Recenze: Unstable Unicorns – pravá tvář jednorožců

unstable-unicorns-01

Jednorožci jsou zvířata, která nám všichni neustále představují jako mírumilovná, mazlivá a hebká. To může ale říct jen někdo, kdo opravdového jednorožce nikdy nepotkal. Ve skutečnosti jsou to totiž temperamentní a vznětlivé potvory, kterým stačí drobná záminka k tomu, aby na vás zaútočili. A protože mají na hlavě velký špičatý roh, jsou rozzlobení jednorožci setsakra nebezpeční!

A právě o těchto pohádkových bytostech a jejich bojových schopnostech vypráví nová karetní hra Unstable Unicorns. Hru vytvořil Ramy Badie a značkou krabici zaštítila společnost TeeTurtle, která jinak dělá roztomilá trička. Ale kdo by neměl rád jednorožce? Takže jejich kouzlu podlehli úplně stejně, jako 33000 hráčů na serveru Kickstarter. Hra vyšla v roce 2018 a do distribuce si ji vzala společnost Esdevium Games.

Všechno to začíná u malé bílé krabičky, přesně stejné, jako je kožíšek jednorožce. Po stranách najdeme náznaky toho, že by uvnitř opravdu mohli být nějací roztomilí kamarádi. A opravdu tam je více než stovka karet (přesně 135), které z velké části obsahují nějakou podobu jednorožce. Obvykle jsou trochu jiní, než je znáte z vyprávění. Vždy před partií je třeba ze zamíchaných karet vytřídit sadu jednorožčích dětí a každý si položí jednoho takového prcka s rohem před sebe. Zbytek je třeba dohromady zamíchat a rozdat každému z účastníků po pěti kartách do ruky.

unstable-unicorns-07

Na tahu se hráči střídají a každý takový pokus o vítězství začíná dobráním jedné nové karty z balíčku. Jako druhý krok svého tahu pak může líznout ještě jednu nebo naopak využít aktuální možnosti a jednu zahrát. Ve hře je celkem sedm druhů karet – tři úrovně jednorožců, pak vylepšení, zhoršení (opak vylepšení), magie a reakce. Každý druh má svoje jednoduchá pravidla zahrání.

Obvykle tak hráči vykládají nové jednorožce do svojí stáje, podporují je pomocí vylepšení a naopak útočí na soupeřovy s využitím karet zhoršení. Největší chaos ale způsobí kouzla, která mají schopnosti zcela zamíchat situací. Mohou způsobit smrt jednorožce, výměnu karet a další efekty. Jsou silnými zbraněmi, pokud je hráči umí zahrát ve správnou chvíli a na správného soupeře.

Na konci kola ale hráč nikdy nesmí držet více než sedm karet. Jakýkoliv přebytek musí zahodit. Cílem všech je ale vytvořit co největší armádu jednorožců. Velikost je jasně daná, takže obvykle stačí mít ve stáji sedm jednorožců, aby hráč mohl okamžitě slavit vítězství.

unstable-unicorns-03

A to je vše. Unstable Unicorns jsou leccos, ale rozhodně nejsou nějakou složitou hrou. Naopak svým chaosem zaujmou hlavně fanoušky Fluxxu a podobných bláznivých her, jako jsou třeba Exploding Kittens (jak jinak).

Partie je na jednu stranu hodně odlehčená a hráči nejsou nijak svazováni složitými pravidly. Současně je taky bláznivá a nikdy nevíte, co se stane v následujícím okamžiku. Hráči si pečlivě chrání svoje karty a snaží se dobře načasovat zahrání. Jenže všechno závisí na štěstí, protože karty jsou zamíchané a tak třeba ti vytoužení jednorožci vůbec nemusí dorazit včas. Naštěstí jsou i jiné způsoby, jak je získat a ty už hráči mají pod kontrolou. Ale opět musí v ruce držet správnou kartu.

Vzhledem k jednoduchosti pravidel i průběhu se dá celkem očekávat, že partie budou rychlé. Ale je to pravda jen z části. Jednotlivé souboje se odehrají na prostoru nějakých třiceti minut. Ale jakmile hráči znají všechny karty v balíčku, nemusí herní doba zůstat ani u půlhodiny a díky schopnostem zbavit protivníka téměř všech jednorožců se může táhnout klidně dvojnásobek. Naštěstí v pravidlech je doplněk, který hovoří o konci partie po dobrání celého balíčku. V tu chvíli ale nevítězí nikdo!

unstable-unicorns-10

Celý průběh je plný přetahování a nestačí jen dostat do ruky sedm jednorožců a vyložit je. Některé zase naopak ztratíte, takže hra se neustále vyvíjí a přelévá. A právě díky tomu je to taková zábava.

Hráči si v tomto typu karetek obvykle nedávají nic zadarmo, takže je zřejmé, že ve dvou asi Unstable Unicorns nezazáří. A je to přesně. Pro nejlepší zážitek potřebujete v partii alespoň tři a nejlépe čtyři účastníky. Jen pozor, abyste ale hráčů nepozvali ke stolu příliš. Ačkoliv krabice povoluje až osm rivalů, v těch nejvyšších počtech si odnesete vzpomínky na čekání na tah místo samotného hraní.

Ale tím nejlepším na celé hře jsou ilustrace a (pochopitelně) téma. Obrázky jsou často roztomilé, jindy humorné. Právě vtip je to, na co hra spoléhá nejvíc. A tak mezi kartami najdete Puppicorna, zombie jednorožce a dozvíte se i jak by vypadal takový jednorožčí fénix. Karty jsou kvalitní a počítá se s tím, že se budou často míchat a držet v ruce. Karty mají docela malé písmo, což může hráčům s horším zrakem vadit. Texty jsou pochopitelně anglicky.

unstable-unicorns-17

Unstable Unicorns jdou ve stopách roztomilých koťátek. I jednorožci zaujmou zpracováním, u kterého to naštěstí ani tentokrát neskončí. Hra je velmi příjemným fillerem, který má ale tendenci se příliš natahovat, než se dočkáte rozuzlení v podobě vítěze. Pokud vám ale tento háček zase tolik nevadí, pak budete rádi, když zařadíte Unstable Unicorns do svojí stáje karetních her.

AutorRamy Badie
IlustraceRamy Badie
VydavatelBreaking Games, (Self-Published), ADC Blackfire Entertainment, Gém Klub Kft., Hobby World, MIPL, Rebel Sp. z o.o., TeeTurtle, Unstable Games
Počet hráčů2 - 8
(10 voters)
KategorieCard Game, Humor, Party Game
MechanismyHand Management, Set Collection, Take That
RozšířeníUnstable Unicorns: Nightmares Expansion Pack, Unstable Unicorns: Adventures, Unstable Unicorns: Apocalypse Expansion Pack, Unstable Unicorns: Christmas Special Expansion Pack, Unstable Unicorns: Cosplay Unicorn Promo Card, Unstable Unicorns: Creature Master Unicorn Promo Card, Unstable Unicorns: Disaster Relief Unicorn Promo Card, Unstable Unicorns: Dragons Expansion Pack, Unstable Unicorns: Kickstarter Exclusive Cards, Unstable Unicorns: NSFW Pack, Unstable Unicorns: Rainbow Apocalypse Expansion Pack, Unstable Unicorns: Rainbow Sprinkles Expansion Pack, Unstable Unicorns: Respawn Unicorn, Unstable Unicorns: Steampunk Unicorn Promo Card, Unstable Unicorns: Sugar Raid Unicorn Promo Card, Unstable Unicorns: Titanium Unicorn, Unstable Unicorns: Unicorns of Legend Expansion Pack
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Card Games: Adding, Creatures: Unicorns, Crowdfunding: Kickstarter, Game: Unstable unicorns, Misc: LongPack Games
Alternativní názvyLabilní jednorožci, Nestabilni jednorozi, Odjechane Jednorożce, Unikornisok: A rémes ménes, Неудержимые единорожки

Unstable Unicorns jsou hrou, která zaujme úplně každého. Jednorožci jsou prostě stvoření k mazlení a hraní. Všichni je mají rádi. A to samé by se dalo říct o této hře, která je jednoduchá a zábavná. Jenže je tu jeden důležitý háček: partie se díky silným schopnostem karet může táhnout příliš dlouho- Nasbírat do stáje celých sedm jednorožců, aniž by vám je někdo jiný vyfouknul, prostě není snadné. Všechno ostatní je ale super a všemu vévodí krásná a legrační grafika. Unstable Unicorns jsou přesně tak hebcí a zábavní, jak by měli být.

+ téma
+ všudypřítomný humor
+ jednoduchost pravidel