Recenze: This War of Mine – rozšíření Příběhy města sutin

this-war-of-mine-pribehy-mesta-sutin-01

Nemůžu spát. Střelba se rozléhá každou nocí. Jednou je blíž, jednou je dál. Ale nejhorší to je, když se členové našeho obydlí vydají tou dobou na lov. To netrpělivě postávám u okna a stále se snažím v temnotě uvidět vracející se siluety. Tentokrát se vrátili, ale příště.. kdo ví..

Do krutého světa války nás zavedla desková hra This War of Mine a nejinak tomu jistě bude i u rozšíření, které si pro nás připravila designérská trojice Michal Oracz, Jakub Wisniewski a Marek Mydel. Rozšíření vyšlo pod hlavičkou firem Awaken Realms, Galakta a 11bit Studios (autoři původní počítačové hry, která sloužila jako předloha). Pro nás je ale tou nejdůležitější informací, že ji přináší firma Albi v kompletní české lokalizaci!

This War of Mine je desková hra, ve které hráči budují svůj domov ve válkou zmítaném světě. Přes den staví budovy a připravují se na útoky, přes noc se vydávají na rabovací výpravy. Během času ale musí hráči samozřejmě platit surovinami také za udržování svých obyvatel. Navíc je trápí řada neduhů nebo i mráz. Postavy dřív nebo později dostanou nějaké negativní efekty, které je poté omezují. Ale naštěstí i po smrti hrdiny (která zde není ničím výjimečným) se pokračuje dál. Každá postava má svůj vlastní životní příběh. Výlet ven pak je na úkor spánku a tedy únavy. Vylepšováním životního prostředí a budováním zlepšováků se hráči postupně stávají lépe organizovanými. Základem všeho jsou ale momenty strávené mimo bezpečí domu, kde hráči mohou čas od času být navedeni na některý z odstavců speciální Knihy příběhů. Ta chce nějakou reakci, boj nebo rozhodnutí. Nakonec hráčům jde o splnění zadaných úkolů, po jejichž zdárném dokončení může hra skončit vítězstvím.

this-war-of-mine-pribehy-mesta-sutin-04

Krabička s rozšířením už víkem jasně naznačuje, že tohle nebude žádná humorná zábava ani hra pro rodiny. Tohle je hutná hra o přežití. Na všechny majitele čeká v první řadě nová kniha příběhů, která tentokrát nese jméno Válečný deník. Není samozřejmě tak obsáhlý, ale i tak obsahuje řadu odstavečků, které hráčům nabízí nečekané vyústění jejich výprav.

Obecně mají Příběhy města sutin klasicky modulovou povahu. Základem jsou nenápadná a drobná rozšíření s kočkou či bezdomovkyní Emirou. Ty přidávají jen drobné zážitky a rozšíření, kterých si sice ve velkém příběhu tolik nevšimnete, ale obecně oceníte i tato drobná vylepšení. Především kočka tvoří velmi vítaného společníka v domě, protože funguje jako antidepresant. Emira je pak klasicky další hratelnou postavou.

this-war-of-mine-pribehy-mesta-sutin-08

Všichni, kdo hráli This War of Mine moc dobře vědí, že momenty, kdy skupině umře některý ze členů, jsou velmi těžké. Nový box dává hráčům možnost s tím bojovat s pomocí modulu Zoufalá opatření. Ale ani ty nejsou úplně zadarmo a nové karty sice přináší volby, ale vždy je to tak trochu něco za něco.

Tím se dostáváme k další trojici novinek, které jsou svým objemem i významem ještě o dost výraznější. První na řadě je modul Farmáři a tržiště. Ten přináší do hry nové prostředí, protože do města přijeli neohrožení bojovníci. Na ploše se ale pohybují vždy i nějací rváči, kteří jen čekají na vyprovokování. Kromě toho ale mohou hráči získat a směnit i cenné zboží.

this-war-of-mine-pribehy-mesta-sutin-10

Dále jsou tu Stoky, díky kterým hrdinové zavítají poprvé pod povrch a do temných koutů. Tunely začínají pod domem. Prostředí stok je nově tvořené destičkami, které vyobrazují chodby a jejich prozkoumávání lze kdykoliv vzdát. Pokud se ale hráčům podaří dojít až na konec, mohou dojít do jedné z aktuálně odhalených lokací města. Možná nejdůležitější informací je fakt, že do stok se lze vydat přes den a to s výpravou libovolného počtu hrdinů. Prvek přináší do hry další velký vliv náhody, ve kterém se odhalují náhodně karty z balíčků. Celkově se jedná o velmi atmosferický a zajímavý přídavek.

Právě tyto dva přídavky jsou nejvýrazněji propojené s novou knihou. Na hráče čeká spousta setkání s realitou a čtení odstavců. Proto je považujeme za to nejpodstatnější obohacení nové krabice.

this-war-of-mine-pribehy-mesta-sutin-23

Závěrečným dodatkem je pětice scénářů. A ty jsou pro zážitek neméně důležité, protože přináší vždy nějakou změnu a hráče staví často před nějaké morální rozhodnutí. To tak trochu patří k této hře už od minule. Často vyžadují nějaké specifické žetony a je jedno, jestli budete řešit vraždu, romanci nebo nebezpečnou nákazu. S válečným konfliktem a zničeným městem na pozadí to je vždy velmi intenzivní zážitek.

A přesto jsme tu ještě zatím zcela úmyslně vynechali jedny komponenty, které se v krabici ukrývají. Jsou totiž tak trochu tajemstvím a patří právě ke zmiňovaným scénářům.

Ale tím, co dostanete s novým boxem, a co neuvidíte na první pohled, to je obrovský přídavek zábavy. Mohou za to především zmiňované scénáře, které jsou zajímavě krátké a intenzivní z hlediska zážitků.

this-war-of-mine-pribehy-mesta-sutin-12

Moduly obecně přidávají hře jasně na znovuhratelnosti. Vedlejším efektem je také nárůst obtížnosti. A to nejen z hlediska přežití, ale především ve významu komplexnosti. Nové rozšíření přidává další dávku atmosféry a tématu do už tak vypjaté hry.

Slovo nové tu používáme v recenzi opravdu často, ale je to velmi sporné vyjádření. Velká část obsahu je znovupoužita z kampaně na Kickstarteru, která měla být jedinečná. Mnoho vlastníků základního boxu, kteří podpořili vznik hry, to vnímají jako zradu. Pro nás obyčejné kupující lokalizované verze to je ale naopak výtečná zpráva, protože dostáváme opravdu pořádnou dávku přídavků.

this-war-of-mine-pribehy-mesta-sutin-18

Je ale na čase se vrátit ke chvále, která začala už u základního boxu. This War of Mine je jedinečným počinem a zážitkem, který doporučujeme každému, kdo to myslí s deskovými hrami vážně. Téma války je samozřejmě dost těžké, ale právě to přispívá k hutné atmosféře boje o přežití. Příběhy města sutin nabízí velkou hromadu novinek a jejich pořízení se vyplatí na plné čáře.

AutorMarek Mydel, Michał Oracz, Jakub Wiśniewski
IlustracePaweł Kurowski, Michał Lechowski, Paweł Niziołek, Michał Oracz
VydavatelGalakta, 11 bit studios, Albi, CrowD Games, Edge Entertainment, Elznir Games, Pendragon Game Studio, Summon Games
Rok vydání2018
Počet hráčů1 - 6
Minimální věk18 and up
Jazyková závislostUnplayable in another language
(6 voters)
KategorieAdventure, Expansion for Base-game, Exploration, Mature / Adult, Modern Warfare, Video Game Theme
MechanismyAction Points, Cooperative Game, Grid Movement, Push Your Luck, Simulation, Storytelling, Worker Placement
RozšířeníThis War of Mine: The Board Game
RodinaGame: This War of Mine (Awaken Realms)
Alternativní názvyThis War of Mine: Geschichten aus den Ruinen, This War of Mine: Gra planszowa – Opowieści ze zniszczonego miasta, This War of Mine: Historias de la ciudad en ruinas, This War of Mine: Mémoires de la cité en ruine, This War of Mine: Příběhy města sutin, This War of Mine: Racconti dalla città in rovina, Это моя война. Истории осаждённого города, 디스 워 오브 마인: 폐허가 된 도시의 이야기

This War of Mine je pojem už i jako desková hra, a pokud ji máte v oblibě, pak byste zcela jistě měli svoji pozornost upřít také k rozšíření Příběhy města sutin. Jedná se o skvělé rozšíření s bohatým novým obsahem, který sice nenabízí žádný ucelený rámec, ale možná právě pojetí modulů znamená ještě lepší znovuhratelnost základní hry.

+ hromada znovuhratelnosti
+ hra opět píše skvělé příběhy
+ zajímavé drobné rozšíření, které dodávají atmosféru