Recenze: Unmatched Souboj legend

Každý správný souboj nemá předem jasného vítěze. A to proti sobě mohou stát třeba i nerovní nebo zcela odlišní protivníci, ale sázkové kanceláře někdy dokáží překvapit. Že by si Alenka poradila s Králem Artušem, zatímco Sindibád se s pomocí své nablýskané čepele pokusí přemoci Medúzu a nezkamenět u toho.

Přesně tyto čtyři slavné postavy hrají hlavní roli v bojové hře Unmatched: Souboj legend, kterou si pro nás připravil designér Rob Daviau. V původním znění ji vydaly firmy Restoration Games a IELLO, zatímco v češtině jsme se jí dočkali v lokalizaci společnosti Albi.

V partii Unmatched se tedy utkají dvě legendy, jak říká název. Které čtyři to jsou tentokrát se dozvídáme hned z víka. Uvnitř na hráče čeká oboustranný herní plán, která je rozdělený s pomocí barev na oblasti. Každé kruhové políčko může patřit do jednoho nebo více terénů, což je v průběhu velmi důležitá informace.

Pod ním už se ukrývají čtyři postavy, každá se svoji unikátní sadou karet, figurkou, kartou s portrétem, otočným ukazatelem zdraví (zde si nastaví svoji startovní hodnotu) a případnými dalšími žetony. Ze svého zamíchaného balíčku si každý z účastníků dobere pět karet. Soupeři pak své hrdiny, resp. jejich figurky a případné pomocníky rozmístí na bojiště.

V bitvě se pak hráči střídají na tahu, kdy pokaždé musí vykonat dvě akce. Na výběr mají ze tří možností, přičemž je lze i libovolně opakovat. V rámci manévru se mohou hrdinové volitelně pohnout na bojišti, ale především tak hráč získá novou jednu kartu dolíznutou z balíčku. Jednotlivé postavy pak mají každá svoji vlastní statistiku, a tedy i počet polí, o které se může v rámci této akce posunout. V rámci manévru ale hráč může posunout všechny své svěřence, i případné pomocníky.

Místo pobíhání po mapě mohou hrdinové využívat také léčky, což jsou zcela speciální karty se symbolem blesku. Jejich efekty mohou nabírat různých podob, které využívají výhody dané postavy.

Ale všechny akce a cesty nakonec vedou k jednomu nevyhnutelnému efektu – k akci útok. Hráči si musí pro svého bojovníka nejdříve vybrat cíl podle dosahu zvolené zbraně a ohlásit jej soupeři. Jeho cílem samozřejmě může být pouze postavička druhého účastníka souboje.

Útočník si poté zvolí z ruky jednu útočnou kartu (se symbolem výbuchu), a při tom musí brát v úvahu její útočnou sílu uvedenou v levém horním rohu. Ovšem i obránce může reagovat, pokud má aktuálně v držení kartu se symbolem štítu. Může ji také položit před sebe obrázkem dolů a tím trochu znejistět soupeře.

Následně karty společně odhalí, aplikují případné podmíněné textové bonusy (nadepsané okamžitě a během boje) a porovnají výsledné hodnoty. Útočník uštědří obránci tolik zranění, o kolik je jeho hodnota útoku vyšší než případná obrana. Po tom všem ještě aplikují hráči případné schopnosti karet uvedené jako „po boji“ a využité karty odhodí.

Tak na sebe bojovníci musí neustále útočit, manévrovat a snažit se využívat výhod ze svých karet a speciálních dovedností. Jeden nebo druhý hrdina dříve nebo později přijde i o poslední svůj bod života. Prohrává a jeho soupeř může začít slavit vítězství.

Unmatched je zajímavou soubojovou duelovkou, která se snaží být odlišná hlavně tou asymetričností a atraktivitou postav. Její účinkující jsou pro hráče opravdu zajímaví a každý se najde v některé z nich, ať už jde o hrdinu nebo příšeru z bájí nebo neohroženou dívku.

Největším lákadlem je právě ta otevřenost mechanismů, která umožňuje, aby každá postava byla úplně jiná. Některá má u sebe pomocníka, jiná ho nepotřebuje. Je důležité, aby byli hrdinové vyrovnaní, a to se zatím zdá, že se vývojářům podařilo. Vždy ale samozřejmě záleží hlavně na tom, kdo s danou postavou hraje, a jak umí využít jejich silné stránky.  

Otevřenost systému ale samozřejmě slibuje i to, že se časem objeví v nabídce další bojovníci a díky nim se počet kombinací a vzájemných soubojů rozroste na ještě zajímavější variabilitu. Ale i teď se opakované souboje liší dost a skýtají zas a znovu zajímavé situace k vyřešení, jak se snaží hráči nedělat stejné poziční a herní chyby, jako minule.

Je pochopitelně velmi důležité, aby hráči měli nějakou tu špetku štěstí. Balíček postav obsahuje třicet karet, ale v ruce má hráč k dispozici vždy pouze zlomek. To může hrát roli především v tom, že hráči zamezí možnost útočit nebo bránit se.

Herní mechanismus je jednoduchý a chytře využívá mapu a rozdělení bojiště na řadu oblastí. Vše je přehledné a už v této krabici dostanou hráči hned dvě prostředí. Ale je jedno, jestli krev teče na písku, do vody nebo zalévá stromy, pokaždé nakonec může být jen jeden vítěz.

Jelikož se jedná o nezastíraný deathmatch, tedy boj na život a na smrt, nedá se příliš dobře předvídat herní doba. Hodně záleží na tom, jak moc po hlavě se oba soupeři do duelu vrhnou. Boj se může vejít do půl hodiny, ale stejně tak dobře může trvat jednou tak dlouho. V pravidlech potěší i týmová varianta, která ale není tím hlavním způsobem, jak byste Unmatched chtěli hrát.

Neopomenutelným plusovým bodem je také celkové zpracování. Hráči dostanou plastové figurky, otočené ukazatele, plastové žetony i pěkně ilustrovaný plán. Posledním bodem je spousta karet s přehledným rozložením.

Unmatched by mohl svým jménem a základním popisem svádět k podcenění, ale partie vás nakonec přesvědčí. I když je to vlastně jen snaha získat lepší postavení, než soupeř a ve správný čas zaútočit, všechno ubíhá rychlými tahy a hráče baví neustálá výměna útoků. Partie je nekompromisně konfliktní. Unmatched je krabicí plnou bitev a bojů, ze kterých odkapává zábava.

Recenze: Unmatched Souboj legend
Unmatched je box, ve kterém se ukrývá čtveřice zcela nesourodých hrdinů. Ti se navzdory časovým i prostorovým disproporcím nakonec potkali na jednom bojišti, i když Sindibád rozhodně netuší, jak se dostat za zrcadlo a Medúza nikdy neseděla u kulatého stolu. Každý hrdina má svoje vlastní specifické karty, dovednosti a pomocníky, se kterými obsadí bitevní pole a rozdají si to na férovku v krásném a zábavném duelu. Jedinými nedostatky tak jsou náhodné dobírání karet a trochu nepředvídatelná herní doba. Unmatched je ale jednoduchou hrou s velkým příslibem variability do budoucna.
Klady:
+ čtyři různorodé postavy
+ variabilita
+ jednoduchost
+ pomocníci
+ zpracování
+ využití terénu
Zápory:
= nepředvídatelná herní doba
= karty jsou dost o štěstí
4.8
Prozkoumávejte dál
Recenze: Dungeon Fighter Fire at Will – ohnivé rozšíření