Recenze: Thunder Alley – buďte rychlí jako blesk a hlasití jako hrom

Thunder_Alley_Small 002

Firma GMT je vtesána do kamene na oltářích všech hráčů, jež holdují žetonkovým simulacím válečných konfliktů. Je ale také pravdou, že čas od času vydají hru, která tak trochu nezapadá do jejich obvyklého portfolia. Za všechny jmenujme například propracovanou eurohru o vývoji živočišných druhů Dominant Species či až takřka party závodní hru Formula Motor Racing. A právě k závodní tématice se GMT nedávno vrátila hrou Thunder Alley.

Dotazník do ruky a můžeme to vzít položku po položce. Reálné téma? ANO – hra se snaží simulovat u nás přece jenom málo známe závody Nascar. Jsou tam žetonky? ANO – dvě plata žetonů znázorňujících poškození vozu, umístění v závodě a další. A samozřejmě samotná auta, ta jsou také natištěna na kartonových dílcích. Kartami řízená hra? ANO – ve hře najdete přes sto karet, pomocí kterých budete řídit průběh závodu a které budou ovlivňovat náhodné události. Papírová mapa? NE – místo toho dostanete dvě velmi kvalitně provedené pevné herní mapy, které jsou navíc oboustranné, takže můžete kroužit na dráze v Tenerife, Los Angeles, Glassboro či Columus. Každá trať poskytuje trochu jiný herní zážitek. Komplikovaná pravidla? NE – a tady se na malý okamžik zastavíme.

Člověk pořád tak nějak podvědomě čeká od GMT složitá prokombinovaná pravidla, která se budou snažit věrně simulovat realitu do maniakálních detailů. Jistě – GMT opakovaně dokázalo, že se nespecializují výhradně na těžké válečné hry, ale hráč to od nich přece jenom tak trochu očekává. Thunder Alley má jistě smysl pro detail, ale na druhé straně nijak neřeší a pravidlově nezatěžuje například průjezd zatáčkou, předjíždění, jízdu ve vzduchovém vaku, vliv počasí a jiné. Celá herní mechanika by se dala shrnout do “dober karty, hraj karty.”

Thunder_Alley_Small 003

A tady znovu odbočíme. Herní karty jsou tepoucím srdcem Thunder Alley a zaslouží si větší pozornost. Na začátku herního kola dostanete tolik karet, kolik máte v závodě aut plus jedna. Hráči se poté střídají a vždy aktivují jedno ze svých aut a zahrají na něj kartu, která definuje jaký manévr auto vykoná. Silné karty, které umožní autu ujet více polí, obvykle způsobí nějaké poškození. Jinými slovy, pokud šlápnete prudce na plyn, asi trochu pogumujete vozovku a tak si musíte vzít žeton poškození pneumatik. Některé defekty lze později opravit a některé jsou nevratné, důležité ale je, že veškerá poškození se sčítají a mohou znamenat konec auta v závodě. Ale zpátky ke hraní karet.

Manévr na kartě až na výjimku sólo pohybu vždy znamená, že budete hýbat nejen aktivním autem, ale pravděpodobně i auty protihráčů. Nezřídka posunete vpřed celou řadu. To má za následek neustále se měnící situaci. Vaším cílem není být první v cíli, ale celkově dobré umístění všech vašich aut v závodě. Každé místo je bodováno a tak vám pouhé protržení cílové pásky vítězství nezajistí. Musíte operovat se všemi auty z vaší stáje a doslova je protlačit vpřed. Velmi zásadní je plánování karet a pořadí, ve kterém aktivujete svá auta. Vaším cílem je držet se chumlu, aby se vaše auta pohybovala i v kolech soupeřů, zároveň se ale snažíte dostat do výhodných pozic. Pokud uděláte chybu a špatně si naplánujete karty, může se vám to velmi vymstít v momentě, kdy silné karty vyplýtváte bez užitku a tolik potřebné manévry nebudou mít kýžený efekt.

Thunder_Alley_Small 008

Hra celkově patří mezi lehčí hry, i když pochopit některé manévry na kartách může dát zabrat. Jak ale odjedete jedno kolo závodu, vše vám přejde do krve a můžete se pustit do plánování. To je trochu dvojsečnou zbraní, protože na jedné straně musíte vytěžit z karet maximum, ale na straně druhé se situace na herním plánu dramaticky mění a musíte pružně reagovat na změny. Pokud je někdo přemýšlivý hráč, dokáže atmosféru hektického závodu strhnout někam na bod mrazu a to je u závodní hry přinejmenším nežádoucí.

Na konci kola mají hráči obvykle možnost zajet ke straně závodního okruhu a opravit svá auta – to ale vede ke ztrátě pozic v závodě. Může se také stát, že závod bude zcela restartován a i auta, která se propadla hluboko na trati, dostanou znovu šanci ujmout se vedení. Všechny tyto události jsou opět řízeny kartami, které se táhnout po tom, co všichni hráči aktivovali všechna svá auta. Text na kartách událostí je nezřídka komplikovaný a vyžaduje vyšší znalost angličtiny.

Thunder_Alley_Small 007

Velikou výhodou hry Thunder Alley je rozpětí hráčů sahající od dvou do sedmi, přičemž v jakémkoliv počtu hráčů se jedná o adrenalinové závody. Hru si nejlépe užijete ve 3-4-5 hráčích ale ani ostatní kombinace hráčů nijak zásadně neubírají na hratelnosti. Zároveň až překvapivě velký vliv na hru mají závodní okruhy. Krátké ovály svádějí k nelítostnému klání v předjíždění a snaze vyřadit soupeře o jedno celé kolo. Oproti tomu delší komplikované tratě plné zatáček jsou o pozičních bojích a taktických rozhodnutích.

Herní doba obvykle kolísá mezi 1,5 až 2 hodinami. Ve hře, přestože neobsahuje kostky, je velmi citelný vliv náhody. Špatné karty na ruce dokáží hodně ovlivnit vaše umístění v závodu. Každá karta má specifické užití a občas se stane, že se vám sejdou karty, které se hodí do přesně opačných situací, než v jakých se aktuálně nacházíte. Velmi častá je také situace, kdy všechny karty, které máte na ruce, poškozují při zahrání auta. Je tedy jasné, že dříve či později v podstatě nedobrovolně skončíte v odstavném pásu.

AutorJeff Horger, Carla Horger
IlustraceRodger B. MacGowan, Kurt Miller
VydavatelGMT Games
Počet hráčů2 - 7
(18 voters)
KategorieRacing, Sports
MechanismyHand Management, Race
RozšířeníGrand Prix: New Track Pack, Thunder Alley: Crew Chief Expansion, Thunder Alley: Crew Chief Expansion – The Dice Tower Effect Promo Pack, Thunder Alley: Expansion Tracks, Thunder Alley: Race Day Legends
RodinaCrowdfunding: Kickstarter, Digital Implementations: Tabletopia, Sports: Auto Racing

Thunder Alley potěší všechny hráče, kteří mají vztah k závodům Nascar. Ale troufáme si říct, že bude bavit i většinu ostatních. Celkově se jedná o poměrně jednoduchou a přístupnou hru, což může být i pro řadu hráčů negativem. Pokud očekáváte pevně ukotvenou strategii ze závodního prostředí, můžete být zklamáni. Zároveň pokud vás vrtkavost náhody dokáže pozlobit, raději sáhněte po jiné hře. Pokud ale hledáte alternativu k Formula D, která se občas dokáže až neúměrně protáhnout, toto je jednoznačně tip na zajímavou alternativu. Zároveň dostanete hru, ve které budete muset dělat celou řadu rozhodnutí a také trochu přemýšlet, kudy vede cesta k vítězství.

+ kvalitní provedení hry
+ čtyři rozdílné tratě
+ jednoduchá pravidla