Recenze: To je fotbal – derby Česko versus Slovensko na stole

To je fotbal - balení

Už od roku 1993 existuje jedna země, se kterou se snažíme ve všem soupeřit. Nezáleží na tom, jestli to je ekonomika, věda nebo počet sportovních úspěchů. S kým bychom se mohli měřit lépe než s našimi bratry, kteří s námi ještě před několika roky sdíleli vlajku i hymnu? Česká republika a Slovensko byli kdysi jedno, ale teď si nenechají nic zadarmo. Platí to i pro fotbalový zápas? No samozřejmě.

A právě proto vznikla hra To je fotbal připravená společností Sportable s kompletní fotbalovou licencí svazů České a Slovenské republiky, která umožnila autorům použít všechna skutečná jména fotbalistů. Jejím autorem je Peter Julis, grafiku zpracoval Jan Prell z Ad 13 Group a celé dílo spatřilo světlo světa teprve před několika týdny.

Poprvé, když krabici podržíte v rukou, na chvilku zapochybujete. Opravdu jsem si objednal deskovou strategickou hru a ne nějakou akční pinkanou s panáky na pérkách? Rozměr krabice je totiž obrovský a může směle soupeřit i s těmi pořádnými baleními plnými figurek od FFG. Naštěstí ale poslední rozměr – výška – nás vrátí na zem a začneme vychutnávat, co nás tu vlastně čeká.

To je fotbal - připravená hra

Malá ochutnávka na nás čeká už v okénku tvaru diamantu, které nás nechá nakouknout pod pokličku balení a pod víko. Jsou zde figurky, které budeme prohánět po hřišti. Kolem nich jsou fotografie našich slavných a známých fotbalistů – Milana Baroše, Tomáše Rosického a Petra Čecha. Zato na druhé straně jsou zase v modrém oblečení neméně slavní reprezentanti Slovenska Martin Škrtel, Marek Hamšík a Vladimír Weiss. Čas vyrazit do boje a otevřít nový duel Česko versus Slovensko.

Krabice si svojí váhou rozhodně s rozměrem nezadá. Naštěstí to je všechno opodstatněné. V plastovém insertu najdete ze všeho nejdříve všechny ty drobné a propracované figurky. Tedy především těch šest, které jsou vystavené na odiv světu zásluhou průhledného víka. Každá z nich je detailně provedená, s číslem na dresu a barevným podstavcem určujícím její herní pozici.

Když už jsme u figurek fotbalistů, určitě je zajímavé zmínit, že autoři na svých stránkách v první polovině roku uveřejnili anketu. Sami čtenáři pak rozhodli o konečném složení českého a slovenského týmu a to nejen základní jedenáctky, ale i dalších pěti náhradníků, kteří završují počet figurek na celkových 32 fotbalistů.

To je fotbal - připravená hra

Herní deska se nachází pod průhledným plastovým držákem, který má přihrádky pouze pro několik figurek. Všechny ostatní jsou na hromadě schované ve dvou igelitových pytlících. Spolu s hřištěm rozděleným kvůli velikosti na třetiny se dole ukrývají i pravidla, která popisují vše potřebné na pěti stranách A4.

Ale u figurek a plánu to všechno nekončí. Jsou zde i další unikátní prvky, které zvyšují vizuální atraktivitu hry a také atmosféru partie pro vás, jako hráče. Čekají na vás branky, rohové praporky a dokonce i reklamní poutače po obou stranách stadionu. Hra potřebuje čtveřici kostek, bílý žeton míče a také tabuli výsledků. Na ní budete zaznamenávat všechny svoje gólové úspěchy, ale stojánek slouží především jako počítadlo tahů.

Tím posledním jsou pak karty, které mají překvapivě malý rozměr a představují všechny činnosti, které můžete ve hře dělat. Ale neslouží k jejich standardnímu hraní, místo toho vám umožňují předvést něco, co dělá fotbal tím krásným a nepředvídatelným sportem. Jsou zde úžasné zákroky, dlouhé střely a přihrávky, ale i trojice střídání.

To je fotbal - rozehraná hra

Začátek partie vás asi nepřekvapí. Nejdříve připravíte herní plán, včetně branek a rohových praporků. Trenéři si určí svého kapitána, číms od počátku ovlivní rozestavení své jedenáctky (může být víc obranné nebo útočné). Každý z hráčů se stává trenérem jednoho z týmů a sestaví z hráčů základní jedenáctku. Zbývajících pět fotbalistů bude čekat na svoji šanci na lavičce. Do ruky hráči dostanou 29 karet představujících speciální možnosti v rámci tahu. Jeden z týmů získá výkop pro první partii, druhý pak bude mít stejnou šanci na začátku druhé půle. Vedle herního plánu položíte počítadlo tahů a rozestavíte svoje muže na herní plán podle barvy podstavců – obránce dozadu, útočníky dopředu a mezi ně středopolaře.

Hráči se střídají na tahu, který se skládá z pohybu třemi fotbalisty. Jejich možnosti se ale liší podle pozice, na které hrají. Vzdálenost, kterou uběhnou, ale není určená hodem kostkou, místo toho mají jasně dané vlastnosti, díky kterým standardně uběhnou tři políčka libovolným směrem. Obránci se však vrací rychleji zpět k brance (až o pět políček) a útočníci se pohybují rychleji kupředu. Kapitán jako jediný (označený bílou páskou – stojánkem – na začátku partie) má k dispozici schopnosti všech ostatních.

Celá akce jednoho hráče je zakončená přihrávkou nebo střelou. Teprve tady vstupuje do hry poprvé kostka, která určí vzdálenost, o jakou se vám podařilo mičudu posunout. To všechno se ale stane pouze v případě, že jste byli v držení kulatého nesmyslu. V průběhu svého tahu se můžete také pokoušet obrat o míč soupeřova hráče vyzváním na souboj. Tady si hráči jednoduše porovnají výsledky hodu kostkou, ale také okamžitě posunou čas o jedno políčko kupředu (souboje jednoduše trvají).

To je fotbal - rozehraná hra

Střely a přihrávky můžete vylepšit za pomoci karet, kterých však máte omezený počet. Taková dlouhá přihrávka jde vzduchem nad hlavami všech ostatních hráčů a to až do trojnásobku hodnoty hozené na kostce. Všechny bez rozdílu mohou jedenkrát zatočit v libovolné úrovni letu o 45 stupňů.

Kolem obránců a brankaře nesmí projít hráč s míčem v bezprostřední blízkosti (samotný míč na takové pozici defenzivní hráči okamžitě zachytí). Útočníci se tak musí prokombinovat kolem nebo nahrát. Při střele může brankář hodit kostkou na zákrok, na který má šanci jedna ku šesti (pouze na jedné straně je symbol rukavic). Vaše střela může dokonce narazit do tyčky, a pak o výsledku rozhodne náhoda v podobě kostky.

Partie pokračuje dalšími tahy, přesuny hráčů, kombinacemi a góly. Hráči si po uplynutí 45 minut (a případném prodloužení, o které může zažádat právě útočící hráč) vymění pozice ve výkopu a pokračují dál. Vítězem se stává ten, kdo vstřelí za celý zápas více gólů.

To je fotbal - rozehraná hra

To je fotbal je šikovným a zábavným zpracováním nejpopulárnějšího míčového sportu do deskové podoby. Snaží se být kombinací mezi akční a přemýšlivou zábavou, ale ve většině času směřuje spíš k druhé z možností. Hráči nemají stanovený v pravidlech žádný limit na tah a díky pohybu rovnou trojicí figurek budou nad možnostmi přemýšlet delší dobu, než kdyby pohybovali pouze jedním fotbalistou. Naštěstí mohou ale přemýšlet i v průběhu protivníkova tahu.

Poměrně nedávno jsme tu měli akčnější Soccero (recenze), které ale mnohem více spoléhá na náhodu v podobě kostky. Je současně ale také rychlejší, čímž na To je fotbal získává několik bodů. V novince pocházející z české stáje je velkou změnou, že pohyb hráčů je řízený pevně danými pravidly. Největší novinkou a opravdu důležitým rozhodnutím je dát jednotlivým fotbalistům schopnosti podle jejich pozic. Díky tomu hra mnohem lépe simuluje opravdový fotbal. A to jsme vůbec nezmínili další nápad: po stranách herního plánu se nachází dvojpolíčka, které umožňují rychlejší postup po křídle.

Velmi často budete také používat kopání míče s falší. Je pouze na vás, kdy s míčem zatočíte. Při každé střele nebo nahrávce je povoleno odklonit se na jednom políčku od směru o 45 stupňů a tím mírně změnit trajektorii míče. To se hodí nejen při pokusu vstřelit gól, kdy chcete obstřelit brankaře, ale i při pasech na volné spoluhráče. Pohyb s míčem je volný a můžete jej držet i více tahů, není zde žádná povinnost přihrávat jako v konkurenčním Socceru.

To je fotbal - rozehraná hra

Pětačtyřicet tahů sice může vypadat jako málo, ale protože můžete v každém kole pohnout se třemi fotbalisty, na hřišti se neustále něco děje a čas ubíhá rychle. Hráči si mohou nabíhat mnohem lépe než v jiných hrách, kde kontrolujete vždy pouze jednu postavičku. Současně ale přináší tato novinka také o kapku složitější plánování pro hráče.

Některá pravidla a násobky hodnot pro odkopy si musíte prostě zapamatovat. Naštěstí jsou poměrně intuitivní a je jasné, že brankař kope nejdále (4x), další v pořadí je dlouhá přihrávka pro středopolaře (3x), dlouhá střela (2x) a teprve na závěrjsou obyčejné přihrávky a střely bez posílení kartou.

Hra nabízí mnohem lepší taktizování, pokud jde o rozestavení hráčů. To má tentokrát naprosto zásadní vliv na celou partii a dobrým střídáním můžete opravdu narušit vývoj hry nebo dokonce zvrátit nepříznivý výsledek.

V recenzi jsme popsali pouze základní pravidla, která zdaleka nejsou všechno, co To je fotbal svým majitelům nabízí. Pokročilé možnosti jsou ke stažení na oficiálních stránkách hry na adrese http://www.tojefotbal.cz/cz/ a přináší do hry nejen auty a rohové kopy, kde můžete nastřelit soupeřovy hráče, ale i fauly. O jeho spáchání se může hráč svobodně rozhodnout, je potrestaný okamžitě žlutou kartou, odevzdáním jedné karty protivníkovi a ještě přímým kopem.

To je fotbal - karty

Pokročilá pravidla přidávají do hry více faktorů a zajímavých situací, ale současně závisí více na náhodě v podobě kostky. Máme na mysli třeba přímé kopy, o jejichž proměnění rozhoduje rovnou hod kostkou. Navíc neřeší vzdálenost od branky. Tato doplňující příručka prostě ještě není dokonalá, ale určitě nabízí zajímavé možnosti, jak rozšířit svůj zážitek. Překvapivě je ale hra z našeho pohledu lepší a vyrovnanější bez nich.

V případě, že hrajete s někým výrazně slabším, je tu zajímavá možnost, jak vyrovnat síly. Stačí jen některému hráči dát méně speciálních karet. Kolik? To už se nedozvíte a musíte si určit nějakou úroveň sami.

Autoři velice důmyslně vyřadili ze hry časomíru a odstranili vliv reálného času na hru. Místo toho se všechno počítá na tahy, kterých budete mít v každé partii stejný počet. Díky tomu jsou všechny partie omezené na určitý počet pohybů. To ale současně znamená, že nemůžete s délkou hry manipulovat tolik, jako u her s hodinami. Jednotlivé partie se tak rovnají časovou délkou obvykle délce reálného fotbalového utkání, což může být pro některé hráče drobnou překážkou.

To je fotbal - figurky

Za co si To je fotbal zasluhuje jedničku s hvězdičkou je naprosto luxusní zpracování. Je pravda, že si za něj musíte vzhledem k cenovce trochu připlatit, ale vzhled samotné hry na stole za to stojí. Každá figurka má svoji jmenovku, detailně propracované tělo a odlišný vzhled pro jednotlivé role na hřišti. Herní plán je obrovský a všechno je provedeno na výbornou. Využitá je i zadní strana počítadla gólů/tahů, kde najdete nápovědu k základním vlastnostem hráčů.

Hra To je fotbal má rozhodně potenciál prorazit i za hranice naší republiky. Nejsme si jistí, jestli to platí i pro sestavu místních hráčů, ale ti jsou ve světě v mnoha případech velice dobře známí. Současně tak hra udělá potřebnou reklamu českému fotbalu. A naštěstí nedělá ostudu ani pokud se podíváme na její herní kvality. Delší doba a větší důraz na přemýšlivou strunu nemůže nakonec změnit nic na faktu, že se jedná zatím o nejpropracovanější fotbalovou hru, kterou jsme měli možnost hrát. To je fotbal vám opravdu ukáže, co to je taková pořádná kopaná a že to není jen bezhlavé honění se za kulatým nesmyslem.

AutorPeter Julis
IlustraceJan Prell (Ad 13 group)
VydavatelSportable s.r.o.
Počet hráčů2 - 2
KategorieMiniatures, Sports
MechanismyGrid Movement, Roll / Spin and Move, Simulation
RodinaCountry: Czech Republic, Country: Slovakia, Players: Two-Player Only Games, Sports: Football / Soccer
Alternativní názvyTo je Fotbal: Czech vs Slovakia

To je fotbal je sportovní hra, která si vás získá na první pohled svým zpracováním. To je nejblíže fotbalu, jak jsme mohli zatím vidět, včetně jmen hráčů na dresech. Všechno odpovídá a o to víc se těšíte na první kopnutí do míče. Tady hra představuje výtečný mechanismus, kdy každá pozice má svoji rychlost závislou na pozici. Každý fotbalista patří do obrany, středu nebo útoku podle barvy jeho podstavce a zatímco útočníci mají vylepšený pohyb dopředu, obránci zase dozadu. To znamená, že celá hra je velice dynamická a to ještě samotné přihrávky a střely můžete vylepšovat hraním karet, kterých máte omezený počet. Pravidla pro základní hru využívají náhody v podobě kostek při obírání protivníka o míč, což je sice dobré pro napětí, ale přináší do hry náhodu. Každý tah odpovídá jedné minutě fotbalového zápasu, což znamená obecně poměrně dlouhou herní dobu dosahující devadesáti minut. A když k tomu přidáme nedoladěná rozšiřující pravidla, máme ne tak dokonalou hru, jak se na počátku tvářila. Přes tyto všechny nedostatky ale zůstává velice zábavná, taktická a napínavá. A to z ní dělá výbornou volbu pro všechny milovníky fotbalu.

+ souboj našich národních týmů
+ schopnosti hráče podle pozice
+ vynikající zpracování se jmény na figurkách