Recenze: V kostce Česká republika – naše vlajka na pixely

v-kostce-ceska-republika-01

Věřili byste tomu, že se naše malá země může vejít do jedné malé kostky? Dokážete si představit, kolikrát byste ji museli přeložit? Přibližně 6.425.000 krát a to mám obavu, že i potom by se nevešla do krabičky na výšku.

Tohle je prostě nadlidský úkol, který se ale někomu ve firmě Albi podařil a přesně proto mohli nakonec vydat hru pro malé zvídavé školáky z edice V kostce. Ta se totiž tentokrát zabývá právě naší rodnou vlastí a nese tedy podtitul Česká republika. Jedná se o poměrně čerstvou novinku z roku 2017, která je založena na konceptu společnosti Green Board Game Co.

A právě na krabici se všemi třemi hranami o rozměrech dvanáct centimetrů najdeme tři naše národní barvy, tedy bílou, modrou a červenou uspořádané do náznaku vlajky. Proti samotnému tématu nás ale uvnitř krabice  žádné překvapení nečeká. Je tu klasických sedmdesát kartiček potištěných z jedné strany koláží obrázků a na druhé straně vždy osm otázek, které se k nim vztahují. Společnost jim dělají pak pouze přesýpací hodiny a osmistěnná kostka.

v-kostce-ceska-republika-05

Všichni účastníci se na tahu střídají a vždy mají deset vteřin, tedy čas než se přesype písek v hodinách, na nastudování a nasátí co největšího množství informací z čelní strany destičky. Není možné si zapamatovat všechny, to ani náhodou. Jakmile čas uplyne, už se na žádné obrázky nesmí podívat. Potom si hodí kostkou a výsledek určí otázku, na kterou musí odpovědět. Pokud se mu to podaří, dostane destičku za odměnu a je o krok blíž k vítězství.

A jsou tu data ze všech myslitelných oblastí, která se týkají naší země a jejich obyvatel. To znamená, že hráče nejen prověří v jejich čtení, pamatování a pozornosti na obrázky, ale také jim přinesou mnoho nových a zajímavých znalostí. Právě toto skloubení dvou důležitých prvků v hrách pro děti tady funguje asi nejlépe a možná právě proto, že je nám téma této nové krabičky ta blízké. Po zvířatech, historii nebo matematice se všechno děje přímo u nás.

Ve hře tak najdou hráči nejen zmínky o slavných spisovatelích, skladatelích a dalších osobnostech, ale především zjistí vše potřebné i o všech krajích, či některých městech. Ano, občas to působí jako placená reklama, ona pohádková vesnička Podlesíčko není nic historického a místo ní by se určitě na (naší domovské) Vysočině našlo něco jiného a zajímavějšího, ale to jsou pouze drobné škraloupy na jinak opravdu zajímavém obsahu.

v-kostce-ceska-republika-06

Nechybí příroda, kuchyně ani vynálezy. Z hlediska obtížnosti je ale na kartách opravdu hodně textu. Tolik, že se hráč obvykle musí rozhodnout, jestli se zaměří na obrázky nebo na text. Něčemu musí dát prioritu a to druhé tak trochu odbýt. A jak bude úspěšný závisí pak čistě na náhodném hodu kostkou, který se ptá někdy na to, co najdeme na obrázku (například jestli je na hodinách na obrázku ptáček), jindy čistě na text, třeba letopočet. Časté otázky se zaměřují na počty některých prvků. To je ale společným jmenovatelem pro většinu her V kostce a platí to i tady.

Co ale překvapí je absence volné otázky. I osmička je tentokrát zabraná reálným dotazem. To proto, že autoři měli tolik informací, které chtěli do krabice nacpat. Drobnou vychytávkou je i mapka v pravém dolním rohu v případě geografických informací.

Celkově určitě hodnotíme kladně grafiku, která působí jednotně, ale také samotnou přehlednost karet. Možná jedinou výtkou tak může být velikost některých obrázků a také malé písmo. Obojí opět ve snaze dostat na kartičky co nejvíc informací. Protože je ale nová hra doporučena až od osmi let a má takto zajímavé téma, je velmi pravděpodobné, že ji budou chtít zkusit i rodiny se staršími hráči. A babičky s dědečky (navíc ke své špatné paměti) budou handicapovaní při čtení v rámci určených deseti vteřin. O to lepší zpráva pro jejich vnoučata.

v-kostce-ceska-republika-07

V kostce je hra, která je normálně zaměřená na děti. Tentokrát je ale její záběr mnohem širší, protože sedmdesát kartiček narvaných otázkami a informacemi je skvělým dárkem a radostným hraním pro všechny obyvatele naší malé republiky. V kostce Česká republika se opravdu povedla a nabízí spoustu informací a zábavy!

V kostce Česká republika jde trochu jiným směrem než ostatní hranaté boxy z této řady. Útočí totiž spíš na zájmovou skupinu, která se schází u vědomostních her. A tady je element časového presu spojený právě s důrazem na znalosti. Ty si tady ale hráči také velmi dobře doplní díky neustálému narážení na nové a nové věci. Zajímavý výběr témat i kvalitní zpracování je už jen třešničkou na dortu, kterou může zkazit snad jen problém s titěrnými detaily pro některé hůře vidící hráče. Jinak je ale V kostce Česká republika možná vůbec nejlepší krabičkou z této řady!

+ téma ČR
+ jednotná grafika
+ spousta informací z různých oborů