a svoje myšlenky a nápady realizoval v roce 2014.

Krabička je takový čtvercoobdélník, má něco od každého. Je mírně vyšší a celá modrá s tvářemi malých vypravěčů. A uvnitř? Tam jsou vlastně jenom karty. A každá má na sobě může mít různé věci, ať už to je podstatné jméno s obrázkem, modrá delší slovíčka nebo krátké hlásky. Ty jsou právě vhodné pro malé začátečníky, kteří teprve začínají se čtením a angličtinou. Ale přesto karty nejsou to jediné, co na dně krabice leží. Je tu totiž bzučák s časovačem.

story-telling-game-05

Na začátku partie dostane každý z hráčů deset karet, které si vezme do ruky. Zbytek vytvoří dobírací balíček uprostřed a spolu s ním zde bude ležet i bzučák. Ještě před začátkem společně hráči tento bzučák natáhnou otočením kolečka. Za jeho cvakání si začínající hráč vybere jednu kartu z ruky a svoje vyprávění uvede větou „Poprvé bylo nebylo..“. Zbytek už závisí pouze na jeho představivosti.

Když větu dokončí, předá slovo dalšímu hráči v pořadí. Ten pokračuje ve vyprávění s využitím jedné karty z ruky a musí navázat tam, kde soupeř skončil. I on rychle dokončí větu a nechá vyprávět zase dalšího. Tak se všichni hráči střídají v povídání až do chvíle, kdy časovač cinkne. Tento zvuk označuje konec kola. Kdokoliv v tu chvíli vyprávěl musí sebrat všechny karty ze stolu a přidat je k těm svým.

Pak začíná další kolo, včetně natažení časovače, které ale zahájí hráči mírně pozměněnou větou: „Podruhé bylo nebylo..“ . Opět se hráči střídají, dokud nedoběhne čas. Tak to provádí i následující kola ve snaze najít mezi sebou vítěze a nejlepšího vypravěče. Tím se stane hráč, který se jako první zbaví všech karet v ruce. Může se ale stejně tak dobře stát, že nikdo nebude tak vynikat. V takovém případě partie končí po desáté větě a vítězem se stává ten, kdo má karet ze všech nejméně.

story-telling-game-03

Story Telling Game je další v řadě vyprávěcích her, se kterými se roztrhl pytel. Nedávno jsme tu měli Once there was a před ním ještě třeba Bylo nebylo. Ale protože vyprávění lidi nikdy neomrzí, je dobře, že nové hry vychází.

Tato je zaměřena spíš na menší hráče. Tomu odpovídá i obtížnost slov. Tedy.. pokud bychom byli v Anglii. U nás ale 150 karet znamená zásobu větší než 500 slov a to rozhodně nebude případ prvňáčka nebo žáka druhé třídy. Tím hra ztrácí jedno svoje velké téma – výuku hlásek a poznávání předmětů.

Naštěstí i bez toho zůstává zábava ve stylu Tik Tak Bum. Hráči vypráví pod tlakem a snaží se nebýt tím, komu zazvoní bzučák. Děti se tak předhání v rychlosti a zapomenou, že ve skutečnosti mluví anglicky. Teď se bavíme samozřejmě o druhém stupni základní školy, kde už tato hra je využitelná a přispěje výborně k obohacení slovní zásoby. Jen ty barvy tu už budou navíc.

story-telling-game-12

V každém kole má hráč výběr hned z několika karet a hromady slov, které může do svého vyprávění zakomponovat. Jeho část vyprávění musí toto slovo obsahovat, jinak není platná. Ale příběhy se většinou odvíjí přirozeně, rychle a někdy zatočí velmi zajímavým směrem. Fantazie tu je naprosto neomezená a to je hlavní zbraň.

Zpracování hry je kvalitní. Ilustrace na některých kartách jsou pěkné a hravé, písmo je velké a snadno čitelné. Souboje se může zúčastnit vlastně libovolný počet hráčů, ale ve dvou to není taková zábava. Předávání vyprávěcí štafety ve více je prostě napínavější, protože nikdy nevíte, jestli se k vám ještě znovu pohádka dostane nebo ne. Partie samotná je omezena na deset kol a tedy je u konce během patnácti minut.

story-telling-game-14

Story Telling Game je jednoduchá vyprávěcí hra, kterou jde velmi dobře využít jako pomůcku pro rozšiřování slovní zásoby. Kromě toho funguje dobře i jako hra, protože je napínavá a nutí hráče vymýšlet své věty co nejrychleji. Story Telling Game sice není nijak originální, ale je fajn.

Autor(Uncredited)
Ilustrace(Uncredited)
VydavatelPaul Lamond Games Ltd
Počet hráčů2 - 0
Herní doba0
Minimální věk6 and up
KategorieChildren's Game
MechanismyStorytelling

Story Telling Game vám nabízí možnost vyprávět. Je jedno, jestli se bude jedna o pohádku, horror nebo sci-fi. Všechno je možné, stačí jen trocha fantazie. Hráči ale musí vymýšlet svoje části příběhu rychle a pod tlakem času, protože ten, u koho se časomíra zastaví, si musí vzít všechny zahrané karty. Hra má dostatečnou slovní zásobu, aby se jen tak neohrála, ale současně vyžaduje solidní znalost angličtiny. Proto ji nevyužijeme u nás v ČR na jednu z jejích hlavních misí, ale přesto zůstává Story Telling Game zábavná a to i pro mnohem starší hráče, než naznačuje číslice 6+ na krabici.

+ časovač (princip Tik Tak Bum)
+ trénuje angličtinu
+ jednoduchá pravidla