Recenze: Unita – revoluce v kostkách

Unita - balení

Povstání bylo v našich myslích vždy. Jenže se nenašel nikdo, kdo by nás vedl. Až teď. Následujeme hrdiny, kteří se nebáli ozvat. Lidi, kteří se znenadání zjevili v našich řadách, začali promlouvat a my jim naslouchali. Slova o svobodě a konci vysokých daní se nám dostala hluboko pod kůži. Revoluce započala.

Tak a je to tu. Máme šanci se vrátit do světa Helvetia a vzhledem k úspěchu Helvetia Cupu (recenze) u nás v redakci, nezaváháme. Tentokrát se jedná o deskovou hru s názvem Unita. Jejím autorem je Steve Brück a o ilustrace se postarali Lorenzo Mastroianni a Ismaël Pommaz. Ze Švýcarska z dílny firmy Helvetia Games doputovala hra na loňský veletrh Spiel 2014 v Essenu.

Ve větší čtvercové krabici s bojovým výjevem plným magie najdeme čtyři národy. Jsou zde lidé a jeptišky, ale také královské žáby a inženýři. Kdysi spojení v jedné zemi, teď rozhádaní. Reprezentuje je 64 velkých kostek, které jsou jednoznačnou dominantou celé hry. Jedna strana znázorňuje červenou barvou nejvyšší hodnotu, kterou kostka nabízí. Ta se liší a může dosahovat hodnot od jedničky až po pětku, ale také prázdnou stranu. A to přesto, že se k nim musíte nejdřív dostat přes jeden oboustranný herní plán.

Unita - připravená hra

Jednotlivé strany odpovídají lichému a sudému počtu hráčů a ukazují nám ostrov seřazený do spirály a rozdělený na spoustu čtverečků (jejichž rozměr překvapivě odpovídá kostkám). Ve středu obou ostrovů se nachází fialová magická brána. Po stranách jsou malá okýnka, kam hráči umístí karty. Na plánu je ale nejzajímavější, že obsahuje vlastně čtyři (nebo tři) spirály, které se navzájem postupně pohlcují až všechny dorazí do středu.

Karet je ve hře dvanáct a jsou rozděleny po třech pro rasy. Jsou to karty síly, které kromě obrázku obsahují ikony efektu v rámečku a také číslici odpočítávající počet opakovaných použití. Svět dále obohatí také tucet dílků terénu čtyř různých barev. Každý z nich opět nabízí ikonky s popsanými efekty.

Na začátku partie mezi sebe hráči položí plán. Každý ze soupeřů si vybere jeden z národů a vezme si všech šestnáct kostek a také trojici žetonů odpovídajících jeho živlu. Kostky si před sebe každý z generálů rozloží červenou hodnotou nahoru. Nyní vidí sílu svého vojska. Vezme od tří nejvyšších hodnot (5, 4, 3) po jedné kostce a hodí jimi. Podle jejich výsledků umístí na plán všechny své tři dílky terénu, kdy čísla k sobě postupně přičítá od začátku svojí dráhy.

Unita - rozehraná hra

Pak už zbývá jen to nejdůležitější – vytvořit čety, se kterými hráči do partie vstoupí. Postupně se tak střídají v pokládání dvou kostek a vytváří skupinky po čtyřech kostkách, které dokonale zaberou prostor jednoho čtverečku na plánu. K rozmístění jednotek hráčům poslouží čtyři očíslované pozice. Po čtyřech kostkách to dělá přesně šestnáct pozic pro vojáky.

Hráči se střídají v tazích, ve kterých mají vždy k dispozici tři body pohybu. Ty mohou libovolně rozdělit mezi svoje čety, ale vždy je musí využít všechny. Posun na standardní políčko stojí jeden bod, pouze vstup na místo s kartičkou terénu je náročnější (dva body).

Jak se jednotky pohybují po plán, dřív nebo později se na plánu potkají s jiným vojskem. Ne přímo na jednom políčku, ale v sousedních drahách. V tu chvíli okamžitě nastává krvavý boj. Z osmi kostek (čtyři na každé straně) spolu sousedí vždy pouze dvě dvojice. Právě ty se mezi sebou utkají tak, že jejich generálové porovnají hodnoty na kostkách. Poražená strana musí svoje číslo snížit o jedna. V případě remízy rozhoduje číslo na zadní kostce, která tvoří bojovou zálohu.

Unita - rozehraná hra

Hned po boji se ale jednotky ve formaci prostřídají. Hráči tak mezi sebou dvojice kostek prohodí a teprve pak mohou pokračovat dál ve svojí pouti. Jednotlivé dílky terénu pak poskytují výhody pro obránce (hory) či útočníky (les). A pak tu je vždy jeden dílek specifický pro každý národ. Jejich bonusů lze vždy využít pouze ve chvíli, kdy na nich vojsko stojí.

Všem jde pouze o jedno: dorazit do magické brány ve středu plánu co nejrychleji a především s co nejmenším zraněním. Jakmile se tak stane, hráči si vezme celou sadu kostek a beze změny jejich hodnost ji přesune před sebe. Partie končí až poté, co i poslední četa projde magickou bránou. Všichni si sečtou body zbývající na kostkách a vítězem se stává ten, komu zbylo nejvíce bodů.

Unita je desková hra, na kterou byste si měli dát pozor. A to v dobrém i špatném slova smyslu. Daří se jí na první pohled vzbuzovat dojem, že se jedná o bojovou hru, ve které se hráči navzájem střetnou v bitvách plných taktiky. To celé je vlastně pravda, jenže pod tímto tématem se ve skutečnosti skrývá čistě abstraktní a logická zábava.

Unita - detail herního plánu

Ve výsledku jde opravdu pouze a jen o posouvání skupin kostek po plánu. Při tom se hráči snaží vyhýbat střetu s ostatními, využívat výhod, které mu poskytuje jeho strana konfliktu a propočítat vše tak, aby dorazil co nejlépe do cíle. Čtyři jednotky a dohromady tři body každý tah zaručují dostatečnou možnost volby a tím i kontrolu nad vývojem.

S kostkami samotnými se vůbec nehází. Jedinou výjimkou je rozmístění terénu na začátku. Poté ale už budete kostky pouze otáčet, což je trochu nečekané. Ovšem kostky působí velmi masivně a dobrým dojmem, protože jsou větší než obvykle.

Hráči se snaží vyhýbat konfliktům, které jsou pro ně nevýhodné a naopak se hrnou do bojů, které mají předem vyhrané. To vytváří velice zajímavý dojem. Většina hry se točí kolem otevřených informací, takže je možné opravdu plánovat. Jedinou výjimku tvoří pouze terény a načasování použití karet síly.

Unita - karty

Ne všichni se na plánu potkají. Každý z hráčů má svoje dva sousedy a o třetího z protivníků se musí postarat zase jeho sousedi. Současně ale dva sousedi jsou tak akorát a každý tah vás čeká náročné propočítávání možností. Plán je ale rozvržený tak, že všichni mají stejné šance a stejný počet sousedících políček. Vypadá to velmi elegantně a design herního plánu je jedním z velkých lákadel celé hry.

S výpočtovou náročností se samozřejmě pojí i fakt, že někteří hráči mohou partii trochu zdržovat snahou propočítat úplně všechno. Proto je dobré přidat do krabice i jedny přesýpací hodiny, které zaručí mírný tlak na hráče.

Jedním z největších problémů Unity je samotná příručka pravidel. Pokud se budete učit podle její anglické verze, nečeká vás navzdory jednoduchosti hry nic lehkého. Jedná se totiž o překlad z jiného jazyka, který se příliš nepovedl a občas je těžké si domyslet, co tím autor přesně myslel (například slovo „angle“ je zde použito ve smyslu roh). Některé věci si lze vykládat dvěma způsoby. Jediným štěstím zůstává jednoduchost hry, a proto se nakonec Unitu naučíte hrát správně.

Unita - žetony

Herní doba se směstná do jedné hodiny i ve čtyřech protivnících. S hrou se doporučujeme ve třech či čtyřech hráčích. Souboje ve dvou totiž zahrnují všechny čtyři armády, kdy každý z hráčů kontroluje hned dvě a není jednoduché si udržet o takovém množství jednotek přehled. Na druhou stranu právě tady pak vyniknou taktické možnosti, které hra nabízí a díky tomu je ve dvou výtečným zážitkem.

Zpracování celé hry je parádní. Plán má překrásné ilustrace a vypadá opravdu skvěle. Kostky jsou masivní a velké, což zaručuje, že se s nimi dobře manipuluje. Celkový skvělý dojem tak kazí pouze ty pravidla.

Unita je velmi pěknou abstraktní válečnou hrou, ve které se utkají skupiny kostek. Bude se líbit všem, kteří mají rádi přemýšlení a plánování daleko dopředu. Pouze tak lze ve hře uspět, protože plánovat z tahu na tah vám nebude stačit. Právě proto je také publikum této hry omezené pouze na užší okruh hráčů. Unita je skvělým počinem pro milovníky abstraktních her a zklamáním pro všechny, kdo od ní čekali válečnou kostkovou řež. Ve výsledku to ale je rozhodně dobrá hra!

AutorSteve Brück
IlustraceLorenzo Mastroianni, Ismaël Pommaz
VydavatelHelvetia Games, Portal Games
KategorieAbstract Strategy, Dice, Fantasy, Fighting, Wargame
MechanismyAction Queue, Area Movement

Recenze: Unita – revoluce v kostkách
Unita je hra, ve které se plánování a abstrakce pojí s příjemným dojmem tématu a dobrým zážitkem z celé partie. Jedná se o zábavu pro hráče, kteří rádi přemýšlí a plánují. A ti si ji užijí i díky parádnímu zpracování a jednoduchým pravidlům. Šikovné manipulace s kostkou, boje se sousedy a přehazování bojových linií po každém boji jsou velmi chytře vymyšlené a nabízí zajímavou hratelnost. Vše to platí ale pouze pro milovníky abstraktních her, protože všichni ostatní budou ze hry nejspíš rozpačití, pokud ne zcela zklamaní. Unita je hra, kterou lze těžko k něčemu přirovnat. Má silné téma, ale současně nabízí pouze suchou a přemýšlivou hratelnost bez špetky náhody.

+ prakticky zcela bez náhody
+ parádní zpracování
+ možnosti v každém tahu