Recenze: V kostce! Plus – Česko ve Světě nebo Svět v Česku?

v-kostce-plus-cesko-a-svet-01

Každá země na světě je velká a bohatá tak, aby se všechny informace o ní na papíře nevešly ani do jedné místnosti, natož do malé čtvercové krabičky. A přesto se o to znovu autoři z firmy Strom MFG pokouší. Lokalizaci a úpravu obsahu zastřešila společnost Albi, o texty se postarala Jana Bílková, ilustrace pak vytvořila Anna Kubecová.

Do tvaru kostky se tak směstnaly hned dvě hry, o kterých si dnes budeme povídat. První má titul Svět, zatímco ta druhá Česko. Uvnitř po odklopení víka s tematickým obrázkem čeká na hráče opět klasická sedmdesátka oboustranných desek zadání. Jenže nové boxy V kostce! mají v názvu slůvko Plus, a to slibuje něco navíc. A tak hráči objeví pytlík s barevnými žetony, losovací kolečko, přesýpací hodiny a ještě sadu mazacích fixů. Když pak budou hráči dále pátrat, zjistí, že sedmdesáti kartám dělá nově společnost dvacítka malovacích karet.

Jeden hráč musí bitvu zahájit, vezme si jednu z kartiček a zahájí přesýpání písku. V tu chvíli si může začít velmi pečlivě prohlížet obrázky a snažit si vštípit co největší množství obrázků, informací i jejich vzájemné rozložení. Jakmile se ale písek přesype a uplyne deset odměřovaných vteřin, musí svoje zadání předat sousedovi.

v-kostce-plus-cesko-a-svet-08

Místo toho dostane aktivní hráč losovací kolečko, které po obvodu nabízí rozložené tři barevné možnosti. Plastovou šipku roztočí a počká, kterou možnost si vylosuje. Každá z barviček odpovídá trojici otázek, na které se postupně hráč snaží správně odpovědět, najít v paměti správné řešení a získat tak až tři body. Tentokrát tedy nesbírají účastníci kartičky, ale místo toho bodovací žetony, které leží v hromádce poblíž připravené tuto kýženou odměnu poskytnout.

Jenže správná odpověď na všechny tři otázky má kromě zisku tří bodů ještě jeden dopad. Takovým momentem se totiž spustí bonusové kolo, kterého se účastní všichni. Každý si vezme jednu malovací kartu, které na své přední straně má obrázek vymalovaný veselými barvami. Pak opět ubíhá limit deseti vteřin, po který se každý může na tu svoji ilustraci soustředit. Ihned po přesypání písku musí všichni své zadání otočit černobílou stranou nahoru. Pak se v klidu a bez časového limitu pokusí hráči vybarvit tu svoji kartičku tak, jak to viděli na opačné straně. Za bezchybný výsledek lze získat jeden bod.

v-kostce-plus-cesko-a-svet-03

Hráči se střídají v klasickém snažení, kdy pouze jeden odpovídá a druzí kontrolují. Všichni se ale bez rozdílu snaží střádat body, protože partie končí ve chvíli, kdy jeden z účastníků završí svůj zisk na desítku. Stává se vítězem.

V kostce Plus je pokračováním populární řady paměťových her, které se ale zaměřují na schopnost získat z obrázku co nejvíc informací. To je schopnost, která je v době informačních technologií naprosto nezbytná. A když to sečteme se skutečností, že jsou tyto boxy určené pro hráče od osmi let, pak dostaneme skvělou kombinaci naučné, rychlé a zábavné hry.

Ale pěkně popořádku. Základem zůstávají čtvercové destičky plné textu a informací. Zde se rozchází oba dnes recenzované boxy obsahem. V kostce Plus Česko nás provází po oblastech, městech, ale i vědecko-populárních faktech. Je jasné, že informace na těchto destičkách jsou hráčům blíž a mohou si tam najít i svoje okolí. Dozvíte se ale zajímavé základní informace o vědátorech, spisovatelích i vladařích. Barevné obrázky se snaží také být tematicky zaměřené na naši zemi, ale už se to tak nedaří.

v-kostce-plus-cesko-a-svet-06

To s druhou krabičkou V kostce Plus Svět se hráči vydají na pouť kolem zeměkoule. Tady už jsou i vybarvovací destičky mnohem lépe laděné do tématu. Na těchto destičkách je jeden drobný rozdíl, protože na něm je zdůrazněná i příslušnost země k nějakému kontinentu. Ale díky kartičkám se hráči dozví třeba kolik koulí je na Atomiu nebo jaký má nosál ocas.

Na první pohled to vypadá, že na kartičkách je jen pár obrázků a textů. Ale to je proto, že nad sebou nemáte ten nemilosrdný bič deseti vteřin. Jakmile vám začne běžet čas, najednou nevíte, na co se zaměřit, jestli spíš počítat mravence, číst texty nebo si prohlížet barevnost. Otázky jsou totiž obvykle průřezem různých témat, takže není vůbec jednoduché odpovědět na všechny tři.

v-kostce-plus-cesko-a-svet-15

Jenže právě fakt, že hráč odpovídá na tři otázky místo jedné náhodné je to, co odlišuje novinku mechanismy od starších variant. A je to skvělé, protože tři otázky znamenají více šancí předvést schopnosti. Není tolik prostoru ke smůle, kdy si mohl kostkou hráč vylosovat z osmi otázek právě tu jednu, na kterou se nezaměřil. Tady je vždy šance zodpovědět alespoň jednu a získat tak bod. To je dobré i s ohledem na mladší publikum, protože děti jsou snadno brzy frustrované, když se jim nedaří a každý takový úspěch je super zprávou.

Druhým novým momentem je vybarvování. A to je super! Děti jsou nadšené z možnosti zúčastnit se všechny kola současně, měří společně schopnosti, ale při tom nejde o čas. Díky tomu může hra učit nejen vědomosti a schopnost hledat informace na kartičkách, ale i šikovnost prstů a kresbu s barevnými fixami.

v-kostce-plus-cesko-a-svet-10

Celkově musíme uznat, že hra V kostce udělala ve své nové verzi Plus pořádný krok kupředu, především v celkové spravedlnosti výsledku. Téma světa i naší republiky už tu bylo, ale nové kartičky znamenají nové otázky. Nemusíte se tedy bát a pokud rádi objevujete daleké země nebo nedaleká místa, určitě můžete doplnit krychličkou svoji sbírku. Nebudete zklamaní, protože V kostce Plus je v obou svých variantách parádní rodinná zábava.

V kostce Plus je nová řada krychlových boxů, která staví na úspěšném desetivteřinovém konceptu, ale přidává skvělý nápad se třemi otázkami místo jedné. To výrazně vylepšuje spravedlnost výsledku, který zůstává díky deseti bodům stále otázkou patnácti minut. Hráči při tom zdaleka neprojdou všechny destičky. A malování je ohromná zábava, dvacet obrázků pak stačí i na více partií. V kostce Plus je super novinkou, ať už preferujete informace o naší zemi nebo o zemích na celé planetě.

+ spravedlivější partie
+ malování
+ trénuje třídění informací