Recenze: World of Warcraft – desková hra v českém hábitu

Mý jméno je Brandon Lighstone a už skoro pět měsíců putuju se svou družinou liduprázdnou krajinou. To, že nepotkáváme známý bytosti, znamená, že se pomalu blížíme k cíli. Už je to patnáct dnů, co sme se setkali s těma hordovskýma zlosynama. Utíkali do vnitrozemí jak prašiví psi. Bude to znít zvláštně a puká mi kvůli tomu moje bojovnický srdce, ale ani jedni z nás se nesnažili o žádnej útočnej výpad. Každej máme nad hlavu jinejch starostí.

Vod tý doby, co se chopil krutovlády Nefarian, panuje v říši Azeroth neuvěřitelnej chaos a temný bytosti na nás čekaj na každým rohu. Vzpomínám na dřívější vostrý potyčky mezi Hordou a naší Aliancí. Dnes už tydle předchozí konflikty neřešíme, bojujeme o holej život a zachování naší rasy.

Pohybovat se po votevřenejch pláních, lesích či horách se rovná jasné smrti. Všude narážíme na různý monstra pocházející z temnot. Většina ostatních rádoby bojovníků vzala nohy na ramena. Zbyli sme jen tři. Tři vyvrženci, tři stateční nebo prostě tři blázni? Nejstarším z nás je Artumnis Moondram, druid využívající sil přírody. Velkým překvapením pro mě bylo, že se k nám přidala překrásná Shailara Witherblade. Za něžným vzhledem se ale skrývá vodvážná bojovnice, která v umění s mečem překoná kdejakýho chlapa. Jak už sem říkal, mý jméno je Brandon Lighstone, sem paladin a vynikám v boji s palcátem.

Denně ujdeme desítky kilometrů. Procházíme zpustošenou krajinou, původní lesy nahradily vypálené planiny, čerstvý vzduch ztěžkl a sluneční paprsky neproniknou na zem přes nepropustnou mlhu, která se líně válí po celé zemi. Pomalu se nás zmocňuje tíseň, která se na nás tlačí ze všech stran. Teď to už nemůžeme vzdát, sme už skoro na konci cesty, nic nás nemůže zastavit.

Vydáme se vstříc barbarskému Nefarianovi. V poslední bitvě v Údolí rozkladu sme porazili dva pekelné strážce. Byl to těžkej souboj, ale díky němu sme získali kouzelnou hůlku, plátované brnění a lektvar, který nám pomůže v dalším boji. Utábořili sme se na opuštěném hradě Morová jizva. Tady přečkáme poslední noc, než vstoupíme na Mýtinu zhouby a vyzveme na souboj Nefariana.

Mý jméno je Brandon Lighstone. Zapamatujte si ho. Protože až ho příště uslyšíte, budete vědět, že starý časy se k nám znovu navrátily a budete moct zničenej svět obnovit.

Desková hra World of Warcraft, vznikla na motivy stejnojmenné počítačové hry na hrdiny, která se stala nejoblíbenější MMORPG (Massive Multiplayer Online Role-Playing Game) hrou na světě s milióny uživatelů.

Firma Blizzard této popularity velmi šikovně využila a zabalila svět Warcraftu do opravdu rozměrné krabice, aby každý mohl mít doma kousek svého fantasy světa. Potisk balení je zvláštně matný a trochu první dojem ubíjí, jenže jakmile nadzvednete víko, vezme vám dech množství a různorodost komponent. Dva obrovské balíčky karet (332 malých a 132 velkých) jsou teprve varováním. Až když odkryjete papírovou vložku, naleznete to, co dělá World of Warcraft tou líbivou hrou: 136 plastických figurek (120 nepřátel a 16 hrdinů). Dále na vás bude pomrkávat nespočet různých žetonů a 21 osmistěnných kostek tří barev.

Postavičky jsou zpracovány z plastu. Přestože se jedná o celkem kvalitní zpracování, figurky nejsou odlévány jako celek, ale některé části jsou k sobě z neznámých důvodů lepené. To má za následek, že se velmi často stane, že k vám dorazí některé postavičky poničené, nejčastěji bez některých končetin. Na obranu výrobce musíme poznamenat, že je velmi vstřícný při nahrazování těchto poškození a z Blackfiru nebo přímo z Fantasy Flight Games vám obratem zašlou náhradní.

Všechny papírové komponenty jsou po grafické i kvalitativní stránce velmi povedené. Největší překážkou pro hráče tak zůstává, že navzdory vysoké ceně ve velké krabici nenaleznou žádné přihrádky pro figurky ani sáčky na různé druhy žetonů. Znamená to, že při přenosu budou vaše figurky vždy v ohrožení života, pokud si svoji krabici nějak nevytuníte.

Příprava na hru je zdlouhavý úkon sestávající se z mnoha činností. Hráči se rozdělí na strany Hordy a Aliance a obdrží karty hrdinů. Minimální počet postav v partii jsou čtyři, takže pokud budete soupeřit například ve dvou nebo ve třech, pak budou někteří nuceni hrát s více postavami současně. Postavy dostanou žetony životů a energie, balíček karet dovedností a figurku. Nejpodstatnější je vylosování úkolů pro každou stranu (pět pro Hordu a pět pro Alianci), přičemž si vzájemně úkoly plnit nemohou. Na základě karet obsadíte regiony postavičkami nepřátel. Zbylé balíčky karet, hromádky žetonů, kartu vybraného Overlorda musíte umístit v dosahu. Celá příprava zabere obvykle alespoň třicet minut.

Celá hra trvá celkem třicet kol, ovšem za kolo se počítá tah jednotlivé strany, takže každá figurka se dostane ke slovu celkem patnáctkrát. V rámci jednoho kroku má postava dvě akce, které může využít k pohybu, léčení, tréninku či boji.

Nepřátelé se rozdělují do tří typů – zelené, červené a modré. První dva jmenované druhy jsou v postatě totožné liší se pouze silou. Jedná se o úkolové nestvůry, které musíte porazit, abyste splnili vyložený úkol. K boji je musíte vyzvat, když stojíte na území, kde se nachází. Oproti tomu modré potvory mají za úkol pouze znepříjemnit vám život, jejich poražení není povinné a nic za něj nedostanete. Ovšem pokud vstoupíte na políčko, kde se nějací modří vyskytují, jste okamžitě napadeni.

Úkoly mají různou obtížnost a jsou v závislosti na této náročnosti také patřičně odměněny. Nalosovat si můžete jakoukoli z třinácti různých druhů příšer od nejsnadnějších murloků, přes zubaté worgeny až po strašlivé pekelné strážce.

Souboj probíhá hodem kostkou, jejichž počet určíte na základě dovedností daného hrdiny a umístíte žetony do obrany či útoku. Aby se kostka počítala jako zásah, musíte alespoň dorovnat číslo udávající hrozbu dané nestvůry. V jednom kole boje musíte dokázat nashromáždit více bodů, než má nepřítel životů a zároveň přežít (mít větší obranu) jeho útok. Bojovníci jedné strany se mohou účastnit boje společně, a tak znásobit svoji útočnou sílu.

Za dokončení úkolu dostanete zaslouženou odměnu v podobě peněz, zkušeností a předmětů. Každá postava začíná na úrovni jedna s daným počtem životů a energie pro kouzlení. Na postup na další level potřebuje předem daný počet zkušeností. Tím získá nejen navýšení životních sil, ale především možnost vybírat si z většího množství dovedností a schopností speciálních pro jeho rasu. Jejich působením se vám zvyšuje počet kostek, kterými můžete házet v soubojích.

Partie World of Warcraft končí po odehrání všech třiceti herních kol. V jejich průběhu na vás čekají události, které mají za úkol navozovat nečekané situace. Karet je velké množství, takže je zaručena variabilita hry. Pokud se vám v průběhu této doby nepodaří porazit společného nepřítele Overlorda (na výběr je ze tří různě silných soupeřů), pak nastává vynucený konec hry – PvP souboj. Zkratka PvP znamená player versus player, tedy závěrečné utkání obou stran, které rozhodne o celkovém vítězi.

Díky obrovskému množství postav, předmětů, událostí a úkolů je u World of Warcraft zajištěna velmi vysoká znovuhratelnost, což je u takto finančně náročné hry velmi důležitá informace.

Problémem hry je, že bez ohledu na čas nutný na přípravu zabere samotná partie minimálně dvě hodiny, s rostoucím počtem hráčů se doba může prodloužit i více než na dvojnásobek. S tím se pojí problém systému střídání tahů – znepřátelená strana totiž často může na svůj tah čekat i více než deset minut, protože souboje se mohou protáhnout a dojde i na delší přemýšlení účastníků. Přestože jsou boje na první pohled složité, rychle vám přejdou do krve a teprve pak si začnete vážit toho, jak se v nich snoubí jednoduchost s propracovaností.

Odrazujícím parametrem může být poměrně vysoká cena. Dostanete za ni však velkou porci zábavy. Přesto si Warcraft kupujte, především pokud víte, že nebudete partie absolvovat většinou ve dvou hráčích. Potenciál hry totiž stoupá s počtem účastníků, přesto ani souboje ve dvojici nejsou o nic ochuzeny. Hra je od podzimu k dispozici kompletně v českém překladu, takže veškeré kartičky i pravidla nemusíte pracně překládat z angličtiny, což zajisté urychlí celý průběh hry. Překlad musíme pochválit, protože jsme nenarazili na žádné chyby či problematické formulace.

Velkolepému plánu musíme vytknout malé regiony, do kterých se v některých případech nevejdou všechny příšery. A to nemluvíme o případě, kdy do nich dorazíte s hrdiny za účelem boje. Samozřejmě je pochopitelné, že se tvůrci snažili plán co nejvíce zmenšit. Bohužel se v některých krajích musíte smířit s většími tlačenicemi a můžete tak přehlédnout některé žetony, které v nich leží.

Při zaplňování regionů nepřáteli se setkáte se situacemi, kdy jsou si barvy potvor pod umělým osvětlením podobné. Stejně tak i barevné odlišení způsobuje, že hledání trvá zbytečně dlouho. Tomu, že si jsou podobné i některé figurky hrdinů se při jejich počtu vyhnout nelze, ale s trochou zvyku je poznáte na první pohled.

World of Warcraft bylo rozšířeno již dvěma oficiálními datadisky, které zatím českého překladu nedoznaly. Nezbývá než věřit, že se tak v budoucnosti stane, protože přináší mnoho zajímavých vylepšení.

Svět Warcraftu se nevejde snad na žádný stůl v běžné domácnosti, takže jej budete nejčastěji hrát na zemi. Jednoznačně však přinese do vašich obýváků monstrózní porci zábavy ve fantastickém světě, ve kterém potkáte stovky útočících oblud. Ty se budete snažit porazit hrdiny s úžasnými schopnostmi. Nyní již nemusíte trávit hodiny u počítače ve virtuálním světě, ale stačí si s několika kamarády sednout nad obrovský herní plán, vtělit se do některé z mnoha ras a pocítit tak na vlastní kůži taje Warcraftu.

AutorChristian T. Petersen
IlustraceJesper Ejsing, John Goodenough, Andrew Navaro, Scott Nicely, Brian Schomburg
VydavatelFantasy Flight Games, ADC Blackfire Entertainment, Delta Vision Publishing, Devir, Gozoku, Heidelberger Spieleverlag, Nexus Editrice, PS-Games, Ubik
Rok vydání2005
Herní doba180
(31 voters)
KategorieAdventure, Fantasy, Fighting, Miniatures, Video Game Theme
MechanismyArea Movement, Dice Rolling, Hand Management, Team-Based Game, Variable Player Powers
RozšířeníWorld of Warcraft: The Boardgame – BlizzCon Epic Armor Pack, World of Warcraft: The Boardgame – Shadow of War, World of Warcraft: The Boardgame – The Burning Crusade
RodinaAdmin: Better Description Needed!, Components: Miniatures, Series: Fantasy Flight Big Box, Setting: Warcraft
Alternativní názvyWorld of Warcraft: A társasjáték, World of Warcraft: Das Brettspiel, World of Warcraft: Desková hra, World of Warcraft: El juego de mesa, World of Warcraft: Gra Planszowa, World of Warcraft: Het bordspel, World of Warcraft: Il Gioco da Tavolo, World of Warcraft: Le jeu de plateau, World of Warcraft. Настольная игра, 魔獸世界, 월드 오브 워크래프트: 보드 게임

+ krásné figurky
+ grafické zpracování
+ souboje