Recenze: Tumult Royal – sochy pro šlechtice

tumult-royal-19

Život ve vesnici se v posledních několika měsících razantně změnil. Zatímco dříve jsme o vládci a členech dvora nevěděli, teď nám šlechta šlape pořádně na paty. Najednou je naše živobytí pod drobnohledem ve snaze vybrat co nejvyšší daně. Snad každý den projíždí po polích výběrčí, který si něco poznamenává do notýsku. Vypadá to, že královská pokladnice vyschla. Nebo ne?

Tušení nejmenovaného poddaného, kterému jsme se podívali do soukromí, je blízko pravdy. Ale šlechtici nepotřebují peníze pro to, aby se měli lépe. Oni se chtějí stát nesmrtelní prostřednictvím soch. A my se k nim připojíme v boji o věčnou slávu v deskové hře Tumult Royal, kterou původně vydal německý KOSMOS. Jejími autory je dvojice Klaus Teubner (Osadníci z Katanu) a Benjamin Teubner. Hra vyšla v roce 2015, kdy se dostala také na český trh zásluhou společnosti Dino Toys.

A tentokrát se nejedná o žádného karetního drobečka, ale o plnohodnotnou deskovou hru, jak naznačuje velká čtvercová krabice. Na jejím víku vidíme jednoho ze šlechticů (naštěstí ne sami sebe), jak ho pronásleduje rozzlobený farmář s vidlemi. Tak doufejme, že tak neskončíme i my. Raději se tedy držme podtitulu „Kdo chce víc, nemá nic!“

tumult-royal-04

Uvnitř krabice při prvním otevření najdeme balíček kartonových archů, které ukrývají spoustu komponent. A jak je hráči vycvakávají, hned si je prohlédneme. Je tu losovací destička se čtyřmi výsečemi (a krátkou nápovědou), části rámu pro herní plán (hlavní část navíc s královskou kronikou, která slouží jako počítadlo tahů) a hradby pro každého zúčastněného šlechtice s nápovědou a místy pro všechny jeho figurky soch.

Těchto dřevěných postaviček, které mají představovat vytesané kamenné umění, je v krabici stovka (po 25 kusech pro každého účastníka a jeho barvu). Z kartonu je vyrobena i většina ostatních součástek – kartičky zboží (chleba, mramor, nástroje), destičky milosti a očíslované dílky družiny. Pokračovat můžeme i velkými čtvercovými kartičkami krajiny, které se skládají z devíti menších polí s různou barvou krajiny. Na závěr už zmíníme jen přesýpací hodiny.

Na začátku si hráči vyberou svoji barvu, dostanou kartonový hrad a ten vyplní sochami odpovídajícího odstínu. Je tu pět chlívečků po pěti místech, všechny očíslované a všechny na začátku partie plné. Navíc ještě získá jeden dílek milosti a kartičky družiny v celkovém součtu podle počtu hráčů. Za zamíchaného balíčku si vyberou hráči postupně také jednu kartičku šlechty, kterou si položí na hradby své pevnosti.

tumult-royal-09

Ve středu stolu se připraví zásoba kartiček zboží a zbylých družin. A teď už je na čase hned vedle těchto destiček připravit herní plán v rozložení, které opět musí odpovídat počtu účastníků. Mapa se připravuje náhodně po zamíchání a to tak, že polovina dílků je odkrytá a druhá leží zatím neobjevená, zadní stranou nahoru. Z dostupných luk si pak každý rival vybere jednu, kterou obsadí svojí figurkou sochy. Tím je všechno připraveno k partii.

Hráč, který dostal na kartičce vznešených osobností nejvyšší funkci (nejlépe král či královna) začíná kolo a reprezentuje všechny. Vezme kolo vzpoury a roztočí šipku. Výseč, která padne, určí náladu poddaného lidu. Vytočené číslo udává, kolik kusů surovin musí lidem zbýt po výběru daní, aby byli spokojeni.

Potom už se upře pozornost všech zúčastněných na kartičky zboží. Každý z účastníků může nejprve některé suroviny zachránit a odložit stranou tři podle svého výběru a zbytek zamíchat a rozložit obrázkem dolů. O ně se hráči poperou v rychlé snaze získat destičky podle svého přání. Jejich počet v tuto chvíli není omezen, ale hráči mohou jejich identitu zjišťovat pouze jednou rukou. Na rozebírání zboží mají hráči čas odměřovaný přesýpacími hodinami. Starost o ně je opět povinností krále.

tumult-royal-12

Všechny kartičky je třeba otočit obrázkem nahoru. První na řadě s vyhodnocením jsou ty, které zůstaly ležet uprostřed stolu a mají přímou souvislost s případným povstáním. Jestliže se zásoby některého zboží dostaly pod minimum určené losováním, musí mezi sebou hráči odhalit nejchamtivějšího hráče, který má dílků tohoto druhu nejvíc. Toho nečekají pěkné věci, protože lidé se kolem srotili při výběru daní a kvůli tomu ztratil tři členy družiny, ale také většinu svého vybraného zboží.

Když už mají hráči suroviny, mohou konečně začít stavět svoje vytoužené sochy. Každá nová kamenná stavba musí sousedit s již položenou hráčovou figurkou a to vodorovně nebo svisle. Své možnosti si tak hráči sami určili položením prvního dílku na začátku partie. Náklady se liší podle krajiny. Navíc na některých místech je možné stavět soch i více. Různé náklady jsou rozepsané na hráčských plánech.

Hráči postaví tolik soch, kolik jim dovolí suroviny. Poté se kolo chýlí ke konci. Podle počtu členů družiny si rozdělí tituly pro následující kolo. Nově korunovaný král ale musí odevzdat pět členů družiny a položit jednu ze svých soch (později dvě) na počítadlo tahu s obrazem aktuálního vladaře.

tumult-royal-14

Při odehrání určitého počtu kol se rozšíří herní plán odhalením nových desek, které dosud byly otočené. Partie pak může skončit po šesti, ale také až po deseti kolech. Rozhodující je rozdíl počtu postavených soch mezi nejpilnějším stavitelem a tím, kdo má svých podobizen na plánu nejméně. Výsledek rovnice porovnají hráči s hodnotou na počítadle tahů, a pokud je vyšší, hra okamžitě končí. Vyhrává ten šlechtic, který postavil nejvíce soch.

Tumult Royale je pěknou hrou, kterou tvoří zajímavé sloučení společného, akčního rozebírání surovin a poté jejich taktického využívání. Hráči si při zběsilém výběru daní musí dávat dobrý pozor, protože toho nejchamtivějšího mohou postihnout nepříjemnosti. Právě tato kombinace dvou mechanismů je příjemnou novinkou. Základem šance na vítězství je ale snaha zbavovat se figurek soch ze své zásoby.

Na plánu je možné umisťovat sochy právě po utracení surovin. Hráči si tak musí před akční fází dobře rozmyslet, které dílky potřebují. Různá políčka na plánu mají odlišné požadavky a možnosti pro stavbu jsou především zpočátku omezené. Na mapě se navíc hráči časem potkají a budou se blokovat, což může přinést zajímavé okamžiky. Jejich stavění není ale jedinou možností. Zajímavou variantou je také šance stát se králem. To začíná už s přípravou hry, kdy náhoda jednomu z účastníků mírně pomůže.

tumult-royal-22

Bohužel zatímco v první partii hra působí zajímavě a svěže díky příjemné kombinaci prvků, později se začne opakovat a jednotlivé souboje si jsou dost podobné. Není v nich nic, co by je od sebe nějak výrazně odlišilo. Hráči mají jasné svoje priority a to, o co se musí snažit. Překazit jim to může jen náhoda při dobírání destiček.

Tím rozhodně nechceme říct, že Tumult Royale je nějaká špatná hra, ale rozhodně nepatří k tomu nejlepšímu, co v portfoliu firmy KOSMOS (potažmo Dino Toys) najdeme. Stačí vzpomenout třeba na Námořníky z Nordenu, Machi Koro nebo Monster-Falle.

Hlavním prvkem je společná akční fáze. Tady se rozhoduje, kdo a jak v daném kole uspěje. Hráči potřebují rychlé rozhodování, ale také štěstí. Na všechno mají totiž pouze dvacet minut, což někdy prostě nemusí stačit.

tumult-royal-23

Naopak velkou výhodou je fakt, že hráči mezi svými tahy příliš nečekají. Velká část kola se odehrává současně, takže je hra příjemně dynamická. Právě to je její největší výhodou v spojení s herní dobou pohybující se kolem 45 minut. Hra je při tom fajn především ve vyšších počtech, zatímco v minimálních dvou mechanismy nefungují tak dobře, protože není příliš s kým soupeřit o tituly i zboží v nabídce.

Tumult Royale není nijak výjimečnou hrou, ale zůstává zábavou, která má zajímavé prvky. Právě ty ji mírně z toho průměru vytahují a zaručují, že se alespoň prvních několik partií budete bavit. Pak už to bude záviset na tom, jak moc vám vadí přílišná podobnost jednotlivých her. Tumult Royale tak nakonec přece jen zůstává pouze průměrnou hrou.

AutorKlaus Teuber, Benjamin Teuber
IlustraceFranz Vohwinkel
VydavatelDino Toys s. r. o., KOSMOS
Herní doba40
KategorieReal-time
MechanismyPush Your Luck, Simultaneous Action Selection, Tile Placement
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Sand Timers
Alternativní názvyTumult Royal

Tumult Royale je vlastně takovým mixem Galaxy Truckera a Osadníků z Katanu. To zní dobře, ne? Jenže bohužel zatímco myšlenka jejich spojení a nutnosti nebýt příliš chamtivý a nestát se tak obětí zloby poddaných. Hráči se snaží takticky zbavovat soch stavěných za nasbírané materiály. K tomu slouží mapa, která je pokaždé jiná. Jenže to je také největší prvek, kterým se jednotlivé partie odlišují a jsou si příliš podobné. Zábavné naopak jsou role, které na sebe hráči berou. Vše funguje nejlépe ve vyšších počtech, kdy je hra zajímavější. I tak ale Tumult Royale zůstává o krok pozadu a není nějak výjimečnou hrou, kterou byste museli doma mít.

+ mix braní dílků a snahy držet se při zemi
+ objevování dílků
+ více možností, jak uplatnit figurky soch